Asus avtäcker moderkort för AMD Ryzen 5000 "Vermeer"

Permalänk
Medlem

Asus ROG STRIX B550 Gaming-E har ju också 14+2 sammansättning i companion mode så 7 faser men med två "filer" till CPU (eller något sånt). Men dessa är enligt specifikation ratade till 70 A. Har dom gått NER i rating på VRM och satt dit en fläkt istället? Föregångaren hade ju inga värmeproblem alls så varför i helvete ska dom ha en fläkt på denna version?

Undrar då jag köpt just ett Gaming-E som har bios flashback, så att uppgradera bios är ju inget problem. Fattar inte varför någon skulle välja det nya kortet, utom då för att "få" ett expansionskort för M.2.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt med allt överflödig täckplåt på moderkorten. Vad tjänar det till egentligen?

Göra det skitjobbigt i framtiden när man vill göra rent kortet efter man köpt ett begagnat bräde som negligerats i 5 - 6 år.

Äger ju det första (ett av det första?) ASUS-kortet som dom fick för sig detta på (P67 Sabertooth). Var ett helvete att byta batteri så jag kastade plasthöljet i sopsorteringen. Ren idioti är vad det är!

Men ja, vissa tycker såklart att det är snyggt. Precis som plasten som täcker motorerna i nya bilar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har lyckats hålla mig från att beställa ett nytt moderkort pga att jag antog att det skulle komma nya brädor som stödjer Zen3 från start. ROG Crosshair VIII Dark Hero lär kosta skjortan (säkert 4k eller mer) och ROG Strix B550-XE Gaming Wifi har aktiv kylning. Bara o avvakta lite till då

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

"Sett till expansionsplatser finns här tre PCI Express 4.0 x16-platser(x16/x8/x4 elektriskt)"

Finns det moderkort som inte har elektriska PCIe slots?

Permalänk
Medlem

Skulle inte ni livestreamea AMD ikväll, eller har jag drömt nåt? @JonasT @Kernnet @UndaC

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skulle inte ni livestreamea AMD ikväll, eller har jag drömt nåt? @JonasT @Kernnet @UndaC

Startar snart:
https://youtu.be/-PfpO2n6aEk

Permalänk
Medlem

En fråga det här med bandbredden.

Jag sitter ju för nuvarande på ett system där jag kan ha upp till alla PCI-E platser utan att grafikkortet går ner till x8 om jag kopplar i andra PCI kort.

Är det så för Ryzen 5000 eller gäller det fortfarande högre upp för Intel 2066 och AMD TR?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hur fan kunde jag missa det! Tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En fråga det här med bandbredden.

Jag sitter ju för nuvarande på ett system där jag kan ha upp till alla PCI-E platser utan att grafikkortet går ner till x8 om jag kopplar i andra PCI kort.

Är det så för Ryzen 5000 eller gäller det fortfarande högre upp för Intel 2066 och AMD TR?

Har inget direkt med processorn att göra, utan har helt att göra med hur moderkortet är designat - om några platser delar bandbredd eller inte.
Processorn påverkar endast hur många PCI-E lanes som finns tillgängliga - hur de fördelas är upp till moderkortstillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kommer existerande b550/x570 kort behöva bios-updatering för att fungera med 5000-serien? Kommer man behöva köpa updaterade varianter för att det ska funka out-of-the-box?

Ja.

Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt med allt överflödig täckplåt på moderkorten. Vad tjänar det till egentligen?

Kylfläns för chipsetet med största sannolikhet.

Skrivet av Bakgrund:

jag kärringgissar på nej, halva poängen med b550 var väl att man ska kunna uppgradera till zen 3?

Unggissar på att det ligger på moderkortstillverka. MEN de flesta verkar stödja Zen 3 i och med att AMD börjat skeppa ut BIOS som stödjer Zen 3.

Skrivet av Bakgrund:

Jag tycker nästan det är självklart att en BIOS-uppdatering INTE ska behövas. B550 släpptes ju 16 juni, och vid den tiden borde ändå Zen 3 ha varit färdigställt, så man borde haft möjlighet att få med stöd för Zen 3 i alla moderkort med den styrkretsen. Det är ju bara 3 månader sedan b550 lanserades, stor skillnad mot b450 som släpptes över ett år innan Ryzen 3000-serien.

Varför skulle det vara självklart? Både Intel och AMD har traditionellt krävt en uppdatering av BIOS för att stödja next-gen processorer. Så det är ganska långsökt att AMD skulle gå ifrån detta.

