Playstation 5 får lovord för tystgående drift och snabb lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad har Xbox som motsvarar Tempest?

Nu har ju inte MS pushat sitt ljud så som Sony gjort så är lite svårt att hitta all info på samma ställe. men jag skulle säga att dom har Project Acoustics och Dolby Atmos.

Project Acoustics är deras algoritm för att göra ljudet mer "verkligt" och genom att använda Dolby Atmos så får man HRTF och hundratals källor, så som Tempest.
Nu har det snackats om att Dolby Atmos bara klarade 32 källor vilket Dolby själva tillbakavisat, de spel som kom med Atmos för Xbox One hade dock bara 32 källor då det tog för mycket tid för utvecklarna att fippla med detta samt för mycket CPU kraft.
Är dock osäker på hur Windows Sonic hanterar källor samt HRTF för titlar som inte har Atmos.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Det har väl redan tagits upp i tråden? Project Acoustics.

Du spekulerar bara. Fakta är just att hårdvaran överlag är bättre på Xbox.
17% skillnad i Teraflops gäller när Playstation 5 kör i sitt boostläge. Playstation 5 har upp till 10,3 Teraflops. En detalj folk lätt glömmer.

Vi glömmer ingenting men flera utvecklare har tydligen sagt att det är lättare att utnyttja den fulla kapaciteten på Ps5 och att dom extra 1.7 knappt gör någon skillnad i praktiken. Men som med nästan allt annat tids nog får vi se.

Personligen är jag bara intresserad av konsol på grund av Sonys lagring och är nyfiken på ljudet dom verkar lagt så mycket krut på. Sedan att jag även är mer intresserad av vissa av de konsol unika spelen. När det gäller MS så känns det mer ”för mig” som det där kan jag få bättre med en bra PC.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Archibald:

Tror nog att Warzone kan maxa hårdvaran om de släpper en day 1 patch med native 4K HDR samt höjer FPS cap till 120. Givetvis också med högre grafikinställningar som motsvarar vad som är möjligt på PC.

Spel maxar aldrig hårdvaran vid konsollansering, det tar typiskt flera år innan de verkligen drar nytta av allt den besitter. Men om du med maxa menar att spelen kan belasta hårdvaran mycket så kan det absolut bli så, lär nog säkert vara flera spel som pressar hårdvaran utan att utnyttja allt den är kapabel till

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu har ju inte MS pushat sitt ljud så som Sony gjort så är lite svårt att hitta all info på samma ställe. men jag skulle säga att dom har Project Acoustics och Dolby Atmos.

Project Acoustics är deras algoritm för att göra ljudet mer "verkligt" och genom att använda Dolby Atmos så får man HRTF och hundratals källor, så som Tempest.
Nu har det snackats om att Dolby Atmos bara klarade 32 källor vilket Dolby själva tillbakavisat, de spel som kom med Atmos för Xbox One hade dock bara 32 källor då det tog för mycket tid för utvecklarna att fippla med detta samt för mycket CPU kraft.
Är dock osäker på hur Windows Sonic hanterar källor samt HRTF för titlar som inte har Atmos.

Får väl resonera som Xbox fans här och säga att det verkar vara problem eller att ljudet inte är så imponerande eftersom att Microsoft pushar väldigt lite för ljudet, även fast att det bara är 1,5 månad kvar till release.
Finns väl ingen info på hur bra ljudkretsen för Series X är, förutom att den är dedikerad?
Sony liknar sin krets med ett moddat grafikkort med väldigt hög prestanda, vilket låter väldigt imponerande.

Men om man ska vara lite seriös, så tror jag faktist inte att Microsoft satsat lika hårt på ljudet, utan gått på bredare lösningar för att det ska fungera så bra som möjligt på både Xbox one, PC och Series X/S.
Då är det lättare att köra på traditionell utveckling som Tflops och sådant som är lätt att marknadsföra, så det är där fokus har legat under utvecklingen.
Ljud, lagringshastighet, I/O och hur en handkontroll kommer att kännas är svårare att marknadsföra, även om det gör stor skillnad för upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vi glömmer ingenting men flera utvecklare har tydligen sagt att det är lättare att utnyttja den fulla kapaciteten på Ps5 och att dom extra 1.7 knappt gör någon skillnad i praktiken. Men som med nästan allt annat tids nog får vi se.

