Nvidia: "Brist på Geforce RTX 3080 och RTX 3090 fortsätter in i år 2021"

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Alexraptor:

För vissa av oss är AMD's utbud helt ointressant, oavsett hur bra deras nya kort är, då vi redan är inlåsta i Nvidia's ekosystem igenom tex G-Sync.

Däremot så hoppas jag själv ändå stort på att AMD's kort faktist är snäppet bättre än Nvidia, då det förhoppningsvist leder till att priset pressas något, och att efterfrågan på RTX 3080 minskar.

Exakt, för mig är AMD totalt ointressant då jag renderar med Iray.
Men som du hoppas jag på att AMD's kort är riktigt bra för konkurens behövs så att priserna inte skenar iväg igen.

Dock så har Nvidia prissatt 3000-generation helt okej faktiskt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Singalen är att alla scalpers kan fortsätta tjäna grova pengar genom att köpa upp allt på marknaden och sälja med 30-40 % marginal.

Nå, återstår att se hur länge den marknaden håller i sig. I takt med att fler kort levereras kommer konkurrensen öka och efterfrågan minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gamers Nexus nämnde i någon video att enligt information från partnertillverkarna har tillgången varit ungefär den samma som för tidigare lanseringar.

Läste det med men blir lite tveksam när många butiker inte ens tar ordrar längre medans andra som gör det har leveransbesked nästa år.
Jag tror tillgången är dålig oavsett om tillverkare och nvidia vill ge sken av att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Trist att jag beställde ett RTX 3090 TUF OC 15 sek över 15.00 från webbis men de hade inga på release och den enda återförsäljaren i Sverige som satt preliminärt leveransdatum är Inet med 30/11.
Vet någon här om introduktionspriset går ut på en order om datumet passerar 24e oktober eller kommer man få behålla lanseringspriset?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Läste det med men blir lite tveksam när många butiker inte ens tar ordrar längre medans andra som gör det har leveransbesked nästa år.
Jag tror tillgången är dålig oavsett om tillverkare och nvidia vill ge sken av att så inte är fallet.

Det är inget som säger emot att tillgången är den samma som tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag hade turen att komma över ett 3080 typ direkt, men det är också så att jag är helt ointresserad av AMD, så att vänta på deras presentation var aldrig ett alternativ. Har haft AMD förut, och det strulade något så enormt med drivrutinerna. Visst, kortet jag hade var lite udda, men det ska ju ändå funka kan man tycka. Kanske är bättre nu, men jag chansar inte, ser ingen anledning.

Oavsett så är jag enormt glad för att det finns konkurrens. Likväl hoppas jag att AMD kan konkurrera med Intel nu i och med deras nya processorer, och jag utesluter inte AMD på processorsidan.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

Trist att jag beställde ett RTX 3090 TUF OC 15 sek över 15.00 från webbis men de hade inga på release och den enda återförsäljaren i Sverige som satt preliminärt leveransdatum är Inet med 30/11.
Vet någon här om introduktionspriset går ut på en order om datumet passerar 24e oktober eller kommer man få behålla lanseringspriset?

Det ska behållas enligt både Webhallen (ringde själv) och komplett (enligt andra på swec). Orderdatum ska vara det som avgör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag hade sån overklig tur att jag lyckades knipa ett 3080 FE den 24e på morgonen. Stod och lagade gröt åt barnen och slökollade forumet i mobilen när infon om att det fanns kort på Nvidia uppdagades. Hoppas AMD kommer med fina kort till fina priser nu, alltid bra med konkurens.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det ska behållas enligt både Webhallen (ringde själv) och komplett (enligt andra på swec). Orderdatum ska vara det som avgör.

Gött mos

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är det inte ett cyniskt marknadsföringsknep för att hålla intresset uppe tills amd släpper sina produkter samt att inte sälja alltför många nedsatta gpuer utan beror mer på andra faktorer i tillverkningsledet. Vi får se hur tillgången blir efter det datum då introduktionspriset faller samt kring när amd släpper big navi?

Det är lite trist att det alltid blir såhär. Jag hade förmodligen köpt ett 3080 FE om det hade funnits tillgängligt en längre period (säg timmar) istället för minuter. Nu får det bli att försöka f5:a hem en 5800X på release istället.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Undra hur törstiga AMDs gpuer kommer vara på dom nya korten , hoppas dom inte är mer strömkrävande än Nividias 3080, blir nog oavsett en del som kanske behöver uppgradera nätagg med :S

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Undra hur törstiga AMDs gpuer kommer vara på dom nya korten , hoppas dom inte är mer strömkrävande än Nividias 3080, blir nog oavsett en del som kanske behöver uppgradera nätagg med :S

Här är min gissning:
6900XT - 260W
6800XT - 210W
6700XT - 170W

Sen kan det ju finnas olika TBP på "samma" gpu, tex om 6700XT finns i både 8 och 16GB VRAM. Mer minne övar TBP

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Undra hur törstiga AMDs gpuer kommer vara på dom nya korten , hoppas dom inte är mer strömkrävande än Nividias 3080, blir nog oavsett en del som kanske behöver uppgradera nätagg med :S