Skrivet av Zeroastic:

Känns ju som att detta svarar på frågan huruvida X670 chipset kommer eller inte

Läckor menar att X670 kommer att lanseras.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Aha köpte detta istället: https://www.asus.com/Motherboards/TUF-GAMING-B550M-PLUS-WI-FI...
Man vet inte BIOS stöd kommer dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nu kliar det i fingrarna. Varit glad med 1700x och crosshair vi hero, främst då IO, bios, etc har varit superhärligt att ha och göra med.
Har stora krav på bra usb/expansion..
Hade dock hoppats på MATX bräda.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

"Sett till expansionsplatser finns här tre PCI Express 4.0 x16-platser(x16/x8/x4 elektriskt)"

Finns det moderkort som inte har elektriska PCIe slots?

Nej, men det finns PCIe-banor som inte är det. Som sagt så är alla dessa slots x16, men om en sån bara är x4 elektriskt så är 12 av banorna bara plast och existerar bara som fysisk support för stora x16-kort.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar alla dessa PCIe 4.0 slottar? På ett B550 måste ju alla komma från CPUn.

x16/x8/x4 lär då gå ner till x8/x8 med två kort och x8/x4/x4 med tre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

[Stöd för X470, B450] Jo det har jag hört, men är det "bekräftat" av AMD? den delen har jag missat. Som jag förstod det så var det upp till moderkortstillverkarna att bestämma om dom ville stödja 5000-serien eller inte.

Det är bekräftat från AMD att dessa kretsar efter uppdatering av BIOS kan ha stöd för Vermeer. Sedan är också bekräftat att det är upp till moderkortstillverkarna vilka specifika moderkort som kommer få sådant BIOS tillgängligt.
AMD ger inget officiellt stöd för kretsarna i 300-serien, men det finns i alla fall en teoretisk möjlighet att kluriga BIOS-programmerare kan få även dessa kort att fungera (på samma sätt som ett par A320 kan köra CPUer i 3000-serien).

Skrivet av Zeroastic:

Känns ju som att detta svarar på frågan huruvida X670 chipset kommer eller inte

Både spekulationerna kring eventuella X670 och X590 har så gott som bekräftats varit felaktiga ett par månader nu.
Eventuellt kan man väl börja spekulera i om benämningen X670 kommer användas till kort med AM5 när Zen4 släpps...

Skrivet av heatm:

Asus ROG STRIX B550 Gaming-E har ju också 14+2 sammansättning i companion mode så 7 faser men med två "filer" till CPU (eller något sånt). Men dessa är enligt specifikation ratade till 70 A. Har dom gått NER i rating på VRM och satt dit en fläkt istället? Föregångaren hade ju inga värmeproblem alls så varför i helvete ska dom ha en fläkt på denna version?

Stod indirekt i artikeln: "... strömregulatorer i titan..."
Titan är en ganska dålig ledare av såväl elektricitet som värme, så en försämring i effektivitet och ökat kylbehov är bara att förvänta sig.

Permalänk
Medlem

Hrmmm ni som är mer insatta än mig. Känns som att förutom stöd för Zen 3 utan BIOS uppgradering är väl B550 XE nästan en nedgradering från vanliga E? Aktiv kylning känns tråkigt. Hade ni ändå valt XE över E av någon anledning? Låt säga att antalet anslutningar på E redan är tillräckliga 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:
Citat:

Varför skulle det vara självklart? Både Intel och AMD har traditionellt krävt en uppdatering av BIOS för att stödja next-gen processorer. Så det är ganska långsökt att AMD skulle gå ifrån detta.

Ja, ser man på det lite historiskt så känns det rätt självklart att man skulle behöva updatera bios. Men varför jag undra är ju var att det känns lite annurlunda här när man lanserar en styrkrets rätt sent i en processorgeneration och rätt nära nästa, där man marknadsför den lite som att den är för bägge generationer.

Se t ex här:

När man skriver något som "3rd gen ready" (något som inte står på t ex x570 som också kommer få stöd) så tycker jag att man kan tolka det lite som att det kommer stödjas out-of-the-box, eller?

edit. 3rd gen kan såklart syfta på 3000-serien, men är inte det konstigt att skriva "ready" för något som redan är lanserat?

Sen om vi kollar t ex Asrock

https://www.asrock.com/mb/AMD/B550M-ITXac/index.us.asp#Specif...

