MSI Geforce RTX 3080 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur misslyckas kortet på alla andra punkter?

Direkt ur kartong så presterar det likvärdigt med både Nvidias och Asus TUF (med någon FPS hit och dit). Sen kan jag hålla med om att överklockningen är urtråkig när det inte finns marginal över, och onödigt med tre 8-pin men det innebär inte att kortet misslyckas på alla punkter.

Du får gärna ta hela meningen och inte kapa den i häflten och sedan attackera halva meningen. meningen löd:
misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Vi pratar alltså fortfarande om utmärkelsen "bra produkt" och vad som rättfärdigar det. Inte huruvida produkten lyckas hålla ikapp med sina konkurrenter. I den frågan misslyckas kortet totalt i att utmärka sig i alla punkter förutom ljudnivån. Det känner jag personligen inte är tillräckligt för att rättfärdiga en "bra produkt"-utmärkelse.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ni borde kolla Gamers Nexus senaste video, MSI har blivit tagna med handen i syltburken och säljer sina egna kort på Ebay för dubbla priset. Tydligen finns det alltså kort.

Hela RTX 3000 launchen liknar mer och mer en marketing scam, Nvidia börjar bli lika bra på "marketing" som på att skriva drivrutiner med exklusiva finesser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mithras:

Du får gärna ta hela meningen och inte kapa den i häflten och sedan attackera halva meningen. meningen löd:
misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Vi pratar alltså fortfarande om utmärkelsen "bra produkt" och vad som rättfärdigar det. Inte huruvida produkten lyckas hålla ikapp med sina konkurrenter. I den frågan misslyckas kortet totalt i att utmärka sig i alla punkter förutom ljudnivån. Det känner jag personligen inte är tillräckligt för att rättfärdiga en "bra produkt"-utmärkelse.

Att du känner att den inte förtjänar en utmärkelse är helt upp till dig, vi tycker däremot att den gör det. Kylaren presterar så pass bra att vi känner att den förtjänar den utmärkelsen. Man får fortfarande 3080-prestanda så kortet gör en inte besviken där. Ett kort måste inte utmärka sig i alla punkter för att få bra produkt, skulle den göra det är det mer åt "utmärkt" eller kanske "toppklass" även. En bra produkt kan ha vissa skavanker men i helheten vara (i det här fallet) ett bra kort där fördelarna överväger nackdelarna. Sen kan vissa nackdelar väga tyngre hos andra som då ändrar deras egna omdöme på kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Ni borde kolla Gamers Nexus senaste video, MSI har blivit tagna med handen i syltburken och säljer sina egna kort på Ebay för dubbla priset. Tydligen finns det alltså kort.

Hela RTX 3000 launchen liknar mer och mer en marketing scam, Nvidia börjar bli lika bra på "marketing" som på att skriva drivrutiner med exklusiva finesser.

Det är inte MSI själva som gjort det dock. Om det nu stämmer, verkar inte riktigt helt tydligt just nu.

Här man kan läsa lite mer också om man vill https://www.reddit.com/r/hardware/comments/j6idky/msi_scalpin...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ni borde kolla Gamers Nexus senaste video, MSI har blivit tagna med handen i syltburken och säljer sina egna kort på Ebay för dubbla priset. Tydligen finns det alltså kort.

Hela RTX 3000 launchen liknar mer och mer en marketing scam, Nvidia börjar bli lika bra på "marketing" som på att skriva drivrutiner med exklusiva finesser.

Detta i kombination med msis tidigare beteenden mot kritiska recensenter gör så att msi bör svartlistas imnsho.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Detta i kombination med msis tidigare beteenden mot kritiska recensenter gör så att msi bör svartlistas imnsho.

Från MSI

Starlit Partner is an individual sales subsidiary working under MSI. They carry excess inventory and Refurbished items and would not be given newly released products such as the Geforce RTX 30 series GPU. As such, we have conducted an investigation and found out that an error allowed them access to inventory they were not permitted to handle.

Starlit Partner has been instructed to contact the individual customers who purchased these GPU and offer 2 options - return the product and receive a full refund, or a partial refund of the amount paid over MSI's MSRP.