Ja nvidia slängde verkligen ut effektivitet sett till watt ut genom fönstret även om kylarna är bra men det var nog enda sättet att få upp vettig prestanda över 2080ti. hoppas AMD lyckas bättre där. gillar mitt 1080 för det drar 180 watt. blir det ett 3080 kommer jag få uppgradera genomflödet genom lådan med högre ljudnivå som följd eller leva med högre temperaturer som kan hindra cpun från att boosta upp lika högt som förr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Här är min gissning:
6900XT - 260W
6800XT - 210W
6700XT - 170W

Sen kan det ju finnas olika TBP på "samma" gpu, tex om 6700XT finns i både 8 och 16GB VRAM. Mer minne övar TBP

Ta +40W på samtliga så är det närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ta +40W på samtliga så är det närmare.

Om det betyder betydligt mer prestanda och det är det som krävs för att slå 3080 så gör det inte mig nått Jag vill dock ha riktigt tyst dator så jag väljer GPUn med bäst kylarlösning (ej vatten)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag inte förstått detta riktigt men tycker de lite lustigt när RTX 3080 & 3090 är slut på lagret i butikshyllor så gå nvidia & sponsrar vissa personer med ett 3000 kort.

Är de "brist" på riktigt i lagret eller nånting ful knep som nvidia gör?

De finns folk som har suttit & väntat från dag ett och inte fått något kort alls. De som verkligen har spenderat för sina egna pengar och så kommer nvidia och smyger in före i kön med sponsor för vissa personer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag inte förstått detta riktigt men tycker de lite lustigt när RTX 3080 & 3090 är slut på lagret i butikshyllor så gå nvidia & sponsrar vissa personer med ett 3000 kort.

Är de "brist" på riktigt i lagret eller nånting ful knep som nvidia gör?

De finns folk som har suttit & väntat från dag ett och inte fått något kort alls. De som verkligen har spenderat för sina egna pengar och så kommer nvidia och smyger in före i kön med sponsor för vissa personer.

Menar du typ att streamers och influencers får kort? Det är rimligtvis en sjukt liten minoritet jämfört med resten av folket som vill ha. Ja, de lär plocka av ett par kort innan de nått butikshyllan och ge direkt till dessa. Det brukar vara good business att göra så. Sticker kanske i ögat men på det stora hela är det sannolikt inte så det påverkar någons kötid nämnvärt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag inte förstått detta riktigt men tycker de lite lustigt när RTX 3080 & 3090 är slut på lagret i butikshyllor så gå nvidia & sponsrar vissa personer med ett 3000 kort.

Är de "brist" på riktigt i lagret eller nånting ful knep som nvidia gör?

De finns folk som har suttit & väntat från dag ett och inte fått något kort alls. De som verkligen har spenderat för sina egna pengar och så kommer nvidia och smyger in före i kön med sponsor för vissa personer.

Alla vet ju att Zlatan är den största hjälten och oftast refereras som Gud här på Sweclockers. Klart han förtjänade ett kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Menar du typ att streamers och influencers får kort? Det är rimligtvis en sjukt liten minoritet jämfört med resten av folket som vill ha. Ja, de lär plocka av ett par kort innan de nått butikshyllan och ge direkt till dessa. Det brukar vara good business att göra så. Sticker kanske i ögat men på det stora hela är det sannolikt inte så det påverkar någons kötid nämnvärt.

Ja exakt typ dom, men när de få ett kort av nvidia så gör de sällan ingenting mer än bara spela på och inget annat händer mer. De känns väldigt fel och oschysst för dem som lagt stora summor för ett kort men sen få vänta.

De skillnad när t,ex linus tech tips eller gamers nexus få ett kort, då berättar de och gör alla typer tester och sånt. Men en streamer de spelar ju bara på precis som du och jag (privatperson).

Visst jag kan förstå de är bra business absolut. Men jag tycker bara sponsor har blivit något smutsigt sett att gå i före i kön, något som utnyttjas rätt mycket idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Ja exakt typ dom, men när de få ett kort av nvidia så gör de sällan ingenting mer än bara spela på och inget annat händer mer. De känns väldigt fel och oschysst för dem som lagt stora summor för ett kort men sen få vänta.

De skillnad när t,ex linus tech tips eller gamers nexus få ett kort, då berättar de och gör alla typer tester och sånt. Men en streamer de spelar ju bara på precis som du och jag (privatperson).

Visst jag kan förstå de är bra business absolut. Men jag tycker bara sponsor har blivit något smutsigt sett att gå i före i kön, något som utnyttjas rätt mycket idag.

Jag vågar inte gissa på hur många som vill ha likadan hårdvara som deras stora favoritstreamer och använder han sig av ett specifikt grafikkort eller t.om en komplett dator från typ origin pc så lär det vara win-win för både Nvidia i detta fallet och streamern som får ett kort/dator. Skulle inte ens bli förvånad om streamaren eller youtubaren t.om får lite cash för att använda specifik hårdvara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Företagets VD Jensen Huang bekräftar i en frågestund att det blir fortsatt svårt att få ta på ett Geforce RTX 3000-kort i år.

