Partnerbolag till MSI anklagas för att sälja vidare Geforce RTX 3080-kort på Ebay

Permalänk
Melding Plague

Partnerbolag till MSI anklagas för att sälja vidare Geforce RTX 3080-kort på Ebay

Om anklagelserna stämmer har ett företag kopplat till MSI profiterat på det stora trycket runt Nvidias Geforce RTX 3080-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Inte förvånad, det är en grogrund till något sådant när volymerna inte finns där

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lysande sickan! Tills de blev påkomna...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Känns lite märkligt att Starlit Partner då inte skulle veta själva vilka produkter de faktiskt ska sälja. Det vore ju vansinne om det bara högg alla produkter de kom över hos MSI och lade ut dem på eBay. Nej, det luktar lite illa det här.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kanske finns anledning att granska lite varför MSI ens har ett dotterbolag som pysslar med detta?

Permalänk
Medlem

DÅ kanske MSI kan anklaga de andra partnerbolagen att smutskasta andra partnerbolag!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är inte detta den tredje "skandalen" i år som MSI är med om? Det går bra nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Vågar man kritisera sånt här beteende när man sitter med MSI moderkort? Finns säkert någon till skandal på gång med killswitchar för att konsumenten ska köpa nytt moderkort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thursday:

Känns lite märkligt att Starlit Partner då inte skulle veta själva vilka produkter de faktiskt ska sälja. Det vore ju vansinne om det bara högg alla produkter de kom över hos MSI och lade ut dem på eBay. Nej, det luktar lite illa det här.

Jag vet inte riktigt det, det är ju så våldsamt små volymer vi talar om att det inte är värt besväret för någon förutom om de här Starlit Partner är någon slags liten enskild firma som en snubbe driver från sitt garage. Känns mer bara som om något automatiserat gått snett tänker jag.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte riktigt det, det är ju så våldsamt små volymer vi talar om att det inte är värt besväret för någon förutom om de här Starlit Partner är någon slags liten enskild firma som en snubbe driver från sitt garage. Känns mer bara som om något automatiserat gått snett tänker jag.

Du är bra positiv och generös i din tankar. Personligen så lutar jag åt att minst en person på MSI visste om detta. Det "error" som pressmeddelandet pratar om tror jag inte är en 0 som felaktigt blev en 1 i ett datorsystem utan jag tror att felet var att de godkände något som gav dålig PR. Hade ingen klagat så hade det inte vart ett "error". Kanske cyniskt av mig, men så tror jag.

Gällande den lilla "garagefirman" så läste jag att ja starlit är litet, men har faktiskt sitt kontor i samma byggnad som msi. Om det stämmer kan jag inte bekräfta.

Permalänk
Medlem

Enligt Gamer Nexus så är det ett dotterbolag till MSI (subsidiary).
https://youtu.be/aCVKdt-6Qz4?t=257

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av adzer:

Du är bra positiv och generös i din tankar. Personligen så lutar jag åt att minst en person på MSI visste om detta. Det "error" som pressmeddelandet pratar om tror jag inte är en 0 som felaktigt blev en 1 i ett datorsystem utan jag tror att felet var att de godkände något som gav dålig PR. Hade ingen klagat så hade det inte vart ett "error". Kanske cyniskt av mig, men så tror jag.

Gällande den lilla "garagefirman" så läste jag att ja starlit är litet, men har faktiskt sitt kontor i samma byggnad som msi. Om det stämmer kan jag inte bekräfta.

Jag skulle snarare kalla det realistisk. Vi pratar om fyra kort sålda till överpris. Ingen bryr sig om det...
förutom potentiella kunder som drivs till vansinne av det.

Vi talar 3 180 dollar kontra omsättningen på 4 000 000 000 dollar och den backlash de helt uppenbarligen får om det blir offentligt. Att tro att MSI är så dumsnåla är i min mening milt uttryckt helt orealistiskt.
Om vi säger att du tjänar 50 000 kronor i månaden, då skulle det här motsvara att du tjänade 50 ÖRE extra om året om du gjorde vad MSI nu anklagas för. Inget bolag i den här klassen svärtar ner sig medvetet för sådana småsummor.
Svärtar ner sig i allmänhet: ja självklart, men knappast utan att få något i retur för det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle snarare kalla det realistisk. Vi pratar om fyra kort sålda till överpris. Ingen bryr sig om det...
förutom potentiella kunder som drivs till vansinne av det.