Moving forward, MSI will enforce a stricter policy to Avoid situation like this happening again.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Att du känner att den inte förtjänar en utmärkelse är helt upp till dig, vi tycker däremot att den gör det. Kylaren presterar så pass bra att vi känner att den förtjänar den utmärkelsen. Man får fortfarande 3080-prestanda så kortet gör en inte besviken där. Ett kort måste inte utmärka sig i alla punkter för att få bra produkt, skulle den göra det är det mer åt "utmärkt" eller kanske "toppklass" även. En bra produkt kan ha vissa skavanker men i helheten vara (i det här fallet) ett bra kort där fördelarna överväger nackdelarna. Sen kan vissa nackdelar väga tyngre hos andra som då ändrar deras egna omdöme på kortet.

Ja precis, det är väl det som diskuteras här, hur sweclockers väljer att ge ut "bra produkt"-utmärkelsen och på vilka grunder
Självklart kommer man att tycka olika, det är väl just därför man har diskussionen Hade ju varit väldigt tråkigt om man inte hade kunnat diskutera dessa frågor med er, det är ju en av styrkorna på hemsidan

Helt rätt, ett kort behöver inte utmärka sig på alla punkter, men rimligen på mer än en? Ett kort som sällar sig i mitten av skaran på det mesta och inte riktigt har någon ordentlig USP mer än möjligen ljudnivå bör rimligen också behandlas som just mitten av skaran.
Ett kort som inte utmärker sig på flera punkter bör inte få en utmärkelse.

Nåväl, nu har jag vädrat min åsikt och fått svar tillbaka, känns som ett bra ställe att helt enkelt "agrii to disagrii"

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så... det finns alltså ingen anledning att lägga 1200 kr extra för detta kort. Om man nu inte är desperat och de vanliga inte finns på lager.

I ärlighetens namn var det 700kr extra från allra första början (om vi nu jämför med TUF OC som alla verkar göra). Tyvärr höjde Inet priset till 9299kr i sista sekunden och skyllde på "dollarkursen" medan Komplett och Webhallen behöll 8699kr. Faktiskt lite sur på Inet pga. detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

... Vad för nytta har den extra 8-pin?

Den har en stor inverkan när det gäller att få kortet att verka kraftfullt och högpresterande. Ungefär som att måla fartränder på en sportbil...

Skrivet av KalBumling:

Och sen ignorerar folk totalt att "silicon lottery" kan ha rejält stor inverkan ...

När det gäller de här tidiga Amperekorten lär de vara så hårt binnade att spridningen mellan olika exemplar är betydligt mindre än vanligt.

Skrivet av adzer:

Detta i kombination med msis tidigare beteenden mot kritiska recensenter gör så att msi bör svartlistas imnsho.

Snacka om storm i ett vattenglas! Varför är det helt plötsligt så många som förespråkar planekonomi?

Jag hade förväntat mig se många fler återförsäljare skruva upp priserna till en nivå som är rimlig för att möta efterfrågan. När prisnivån är rätt satt kommer många återförsäljare ha kort i lager till ungefär samma pris och sälja i ungefär samma takt som de hinner få leveranser. Nvidias rekommenderade (fantasi)pris finns väl ingen orsak att följa så länge kunderna är beredda att betala dubbla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Från MSI

Starlit Partner is an individual sales subsidiary working under MSI. They carry excess inventory and Refurbished items and would not be given newly released products such as the Geforce RTX 30 series GPU. As such, we have conducted an investigation and found out that an error allowed them access to inventory they were not permitted to handle.

Starlit Partner has been instructed to contact the individual customers who purchased these GPU and offer 2 options - return the product and receive a full refund, or a partial refund of the amount paid over MSI's MSRP.

Moving forward, MSI will enforce a stricter policy to Avoid situation like this happening again.

Det var korrekt lösning nu när de blev tagna, men fortfarande ett uttalande i struntklass, särskilt när man känner till deras tidigare historier.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Snacka om storm i ett vattenglas! Varför är det helt plötsligt så många som förespråkar planekonomi?

Jag hade förväntat mig se många fler återförsäljare skruva upp priserna till en nivå som är rimlig för att möta efterfrågan. När prisnivån är rätt satt kommer många återförsäljare ha kort i lager till ungefär samma pris och sälja i ungefär samma takt som de hinner få leveranser. Nvidias rekommenderade (fantasi)pris finns väl ingen orsak att följa så länge kunderna är beredda att betala dubbla priset?

Vad då planekonomi? Varje konsuments rätt att själv avgöra vart man vill spendera sina pengar är väl så mycket marknadsekonomi som man kan komma? Jag anser inte att företaget MSI uppför sig på ett korrekt sätt och därför vill jag inte handla av dem. Det har inget med planekonomi att göra.

Du är fri att köpa överprisade kort ifrån ebay om du vill. Jag kommer inte göra det.