Personligen är jag bara intresserad av konsol på grund av Sonys lagring och är nyfiken på ljudet dom verkar lagt så mycket krut på. Sedan att jag även är mer intresserad av vissa av de konsol unika spelen. När det gäller MS så känns det mer ”för mig” som det där kan jag få bättre med en bra PC.

Fast vad är det för utvecklare? Som säger att teraflop:sen inte gör någon skillnad? Och vadå glömmer ingenting. Känns som att du just gjorde det. Skillnaden i teraflops är nog högre när ps5an inte kan boosta sin gpu.
Ja vi får vänta och se.

Fast som det tagits upp tidigare så ljudfokuset verkar lika i båda konsolerna intresse.
PlayStation har haft övertag vad det gäller exklusiva spel men med Microsoft uppköp på senare tid så verkar det bli bättre fokus på spel ifrån deras sida denna generation.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Får väl resonera som Xbox fans här och säga att det verkar vara problem eller att ljudet inte är så imponerande eftersom att Microsoft pushar väldigt lite för ljudet, även fast att det bara är 1,5 månad kvar till release.
Finns väl ingen info på hur bra ljudkretsen för Series X är, förutom att den är dedikerad?
Sony liknar sin krets med ett moddat grafikkort med väldigt hög prestanda, vilket låter väldigt imponerande.

Men om man ska vara lite seriös, så tror jag faktist inte att Microsoft satsat lika hårt på ljudet, utan gått på bredare lösningar för att det ska fungera så bra som möjligt på både Xbox one, PC och Series X/S.
Då är det lättare att köra på traditionell utveckling som Tflops och sådant som är lätt att marknadsföra, så det är där fokus har legat under utvecklingen.
Ljud, lagringshastighet, I/O och hur en handkontroll kommer att kännas är svårare att marknadsföra, även om det gör stor skillnad för upplevelsen.

Men va? Känns som att du snarare vill gå på din magkänsla än den fakta som finns där ute om konsolerna. Har ingenting med att vara "xbox fan" att göra.

"Tflops och sådant"?? Det är ett mätvärde. Länkar wikipedia här under åt dig.
https://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Spel maxar aldrig hårdvaran vid konsollansering, det tar typiskt flera år innan de verkligen drar nytta av allt den besitter. Men om du med maxa menar att spelen kan belasta hårdvaran mycket så kan det absolut bli så, lär nog säkert vara flera spel som pressar hårdvaran utan att utnyttja allt den är kapabel till

Fast när det kommer till ljudnivå så blir det ju så, eftersom ps5 verkar ha en hård powerlimit så kommer det inte vara som tidigare. Iom detta så får det ju lite av en annan innebörd, troligen så kommer rätt många spel slå i denna gräns, men det kommer ju vara en skillnad frekvenser beroende på hur hårt en tittel kan belasta hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Får väl resonera som Xbox fans här och säga att det verkar vara problem eller att ljudet inte är så imponerande eftersom att Microsoft pushar väldigt lite för ljudet, även fast att det bara är 1,5 månad kvar till release.
Finns väl ingen info på hur bra ljudkretsen för Series X är, förutom att den är dedikerad?
Sony liknar sin krets med ett moddat grafikkort med väldigt hög prestanda, vilket låter väldigt imponerande.

Men om man ska vara lite seriös, så tror jag faktist inte att Microsoft satsat lika hårt på ljudet, utan gått på bredare lösningar för att det ska fungera så bra som möjligt på både Xbox one, PC och Series X/S.
Då är det lättare att köra på traditionell utveckling som Tflops och sådant som är lätt att marknadsföra, så det är där fokus har legat under utvecklingen.
Ljud, lagringshastighet, I/O och hur en handkontroll kommer att kännas är svårare att marknadsföra, även om det gör stor skillnad för upplevelsen.

Mjo kommer bli mycket intressant, antingen så är MS lösning sämre eller så anser de att det inte är något att pusha för.

Jag tror att Windows Sonic inte klarar hundratals källor samt HRTF. Jag tror även att Project Acoustics plus Dolby Atmos kommer vara det som bäst matchar Tempest, jag fortsätter med att tro att alla spel inte kommer stödja Dolby Atmos. Därför pushar inte MS detta.

Sen tror jag även att Tempest kan briljera i de exklusiva titlarna, men jag har svårt att tro att 3parts som släpper spelet på 3-4 plattformar kommer optimera ljudet för Tempest.
Jag tror även att Project Acoustics plus Dolby Atmos kan briljera på exklusiva Xbox spel.

