Intels stationära processorer får PCI Express 4.0 första kvartalet år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu var det ju inte det jag undrade över, eller gillar du bara att vara dryg?

"eller gillar du bara att vara dryg?"
WTF??

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är "ge lite bakgrund till svaret" att vara dryg?

Kortsvaret är: namnet finns bl.a. på Wikipedia, men Apple nämnde det även vid avtäckningen av Ipad Air 4.

...och jag ska inte vara sämre och svarar på samma sätt i inlägget efter. Du gav inget svar, enbart en bakgrund som inte säger någonting om det jag frågade, svaret kom när jag frågade om du enbart gillade att vara dryg. Är du med?

Permalänk
Medlem

Intel säger alltså "Though as you’d expect, we’re constantly looking ahead at what’s next and how we can make our desktop CPUs even better" när PCI Express 4 redan finns och kan utnyttjas på desktop och spelkonsoler snart släpps med mycket snabba SSD. Humor.

Permalänk
Snusfri

Så man får vänta några månader till innan man uppgraderar då.
Då borde även tillgången på 3080 20GB/3090 stabiliserats med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meathim:

Tror mer om att det handlar om just ARM i detta fall. Dels att det svårt att jämföra verkliga scenarion och dels att man helt enkelt inte vill ha ARM på skrivbordet. De är ju för telefoner!

För fem år sedan, när Intel lanserade Skylake, var Arm bara relevant för mobila enheter. Idag, när Intel fortfarande sitter med samma Skylake-mikroarkitektur ser det väldigt annorlunda ut.

Världens snabbaste superdator kör inte längre x86, den kör ARM64. Världens snabbaste CPU för servers, räknat per socket, kör inte lägre x86 utan kör ARM64. Här ska man då ha i baktanke att Ampere Altra är baserad på Neoverse N1, som i grunden är en Cortex A76 som utför rätt identisk mängd arbete per cykel som Skylake och Zen 2. Arm har redan avtäckt Cortex X1 och dess server-variant Neoverse V1, som utför ~60 % mer per cykel jämfört med Skylake, Zen 2 och Neoverse N1.

Vi får se om A14 eller Zen 3 är först ut på marknaden, och även om Zen 3 lanseras redan idag är det inte säkert att den ens blir den snabbaste x86 CPUn räknat per CPU-kärna (det är just nu i7-1185G7, inte i9-10900K). Annars kommer värdens snabbaste CPU, räknat per CPU-kärna, vara en CPU folk har i sin mobil. Inte säkert att Intel tar tillbaka den titeln med Rocket Lake S, rimligen kommer Apple kunna klocka sin CPU högre i Mac:arna än de 3,0 GHz man verkar köra i Ipad air 4 (får se vad man har för frekvens i Iphone 12).

Det sista är orsaken till min något dämpade entusiasm för både Zen 3 och Rocket Lake S. AMD har inte kommit i kapp intel, och rimligen lyckas kliva förbi med Zen 3, för att de exekverat helt lysande. De har bara lyckas för att Intel så totalt schabblat, AMD tävlar mot en 5 år gammal design med en helnod i försprång sett till kiseltillverkning.

Man hade kunnat argumenterat för att Intel/AMD rör sig så långsamt för man slagit i fundamentala väggar, det var också rätt mycket konsensus för fem år sedan. Men då Apple, Fujitsu (de står bakom superdator #1) och Arm (är Arms Neoverse design som Ampere och även Amazons Graviton 2 använder) klivit förbi Intel är det bevisat att man kunde komma längre.

Nu lär det knappast hända, men den ultimat förnedringen från Apples sida vore ju om deras CPU kan emulera x86 kod i samma hastighet som AMD/Intels aktuella CPUer håller. Finns ändå en full rimlig chans att Apple kan matcha prestanda sina nuvarande Intel baserad bärbara med kommande ARM64 modellerna när de kör x86. Att de kommer vara snabbare när man kör native ARM64 finns nog inga tvivel om längre. Det betyder också att höstens Iphone och Ipad kommer har mer CPU-kraft per CPU-kärna än de ännu inte lanserade konsolerna, det måste svida för Microsoft och Sony...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sysop:

...och jag ska inte vara sämre och svarar på samma sätt i inlägget efter. Du gav inget svar, enbart en bakgrund som inte säger någonting om det jag frågade, svaret kom när jag frågade om du enbart gillade att vara dryg. Är du med?