Permalänk
Medlem

TUF kortet är ju lika tyst i tysta BIOS läget och ändå flera grader svalare plus billigare. Väldigt dåligt av MSI för ett Gaming X kort som ska konkurera med Strix inte TUF. Om det är så här dåligt kan man undra hur dåligt deras Ventus är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Från MSI

Starlit Partner is an individual sales subsidiary working under MSI. They carry excess inventory and Refurbished items and would not be given newly released products such as the Geforce RTX 30 series GPU. As such, we have conducted an investigation and found out that an error allowed them access to inventory they were not permitted to handle.

Starlit Partner has been instructed to contact the individual customers who purchased these GPU and offer 2 options - return the product and receive a full refund, or a partial refund of the amount paid over MSI's MSRP.

Moving forward, MSI will enforce a stricter policy to Avoid situation like this happening again.

Hahahahahaha bästa så kallade error nånsin. :'D

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

TUF korten är billigare en vecka till som någon slags kampanj från Nvidias sida, så de kan hävda att det har funnits kort för introduktionspriset, men jag håller med om att TUF är det intressantaste kortet bland 3080-serien.

Jag tror många hade högre förväntningar av MSI-kortet baserat på deras tidigare generationer och det är vad som skaver här. Det verkar inte vara något större fel på det, så jag ser utmärkelsen som välavvägd.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller de här tidiga Amperekorten lär de vara så hårt binnade att spridningen mellan olika exemplar är betydligt mindre än vanligt.

Tycker det är precis som vanligt. Läser man runt på SweC och andra ställen finns det en drös med folk som får upp sina kort till 2100-2150 på luft (sustained boost) medan andra bara kommer till 2000 eller kanske tom mindre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Riktigt missnöjd med denna från MSI.

Blir slagen av TUF från ASUS som är deras lägre variant...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Upptäckte att det hade blivit fel siffror i temperaturdiagrammet som nu är uppdaterat! Förra temperaturen var 77 grader, men det korrekta är 73 grader. Var jag som skrev fel när jag la in det så helt mitt fel.

Permalänk
Medlem

Det har nämnts tidigare, men det tål att upprepas att detta är lite av en besvikelse med tanke på hur bra MSIs kort har varit tidigare. Har själv ett 2070 Gaming, vilket känndes som det solklara valet av de lite mer påkostade. Bättre strömförsörjning, och stabilare klockfrekvenser än konkurrenterna, och ovanpå det riktigt bra ljudnivåer. Nu känns det som att det blivit omsprugna av Asus. Men om det är Asus som gjort ett riktigt bra jobb, eller om MSI snålat/stressat ut kortet låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vad då planekonomi? Varje konsuments rätt att själv avgöra vart man vill spendera sina pengar är väl så mycket marknadsekonomi som man kan komma? Jag anser inte att företaget MSI uppför sig på ett korrekt sätt...

Jag skriver planekonomi därför att "upprörda entusiaster" verkar tycka att Nvidias riktpris är det pris som ska gälla oavsett tillgång och efterfrågan.
Enligt marknadsekonomins regler står det säljaren fritt att sätta godtyckligt pris.
MSI uppför sig inte rätt när de bestraffar återförsäljaren, men det är knappast vad som klagas över här.
Min reaktion gäller att så många blir väldigt upprörda över att en återförsäljare sätter ett rimligt marknadspris på produkten i stället för att följa en orimlig rekommendation. Nvidias riktpris kommer bli målet att sträva mot när butikshyllorna är välfyllda. (som först) kan det möjligen finnas fog att uppröras om prisnivån fortfarande ligger skyhögt över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag skriver planekonomi därför att "upprörda entusiaster" verkar tycka att Nvidias riktpris är det pris som ska gälla oavsett tillgång och efterfrågan.
Enligt marknadsekonomins regler står det säljaren fritt att sätta godtyckligt pris.
MSI uppför sig inte rätt när de bestraffar återförsäljaren, men det är knappast vad som klagas över här.
Min reaktion gäller att så många blir väldigt upprörda över att en återförsäljare sätter ett rimligt marknadspris på produkten i stället för att följa en orimlig rekommendation. Nvidias riktpris kommer bli målet att sträva mot när butikshyllorna är välfyllda. (som först) kan det möjligen finnas fog att uppröras om prisnivån fortfarande ligger skyhögt över.

