Apple spikar datum för nytt evenemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill verkligen ha en iPhone MEN det är en sak jag inte fattar. Morsan har en iPhone SE 2020 och det finns ingen bakåtknapp?! Varken fysisk eller på samma ställe på skärmen. Istället tycks bakåtknappen vara appspecifik och finnas allokerad på olika ställen på skärmen beroende på vilken app man använder? På vissa appar hittar jag ingen bakåtknapp och tvingas därmed stänga ned appen istället när jag navigerat fel för att sedan börja om?! Vad gör jag för fel? Eller är det tänkt att det ska vara så fatalt idiotiskt? Om jag hittar en väg runt det problemet köper jag en iPhone 12, annars inte. Kan någon förklara hur man ska göra?

Det är som du säger appspecifikt även om de flesta håller sig till samma ställe.
Vad är det för appar du inte lyckas backa alls i?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Stämmer det att 5.4-an blir så kompakt som rykten säger så kommer jag gå över från Android

Enligt rykten och bilder så ska 5,4” hamna här storleksmässigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bärplockaren:

Enligt rykten och bilder så ska 5,4” hamna här storleksmässigt.
https://images.macrumors.com/article-new/2020/07/iphone-12-lineup-wide.jpg

Nice, har inte sett den jämförelsen tidigare. Har en iPhone SE (2016) som jobbtelefon och gillar den storleken skarpt. Ser lovande ut

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är som du säger appspecifikt även om de flesta håller sig till samma ställe.
Vad är det för appar du inte lyckas backa alls i?

Det är säkert beroende på app, men jag brukar oftast swipa in från vänster för att gå bakåt. Funkar oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

En kompakt 5.4 tum med oled, ligger priset runt 7000kr så kanske det blir ett köp.

Enligt rykten så ska priset landa på $649, med svensk moms, kemikalieskatt och en liten Sverige-premie så är det nog troligare att vi kommer närmare 8000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill verkligen ha en iPhone MEN det är en sak jag inte fattar. Morsan har en iPhone SE 2020 och det finns ingen bakåtknapp?! Varken fysisk eller på samma ställe på skärmen. Istället tycks bakåtknappen vara appspecifik och finnas allokerad på olika ställen på skärmen beroende på vilken app man använder? På vissa appar hittar jag ingen bakåtknapp och tvingas därmed stänga ned appen istället när jag navigerat fel för att sedan börja om?! Vad gör jag för fel? Eller är det tänkt att det ska vara så fatalt idiotiskt? Om jag hittar en väg runt det problemet köper jag en iPhone 12, annars inte. Kan någon förklara hur man ska göra?

En standard i iPhone är att du backar genom att svepa in från vänsterkanten. Tycker det är smidigare än att nå bakåtknappen som oftast är högst upp på skärmen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Enligt rykten så ska priset landa på $649, med svensk moms, kemikalieskatt och en liten Sverige-premie så är det nog troligare att vi kommer närmare 8000 kr.

Tyckte att jag hade läst något om msrp på 649$. Detta kanske inte är ett perfekt exempel men iPhone 11 har msrp på 699$. En sådan går idag att hitta för 7290kr hos Cyberphoto. Där av tror jag på ett pris närmare 7000kr. Men kan ha helt fel.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är som du säger appspecifikt även om de flesta håller sig till samma ställe.
Vad är det för appar du inte lyckas backa alls i?

Morsan ber mig om hjälp jämt och jag vettefan hur man gör i vissa fall. Ett exempel igår var instagram när hon hade kommit till sidan där man ska välja bilder för uppladdning. Där ville hon backa ur men hittade då ingen bakåtknapp. Såg att en längre ner här i kommentarsfältet nämnde att det bara är att svepa från vänsterkanten(?). Det har jag aldrig fått för mig att prova. Men om det är så enkelt så är det ju bara en vanesak. Får testa det sen. Om kameran är väsentligt bättre i iPhone 12 än alla andra varianter på marknaden så blir det kanske instegsmodellen för min del.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Morsan ber mig om hjälp jämt och jag vettefan hur man gör i vissa fall. Ett exempel igår var instagram när hon hade kommit till sidan där man ska välja bilder för uppladdning. Där ville hon backa ur men hittade då ingen bakåtknapp.

I det fallet trycker man på cancel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Morsan ber mig om hjälp jämt och jag vettefan hur man gör i vissa fall. Ett exempel igår var instagram när hon hade kommit till sidan där man ska välja bilder för uppladdning. Där ville hon backa ur men hittade då ingen bakåtknapp. Såg att en längre ner här i kommentarsfältet nämnde att det bara är att svepa från vänsterkanten(?). Det har jag aldrig fått för mig att prova. Men om det är så enkelt så är det ju bara en vanesak. Får testa det sen. Om kameran är väsentligt bättre i iPhone 12 än alla andra varianter på marknaden så blir det kanske instegsmodellen för min del.