Ger dig +1 för att jag faktiskt glömde svara på frågan. Ville få tillbaka diskussionen till Rocket Lake S då det är vad artikeln handlade om, men i den ivern missade jag svara på din direkta fråga.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AMD har inte kommit i kapp intel, och rimligen lyckas kliva förbi med Zen 3, för att de exekverat helt lysande. De har bara lyckas för att Intel så totalt schabblat, AMD tävlar mot en 5 år gammal design med en helnod i försprång sett till kiseltillverkning.

Vllket skitsnack. AMD har exekverat helt lysande, de har gått från ingenstans med mycket dålig presttanda till att snart ha 25% av x86-64 marknaden och jämförbar prestanda med Intel. Du bör prova sätta saker i perspektiv och fanboya lite mindre på framtida arkitekturer som i sig är intressanta även utan fanatism.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om Intel nu klarar av att åter få en del rekommendationer för köp av CPU <1500kr.
I dagsläget är det svårt att motivera varför någon skulle föredra någon av Intels konsumentprodukter som inte ligger i toppsegmentet.

Skrivet av Yoshman:

... Dels har man kapacitetsbrist på 14 nm, planen var ju att bärbara och servers sedan länge skulle köra på 10 nm.

Enligt ursprunglig plan skulle 10 nm i princip vara passé nu, och bara användas till bottenskrapet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

Vllket skitsnack. AMD har exekverat helt lysande, de har gått från ingenstans med mycket dålig presttanda till att snart ha 25% av x86-64 marknaden och jämförbar prestanda med Intel. Du bör prova sätta saker i perspektiv och fanboya lite mindre på framtida arkitekturer som i sig är intressanta även utan fanatism.

AMD har exekverat helt egen deras egen plan, det är något jag kallar "bra" och inte "helt lysande". Så är nog bara där vi inte är överens.

För gör tankeexperimentet att Intel faktiskt haft 10 nm någorlunda enligt plan. I det läget hade Zen 2 tävlat mot Sunny Cove även på skrivbordet och servers, i det läget hade Intel tveklöst haft ledartröjan i princip allt.

AMD förtjänar verkligen sin andel av x86 marknaden givet hur det gått. Tvivlar på att man nått 25 % givet att omsättningen för Intels Client Computing Group (den som tillverkar CPUer för desktop och bärbara) var $9,5 miljarder medan AMDs Computing and Graphics del (både CPU och GPU minus server CPUs) nådde $1,4 miljarder Q2 2020.

Poängen här var att AMD aldrig nått dit om inte Intel schabblat. Så AMDs nuvarande marknadsposition har sett en lysande ökning, det p.g.a. en kombination av att exekverat enligt förväntning (som för mig inte kan anses "lysande" utan just enligt förväntning) kombinerat med att Intel exekverat allt annat än förväntat.

Om det är att vara fan-boy (för vilket lag givet att jag helst ser en snabb x86 död?), så får jag acceptera det

Skrivet av Olle P:

Enligt ursprunglig plan skulle 10 nm i princip vara passé nu, och bara användas till bottenskrapet.

Exakt! Om Intels ens varit i närheten att hålla sin plan är frågan om vi ens hade haft något AMD just nu. Det var liksom min huvudpoäng med påståendet ovan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Nu snor jag bilden rakt av dig Yosh:

Jag förstår inte hur man kan kalla detta fanatism, det hade ju snarare varit det om han lovordat x86. x86 slåss i en helt annan liga, den nedre, division 3, eller vad man nu ska kalla det.
Jag skulle snarare anmärka på att Yosh är klar- samt framsynt. Om detta försprång håller i sig, så kommer åtminstone inte jag vilja sitta kvar med x86 om fem år. Så länge ARM64-Windows fungerar hyggligt, kommer man ju att kunna emulera x86 med bibehållen eller bättre prestanda. Jag antar att det var Apples slutsats med, det är det resultat vi nu ser i Apples övergång till ARM.

Det jag hoppas på, är ju såklart att någon tar upp fanan och börjar släppa fulla lösningar i ATX-storlek, där vi ges möjlighet att bygga datorer med ARM-chip som bjuder på fullt PCIex4-gränssnitt, dedikerad GPU, stöd för SATA, DDR4-5 osv. Det känns som att det enda vi väntar på just nu är att Windows ska ta sitt förnuft till fånga, samt att någon aktör aktivt börjar arbetet med att få till kompatibilitet mot allt det andra som finns i ett x86 ekosystem idag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ger dig +1 för att jag faktiskt glömde svara på frågan. Ville få tillbaka diskussionen till Rocket Lake S då det är vad artikeln handlade om, men i den ivern missade jag svara på din direkta fråga.