Det må så vara (även om jag inte håller med om att riktpriset är orimligt), men då spelar man med öppna kort och sätter de priserna man vill ha i butik. Man säljer inte på ebay under annat namn. Detta är som sagt inte första gången msi beter sig illa heller. Deras historia finns för alla att läsa.
Du får gärna köpa vad du vill, men jag har tröttnat på bolag som behandlar sina kunder som idioter. Så längre det finns konkurrenter så får de mina pengar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

... även om jag inte håller med om att riktpriset är orimligt...

Det är orimligt ur två aspekter:
1. Kortsiktigt är riktpriset mycket för lågt för att begränsa efterfrågan så mycket att korten inte säljer slut på ett par dagar efter att de nått butikerna.
2. På längre sikt ligger riktpriset så lågt att det blir svårt för AIB att tillverka bra kort och sälja med vinst till det priset. (Nvidia själva verkar ju sälja FE med förlust.)

Skrivet av adzer:

... Man säljer inte på ebay under annat namn.

I detta fall verkar det ju vara ett av MSIs dotterbolag som utan koncernledningens vetskap höjt priset (och sålt under sitt eget namn).
Ett marknadsmässigt korrekt agerande vore då att från ledningen gå ut och förtydliga att det står samtliga återförsäljare fritt att sätta egna priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

När det gäller de här tidiga Amperekorten lär de vara så hårt binnade att spridningen mellan olika exemplar är betydligt mindre än vanligt.

Säker på det? På CPU sidan ser vi ofta det direkt motsatta och att spridningen blir mindre över tid när binningen blir mer exakt. Dom extremt bra exemplaren brukar finnas i tidiga batches, men där finns också riktigt dåliga exemplar som brukar bli mer ovanliga senare under produktens livstid.

Visst vissa AIBs kan ju ha handplockat exemplar osv, men det är inte alla recensenter som ens får sina exemplar den vägen. Swec har ju vid vissa tillfällen fått hjälp via bland annat Webhallen för vissa produkter/lanseringar där press i norden inte samplats osv. Samma sak gäller många andra sidor där man inte alltid kan förvänta sig att få tillgång till de produkter man vill recensera direkt från tillverkarna och förlitar sig på andra kontakter/kanaler.

Och även om man fått handplockade/binnade produkter så har ju det bara potential att förstärka effekten av det hela ytterligare. Om man fått ett "golden sample" av en tillverkare medans man lånar in ett vanligt retail ex från annat håll av en annan modell. Min poäng är att i slutändan så är det meningslöst att bråka om procent hit och dit när det kommer till prestanda på AIB kort, fokus ska framförallt vara på funktion/features i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Som ändå kommer betyda att det är ett bättre kort!

Ja det är mycket möjligt, det låter jag vara osagt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får gärna ta hela meningen och inte kapa den i häflten och sedan attackera halva meningen. meningen löd:
misslyckas på i princip alla andra punkter i att utmärka sig.

Vi pratar alltså fortfarande om utmärkelsen "bra produkt" och vad som rättfärdigar det. Inte huruvida produkten lyckas hålla ikapp med sina konkurrenter. I den frågan misslyckas kortet totalt i att utmärka sig i alla punkter förutom ljudnivån. Det känner jag personligen inte är tillräckligt för att rättfärdiga en "bra produkt"-utmärkelse.

Jag tror du letar efter en anledning till Utmärkt Produkt (utmärkande egenskaper). Kortet är inte allvarligt sämre än något annat och har dessutom en låg ljudnivå, alltså är det bra. TUF kommer kosta lika mycket när det börjar trilla in i lager igen, samma med resterande troligen. Jag tror att ingen kommer kosta mycket under 9000kr för de kommer sälja bra ändå.

Kortet är Bra, men inte Utmärkt, alltså är det Bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror du letar efter en anledning till Utmärkt Produkt (utmärkande egenskaper). Kortet är inte allvarligt sämre än något annat och har dessutom en låg ljudnivå, alltså är det bra. TUF kommer kosta lika mycket när det börjar trilla in i lager igen, samma med resterande troligen. Jag tror att ingen kommer kosta mycket under 9000kr för de kommer sälja bra ändå.

Kortet är Bra, men inte Utmärkt, alltså är det Bra...

Eh, nä. Det är inte "utmärkt produkt" jag letar efter.

En "bra produkt"-utmärkelse bör rimligen vara mer än "inte sämre än något annat" och få en utmärkelse för att den utmärker sig som en bra produkt. Ett kort som endast är "inte allvarligt sämre än något annat och har dessutom en låg ljudnivå" är inte en utmärkande bra produkt, det är bara en produkt.

