BASS-SHAKER inkoppling till liten 2.1 förstärkare?? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

BASS-SHAKER inkoppling till liten 2.1 förstärkare?? HJÄLP!

Tjena!

Jag försöker koppla in en bass-shaker till en liten 2.1 förstärkare med en subbashögtalarutgång (+-),
men får det inte att funka. Jag vet att man bör använda Y-koppling, men hur ska jag lösa det
med bara en vanlig +- högtalarutgång för subbas (alltså inte rca)?

All hjälp mottages tacksamt!

Denna Bass-shakern: https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/bass...

Till denna förstärkaren: https://www.ebay.com/itm/133505865552

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet? Vad händer när du kopplar subwoofer ut från stärkaren till högtalaren/shakern?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Sub utgången är troligen bara en signal utgång för att koppla in en aktiv sub.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coshir:

Sub utgången är troligen bara en signal utgång för att koppla in en aktiv sub.

Den länkade specen säger bland annat "RMS power: 20WX2+40W" vilket jag skulle tolka som uteffekt 20 W per satellit och 40 W direkt till bashögtalare.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Den länkade specen säger bland annat "RMS power: 20WX2+40W" vilket jag skulle tolka som uteffekt 20 W per satellit och 40 W direkt till bashögtalare.

Missade det.

Permalänk
Medlem

provat ett annat element så du vet det kommer ljud ur den?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det är den gröna skruvplinten som är basutgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På strömförsörjningskontakten sitter en märkning som skvallrar om 12V 3A, dvs, Max 36W.
I specen nedan står det 12V 2A, dvs, Max 24W. Sedan tar även förstärkaren någon/några Watt för att drivas beroende på hur den är designad.
Det skall de sedan få till 20W x 2 + 40W... Uhm...

Shakern ligger på 25W 8 Ohm

Om du endast skall koppla in shakern på det steget så fungerar det säkert, om det fungerar bra eller dåligt låter jag vara osagt. De visar i manualen för shakern att den lämpligtvis ansluts till ena högtalarutgången även om "Bas-utgången" i detta fall fungerar utmärkt.

Skall du driva både shaker och högtalare så är det mer tvivelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

På strömförsörjningskontakten sitter en märkning som skvallrar om 12V 3A, dvs, Max 36W.
I specen nedan står det 12V 2A, dvs, Max 24W. Sedan tar även förstärkaren någon/några Watt för att drivas beroende på hur den är designad.
Det skall de sedan få till 20W x 2 + 40W... Uhm...

Shakern ligger på 25W 8 Ohm

Om du endast skall koppla in shakern på det steget så fungerar det säkert, om det fungerar bra eller dåligt låter jag vara osagt. De visar i manualen för shakern att den lämpligtvis ansluts till ena högtalarutgången även om "Bas-utgången" i detta fall fungerar utmärkt.

Skall du driva både shaker och högtalare så är det mer tvivelaktigt.

Det beror väl på hur högt man tänker spela och känsligheten på både högtalare och shaker (och vad man har för förväntningar ) om det kommer att funka eller inte.
Att man sedan inte kan få ut några 20x2+40W RMS på alla kanaler samtidigt kan vi ju vara överens om, men momentant (PMPO) kan det ju mycket väl stämma, så specen kan ju mycket väl vara sanning, om än med modifikation. Detta "trick" är ju rätt vanligt även på tex hemmabioreceivers av mer välrenomerade tillverkare, att nätdelen inte klara av att driva alla kanaler på max effekt samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

När jag kopplade shakern direkt till gröna uttaget så fick jag faktiskt lite rörelse på shakern när jag
drog på volymen nära max, men ändå inte särskilt mycket. Men då hände nåt som gjorde att shakern
nu verkar ha lagt av helt att fungera.

Jag har testat på flera olika sätt - att koppla in den på subutgången från en vanlig HIFI-förstärkare,
eller att köra sub ut från HIFI-stärkaren till input på mini-förstärkaren, och sen från gröna plinten till
shakern, men ingen reaktion på shakern.

Kan den verkligen ha gått sönder genom att jag bara höjde volymen för högt på miniförstärkaren????
Gröna plintuttaget har ju i och för sig troligen 40W ut, och shakern är på 25W...

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag beställde 2 st, så jag har haft en till liggandes oöppnad, jag
testade med den nu och den funkade! Tyvärr är den andra dock helt död, så det
verkar som om jag råkade göra sönder den genom att höja volymen för mycket förut..

Och nu är jag såklart livrädd för att göra sönder den nya också, så jag vågar inte
höja mycket alls. Men problemet är ju att jag vill höja MAX för att shakern ska skaka
så mycket som möjligt! Hur kan jag kolla av vad som är maxnivå, utan att riskera
att den går sönder?

Permalänk
Skrivet av rockme:

Saken är den att jag beställde 2 st, så jag har haft en till liggandes oöppnad, jag
testade med den nu och den funkade! Tyvärr är den andra dock helt död, så det
verkar som om jag råkade göra sönder den genom att höja volymen för mycket förut..