Vi alla kan ju bara tro, men det är ju lätt att tro att xbox variant är svagare eftersom de valt att inte marknadsföra den.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast vad är det för utvecklare? Som säger att teraflop:sen inte gör någon skillnad? Och vadå glömmer ingenting. Känns som att du just gjorde det. Skillnaden i teraflops är nog högre när ps5an inte kan boosta sin gpu.
Ja vi får vänta och se.

Fast som det tagits upp tidigare så ljudfokuset verkar lika i båda konsolerna intresse.
PlayStation har haft övertag vad det gäller exklusiva spel men med Microsoft uppköp på senare tid så verkar det bli bättre fokus på spel ifrån deras sida denna generation.

Utvecklaren Ali Salehi från Cryotek och hävdade att flera andra kände desamma. Dock så tog han tydligen bort sin tweet, förmodligen för att Cryotek inte vill stöta sig med andra konsoltillverkare. Mer info i länken nedan.

https://www.pushsquare.com/news/2020/04/ps5_praise_from_cryte...

https://www.neogaf.com/threads/ali-salehi-a-rendering-enginee...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast vad är det för utvecklare? Som säger att teraflop:sen inte gör någon skillnad? Och vadå glömmer ingenting. Känns som att du just gjorde det. Skillnaden i teraflops är nog högre när ps5an inte kan boosta sin gpu.
Ja vi får vänta och se.

Enligt Cerny så kommer GPUn ligga på max större delen av tiden och endast klocka ner sig ett fåtal % ifall det behövs, så det är inte några 9TFlops som vissa har fått för sig utan det är sällan den ens kommer behöva gå ner väldigt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Utvecklaren Ali Salehi från Cryotek och hävdade att flera andra kände desamma. Dock så tog han tydligen bort sin tweet, förmodligen för att Cryotek inte vill stöta sig med andra konsoltillverkare. Mer info i länken nedan.

https://www.pushsquare.com/news/2020/04/ps5_praise_from_cryte...

https://www.neogaf.com/threads/ali-salehi-a-rendering-enginee...

Så det var en som sa något i en tweet som numera är borttagen? Känns det som en bra källa tycker du?
Vi vet inte anledningen till varför han kände sig tvungen att ta bort tweeten.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Enligt Cerny så kommer GPUn ligga på max större delen av tiden och endast klocka ner sig ett fåtal % ifall det behövs, så det är inte några 9TFlops som vissa har fått för sig utan det är sällan den ens kommer behöva gå ner väldigt lite.

Vad har du för källa?
Du kommer med så mycket spekulationer. Det är inte något "vissa" har fått för sig.
Fakta är att playstation 5 presterar upp till 10.3 TF medan Xbox series X gpu presterar 12 TF.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av issue:

Nu har ju inte MS pushat sitt ljud så som Sony gjort så är lite svårt att hitta all info på samma ställe. men jag skulle säga att dom har Project Acoustics och Dolby Atmos.

Project Acoustics är deras algoritm för att göra ljudet mer "verkligt" och genom att använda Dolby Atmos så får man HRTF och hundratals källor, så som Tempest.
Nu har det snackats om att Dolby Atmos bara klarade 32 källor vilket Dolby själva tillbakavisat, de spel som kom med Atmos för Xbox One hade dock bara 32 källor då det tog för mycket tid för utvecklarna att fippla med detta samt för mycket CPU kraft.
Är dock osäker på hur Windows Sonic hanterar källor samt HRTF för titlar som inte har Atmos.

Men Atmos kan väl inte vara samma grundfunktion eftersom det inte är det som utför beräkningen av ljudkällan i rummet i själva spelat utan Atmos placerar ljudkällan när det vet var ljudet ska finnas. Sonys system har med själva positioneringen i rummet att göra.
Man tar en ljudkälla och placerar det i spelvärlden och sedan sköter kretsarna om att förändra ljudet beroende på saker i dess omgivning i spelet (reflexer i olika faslägen och nivåer) på ett liknade sätt som raytraceing fungerar för ljus snarare än att det handlar om att bara placera ett färdigt ljud i en spelvärld vilket är funktionen för Atmos.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har du för källa?
Du kommer med så mycket spekulationer. Det är inte något "vissa" har fått för sig.
Fakta är att playstation 5 presterar upp till 10.3 TF medan Xbox series X gpu presterar 12 TF.

Ser gärna en vettig källa på hur mycket PS5 kommer att strypa prestandan.