Vi talar 3 180 dollar kontra den backlash de helt uppenbarligen får om det blir offentligt. Att tro att MSI är så dumsnåla är i min mening milt uttryckt helt orealistiskt.
Om vi säger att du tjänar 50 000 kronor i månaden, då skulle det här motsvara att du tjänade 50 ÖRE extra om året om du gjorde vad MSI nu anklagas för. Inget bolag i den här klassen svärtar ner sig medveten för sådana småsummor.
Svärtar ner sig i allmänhet: ja självklart, men knappast utan att få något i retur för det.

Alltså jag påstod inte hela ledningen visste om detta, men att starlit skulle kunna sälja nya produkter utan att någon på msi måste godkänna det låter udda tycker jag. Du tror alltså att det är högst osannolikt att någon som är direkt anställd av msi kände till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag skulle snarare kalla det realistisk. Vi pratar om fyra kort sålda till överpris. Ingen bryr sig om det...
förutom potentiella kunder som drivs till vansinne av det.

Vi talar 3 180 dollar kontra omsättningen på 4 000 000 000 dollar och den backlash de helt uppenbarligen får om det blir offentligt. Att tro att MSI är så dumsnåla är i min mening milt uttryckt helt orealistiskt.
Om vi säger att du tjänar 50 000 kronor i månaden, då skulle det här motsvara att du tjänade 50 ÖRE extra om året om du gjorde vad MSI nu anklagas för. Inget bolag i den här klassen svärtar ner sig medvetet för sådana småsummor.
Svärtar ner sig i allmänhet: ja självklart, men knappast utan att få något i retur för det.

Cyniska jag skulle ju snarare tänka i banorna att de blev tagna i akten redan efter fyra kort, och om de inte blivit påkomna kanske det skulle handla om fler.

Sen tror jag inte heller det handlar om att MSIs ledning fick denna snilleblixt utan att det nog snarare handlar om ett fåtal anställda/kontrakterade med access. Oavsett reflekterar det dåligt mot hela MSI.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av adzer:

Alltså jag påstod inte hela ledningen visste om detta, men att starlit skulle kunna sälja nya produkter utan att någon på msi måste godkänna det låter udda tycker jag. Du tror alltså att det är högst osannolikt att någon som är direkt anställd av msi kände till detta?

Att någon gjort/möjliggjort/sett detta medvetet, i officiell kapacitet för MSIs räkning, tror jag inte på eftersom de inte har något att vinna på det, men massor att förlora.

Själva förfarandet låter inte särskilt udda alls egentligen i mina öron. Massor av system är helautomatiserade, råkar någon knappa en siffra fel eller glömma att sätta en toggle på något så kan saker gå snett. Saker säljs till fel pris, lagersaldon rapporteras fel, nytt inventory blir markerat som gammal, fungerande produkter blir markerade som trasiga, rött blir svart, ett paket om 10 levereras in på lagret som 1 enhet osv osv osv.
Är apparaterna tillräckligt stora så slinker sådant där genom helt obemärkt. Framförallt om det är massor av anställda på lager, som assistenter och enklare tjänster som kanske kan språken dåligt och som har NOLL produktkännedom så går de dessutom genom hela kedjan utan att någon höjer på ögonbrynen. "Lotta 21 år" har ingen aning om vad ett 3080 är, det är bara random siffror på skärmen och hon gör som manualen säger åt henne att göra.

Hade det varit 400 kort, eller 1000 osv. då hade jag absolut börjat ana ugglor i mossen för då är det summor och kvantiteter som blir en blipp på radarn för människor som bär ansvar.

Jag säger inte att det är omöjligt, men jag menar att det är högst osannolikt.

Sorry om jag uppfattas som dryg i tonen, det är inte min avsikt!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teddis:

Cyniska jag skulle ju snarare tänka i banorna att de blev tagna i akten redan efter fyra kort, och om de inte blivit påkomna kanske det skulle handla om fler.

Sen tror jag inte heller det handlar om att MSIs ledning fick denna snilleblixt utan att det nog snarare handlar om ett fåtal anställda/kontrakterade med access. Oavsett reflekterar det dåligt mot hela MSI.