Kortet är inte på något sätt utmärkande som "Bra", den är medelmåttig. Den är mellanmjölk. Den gör det den ska. Sådana produkter bör inte få några utmärkelser. Utmärkelser ska tillhöra de som utmärker sig, inget annat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

TUF kortet är ju lika tyst i tysta BIOS läget och ändå flera grader svalare plus billigare. Väldigt dåligt av MSI för ett Gaming X kort som ska konkurera med Strix inte TUF. Om det är så här dåligt kan man undra hur dåligt deras Ventus är.

Säg inte så Får min Ventus imorgon. TUF kortet verkar ju vara mycket svalare under samma ljudnivå som Trio och Trio ska ju va bättre(?) än Ventus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag skriver planekonomi därför att "upprörda entusiaster" verkar tycka att Nvidias riktpris är det pris som ska gälla oavsett tillgång och efterfrågan.
Enligt marknadsekonomins regler står det säljaren fritt att sätta godtyckligt pris.
MSI uppför sig inte rätt när de bestraffar återförsäljaren, men det är knappast vad som klagas över här.
Min reaktion gäller att så många blir väldigt upprörda över att en återförsäljare sätter ett rimligt marknadspris på produkten i stället för att följa en orimlig rekommendation. Nvidias riktpris kommer bli målet att sträva mot när butikshyllorna är välfyllda. (som först) kan det möjligen finnas fog att uppröras om prisnivån fortfarande ligger skyhögt över.

Är jag ingen expert på prissättning, men är väll ganska vanligt att företag kräver att "riktpris" respekteras om de vill ha produkter i framtiden.
Sen är det upp till återförsäljaren om de vill sälja produkten "frimarknad".
Problemet är att Nvidia ska skapa en hyp/köpsug för en produkt. Skillnaden mellan rtx 3080 för 8k som är det bästa sen skivat bröd och ett rtx 3080 för 16k som är den sämsta skiten som har släppts sen Jesus gick kortbyxor.

Men vi vänder på frågan, varför skulle Nvidia sälja kortet till återförsäljare för 7k-ish när de lätt skulle kunna kräva 16k-ish på de först ca 20k korten, med din fria prissättning?

Samma sak med konsolerna som inte ens går att förboka längre. Halva marknadsföringen av konsolerna handlar om prissättning och är den enda orsaken MS är kvar när de prissatte xbox 360 200usd under Sonys PS3.
Nvidia har t.o.m subventionerat Asus TUF och AMD gjorde samma sak med Vega serien men bara på komplett.se.
Nvidia skulle vara lagom glada om deras subventionerade kort såldes för 16k bland återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Det är inte "utmärkt produkt" jag letar efter.

En "bra produkt"-utmärkelse bör rimligen vara mer än "inte sämre än något annat" och få en utmärkelse för att den utmärker sig som en bra produkt. Ett kort som endast är "inte allvarligt sämre än något annat och har dessutom en låg ljudnivå" är inte en utmärkande bra produkt, det är bara en produkt.

Kortet är inte på något sätt utmärkande som "Bra", den är medelmåttig. Den är mellanmjölk. Den gör det den ska. Sådana produkter bör inte få några utmärkelser. Utmärkelser ska tillhöra de som utmärker sig, inget annat.

Tycker det är rätt svårt med utmärkelser överlag. Tror många tittar på recensioner och ser de inte en utmärkelse så vill man inte ha "skiten". Själv tycker jag att alla produkter som kan rekomenderas till att köpas borde ha "bra produkt" eller bättre. Så om ett 3080 presterar som förväntat jämfört med exempelvis FE versionen i detta fallet, och inte har några direkt stora negativa eller positiva kommentarer, så är det i mina ögon en bra produkt. Är det bättre än TUF OC? Antagligen inte. Men de kan ju båda fortfarande vara bra produkter för det.

Det man kanske borde göra är att peta in en ny utmärkelse som ligger under "Bra produkt". Typ "Okej produkt", där kanske detta kortet borde hamnat. Känns som "Bra produkt" är en väldigt stor skala och man vet inte riktigt om produkten ligger på gränsen nedåt eller uppåt och där tycker jag skillnaden kanske är lite för stor.

Man kanske rent av borde placerat TUF OC på "Utmärkt produkt". Med tanke på att den tävlar och gör bra ifrån sig mot dyrare kort? Fast man har ju å andra sidan inte testat speciellt många kort än så det är ju svårt att veta var ett kort placerat sig.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I ärlighetens namn var det 700kr extra från allra första början (om vi nu jämför med TUF OC som alla verkar göra). Tyvärr höjde Inet priset till 9299kr i sista sekunden och skyllde på "dollarkursen" medan Komplett och Webhallen behöll 8699kr. Faktiskt lite sur på Inet pga. detta.

