Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zypzone:

Jag gjorde min beställning på webhallen efter de postade om förhandsbokning på Facebook. Den posten gjordes 16:42 den 16:e april.

Tack för info!
Och du fick alltså samma Mail med ”mellan release och jul”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag hade velat veta:
1) antal maskiner dom förväntar sig få på releasedag
2) min köplats

Det skulle ge en verkligt bättre indikation hur man ligger till än ”mellan release och jul”....

Utmaningen är nog delvis att man inte har någon aning om hur många bokningar som kommer konverteras till köp. Säg att 7 av 10 inte köper, eftersom de köper från annan ÅF (multipla bokningar) eller har inte råd när det väl kommer till att det är dags att betala o.s.v. Eller så köper 9 av 10. Tror ingen vågar gissa i dagsläget hur många som faktiskt blir köp i slutändan. Det enda man skulle kunna göra för att få bättre estimat är att gå ut till alla som har förbokat sig och be dom förbetala 500kr för att behålla sin kö-plats.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Beställde i Maj i år så var ganska inställd på att inte få den till release såklart men lite naiv och trodde kanske att man kunde få tag på en i år i alla fall. När man läser att gränsen verkar varit kring September 2019 blir jag ju mer tveksam om jag får tag i en innan påsken ens. Nu blir väl mitt ända hopp att försöka hålla lite koll på övriga butiker om de får in något i butik och släpper fysiskt snarare än förhandsbokningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunRookieRun:

Med nvidia launchen friskt i åtanke gissar jag på at alla vill vara så diffusa som möjligt helt til pallen är lastat på en bil och på väg till lager.

Mest sannolikt jobbar dom fortfarande med en "förventad" leverans från Sony och vill inte skapa problem för sig själva.

Det förstår jag, men det är därför jag inte fattar varför infot tog så lång tid.
När dom tog så lång tid på sig fick man förväntan om att infot som nu skulle ges skulle vara mer preciserat.

Att dom kan ge besked 1 vecka innan leverans har jag förstått redan i april 2019 det är inte direkt nått dom behöver lägga 2 veckor på att maila ut

Skrivet av Mindfighter:

Utmaningen är nog delvis att man inte har någon aning om hur många bokningar som kommer konverteras till köp. Säg att 7 av 10 inte köper, eftersom de köper från annan ÅF (multipla bokningar) eller har inte råd när det väl kommer till att det är dags att betala o.s.v. Eller så köper 9 av 10. Tror ingen vågar gissa i dagsläget hur många som faktiskt blir köp i slutändan. Det enda man skulle kunna göra för att få bättre estimat är att gå ut till alla som har förbokat sig och be dom förbetala 500kr för att behålla sin kö-plats.

Absolut, och det är ju därför man vill ha den infon så man kan göra en egen kalkyl på just det scenariot.

Ligger jag på plats 5500 och dom får 5000, då kan jag ha ett hopp om att 500 inte konverteras.

Ligger jag på plats 45000 så kan jag nog ge upp direkt.

Därav att jag tycker att dom siffrorna ger mig en bättre lägesbild än ett datum där dom gissat, eller ett spann som ”release till jul”.

Aja man har satt sig i skiten själv. Sålt både ps4:an och GPU haha! Så blev det Epic fail på 3080 och nu kass tilldelning på PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för info!
Och du fick alltså samma Mail med ”mellan release och jul”?

Ja, tycks som de bara har delar upp i innan/efter jul.

Permalänk
Medlem

Bokade 16 juni i år, ingen tilldelning innan jul. Lite oväntat faktiskt, men jaja - glad att jag beställde ett Series X som kommer till release!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det förstår jag, men det är därför jag inte fattar varför infot tog så lång tid.
När dom tog så lång tid på sig fick man förväntan om att infot som nu skulle ges skulle vara mer preciserat.

Att dom kan ge besked 1 vecka innan leverans har jag förstått redan i april 2019 det är inte direkt nått dom behöver lägga 2 veckor på att maila ut

Absolut, och det är ju därför man vill ha den infon så man kan göra en egen kalkyl på just det scenariot.

Ligger jag på plats 5500 och dom får 5000, då kan jag ha ett hopp om att 500 inte konverteras.

Ligger jag på plats 45000 så kan jag nog ge upp direkt.

Därav att jag tycker att dom siffrorna ger mig en bättre lägesbild än ett datum där dom gissat, eller ett spann som ”release till jul”.

Aja man har satt sig i skiten själv. Sålt både ps4:an och GPU haha! Så blev det Epic fail på 3080 och nu kass tilldelning på PS5

Tror jag har sätt en återförsäljare gå ut med sån exakt information som du vill ha här. Jag håller med dig och jag hade själv också velat ha mer exakt information, men enligt mailet vet dom inte det själva då det är preliminärt och även om dom hade vetat så tror jag som sagt aldrig att jag har sett en återförsäljare gå ut med exakta siffror innan en release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Tror jag har sätt en återförsäljare gå ut med sån exakt information som du vill ha här. Jag håller med dig och jag hade själv också velat ha mer exakt information, men enligt mailet vet dom inte det själva då det är preliminärt och även om dom hade vetat så tror jag som sagt aldrig att jag har sett en återförsäljare gå ut med exakta siffror innan en release.