Ja det är förstås en möjlighet, personligen tror jag helt ärligt att det är så små volymer som är tillgängliga av 3080 att det inte hade funnits så många fler kort att göra det med ändå å andra sidan kanske

Angående några få enskilda anställda, vad skulle de tjäna på det, eller tänker du att de stoppade mellanskillnaden i egen ficka?
Om det är det sistnämnda så tänker jag att det blir en mer en icke-grej och än mindre reflekterar dåligt på MSI. Lika lite som om det skulle reflektera dåligt på ICA som kedja om en kassörska skulle få för sig att behålla en hundralapp som någon råkade betala extra av misstag. (Om MSI eller ICA däremot hade gått ut och sagt "FU så tänker vi göra, deal with it" så hade det såklart reflekterat illa på dem.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja det är förstås en möjlighet, personligen tror jag helt ärligt att det är så små volymer som är tillgängliga av 3080 att det inte hade funnits så många fler kort att göra det med ändå å andra sidan kanske

Angående några få enskilda anställda, vad skulle de tjäna på det, eller tänker du att de stoppade mellanskillnaden i egen ficka?
Om det är det sistnämnda så tänker jag att det blir en mer en icke-grej och än mindre reflekterar dåligt på MSI. Lika lite som om det skulle reflektera dåligt på ICA som kedja om en kassörska skulle få för sig att behålla en hundralapp som någon råkade betala extra av misstag. (Om MSI eller ICA däremot hade gått ut och sagt "FU så tänker vi göra, deal with it" så hade det såklart reflekterat illa på dem.)

Egen ficka tänker jag. "Reflekterar dåligt" kanske är fel uttryck om vi kollar från objektiv vy. Dålig PR för MSI med twitter, youtube och reddit i eld och lågor har det redan blivit, så det var mest det jag åsyftade. ;D

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teddis:

Egen ficka tänker jag. "Reflekterar dåligt" kanske är fel uttryck om vi kollar från objektiv vy. Dålig PR för MSI med twitter, youtube och reddit i eld och lågor har det redan blivit, så det var mest det jag åsyftade. ;D

Ah, makes sense

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Gamers Nexus gjorde en impromptu-video på detta tema, efter att Steve ringt runt lite bland sina kontakter.

Sammanfattning: En av MSI:s partner "Starlit Partner" fick av misstag tillgång till 3080-kort som de inte skulle få åtkomst till, och MSI har sett till att de får återbetala mellanskillnaden till MSRP till kunder som ändå köpt dessa kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pv2b:

Gamers Nexus gjorde en impromptu-video på detta tema, efter att Steve ringt runt lite bland sina kontakter.

https://www.youtube.com/watch?v=aCVKdt-6Qz4&t=913s

https://i.imgur.com/FLQQtYy.png

Sammanfattning: En av MSI:s partner "Starlit Partner" fick av misstag tillgång till 3080-kort som de inte skulle få åtkomst till, och MSI har sett till att de får återbetala mellanskillnaden till MSRP till kunder som ändå köpt dessa kort.

Hehe det var väl exakt det som redan stod i nyheten här?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Hehe det var väl exakt det som redan stod i nyheten här?

Absolut! Bra med lite fler källor som säger samma sak bara.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se det som något annat än ett misstag, eftersom (som redan sagt) det handlar om så små volymer, samt att dom är ett dotterbolag som redan säljer grejer från MSI, även om det (vanligvis?) handlar om refurbished.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja det är förstås en möjlighet, personligen tror jag helt ärligt att det är så små volymer som är tillgängliga av 3080 att det inte hade funnits så många fler kort att göra det med ändå å andra sidan kanske

Angående några få enskilda anställda, vad skulle de tjäna på det, eller tänker du att de stoppade mellanskillnaden i egen ficka?
Om det är det sistnämnda så tänker jag att det blir en mer en icke-grej och än mindre reflekterar dåligt på MSI. Lika lite som om det skulle reflektera dåligt på ICA som kedja om en kassörska skulle få för sig att behålla en hundralapp som någon råkade betala extra av misstag. (Om MSI eller ICA däremot hade gått ut och sagt "FU så tänker vi göra, deal with it" så hade det såklart reflekterat illa på dem.)

Jag tänker en enskild säljare som får provision baserat på köpeskillingen ( sålt pris - "baspris") som försöker dra en fuling.

Vidare har personen hittat något kreativt sätt att lyckas få åtkomst till varor de normalt sett inte ska hantera, möjligen genom en brist i de interna systemen.

Jag tycker att det känns alldeles för osannolikt att varan både skulle hitta ut till ebay bakvägen och till ett "överpris", för att det råkat bli en hoppsan, även om det givetvis är en möjlighet...

Permalänk
Medlem

ha, som om inte MSI är i nog blåsväder...

Edit, läste artikeln först, sedan kommentarer, självklart är det inte förankrat på ledningsnivå att pytsa ut en handfull kort till (vansinnigt)överpris, men att någon har snubblat på någon tangent är klart
(känner till liknande historier där "hemliga" saker har trillat ut på marknaden pga okunskap)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

MSI forsätter gräva sitt hål. Skylla ifrån sig när de blir tagna med händerna i kakburken är även det en "klassiker". Huvuden borde rulla om de inte vill att denna nyhet ska få mer spinn.