Här har du Cerny som jag skrev innan, men som du upplever som spekulation.
Han borde ha bra koll eftersom att han varit med och utvecklat systemet, men du kanske har en bättre källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Så det var en som sa något i en tweet som numera är borttagen? Känns det som en bra källa tycker du?
Vi vet inte anledningen till varför han kände sig tvungen att ta bort tweeten.

Han är en utvecklare hos Cryotek, och om du läser vad där står och vad dom pratar om på forumet så inser man att det knappast är han själv på Cryotek som tycker så. Cryotek har troligtvis bett honom ta bort tweeten eftersom det inte blir bra för dom som utvecklare till båda plattformarna att favorisera. Bra källa, kanske inte men jag tror på det. Ser ingen större anledning till att han tar tillbaka sina uttalande efter att ha "råkat" prata för mycket. När det gäller TFLOPS:n är det ju även så (om man skall tro på Mark Cerny) att detta bara är en del av GPU:n (vektor ALU:n) och enligt honom gör den snabbare frekvensen givetvis att nästan allt annat går fortare också.

Som en sidospår så är inte beräkningsprestandan det som intresserar mig mest (så liten skillnad ändå) utan lagringen och ljudet. PS5 har något unikt (lagringsmässigt), inget API utan speciellt hårdvara vilket troligtvis också gör att PS5 kommer ligga i framkant ett par år framöver, i alla fall när det kommer till just den biten. Sedan är det ju ingen hemlighet att lagringen är dubbelt så snabb som kryssboxens och det är något jag värdesätter mer än dom knappa 2TFLOPS:n.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser gärna en vettig källa på hur mycket PS5 kommer att strypa prestandan.

Här har du Cerny som jag skrev innan, men som du upplever som spekulation.
Han borde ha bra koll eftersom att han varit med och utvecklat systemet, men du kanske har en bättre källa?
https://youtu.be/KasVMOMWM-4?t=2260

Men va? Du kommer med ett påstående. Inte jag. Det är inte jag som påstår att Playstation 5 kan prestera upp emot 10,3 TF.
Du får nog öva lite på din argumentationsteknik.

Ja för du har en tendens att komma med spekulationer sett till tidigare inlägg i tråden.
Men det är kul att ni båda länkar till samma. Ska titta igenom när jag har tid
Bättre källa? När jag ber dig om en källa på saker du påstår?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Han är en utvecklare hos Cryotek, och om du läser vad där står och vad dom pratar om på forumet så inser man att det knappast är han själv på Cryotek som tycker så. Cryotek har troligtvis bett honom ta bort tweeten eftersom det inte blir bra för dom som utvecklare till båda plattformarna att favorisera. Bra källa, kanske inte men jag tror på det. Ser ingen större anledning till att han tar tillbaka sina uttalande efter att ha "råkat" prata för mycket. När det gäller TFLOPS:n är det ju även så (om man skall tro på Mark Cerny) att detta bara är en del av GPU:n (vektor ALU:n) och enligt honom gör den snabbare frekvensen givetvis att nästan allt annat går fortare också.

Som en sidospår så är inte beräkningsprestandan det som intresserar mig mest (så liten skillnad ändå) utan lagringen och ljudet. PS5 har något unikt (lagringsmässigt), inget API utan speciellt hårdvara vilket troligtvis också gör att PS5 kommer ligga i framkant ett par år framöver, i alla fall när det kommer till just den biten. Sedan är det ju ingen hemlighet att lagringen är dubbelt så snabb som kryssboxens och det är något jag värdesätter mer än dom knappa 2TFLOPS:n.

https://youtu.be/KasVMOMWM-4?t=1912

Spekulationer ännu en gång och det är väl klart han förminskar att prestandan är sämre iom att Sony nu i detta fallet har den långsammare konsolen.

17% när nu Playstation 5 boostar och prioriterar GPUn.
Ja SSDN är snabbare och det är frågan hur mycket den kommer påverka men överlag så är Xbox:en snabbare sett till faktiskt hårdvara. Det är fakta.
Ljudmässigt så verkar det inte heller bli någon skillnad men även där får vi se. Bättre det än att spekulera ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad har du för källa?
Du kommer med så mycket spekulationer. Det är inte något "vissa" har fått för sig.
Fakta är att playstation 5 presterar upp till 10.3 TF medan Xbox series X gpu presterar 12 TF.

Skrivet av NoNamesWayne:

Men va? Du kommer med ett påstående. Inte jag. Det är inte jag som påstår att Playstation 5 kan prestera upp emot 10,3 TF.
Du får nog öva lite på din argumentationsteknik.