Nä sant.
Men Webhallen har ju iaf börjat gå ut med antal bokningar på 30xx korten, alltid nått!

T ex kan man ju se att vissa kort ligger på 20 bokningar och andra på 700, så då kan man ju välja att köp ett kort med liten kö med den vetskapen. Mao gör ju det infot en faktisk skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nä sant.
Men Webhallen har ju iaf börjat gå ut med antal bokningar på 30xx korten, alltid nått!

T ex kan man ju se att vissa kort ligger på 20 bokningar och andra på 700, så då kan man ju välja att köp ett kort med liten kö med den vetskapen. Mao gör ju det infot en faktisk skillnad.

Var inne och kollade nu och något liknande för PS5 hade ju varit enormt uppskattat. Då får man ett hum om hur stor efterfrågan är. Sen så får man väl gissa mellan tummen och pekfingret var man själv står i kön beroende på när man bokade.

Det skapar ju mycket mer känslan av att det är tryck på bokningen om man är 1 av 720st och bokade ganska sent t.ex.

Permalänk
Medlem

Att Webhallen skapade ny kö för digital edition verkat iaf gjort så jag får en "mellan release och jul" , bokade den 2020-06-16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Var inne och kollade nu och något liknande för PS5 hade ju varit enormt uppskattat. Då får man ett hum om hur stor efterfrågan är. Sen så får man väl gissa mellan tummen och pekfingret var man själv står i kön beroende på när man bokade.

Det skapar ju mycket mer känslan av att det är tryck på bokningen om man är 1 av 720st och bokade ganska sent t.ex.

Precis...

Dock så skrev ju nån att brytpunkten för infon ”mellan release-jul” går runt september 2019, så ligger man i april/maj/juni 2019 så bör det ju se relativt ljust ut.

Permalänk
Medlem

Missade att lusläsa innehållet. Jag har tre reservationer. Dock är det oerhört svårt att tyda på de tre e-post meddelanden jag fått av dom om vilken order respektive meddelande tillhör. Så nedan är nog en gissning. Jag är alltså garanterad någon av nedan versionen mellan release och jul.

- Reservation 1: 2019-11-17 - Vanliga versionen
I mailet står det preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul

- Reservation 2: 2020-06-12 - Digitala versionen

- Reservation 3: 2020-06-12 - Digitala versionen
Information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis...

Dock så skrev ju nån att brytpunkten för infon ”mellan release-jul” går runt september 2019, så ligger man i april/maj/juni 2019 så bör det ju se relativt ljust ut.

2020-06-12 beställde jag min, fick "men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."

Så juni/juli verkar vara cut-off, eller nånstans där då

Vanliga versionen ska tilläggas, med tanke på inlägget ovan.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som också har problem att välja vilka spel som ska inhandlas den 19e? Jag är verkligen inte sugen på att betala 799 för ett spel, men å andra sidan ser Demon's souls jävligt bra ut(stort fan av Dark souls / Boodborne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hmm känns konstigt då jag tog vanliga versionen 2019-09-11 och får inte innan jul.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

2020-06-12 beställde jag min, fick "men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul."

Så juni/juli verkar vara cut-off, eller nånstans där då

Vanliga versionen ska tilläggas, med tanke på inlägget ovan.

Nu menade han September 2019 inte 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm känns konstigt då jag tog vanliga versionen 2019-09-11 och får inte innan jul.

Det är just det. Jag har faktiskt ingen aning om vad som är mellan release och jul då jag har tre stycken reservationer. Det kan mycket väl vara så att det är den digitala versionen som avses "mellan release och jul" - Men det är ju super otydligt om man har flera reservationer på gång.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Nu menade han September 2019 inte 2020.

Helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Det är just det. Jag har faktiskt ingen aning om vad som är mellan release och jul då jag har tre stycken reservationer. Det kan mycket väl vara så att det är den digitala versionen som avses "mellan release och jul" - Men det är ju super otydligt om man har flera reservationer på gång.

Jag började fundera om ens level på Webhallen kan spela roll men det kan väl inte göra? Hittade denna artikel från några år sedan, kan det gälla här också? https://www.ehandel.se/Duktiga-spelare-pa-Webhallencom-gar-fo...

Level 15 är jag iaf om du vill jämföra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet någonting om Netonnet och statusen där eller när vi kan få reda på när vi får våra konsoler?
Kul att ni alla fått svar från webhallen nu, tycker synd om alla som bokat redan förra året dock.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag började fundera om ens level på Webhallen kan spela roll men det kan väl inte göra? Hittade denna artikel från några år sedan, kan det gälla här också? https://www.ehandel.se/Duktiga-spelare-pa-Webhallencom-gar-fo...