Okej, då förstår jag, tack! 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Vllket skitsnack. AMD har exekverat helt lysande, de har gått från ingenstans med mycket dålig presttanda till att snart ha 25% av x86-64 marknaden och jämförbar prestanda med Intel. Du bör prova sätta saker i perspektiv och fanboya lite mindre på framtida arkitekturer som i sig är intressanta även utan fanatism.

AMD tappade bollen när Intel släppte sin Core-arkitektur. 10:e generationens Core blir slagen av Zen3 beror ju på att Intel inte har lyckats med sin 10nm-nod. Hur mycket än jag gillar AMD så kan man inte säga att AMD har lyckats väl det här decenniet. @Yoshman är imho den medlemmen som kan mest om arkitekturer. Frågan är om inte @Fulci ska sätta saker i perspektiv. Det är ingen bedrift att en ny arkitektur från 2017 slår en gammal från 2010. Sen att det tar 3 år innan man eventuellt kommer ikapp Intel. Ja.. lite ödmjukhet får man nog allt ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels 10 nm process är verkligen en sopbrand i ett tågvrak. Det kombinerat med att Intel så hårt höll fast vid "tick/tock" resulterade i att man överhuvudtaget inte hade en plan B när man fastnade på 14 nm. Övertygad om att Rocket Lake S kommer visa att Intel är förmögen att skruva upp prestanda per kärna även om man är kvar på 14 nm.

Ovanpå det har dessa problem gjort att Intel är tvungen att prioritera. Dels har man kapacitetsbrist på 14 nm, planen var ju att bärbara och servers sedan länge skulle köra på 10 nm.

AMD får ju tacka och ta emot, för tror inte man riktigt hade kunna tävla mot "coves" för tillfället. Ställer man Zen 2 mot Willow Cove i laptopsegmentet mot varandra ligger Intel ~40 % före i prestanda per kärna, i det läget har Intel den klart bättre produkten. i7-1165G7 når i genomsnitt 1476 poäng i GB5 medan 4800U når 1024 poäng, i7-1165G7 slår även i9-10900K (1413 poäng) och då finns även i7-1185G7 (men finns typ noll resultat från den modell än).

Det som har gjort Zen framgångsrik är inte att man kan stoppa in fler kärnor än Intel, vi har redan nått nivån där fler kärnor är poänglöst för en klar majoritet, utan framgångsreceptet för Zen är att man med Zen 2 i praktiken kommit ikapp Intel i prestanda per kärna.

För Rocket Lake S är frågan dels hur högt man kan klocka den, många tvivlade att man skulle kunna öka IPC med 15-20 % och ändå lyckas hålla frekvensen runt dagens nivåer. Tiger Lake U visar att "coves" kan klocka lika högt, där är man upp på 4,8 GHz med 10 nm superfin. Det som sägs nu om Rocket Lake S pekar på att man når >5 GHz.

Man kan också sätta frågan om man gjort en 100 %-ig port av Sunny Cove eller om man fått skala bort saker för att "få plats" på 14 nm. Willow Cove var nog en omöjlighet att köra på 14 nm, det då skruvat upp storleken på L1$D med 50 %, L2$ med x5 och L3$ med 50 % ställt mot Skylake. Sunny Cove är med beskedlig på denna punkt, L1D$ är 50 % större och L2$ är 100 % större än Skylake.

Finns flera andra saker i Sunny Cove som också är rejält uppskruvade jämfört med Skylake, så får man med detta till 14 nm och Rocket Lake S eller kommer IPC ökningen vara mindre där? Vi lär få veta Q1 2021.

Själv är jag lite förundrad över hur lite hype Apples Firestorm CPU får här givet att den kommer till skrivbordet snart. Stämmer läckorna utför Firestorm 100 % mer per MHz jämfört med Skylake och Zen 2, i det läget känns det inte så viktigt om Rocket Lake S är 15 %, 20 % eller ens 25 % snabbare än Skylake, det är en go-cart ställd mot en F1-bil sett till CPU-design!