Ja för du har en tendens att komma med spekulationer sett till tidigare inlägg i tråden.
Men det är kul att ni båda länkar till samma. Ska titta igenom när jag har tid
Bättre källa? När jag ber dig om en källa på saker du påstår?

Du bad visst om källa även fast att jag nämnde Cerny.
Så då ber jag om källa eftersom att du påstår att det inte är något vissa har fått för sig, då bör du mena att det finns bra källor för det.

Jag har timestamp på länken jag skickade, men kolla gärna på hela presentationen, då kanske du får lite bättre koll på vart fokus verkar ligga hos båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Spel maxar aldrig hårdvaran vid konsollansering, det tar typiskt flera år innan de verkligen drar nytta av allt den besitter. Men om du med maxa menar att spelen kan belasta hårdvaran mycket så kan det absolut bli så, lär nog säkert vara flera spel som pressar hårdvaran utan att utnyttja allt den är kapabel till

Ja nu är ju tanken att hårdvaran är maxad redan från början (ifråga om effekt) så vad framtida titlar hittar på (vi kan kalla dem "mer energieffektiva") ska inte spela någon roll, i ett effekt-perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Spekulationer ännu en gång och det är väl klart han förminskar att prestandan är sämre iom att Sony nu i detta fallet har den långsammare konsolen.

17% när nu Playstation 5 boostar och prioriterar GPUn.
Ja SSDN är snabbare och det är frågan hur mycket den kommer påverka men överlag så är Xbox:en snabbare sett till faktiskt hårdvara. Det är fakta.
Ljudmässigt så verkar det inte heller bli någon skillnad men även där får vi se. Bättre det än att spekulera ..

Vadå är spekulationer, vad pratar du om? Att nästan allt i GPU:n på PS5 rullar på snabbare än i Xboxen? Det är fakta. Du ställer dig frågan är hur mycket en snabbare hårddisk kommer påverka? Det kommer troligtvis gå minst dubbelt så fort att ladda spel (vi har siffrorna på pappret), texturer och annat. Vissa content creators i Japan har fått testa och intygar desamma. Inget API så håller tillbaka prestandan utan hårdvara vilket är snabbare, så förutom att själva SSD:n är mer än dubbelt så snabbt, så kommer högst troligt allt det där gå "minst" dubbelt så fort. Om något kommer detta påverka prestandan mer. Vi har redan sett pop-in texture deluxe i Halo, ja och så mycket klagomål att dom valde skjuta fram releasen. Det finns inget jag vet som talar för att Kryssboxen skulle vara snabbare förutom just TLOPS-mässigt, och som då enligt Cryotek-utvecklaren är svårare att nyttja fulla kapaciteten på.

Ljusmässigt verkar det inte bli någon skillnad? Vet du något som vi inte vet? Mark Cerny gick igenom rätt grundligt vad dom har satt i PS5:an, har själv inte hört något speciellt gällande Xbox, så exakt vad baserar du det uttalandet på?

Är det någon här som spekulerar är det du.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vadå är spekulationer, vad pratar du om? Att nästan allt i GPU:n på PS5 rullar på snabbare än i Xboxen? Det är fakta. Du ställer dig frågan är hur mycket en snabbare hårddisk kommer påverka? Det kommer troligtvis gå minst dubbelt så fort att ladda spel (vi har siffrorna på pappret), texturer och annat. Vissa content creators i Japan har fått testa och intygar desamma. Inget API så håller tillbaka prestandan utan hårdvara vilket är snabbare, så förutom att själva SSD:n är mer än dubbelt så snabbt, så kommer högst troligt allt det där gå "minst" dubbelt så fort. Om något kommer detta påverka prestandan mer. Vi har redan sett pop-in texture deluxe i Halo, ja och så mycket klagomål att dom valde skjuta fram releasen. Det finns inget jag vet som talar för att Kryssboxen skulle vara snabbare förutom just TLOPS-mässigt, och som då enligt Cryotek-utvecklaren är svårare att nyttja fulla kapaciteten på.

Ljusmässigt verkar det inte bli någon skillnad? Vet du något som vi inte vet? Mark Cerny gick igenom rätt grundligt vad dom har satt i PS5:an, har själv inte hört något speciellt gällande Xbox, så exakt vad baserar du det uttalandet på?

Är det någon här som spekulerar är det du.