Enligt deras FAW sida spelar inte din level någon roll.

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/paverkar-kundni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/posts/ps5/ fanns det svar kring det, men det verkar ha tagits bort eller finns kanske under andra frågor, gissar det kommer bli riktigt otrevlig stämning där snart... Men svaret som fanns, var att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Bokade 16 juni i år, ingen tilldelning innan jul. Lite oväntat faktiskt, men jaja - glad att jag beställde ett Series X som kommer till release!

alltid bra med en god brevvikt hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/posts/ps5/ fanns det svar kring det, men det verkar ha tagits bort eller finns kanske under andra frågor, gissar det kommer bli riktigt otrevlig stämning där snart... Men svaret som fanns, var att det inte spelar någon roll.

Hmm ok. Intressant.
Hittade även en annan där i kundforumet vars polare bokat senare men får den innan jul. https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/paverkar-kundni...

Egentligen borde vi kartlägga här när man bokat, vilken version man bokat och om man får den innan jul eller inte så kan man lätt se hur man ligger till.
Jag hade gärna gjort det men sitter på jobbet med telefonen. Kan göra det på kvällen annars om jag kommer ihåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har lvl 7. Beställde en XSX 2019-11 också. Ser faktiskt fram emot den mer än PS5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm ok. Intressant.
Hittade även en annan där i kundforumet vars polare bokat senare men får den innan jul. https://kundo.se/org/webhallen-sverige-kmjc/d/paverkar-kundni...

Egentligen borde vi kartlägga här när man bokat, vilken version man bokat och om man får den innan jul eller inte så kan man lätt se hur man ligger till.
Jag hade gärna gjort det men sitter på jobbet med telefonen. Kan göra det på kvällen annars om jag kommer ihåg.

Det borde vara helt klart gångbart att crownd-sourcea skiten ur det här och få fram nån sorts köplats eftersom WH (och inte bara dom då, dom är bara först ut med denna typ av info just nu gissar jag...) inte vill lämna ut det. Jag förstår varför dom inte vill det då dom inte har nån aning om vem som tänker fullfölja sin bokning eller inte, kan tänka mig det skulle bli omedelbar dödsångest för många om dom har köplats +1000 och sen när leveranser börjar komma in så minskar det med kanske 50 per gång.

Permalänk
Medlem

känns som nvidia ligger i lä och sony tar priset. Nu är det tredje gången gillt med AMD som alla höjer som något slags guldko här på forumet som kommer ha tillgång så det räcker och blir över. Ska bli kul isf med en ny processor, eller att trolla alla "fans" i fårskocken här på forumet om så inte blir fallet.

Permalänk

Beställde från Inet ps5 digital edition: 2020-06-14 men den lades upp 2020-06-12 så lär vara rökt att få en, beställde även på Ginza och Dustin och Cyberphoto också men gjordes för kanske 2 veckor sedan så kan nog se mig i stjärnorna för att få en till release.

Inte fått info från Inet gällande mer än att det är många som bokat och jag kommer få min efter lanseringen.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Beställde mitten av juli 2019.
Försiktigt optimistisk.
Level 14 Webhallen.

Information om Playstation 5
Bäste Webhallenkund,

Du har säkert, som många andra förväntansfulla, frågor om hur det ser ut med tilldelning inför den största produktreleasen i år. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men preliminärt kommer du få tilldelning mellan release och jul.

Tillgängligheten påverkas av hur många enheter som kommer till den nordiska regionen, och vi nordbor är nördigare än Sony planerat för. Därför får Norden en relativt liten tilldelning mot hur många som vill ha PS5:an här. I takt med att den globala efterfrågan mättas kommer tilldelningen jämna ut sig, men hur snabbt det går vet man inte idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nucky:

Missade att lusläsa innehållet. Jag har tre reservationer. Dock är det oerhört svårt att tyda på de tre e-post meddelanden jag fått av dom om vilken order respektive meddelande tillhör. Så nedan är nog en gissning. Jag är alltså garanterad någon av nedan versionen mellan release och jul.

- Reservation 2: 2020-06-12 - Digitala versionen

- Reservation 3: 2020-06-12 - Digitala versionen
Information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul

Jag fick också info i tre mail och mitt första förhandsbokade var från december 2019, så om du kanske får innan jul, och jag inte får innan jul verkar de som bokade under november vara cutoff-point för att få innan jul iaf.

Intressant att få se hur det går och om norden blir tilldelade fler exemplar eller inte. Ganska sjukt att man förhandsbokade ett år sedan snart och ändå hamnar man kanske på 2021 som release speciellt med tanke på att dessa ska vara tillverkade i bra många fler ex än PS4 vid släpp.

Jaja, jag gråter inte. Får jag en snarast är jag glad. Bara att vänta.

Förmodligen idiotiska scalpers som passade på att boka upp maximalt antal för att sedan sälja vidare. Speciellt under tider som sen höst är ju perfekt för att tjäna extra cash då folk är galna och måste handla saker för sina barn annars brinner huset ner.