Det förvånar mig inte alls att ARM eller Apples ARM processorer inte får den hype du tycker de förtjänar. 1 det har funnits många arkitekturer till ex. risc som var bättre än x86 på flyttal men hade begränsad funktionalitet i övrigt & där hårdvaran var för dyr + sämre mjukvaru-kompabilitet, andra exempel spectrum kontra vic, Atari kontra Amiga, 2 För att visa sig vara starka så jämför Apple sin nya cpu med 2 generationer tillbaks istället för mot den förra för att det är för liten skillnad annars. 3. Det räcker inte att vara stark på en del, utan kretsarna måste vara starka på allt, där ligger fortfarande arm efter, räcker inte med att vara strömsnålare bara eller visa sig vara snabbare på en sorts beräkningar 4. mjukvarustöd spelar roll. får de samma mjukvarustöd som x86, så blir det en annan femma

Visst i långa loppet så kan nog ARM ta över eller konkurrera, men i nuläget så får de nog hålla sig till serverhallarna för specifika uppgifter eller mobiltelefoner (där de har total monopol.) Samma med bluetoth om inte ericson hade tjatat på med att ha det på deras mobiler så hade detta format inte funnits. (vilket var synd att det överlevde) Andra exempel os2 var på många sätt bättre än windows dog ut, Linux har haft 20 år på sig utan att bli så stort som alla trodde Är rädd att vi får leva med x86 i mer än 5 år innan arm blir ett riktigt alternativ i hem pc s.
Chromebook är inget annat än ett skämt i mina ögon. Apple vill bara låsa in sin arkitektur som vanligt & se till att de får större vinstmarginal därav deras mobilchip i framtida macar.

P.s Om arm ska bli ett alternativ så är det väl Nvidia du får lägga hoppet till, de borde ha musklerna att utveckla något som skulle kunna konkurrera men ser ej varken någon plattform eller något chip i nuläget som ens har någon chans, specialbyggda chip för serverhallar hjälper inte vanliga konsumenter direkt att gå över till arm. Det hjälper inte med apples låsta plattformar heller.

Själv ser jag fram mot Saphire rapids eller AMD s dåvarande variant. Rocket lake eller zen 3 hoppar jag, inväntar pci-e 5 & ddr5 innan det blir uppdatering.

PSs. Nu har jag lagt till 2 extra saker ifrån mitt gilla tecken (ifrån P.s till slutet känns lite obra med att skriva mer efter att man fått ett gilla tecken.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För fem år sedan, när Intel lanserade Skylake, var Arm bara relevant för mobila enheter. Idag, när Intel fortfarande sitter med samma Skylake-mikroarkitektur ser det väldigt annorlunda ut.

Världens snabbaste superdator kör inte längre x86, den kör ARM64. Världens snabbaste CPU för servers, räknat per socket, kör inte lägre x86 utan kör ARM64. Här ska man då ha i baktanke att Ampere Altra är baserad på Neoverse N1, som i grunden är en Cortex A76 som utför rätt identisk mängd arbete per cykel som Skylake och Zen 2. Arm har redan avtäckt Cortex X1 och dess server-variant Neoverse V1, som utför ~60 % mer per cykel jämfört med Skylake, Zen 2 och Neoverse N1.

...

Nu kommer vi ganska off topic här, men när tror du vi får se en produkt med Cortex X1 som vanliga dödliga kan köpa?

Permalänk
Medlem

Ni som prompt måste ha pcie4. Vad gör ni för något tungt arbete som kräver det?
För gaming så har det ju bevisats att pcie3 vs pcie4 inte utgör någon märkbar skillnad. I många purfärska och tungdrivna spel räcker till och med pcie2.
Skulle vi dessutom få en lösning så som Direct Storage så skulle kravet på bandbredd minska markant.

Säger förövrigt inte nej till teknisk utveckling. Men det låter på många som att de tror att spelen kommer lagga sönder om de inte får pcie4 i nästa bygge.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu kommer vi ganska off topic här, men när tror du vi får se en produkt med Cortex X1 som vanliga dödliga kan köpa?

Snapdragon 875 kommer väl sitta i alla flaggskepp nästa år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är inte överraskad över den lilla uppmärksamheten. Det känns som en stor andel av de som skriver på forumet anser att apples produkter är totalt ointressanta och undermåliga.