Permalänk
Medlem

Om MSI skulle betala tillbaks mellanskillnaden till kunderna som har köpt till överpris så gör man ju inte rättelse, utan då förvärrar man ju bara problemet. Nvidia borde ju slå ner på MSI och kanske neka dem tillgång till fler RTX3080 kort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om MSI skulle betala tillbaks mellanskillnaden till kunderna som har köpt till överpris så gör man ju inte rättelse, utan då förvärrar man ju bara problemet. Nvidia borde ju slå ner på MSI och kanske neka dem tillgång till fler RTX3080 kort.

Tycker också det verkar lite märkligt att de ska betala mellanskillnaden till slutkund. Måste finnas bättre sätt att hantera denna fadäs. Dålig damadge control...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag vet inte riktigt det, det är ju så våldsamt små volymer vi talar om att det inte är värt besväret för någon förutom om de här Starlit Partner är någon slags liten enskild firma som en snubbe driver från sitt garage. Känns mer bara som om något automatiserat gått snett tänker jag.

Om det stämmer som MSI säger att Starlit Partners endast säljer produkter som är "refurbished" eller från överblivet lager så kan man ju konstatera att RTX 3080-kort lär vara varken eller, samt att personer som jobbar med detta dagligen bör känna till att så är fallet.

Det är så klart omöjligt att veta, men det råder nog små tvivel om att det åtminstone handlar om ganska grav inkompetens i något led här, om det inte handlar om rent skojeri. nVidia lär ha åsikter om det inträffade, de är inte att leka med vad jag förstått.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur ett helt företag kan anses vara skyldiga för något som bedrivits på individnivå.

Det är inga pengar för MSI, men att sälja 4 kort till brutala överpris är ju ett fint klirr för en snubbe. Kicka honom så är ju problemet löst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Kanske finns anledning att granska lite varför MSI ens har ett dotterbolag som pysslar med detta?

Känns inte alls konstigt att MSI har startat ett dotterbolag för att sälja produkter de annars inte kan få avsättning för (på ett ekonomiskt sätt).

Skrivet av UndaC:

... Vi pratar om fyra kort sålda till överpris. Ingen bryr sig om det...
förutom potentiella kunder som drivs till vansinne av det.

Inget överpris här, för då hade de inte blivit sålda. Kunderna som faktiskt köpte korten verkar inte heller ha blivit upprörda.
De enda som bryr sig verkar vara personer som inte förstår marknadsekonomi och anser att produkter ska säljas till ett pris bra mycket lägre än kunden är villig att betala.

Skrivet av pv2b:

Gamers Nexus gjorde en impromptu-video...
Sammanfattning: En av MSI:s partner "Starlit Partner" fick av misstag tillgång till 3080-kort som de inte skulle få åtkomst till, och MSI har sett till att de får återbetala mellanskillnaden till MSRP till kunder som ändå köpt dessa kort.

Skrivet av henkiii:

Vidare har personen hittat något kreativt sätt att lyckas få åtkomst till varor de normalt sett inte ska hantera, möjligen genom en brist i de interna systemen.

Skrivet av Thursday:

Om det stämmer som MSI säger att Starlit Partners endast säljer produkter som är "refurbished" eller från överblivet lager så kan man ju konstatera att RTX 3080-kort lär vara varken eller, samt att personer som jobbar med detta dagligen bör känna till att så är fallet.

Med tanke på all uppmärksamhet gällande eventuella problem med kondensatorerna är det inte helt osannolikt att ett fåtal personer returnerat sina kort, även om tidsperspektivet är i kortaste laget.
Korten har uppenbarligen sålts till ett marknadsmässigt pris, så varför MSI plötsligt skulle ge en massa pengar tillbaka till köparna förstår jag inte.

Skrivet av henkiii:

Jag tänker en enskild säljare som får provision baserat på köpeskillingen...

Det är så klart omöjligt att veta, men det råder nog små tvivel om att det åtminstone handlar om ganska grav inkompetens i något led här, om det inte handlar om rent skojeri. nVidia lär ha åsikter om det inträffade, de är inte att leka med vad jag förstått.

Jag har svårt att tänka mig att säljarna jobbar på individuell provision. De har bara gjort en normal marknadsanalys och satt ett pris de fullt korrekt insåg skulle sälja produkterna.
Nvidia får gärna ha åsikter. Den åsikt de borde ha i det här läget är att de tagit för lite betalt för det de säljer till AIB.

Det största mysteriet är ju varför inte de flesta återförsäljare redan höjt priserna till nivåer som matchar efterfrågan.