Just i Instagram på den delen så finns det en Avbryt under klockan i hörnet ju Där går det inte heller att swipa från vänster, antar att Instagram öppnar funktionen i en ny sida, det är så jag upplever det iallafall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill verkligen ha en iPhone MEN det är en sak jag inte fattar. Morsan har en iPhone SE 2020 och det finns ingen bakåtknapp?! Varken fysisk eller på samma ställe på skärmen. Istället tycks bakåtknappen vara appspecifik och finnas allokerad på olika ställen på skärmen beroende på vilken app man använder? På vissa appar hittar jag ingen bakåtknapp och tvingas därmed stänga ned appen istället när jag navigerat fel för att sedan börja om?! Vad gör jag för fel? Eller är det tänkt att det ska vara så fatalt idiotiskt? Om jag hittar en väg runt det problemet köper jag en iPhone 12, annars inte. Kan någon förklara hur man ska göra?

’Swipe in from outside the left edge of the screen’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Surfplattor idag är 10 tum som standard och telefoner runt 6.5 tum så du överdriver rätt grovt.

Nexus 7 med just 7” var den populäraste surfplattan någonsin på Android vad jag kan minnas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nexus 7 med just 7” var den populäraste surfplattan någonsin på Android vad jag kan minnas...

Vad vill du ha sagt med det?

Hej 2012?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nexus 7 med just 7” var den populäraste surfplattan någonsin på Android vad jag kan minnas...

Himla synd att de inte spann vidare på dessa plattor, Nexus 7 2013 bästa plattan jag har haft.

OnT:
Hoppas att 5,4" landar runt 6000kr de känns överkomligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

650 USD är ju ryktet för instegsmodellen. Undrar om det då kan landa på 650 euro på typ amazon.de?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alla rykten kring design verkar säga att den fysiska formen går tillbaka mot iPhone 4 (och nuvarande iPad Pro) med skarpare kanter. Det är visserligen snyggt men åtminstone för mig var det fullkomligt mördande för byxfickorna som kontinuerligt fick lappas under de år jag hade iPhone 4. Tråkigt om man skall behöva sätta på ett skal som jag helst skulle slippa…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad vill du ha sagt med det?

Hej 2012?

7” är definitivt surfplatte-territorium om du frågar mig och många andra. 10” är också det, men inte bara 10+”

Många ’max’/’+’/’ultra’/’note’ nu för tiden som är väldigt nära eller över...

Jag lägger ingen stor värdering vid dessa termer eller gränser egentligen, men om Nexus 7 var en surfplatta 2012 så har väl inte den enheten bytts till en telefon idag?

Många telefoner som säljs idag hade setts som surfplattor förr, det betyder inte att det är dåligt i sig att de finns eller att det är större eller mer skärmyta vid samma format och andra saker.

Diskussionen handlade om att vissa ville ha mindre mobiler och att dessa knappt finns längre i kompakta storlekar med bra komponenter.

Jag tycker nu som då att storleken som dagens stora telefoner har är ganska nära surfplattor i storlek och det är fritt fram att dra gränsen på andra ställen om du vill.

Permalänk
Datavetare

Inför lanseringen av Iphone 12 och dess A14: första Ipad air 4 resultatet verkar ha dykt upp. Ipad air 4 använder samma A14 som förväntas sitta i Iphone 12.

Om dessa resultat stämmer verkar i alla fall Ipad air 4 få högre absolut prestanda per CPU-kärna än någon idag existerande CPU, möjligen matchar Intels i7-1185G7, hittar bara resultat för näst-snabbaste Tiger Lake än i7-1165G7.

Geekbench 5 absolut heltalsresultat samt heltalsresultat per MHz

Klicka för mer information
Visa mer

Edit: det som man kan hitta runt i7-1185G7 är resultat från Intels referensplattform, medan i7-1165G7 verkar så smått ha hittat ut i verkliga produkter. Apple brukar ju vara bra på att ha lager dag 1, så borde finnas en hel del tester på A14 nästa vecka!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fortfarande på Iphone X sen det kom och bästa mobilköpet jag har gjort. Inte känt sen dess att jag behöver ny. Det enda är 120hz skärm som skulle få mig i tankarna om ny Iphone.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kläder folk använder om man inte får ner den största iPhonen i fickan, eller tycker det är jobbigt?

Är inte själv speciell på något sätt, jag bär dagligen runt på en iPhone 8 Plus samt en Galaxy XCover Pro, utan problem. Nyckelknippa och en liten plånbok i kreditkortsstorlek går samtidigt ner med telefonerna. Kanske bara är en vanesak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är det för kläder folk använder om man inte får ner den största iPhonen i fickan, eller tycker det är jobbigt?

Är inte själv speciell på något sätt, jag bär dagligen runt på en iPhone 8 Plus samt en Galaxy XCover Pro, utan problem. Nyckelknippa och en liten plånbok i kreditkortsstorlek går samtidigt ner med telefonerna. Kanske bara är en vanesak?