Dollarkursen gick upp i slutet av sept men har gått ner igen, ser dock ingen skillnad i priset. Tycker absolut man kan ställa frågan på Inets sida under korrekt GPU ifall priset nu justeras ner också. Som det sades så skulle man hålla priserna 1 månad. Samma sak på TUF korten ökat priset ca 500kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Det är inte "utmärkt produkt" jag letar efter.

En "bra produkt"-utmärkelse bör rimligen vara mer än "inte sämre än något annat" och få en utmärkelse för att den utmärker sig som en bra produkt. Ett kort som endast är "inte allvarligt sämre än något annat och har dessutom en låg ljudnivå" är inte en utmärkande bra produkt, det är bara en produkt.

Kortet är inte på något sätt utmärkande som "Bra", den är medelmåttig. Den är mellanmjölk. Den gör det den ska. Sådana produkter bör inte få några utmärkelser. Utmärkelser ska tillhöra de som utmärker sig, inget annat.

Förlåt för WallOfText.

TL;DR: jag håller inte med dig, och det är fine. Vi har olika tolkningar av vad en utmärkelse betyder. Kanske behöver redaktionen refresha oss över hur de tänker och vad de är menade att betyda?

—————————

Utmärkta produkter utmärker sig över andra.

Jag håller inte med om det du säger men det är helt okej för mig...

Det finns inget som är märkbart fel med kortet, möjligen att det är lite dyrt för sin prestanda, men är istället ovanligt tyst. Hur är inte det bra? Jag fattar inte vad du menar uppenbarligen, men kortet är ju bra...

Jag tycker alla kort i en serie kan vara bra produkter om de är bra (presterar som förväntat i de flesta kategorierna) och inte är helt orimligt prissatta.

Saker som inte ska få en utmärkelse är de som inte är bra eller som inte kan rekommenderas alls av någon anledning.

Får något inte bra produkt så ska man haja till tycker jag.

Får något utmärkt är det något utöver det vanliga och bättre än den direkta konkurrensen.

Toppklass är som utmärkt men har vissa egenskaper som sticker ut extremt (och vanligen en matchande prislapp)

Jag ser inte allt det som fel om de flesta produkterna får utmärkelser, det betyder ju bara att det är mindre skit på marknaden?

Alla får såklart ha sin bild av vad de tolkar in i en utmärkelse och allting befinner sig på ett spektrum. Kanske detta kort är på lägre halvan av utmärkelsen och TUF är på högre halvan (tills nästa vecka när det glider ner igen)?

Om man bara kollar utmärkelser missar man ju hela grejen. Bra Produkt betyder för mig ’inte skit’, absolut inte att det ska vara avsevärt bättre än andra kort med samma gpu och pris.

Vad kan ett kort skilja ut sig på förresten? Alla har såklart olika vikt vid olika mätvärden, men en hyfsad lista är:
Energiförbrukning (brukar inte skilja mycket, oftast inte ett problem alls med några watt hut eller dit)
Prestanda (brukar skilja långt mindre än manuell överklockning kan öka så länge det är samma gpu)
Temperatur (vem bryr sig helt ärligt?)
Ljudnivå (något som många bryr sig om)
Pris (det kan skilja mycket)
Utseende (extremt subjektivt)
Garanti (olika hur mycket vikt man lägger på det)
Byggkvalitet (svårt mäta, hållbarhet över tid nästan omöjligt)

Att detta kort utmärker sig som riktigt tyst ser jag alltså som en ganska starkt utmärkande egenskap. Du gör din värdering och håller säkert inte med om den listan jag skrev ovan och kanske vill lägga till andra parametrar som jag inte ens prioriterar nog för att ens komma ihåg (möjlighet till vattenkylning?, antal kortplatser?, längd/bredd?)

Alla väger saker saker olika och kortet i artikeln behöver inte vara för alla, men vill man ha ett tyst kort är det ju ett bra köp eftersom inget av de övriga sakerna är dåliga och man får den prestandan och det andra som förväntas...

Ingenstans (för min del) betyder bra produkt ’köp mig oavsett vad du behöver för jag är bättre än andra’. Det betyder ’inte kasst’ och ’läs iaf sammanfattningen om kortets prioriteringar är relevanta för mig’. Men det verkar som att vi har lite olika syn där...