Och nu är jag såklart livrädd för att göra sönder den nya också, så jag vågar inte
höja mycket alls. Men problemet är ju att jag vill höja MAX för att shakern ska skaka
så mycket som möjligt! Hur kan jag kolla av vad som är maxnivå, utan att riskera
att den går sönder?

skaffa ett steg som orkar driva enheten.

som någon innan specade så matas stärkaren med 12V 2A vilket torde resultera i att stärkare totalt max kan leverera 24W

men mer troligt lägre

och sedan är troligen dessa 24W delade på kanalerna så troligen kan inte stärkaren leverera mer än max 5-15W nånting på sub utgången och resten delat på monitor utgångarna.

så några 400W som säljaren av steget anger är rent kinesiskt salt inget som är baserat på någon verklighet iom att strömförsörjningen inte tillåter mer än max 24W att dras genom steget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Så du menar att ju högre watt på stärkaren, desto säkrare för att shakern inte ska gå sönder?
Jag antar givetvis att ju högre watt på stärkaren, desto högre effekt på shakern, men riskerar inte shakern att
gå sönder då? Ledsen om jag är en total nybörjare på detta...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rockme:

Tack för svar! Så du menar att ju högre watt på stärkaren, desto säkrare för att shakern inte ska gå sönder?
Jag antar givetvis att ju högre watt på stärkaren, desto högre effekt på shakern, men riskerar inte shakern att
gå sönder då? Ledsen om jag är en total nybörjare på detta...

Vibratorn är väldigt liten och lätt och tål bara 25W så jag antar att den inte skakar så mycket men om du använder den separat/utan vanliga högtalare så borde det höra när den bottnar och då vet du maxnivån och den får du inte överstiga även om du har högtaalre inkopplat.
Vibratorer som verkligen känns är tunga, en Buttkicker väger 5 kilo.
https://thebuttkicker.com/buttkicker-lfe/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockme:

Tack så mycket för alla svar!

När jag kopplade shakern direkt till gröna uttaget så fick jag faktiskt lite rörelse på shakern när jag
drog på volymen nära max, men ändå inte särskilt mycket. Men då hände nåt som gjorde att shakern
nu verkar ha lagt av helt att fungera.

Jag har testat på flera olika sätt - att koppla in den på subutgången från en vanlig HIFI-förstärkare,
eller att köra sub ut från HIFI-stärkaren till input på mini-förstärkaren, och sen från gröna plinten till
shakern, men ingen reaktion på shakern.

Kan den verkligen ha gått sönder genom att jag bara höjde volymen för högt på miniförstärkaren????
Gröna plintuttaget har ju i och för sig troligen 40W ut, och shakern är på 25W...

Tänk på att om det inte är en specifik högtalar-utgång för sub-bas på HIFI-förstärkaren så kan det vara enkel "signal ut", då har du ingen effekt för att driva shakern alls. (T ex om sub-bas-utgången består av en RCA-kontakt.)

Prova koppla in den på en högtalar-utgång istället, och börja med låg volym.

Ett annat tips är att faktiskt titta i manualen för shakern, den finns att ladda ner på ljudias sida, dit du länkat.

I manualen framgår tex,
"Connection of 1 bassPUMP each channel to 4-8 ohm campable amplifier speaker output up to 50W rms"
eller
"Connection of 1 bassPUMP plus S=front or rear speaker system each channel to 4ohm capable amplifier speaker output up to 100W rms"
eller
"Connection of 2 bassPUMP each channel to 4ohm capable amplifer speaker output up to 100W rms".

Varför det är blandat 25W rms och 50W rms i manulen har jag ingen aning om. Det kan mycket väl var ett misstag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag tror jag börjar få kläm på hur det här med shakers funkar nu, och att
det är mycket viktigt att inte dra på max volym. Men en av mina två shakers
är nu helt död - tror ni att den möjligen går att laga??

Jag tror jag gjorde sönder den när jag höjde max, och det då kom en ihållande baston från
den, som inte slutade förrän jag sänkt ner väldigt lågt igen. (Jag misstänker att detta är
vad som kallas att den "bottnar"?) Och sen när jag skulle försöka igen, så var den helt död.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rockme:

Tack för alla svar, jag tror jag börjar få kläm på hur det här med shakers funkar nu, och att
det är mycket viktigt att inte dra på max volym. Men en av mina två shakers
är nu helt död - tror ni att den möjligen går att laga??

Jag tror jag gjorde sönder den när jag höjde max, och det då kom en ihållande baston från
den, som inte slutade förrän jag sänkt ner väldigt lågt igen. (Jag misstänker att detta är
vad som kallas att den "bottnar"?) Och sen när jag skulle försöka igen, så var den helt död.

Troligen går den inte att laga billigare än en ny för 159 kr är ett extremt lågt pris så jag tvivlar på att det finn reservdelar och jag tvivlar även på att delarna inuti är av så bra kvalitet att det går att fixa nått själv men inget hindrar att du öppnar den och kollar om du ser nått du kan fixa, har du tur kan den ju ha fastnat mekaniskt eller en tråd gått av så att den går att byta eller löda ihop.
Men jag tror att talspolen har brunnit så pass att den inte går att laga utan måste bytas och med tanka på priset lär det inte finnas reservdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår, tack för svaret!