Läs hela artikeln här

Verkar som att AMD kommer skratta hela vägen till banken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Verkar som att AMD kommer skratta hela vägen till banken...

Vi får hoppas, men AMD är väl inte heller kända för att ha kort att sälja vid release? Inte många iaf..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Vi får hoppas, men AMD är väl inte heller kända för att ha kort att sälja vid release? Inte många iaf..

Jag förstår hur du tänker!

Men jag undrar om det inte är annorlunda i år; Bara mängden av RDNA2- GPU:s som gått åt till PS5 och Xbox Series X bör ge en fingervisning om hur långt RDNA2 har kommit i utveckling och produktion.

AMD ligger förmodligen långt före NVIDIA i produktionen. Men man får se såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Jag förstår hur du tänker!

Men jag undrar om det inte är annorlunda i år; Bara mängden av RDNA2- GPU:s som gått åt till PS5 och Xbox Series X bör ge en fingervisning om hur långt RDNA2 har kommit i utveckling och produktion.

AMD ligger förmodligen långt före NVIDIA i produktionen. Men man får se såklart.

Vi får hoppas

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Är man som Jensen Huang VD för ett stort tech företag så behöver man visst lögna:
"The 3080 and 3090 have a demand issue, not a supply issue. "
och
"Yields are great, the product’s shipping fantastically, it’s just getting sold out instantly."

Statistik från Proshop
Det är på ren svenska "Helt förbannat bedrövligt"
https://videocardz.com/newz/danish-retailer-fulfiled-only-10-...

Siffrorna från Proshop visar att där visst är leveransproblem, antagligen pga. en riktigt låg yield.

Är samma ord som marknaden hörde från Nvidia för ett antal år sedan när dom gått ifrån designrekommendationer för en process, den gången var det för att spara utrymme och få in mer logik på en given yta varvid dom fick extremt lågt antal fungerande kretsar.

Kan det vara samma problem/miss ännu en gång?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är man som Jensen Huang VD för ett stort tech företag så behöver man visst lögna:
"The 3080 and 3090 have a demand issue, not a supply issue. "
och
"Yields are great, the product’s shipping fantastically, it’s just getting sold out instantly."

Statistik från Proshop
Det är på ren svenska "Helt förbannat bedrövligt"
https://videocardz.com/newz/danish-retailer-fulfiled-only-10-...

Siffrorna från Proshop visar att där visst är leveransproblem, antagligen pga. en riktigt låg yield.

Är samma ord som marknaden hörde från Nvidia för ett antal år sedan när dom gått ifrån designrekommendationer för en process, den gången var det för att spara utrymme och få in mer logik på en given yta varvid dom fick extremt lågt antal fungerande kretsar.

Kan det vara samma problem/miss ännu en gång?

Självklart skönmålar nVidia situationen. Att det skulle bli otrolig brist på detta har förutspåtts av ett antal mediakanaler redan i somras, min favorit är "Moore's law is dead" på youtube, han hade rätt om detta redan i somras, dom ger även en förklaring, nvidias hybris och tjafs med underleverantörer innebär att de ampere som nu skickas ut är nVidias plan C då både plan A och B sprack.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Självklart skönmålar nVidia situationen. Att det skulle bli otrolig brist på detta har förutspåtts av ett antal mediakanaler redan i somras, min favorit är "Moore's law is dead" på youtube, han hade rätt om detta redan i somras, dom ger även en förklaring, nvidias hybris och tjafs med underleverantörer innebär att de ampere som nu skickas ut är nVidias plan C då både plan A och B sprack.

A B C ?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, citera mig inte nu men jag vill minnas att Moore's law is dead förklarade:

Plan A: 7 nM litografi på TSMC

Plan B: 7 nM litografi hos Samsung

Plan C: 8 nM litografi hos Samsung

I slutet av förra året försökte nVidia att spela ut TSMC mot Samsung i en upphandling om vem som skulle få leverera våfflorna till Ampere. TSMC tröttnade och lyckades ändå fylla hela sin orderstock med AMD ordrar för både Ryzen, Threadripper, Navi, PS5 och Xbox SX.
nVidia hade då bara Samsung att gå till men deras 7 nM process var inte klar och då sket det sig igen.

Detta är rykten men det låter inte helt osannolikt. TSMC gick nyligen ut och sa att deras kapacitet var fullbokad för flera månader framöver.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

@nihilist71

Tack!
Då hänger jag med, det är nog rätt sannolikt, är något liknande som jag fått ihop från olika källor.

När det gäller Plan A så missade dom tåget mer än en gång, senast nu då Huawei's kapacitet blev ledig.
Kanske så att dörren redan då var stängd, genom tidigare turer.

Oavsett så får man justera vad som är möjligt med det som är tillgängligt, menar att om man försöker pressa gränsen för fysikens lagar så sparkar det tillbaka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@nihilist71

Oavsett så får man justera vad som är möjligt med det som är tillgängligt, menar att om man försöker pressa gränsen för fysikens lagar så sparkar det tillbaka.

Ja vi ser detta gång på gång, när ett företag får en för dominerande ställning så spårar det ur. Men det är väl tur att det funkar så för balansens skull.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604