" Supports 3rd Gen AMD AM4 Ryzen™ / future AMD Ryzen™ Processors*

*Not compatible with AMD Ryzen™ 5 3400G and Ryzen™ 3 3200G."

Borde man inte skriva ut att "future processors" kräver updatering om det är fallet?

@loevet har ni fått någon info från AMD eller moderkortstillverkare om vad som gäller?

Permalänk
Medlem

De verkar ha hittat en lösning på kylningen till M.2 SSD nu så man antingen kan köra med moderkortets eller den som finns färdigt på SSD:n. I alla fall på X570-E och F har de skit som är i vägen för kylflänsen som är färdigt monterad på SSD:n

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stod indirekt i artikeln: "... strömregulatorer i titan..."
Titan är en ganska dålig ledare av såväl elektricitet som värme, så en försämring i effektivitet och ökat kylbehov är bara att förvänta sig.

LOL... Ja, så hade det ju varit om det vore logiskt, men detta var för regulatorerna för ROG Crosshair VIII Dark Hero som är specade till 90 A. Men man undrar ju lite vart titan används i dom med tanke på att det är fruktansvärt dåligt i allt utom hög smältpunkt (runt 1600 C, vilket borde vara lite overkill) samt att det inte oxiderar. Sen är det ju väldigt starkt i förhållande till sin vikt också. Men det finns en anledning till varför man inte gör kolvar till förbränningsmotorer i titan. Helt enkelt för att dom inte leder bort värmen ifrån förbränningsrummet lika bra som stål, eller aluminium. Stackar kan man dock använda titan till, och om man är rik som ett troll vevaxlar och kamaxlar. Det var kanske lite onödig fakta.

Koppar har väl en 20- 30 ggr bättre elektrisk konduktivitet och värmeledningsförmåga. Rostfritt stål borde vara bättre!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

... det känns lite annorlunda här när man lanserar en styrkrets rätt sent i en processorgeneration och rätt nära nästa, ...
När man skriver något som "3rd gen ready" (något som inte står på t ex x570 som också kommer få stöd) så tycker jag att man kan tolka det lite som att det kommer stödjas out-of-the-box, eller? ...

När B550 kom ut på marknaden fanns ingen officiell AGESA med stöd för Vermeer. Först nu i september kom de första färdiga BIOS med stör för Vermeer (till mitt X570 kom en version 7/9 som nog ska kunna boota med Vermeer, men ännu finns de processorerna inte med i kompatibilitetslistan).
Det bör nog till en ännu nyare version för acceptabel stabilitet.

Jämför också med alla TV-apparater som såldes "HD-ready"...

Skrivet av heatm:

[Titan] var för regulatorerna för ROG Crosshair VIII Dark Hero...

Står inte i artikeln att det bara gäller Crosshair. (Å andra sidan står det ingenting om titan i marknadsföringsmaterialet för Strix.)

Permalänk
Medlem

Är sugen på ROG Crosshair VIII Dark Hero men vette 17 om det är så abnormt stor skillnad jämfört med 'ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570' ?

Undrar om man behöver tänka något på PSU:n för Moderkortet
Tänkte mig en ROG Thor på 850 w men antar att flaskhalsen vanligtvis är på moderkortet gällande dessa 90Ampere som den ska hantera.

Permalänk
Medlem

Går att beställa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Går att beställa nu

Vart 😀

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Vart 😀

https://www.webhallen.com/se/product/327079-ASUS-ROG-Crosshai...

https://www.inet.se/produkt/1903392/asus-rog-crosshair-viii-d...

Verkar bara vara dark hero och inte den andra som är med i nyheten.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar som att Dark Hero är ett klockrent val till ryzen 5000

https://www.youtube.com/watch?v=3CEFQxsgZ20&ab_channel=der8au...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Verkar som att Dark Hero är ett klockrent val till ryzen 5000

https://www.youtube.com/watch?v=3CEFQxsgZ20&ab_channel=der8au...

Oh ja, billigt är det också!

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5616075

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Allt är relativt, men siktar man in sig på en 5950x så är det ändå inte helt åt skogen dyrt

Allt för att få större e-penis

Permalänk
Skrivet av Blub:

Allt är relativt, men siktar man in sig på en 5950x så är det ändå inte helt åt skogen dyrt

Allt för att få större e-penis

Och om det är en tjej som äger datorn så blir det............... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Och om det är en tjej som äger datorn så blir det............... ?

då blir det per automatik större e-tuttisar!