Gpun är klockad snabbare men det spelar ingen roll när den fortfarande är långsammare? Det är som att du jämför ett grafikkort med ett annat men litar blint på klockhastigheten och tror att det är snabbare.
https://www.laptopmag.com/news/xbox-series-x-vs-ps5-which-con...
Längre ned där ser du specs på båda konsolerna.

Jag kan nämna några saker.
CPU:n är snabbare på Xbox, RAM, är snabbare på Xbox, GPUn är snabbare på Xbox.
SSDn är snabbare på PS5.
Jag spekulerar inte som dom gör i din text och i dina tidigare inlägg.
Du pratar om Halo som inte är släppt ännu och som vi inte sett en färdig build på? Märker du inte vilken nivå du lägger dina inlägg?

Nej eftersom båda har dedikerad hårdvara för det. Som tidigare påpekat många gånger i tråden så verkar Sony bara pusha på det mera.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Gpun är klockad snabbare men det spelar ingen roll när den fortfarande är långsammare? Det är som att du jämför ett grafikkort med ett annat men litar blint på klockhastigheten och tror att det är snabbare.
https://www.laptopmag.com/news/xbox-series-x-vs-ps5-which-con...
Längre ned där ser du specs på båda konsolerna.

Jag kan nämna några saker.
CPU:n är snabbare på Xbox, RAM, är snabbare på Xbox, GPUn är snabbare på Xbox.
SSDn är snabbare på PS5.
Jag spekulerar inte som dom gör i din text och i dina tidigare inlägg.
Du pratar om Halo som inte är släppt ännu och som vi inte sett en färdig build på? Märker du inte vilken nivå du lägger dina inlägg?

Nej eftersom båda har dedikerad hårdvara för det. Som tidigare påpekat många gånger i tråden så verkar Sony bara pusha på det mera.

Angående RAM, bara 10 av dom 16GB'n är snabbare än på PS5 medan dom resterande är långsammare. Tror Sony valt den bättre strategin igen (vilket jag då läste gjorde det mer komplicerat för utvecklare). Förhoppningsvis blir det dock inte så denna gång.
SSD:n är som alla nu vet mer än dubbelt så snabb, vilket jag är övertygade om kommer göra stor skillnad, speciellt i väntetider. Bara ordet "dubbelt" säger väl en hel del Vad har MS som är mer än dubbelt så bra jämfört med PS5:an? Kan vi sedan få slut på pop-in texturer såsom Epic visade med sitt PS5 demo, så är det naturligtvis ett stort plus. MS hade inte väntat sig sådan feedback dom fick med HALO demot, därav förseningen. Man tyckte inte man såg något "next-gen" i det demot alls. Lyssna bara på vad DF hade att säga.

Ang. nivå på svar, det är fakta. Tror du MS hade velat visa upp ett demo som folk sågade totalt? Nej dom hade inte väntat sig den reaktionen. Alla vill pusha sin teknik, hade MS varit speciellt stolta över vad dom tagit fram så hade man väl velat pusha just det. Annat vore väl dumt? Nu menar jag inte att deras ljudchip suger, det är säkert jättebra men jag har själv inte läst/hört något speciellt om det.

Angående GPU:n, så det du säger är mer eller mindre att Mark Cerny pratar strunt eller hur skall jag tolka det?
TFLOPS:n säger väl troligtvis inte allt om ifall en GPU är snabbare eller inte. Nu är det ju i och för sig mer eller mindre samma arkitektur i dom båda konsollerna plus/minus eventuellt några funktioner, men annars säger ju verkligen inte TFLOPS allt. Det såg vi ju inte minst om man jämför Vega 64 med GTX 1080ti, där sistnämnda har lägre TFLOPS, men ändå mer eller mindre krossar Vega64 i dom flesta spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men Atmos kan väl inte vara samma grundfunktion eftersom det inte är det som utför beräkningen av ljudkällan i rummet i själva spelat utan Atmos placerar ljudkällan när det vet var ljudet ska finnas. Sonys system har med själva positioneringen i rummet att göra.
Man tar en ljudkälla och placerar det i spelvärlden och sedan sköter kretsarna om att förändra ljudet beroende på saker i dess omgivning i spelet (reflexer i olika faslägen och nivåer) på ett liknade sätt som raytraceing fungerar för ljus snarare än att det handlar om att bara placera ett färdigt ljud i en spelvärld vilket är funktionen för Atmos.

Atmos själv har ju inte den funktionen, det är där Projekt Acoustics kommer om i bilden, det är den som utför beräkning på vart ljudet är och hur det rör sig.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....