TL;DR version 3 inlägg längre ner
|
|
|
\/

*Lång rant*

Jag har en MacBook Pro 13" (2018), men jag gillar egentligen mer hur de de var 2011.
2011 modellerna var visserligen lite tjockare men hade mer portar. De gick själv att byta minnen (SODIMM) och hårddisk (2.5" SATA).
Även batteriet var lätt att byta själv om du har ett ersättningsbatteri.
Tangentbordet var också bättre än på 2018 modellen.
Men har hört 2020 har bättre tangentbord än 2018. Vet inte om det även är bättre än 2011.

MacBook Pro 2018 så gick det att köpa antingen Dual eller Quad core på 13" eller upp till hexa core (6 kärnor) på 15"
Minsta SSD var 128GB och jag har för mig största möjliga var 2TB
På 13" modellen var 8GB standard och vid bestälning av helt ny dator direkt från Apple så gick det att få fabriksuppgraderad till 16GB.
Men "what you buy is what you get" Ingen uppgradering efteråt.

På 2011 modellerna så var det dual core på 13" och Quad core på 15".
Max ram minne på 15" var 16GB (osäker på om 13" hade samma max eller lägre)
Tror 2TB lagring är max

Så min 13" med Quadcore, 512GB SSD och fabriksuppgraderad till 16GB är ju i princip en "15 tummare i 13 tum" om man jämför med 2011 modellen. Förutom att jag inte maxade lagring (dyrt) så är min 2018 minst lika bra som en 2011 på allt (förutom tangentbordet)
Men fick slanta upp mer från början. Hade den varit uppgraderingsbar hade jag kanske snålat in lite vid köp och uppgraderat senare istället.
Men det är ju inte så imponerande att Apple lyckats göra en modell som slår den gamla när den är 7 år nyare...

Senare gjorde de en om det var MacBook Air eller bara MacBook som också gick att få som Quadcore och uppdaterad i övrigt så den nästan var som en MacBook Pro 13" 2018 till betydligt lägre pris.
Men då hade de avsiktligt satt in en kass kylare istället....
Så i race to sleep scenarion där du bara har några sekunders hög belastning så gav de väl liknande prestanda.
Men om du har längre belastning så börjar de throttla mycket mer, så du i princip ändå behöver köpa den betydligt dyrare Pro modellen om du kör något med cpu belastning som vara i mer än några sekunder och du inte vill att prestandan ska dyka.

På stationära sidan är det ungefär samma sak.

Apples datorer de senaste 10 åren är som en Raspberry Pi.
Om du vill uppgradera något så får du byta hela datorn.

Visst Apples datorer har bättre prestanda än en Raspberry Pi, men också priser som är runt 30 - 150 gånger högre beroende på vilken Mac du vill ha.

Mac Pro är mer likt en traditionell stationär PC.
Men grundpriset är 71 995,00 kr !!!

En maxad Mac Pro kostar 677 380,00 kr
Nästan 680 000 för en dator!!

Då ingår inte ens en skärm!
EN Pro Display kostar mellan 60kkr och 85kkr beroende på glas och fäste.
Säg dubbla skärmar och nano glas och pro stand, då hamnar man runt 850kkr för hela paketet.

För priser runt 850kkr kan du få en rätt juste ny bil.
Köper du en begagnad bil kan du definitivt få något häftigare för de pengarna.

Om du inte behöver ny skärm och inte bryr dig om Final Cut Pro X, Logic Pro X, Magic Trackpad 2, Afterburner kort och att ha hjul på chassit så får du ner priset till 639 495,00 kr. Men ändå...

Kanske inte spelar så stor roll om du är typ John Travolta vars hem är ungefär som en privat flygplats eller Jeff Bezos (grunderan av Amazon).

Okej kanske lite löjligt att jämföra med en maxad Mac Pro eftersom de flesta som kör med stationär PC inte har någon maxad Xeon/Epyc/Threadripper burk.
Men 72kkr i baskunfiguration för en tower dator!!

Man kan bygga en rätt bra PC för 35kkr som hade räckt för de allra flesta och ändå ha 37kkr över för något annat.
För 35-40kkr kan man få en duglig begagnad bil. Jag gav själv under 30kkr för min bil (men har lagt en del extra på den efteråt).

Tror det är relativt få som lägger mer än 35kkr på en PC för privat bruk, för nöje/hobby användning.
Det är så klart skillnad om man använder datorn för att tjäna pengar.

Då har jag inte ens nämnt att många datorentusiaster föredrar att köra Windows för att de vill köra spel och det finns mer spel till Windows än Mac OS.
Går att köra Windows på x86 macarna. Men Macarna är generellt mer optimerade för MacOS.
Samt att om/när Apple går över till ARM är det frågetecken på hur det blir med Windows och Spel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ELF:

Ni som prompt måste ha pcie4. Vad gör ni för något tungt arbete som kräver det?
För gaming så har det ju bevisats att pcie3 vs pcie4 inte utgör något märkbar skillnad. I många purfärska och tungdrivna spel räcker till och med pcie2.
Skulle vi dessutom få en lösning så som Direct Storage så skulle kravet på bandbredd minska markant.

Säger förövrigt inte nej till teknisk utveckling. Men det låter på många som att de tror att spelen kommer lagga sönder om de inte får pcie4 i nästa bygge.

För användning på skrivbordet är nog största vinsten med PCIe4 bärbara datorer där man kan spara ström genom att kapa bredden från PCIe3 x4 till PCIe4 x2 med bibehållen bandbredd. Detta då den senare konfigurationen är mer energieffektiv.

PCIe bandbredd är nog annars rätt sällan ens i närheten av vara en flaskhals. Det kan eventuellt ändras när CXL börjar användas på bred front, men är säker ett decennium bort innan den tekniken är brett utrullad...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ni som prompt måste ha pcie4. Vad gör ni för något tungt arbete som kräver det?
För gaming så har det ju bevisats att pcie3 vs pcie4 inte utgör något märkbar skillnad. I många purfärska och tungdrivna spel räcker till och med pcie2.
Skulle vi dessutom få en lösning så som Direct Storage så skulle kravet på bandbredd minska markant.

Säger förövrigt inte nej till teknisk utveckling. Men det låter på många som att de tror att spelen kommer lagga sönder om de inte får pcie4 i nästa bygge.

Eftersom vi står vid gränsen just nu, det har ju börjat komma ssd:er som kan leverera mer än pcie3 fixar. Då känns det ju trist att hålla fast i pcie3, en dator bygger man ju inte bara för här och nu utan även en stund framåt.

Men absolut, spelar man bara så har det ju ingen större betydelse innan xbx/ps5 gör att snabba SSD används även på PCn av spelen. Även det kommer ju hända inom en ej för avlägsen framtid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

TL;DR version

Skrivet av joakim99:

Jag är inte överraskad över den lilla uppmärksamheten. Det känns som en stor andel av de som skriver på forumet anser att apples produkter är totalt ointressanta och undermåliga.

TL;DR
Apples datorer är generellt dyra och har låsta konfigurationer vilket är mindre bra om man inte vill ösa pengar på problemet.
Många vill inte lägga tusentals eller tiotusentals kronor extra på en Mac för att de inte har en mellankonfiguration som passar dem.
De är också generellt sämre än PC som speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det förvånar mig inte alls att ARM eller Apples ARM processorer inte får den hype du tycker de förtjänar. 1 det har funnits många arkitekturer till ex. risc som var bättre än x86 på flyttal men hade begränsad funktionalitet i övrigt & där hårdvaran var för dyr + sämre mjukvaru-kompabilitet, andra exempel spectrum kontra vic, Atari kontra Amiga, 2 För att visa sig vara starka så jämför Apple sin nya cpu med 2 generationer tillbaks istället för mot den förra för att det är för liten skillnad annars. 3. Det räcker inte att vara stark på en del, utan kretsarna måste vara starka på allt, där ligger fortfarande arm efter, räcker inte med att vara strömsnålare bara eller visa sig vara snabbare på en sorts beräkningar 4. mjukvarustöd spelar roll. får de samma mjukvarustöd som x86, så blir det en annan femma

Visst i långa loppet så kan nog ARM ta över eller konkurrera, men i nuläget så får de nog hålla sig till serverhallarna för specifika uppgifter eller mobiltelefoner (där de har total monopol.) Samma med bluetoth om inte ericson hade tjatat på med att ha det på deras mobiler så hade detta format inte funnits. (vilket var synd att det överlevde) Andra exempel os2 var på många sätt bättre än windows dog ut, Linux har haft 20 år på sig utan att bli så stort som alla trodde Är rädd att vi får leva med x86 i mer än 5 år innan arm blir ett riktigt alternativ i hem pc s.
Chromebook är inget annat än ett skämt i mina ögon. Apple vill bara låsa in sin arkitektur som vanligt & se till att de får större vinstmarginal därav deras mobilchip i framtida macar.

P.s Om arm ska bli ett alternativ så är det väl Nvidia du får lägga hoppet till, de borde ha musklerna att utveckla något som skulle kunna konkurrera men ser ej varken någon plattform eller något chip i nuläget som ens har någon chans, specialbyggda chip för serverhallar hjälper inte vanliga konsumenter direkt att gå över till arm. Det hjälper inte med apples låsta plattformar heller.

Själv ser jag fram mot Saphire rapids eller AMD s dåvarande variant. Rocket lake eller zen 3 hoppar jag, inväntar pci-e 5 & ddr5 innan det blir uppdatering.

PSs. Nu har jag lagt till 2 extra saker ifrån mitt gilla tecken (ifrån P.s till slutet känns lite obra med att skriva mer efter att man fått ett gilla tecken.

Jag tror du inte läst/förstått de inlägg Yoshman skrivit, annars hade du insett hur konstiga dina punkter ser ut.

A14/ Firestorm presterar ca 100% bättre vid blandade program än Skylake/Zen2 vid samma klockfrekvens. Att den dessutom är energisnålare är inte intressant. Den är snabbare per kärna i singeltrådade laster än 10900K med full turbo på grund av hur mycket arbete den får gjort.

Detta är alltså den faktiska prestandan som är allmänt konstaterad sedan ett bra tag tillbaka. Att de ’bara’ ökar 15-20% över A13 thunder är ju fortfarande mer än intel ökat på många generationer vid det här laget. Redan A13 är riktigt imponerande!

ARM och ARM64 är helt olika saker och kan nästan inte jämföras, dina jämförelser till 80 och 90 tal är inte alls relevanta. ARM64 är designad för att maximera prestanda (bla multitrådning) och för att compilers ska skriva effektiv kod, x86 är designat för att skriva assembly för hand på 70-talet...

Det enda som blockerar ARM64 att ta över vanliga datorer är mjukvara och Apple har redan Rosetta2 och Microsoft ska släppa liknande x86-64-emulering senare i år. Då kommer dina vanliga program du kör nu gå snabbare på en ’mobilprocessor’ än din nuvarade gamingburk.

Det är lite som att jämföra en V12 på 12 liter mot en turbomatad 2L 4-cylindrig bil med samma hästkrafter... V12 låter kul och ser mer imponerande ut, men bilen väger dubbelt så mycket och förlorar alla andra egenskaper inklusive bensinförbrukningen såklart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snapdragon 875 kommer väl sitta i alla flaggskepp nästa år?

Qualcomm Snapdragon 875 ska väl presenteras i början av December, men det verkar ju onekligen på ryktena som att den plattformen kan innehålla en X1. Men kanske skulle specificerat min fråga till "När kommer det en dator med Cortex X1 som vanliga dödliga kan köpa?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jaha, men det är helt nya moderkort då va? Igen.

Det är ju en bra sak att teknik avancerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ni som prompt måste ha pcie4. Vad gör ni för något tungt arbete som kräver det?

Jag pysslar med video och bild.

Den stora fördelen med PCIe 4.0 för mig är att jag kommer kunna köra ett modernt grafikkort på en 4.0 x8-plats utan att offra nån/särskilt mycket prestanda, och använda de åtta "överblivna" banorna till fler NVMe M.2 SSDs. Med PCIe3 blir det direkt en begränsning, flaskhalsar och tandgnissel över outnyttjad potential, såvida man inte går på en HEDT-plattform som Threadripper eller Intels X299, men det har jag varken pengar eller lust till. Intels nuvarande konsumentplattformar med en x4 DMI 3.0 till M.2-platserna via chipsetet är ju bara patetiskt, men det verkar ju Rocket Lake fixa till motsvarande nivå som AMDs X570-chipset.

Skulle aldrig köpa en ny dator som inte har stöd för PCIe 4.0.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

@Yoshman hur tänker du kring att PS5 och nya Xbox har valt x86_64 och inte ARM64? Tror du att de skulle göra samma val idag?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Överlag verkar det vara svalt intresse. Men om Zen3 inte är på långa vägar i närheten av att motsvara hypen, och IPC och prestanda i spel kanske bara ökar 5-6%, ja då vänder nog folk blickarna mot Intel igen, så det vill ju till då att AMD verkligen levererar om de vill behålla strålkastarljuset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har relativt dålig koll på just CPU nyheter så kanske bara har varit out of the loop, men jag hade hoppats på att nästa release skulle vara det stora klivet till 10nm och inte ännu en 14nm release.
Hade tänkt uppgradera i samband med att mitt beställda 3080 kommer. Men då ska kan man kanske vänta till Q3-4 2021 istället då. 8700K på 5GHz ska ju egentligen klara sig ett tag till kan man tycka.

Med min bristande CPU kunskap gissar jag ett klivet till 10nm borde vara en rejält prestanda boost? Likt det som hände för NVIDIA nu med 30-serien? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

x86 är designat för att skriva assembly för hand på 70-talet...

Inte ens det. x86 är en av de bökigare arkitekturerna att skriva i assembler för.
Ursprungliga 8086 designades för att vara (mer eller mindre - mest mindre) källkodskompatibel med 8080, som i sin tur designades för att vara källkodskompatibel med 8008 processorn, som i sin tur designades på den tiden folk var glada om en mikroprocessor överhuvudtaget fungerade.
I 64-bitars läge slipper man tack och lov en del av de mer tillkrånglade delarna av den ursprungliga instruktionsuppsättningen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dosshell:

@Yoshman hur tänker du kring att PS5 och nya Xbox har valt x86_64 och inte ARM64? Tror du att de skulle göra samma val idag?

Om du ser detta

och betänker att även om man bara valt Cortex A77 (som lanserades mars 2019) hade man fått en minst lika snabb CPU som tar ungefär 1/3 så många transistorer och har helt överlägsen perf/W: skulle du göra samma val idag? Den delen av transistorbudget och TDP-budget hade man rimligen lagt på GPU -> snabbare GPU och minst lika snabb CPU.

Nu trycker både Sony och framförallt Microsoft på bakåtkompatibilitet med generationen innan, det hade man tappat om man valt ARM64. Å andra sidan fick XBO/XBX väldigt många 360 titlar portade, det är faktiskt inte speciellt svårt att göra detta även om det kräver merarbetet att kompilera om koden. Sony hade kämpigare med att köra PS3 spel på PS4, detta då titlar som faktiskt utnyttjade PS3:ans Cell-processor blev CPU-begränsade på PS4!

Om det varit realistiskt att köra Cortex X1 (Arm lanserade den mars 2020, första kretsarna kommer i december) hade den som vågat byta ISA haft en rejäl fördel över sin konkurrent. Problemet är att de beslut som har resulterat i PS5 och XSX lär ha tagits för 4-6 år sedan, undrar om ens Arm själva kunde drömma om att de skull ha något likt Cortex X1 2020, d.v.s. en mikroarkitektur som utför så mycket mer per cykel (~60 % mer än Skylake och Zen 2) att man trots maxfrekvens på ~3,3 GHz faktiskt tampas med de snabbaste x86 CPUerna.

Microsoft och Sony gjorde vettiga val när de väl gjordes. Den stora vinnaren här kan bli Nintendo och eventuellt även Apple med deras Apple arcade satsning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

... 10:e generationens Core blir slagen av Zen3 beror ju på att Intel inte har lyckats med sin 10nm-nod. ...

Det där tror jag är att extrapolera lite väl mycket.
Om Intel lyckats få igång 10nm enligt ursprunglig plan hade läget säkert varit jämnare mellan AMD och Intel nu.

Det AMD gjort som Intel inte tagit höjd för är att:
1. Öka antalet kärnor i konsumentprodukterna, och
2. Införa chiplets som möjliggör billig produktion av mångkärniga processorer.

Det är inte helt klart att Intel i dag kunnat leverera 16-kärniga konsument-CPU (på 5nm?) med konkurrenskraftig prestanda och pris i förhållande till AMDs erbjudanden.

Skrivet av Neeon123:

Med min bristande CPU kunskap gissar jag ett klivet till 10nm borde vara en rejält prestanda boost? ...

Normalt sett, ja, men nu har de finslipat 14nm-processen så mycket att man måste räkna med en sänkning av klockfrekvensen. Samtidigt har 10nm varit i skarp drift ett tag, så tillverkningen är bättre än den varit vid en tidigare övergång.
Den största vinsten ligger i förbättrad energieffektivitet.
Ny arkitektur bör resultera i bättre IPC, men det har formellt inget med nodbytet att göra.