Damkläder

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Damkläder

Okej, fast personer bärande damkläder har väl egentligen ännu lättare att bära med sig stora telefoner, då de ofta bär accessoar i form av handväska?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad är det för kläder folk använder om man inte får ner den största iPhonen i fickan, eller tycker det är jobbigt?

Är inte själv speciell på något sätt, jag bär dagligen runt på en iPhone 8 Plus samt en Galaxy XCover Pro, utan problem. Nyckelknippa och en liten plånbok i kreditkortsstorlek går samtidigt ner med telefonerna. Kanske bara är en vanesak?

I samma ficka...? Det ska ju vara bekvämt också, men det tycker du kanske att det är!
Jag har också en iPhone 8 Plus. Den går ner i fickan såklart, men stor är den. Hade hellre haft en iPhone 8 såhär i efterhand, men jag ville ändå testa om det var något att ha, och 8:an har ju trots allt vissa fördelar.

Permalänk

Största nyheten är självklart usb c. Oj vad många kommer jubla och säga att Apple var först med att usb c på deras smartphones.
Bortsett från detta nytt snabbare chip (A14), säkerligen kommer de säga att kameran och displayen är mycket bättre, men i praktiken kommer folk ej se någon skillnad.

Det är ett problem nu att göra mobiler bättre med nuvarande teknik. Det jag hoppas på är en ny nyckelkey med bluetooth 5.1 så man även kan se riktning på saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

I samma ficka...? Det ska ju vara bekvämt också, men det tycker du kanske att det är!
Jag har också en iPhone 8 Plus. Den går ner i fickan såklart, men stor är den. Hade hellre haft en iPhone 8 såhär i efterhand, men jag ville ändå testa om det var något att ha, och 8:an har ju trots allt vissa fördelar.

Nej, jag har en i varje ficka och det är inget som stör mig, men jag har full respekt om det stör andra, enbart nyfiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största nyheten är självklart usb c. Oj vad många kommer jubla och säga att Apple var först med att usb c på deras smartphones.
Bortsett från detta nytt snabbare chip (A14), säkerligen kommer de säga att kameran och displayen är mycket bättre, men i praktiken kommer folk ej se någon skillnad.

Det är ett problem nu att göra mobiler bättre med nuvarande teknik. Det jag hoppas på är en ny nyckelkey med bluetooth 5.1 så man även kan se riktning på saken.

Nu säger ju alla att dem kommer fortsätta med lightning, men kommer dem med usb-c så kan dem få säga vad dem vill, jag kommer jubla stort! Det vore verkligen på tiden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag skulle säga att en ny iphone är i stort behov, tyvärr kommer antagligen inte Apple leverera.
- Notchen behöver bli mindre
- USB-C behövs
- 120hz skärm
- Fingeravtryckläsare under skärm hade varit trevligt

Det här är saker som resterade tillverkade haft i flera år och Apple börjar hamna efter riktigt rejält. Det är tur att dem har ett bra operativsystem, för rent hårdvarumässigt har dem inte imponerat sedan 2017, och ser inte ut att göra det i år heller tyvärr. 5G struntar jag fullt i, kommer ändå inte kunna använda förren om 3-5 år gissar jag på.

Designen har inte ändrat sig sen iPhone X, samma fina notch finns kvar däruppe medan andra tillverkare minimerat denna så har apple valt att ha kvar den. Tycker när man kollar på en iphone att den ser gammaldags ut. 120Hz eller om det så vore 100Hz hade varit trevligt och hade gjort skillnad på upplevelsen tillsammans med mindre notch.

Tycker förövrigt att operativsystemet blir sämre och sämre, App Store och även Podcaster har Apple totalförstört. Nu måste jag gå till Spotify för att lyssna på mina podcaster för apples egna app har blivit så rörig. Saknar också gamla ikonerna från iOS6...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

5.4 med usb C, allt jag vill ha 😊

Permalänk
Medlem

Kommer alla modeller få den nya Navy blue färgen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill verkligen ha en iPhone MEN det är en sak jag inte fattar. Morsan har en iPhone SE 2020 och det finns ingen bakåtknapp?! Varken fysisk eller på samma ställe på skärmen. Istället tycks bakåtknappen vara appspecifik och finnas allokerad på olika ställen på skärmen beroende på vilken app man använder? På vissa appar hittar jag ingen bakåtknapp och tvingas därmed stänga ned appen istället när jag navigerat fel för att sedan börja om?! Vad gör jag för fel? Eller är det tänkt att det ska vara så fatalt idiotiskt? Om jag hittar en väg runt det problemet köper jag en iPhone 12, annars inte. Kan någon förklara hur man ska göra?

Tjo, du kan alltid svepa från vänsterkanten och in mot skärmen för att backa. Samma sak fast på högerkanten och in mot skärmen för att gå framåt. The more you know

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB