Permalänk
Medlem

Superlim på musmatta

Hallå folk, jag råkade klanta mig rejält och spillde superlim på min musmatta. Det gäller musmattan ASUS ROG Sheath. Har någon tips på hur man får bort superlimfläckar utan att skada mattan... Vill liksom inte förstöra en dyr högkvalitativ matta :'(

Visa signatur

Asus ROG Strix z390-E Gaming, Intel core i9 9900K, Asus RTX 3080 ROG Strix OC, Corsair iCUE H150i RGB PRO XT, Corsair 32GB DDR4 Vengeance RGB Pro, Phanteks P600S, Corsair HX1000i, Kingston A2000 250GB M.2 NVMe, Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS, Razer BlackWidow X Chroma, razer deathadder v2, ASUS ROG Aura Terminal, WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM.

RJ

Permalänk
Medlem

Det är nog ganska kört tyvärr.
Aceton (som löser limmet) förstör nog musmattan.
Nitometan ska fungera bra på superlim (cyanoakrylat) men det har jag inte testat själv och det är nog svårt att få tag på det.

Det bästa du kan göra är nog att böja/vrida/rulla musmattan så limmet, som är sprött, spricker och förhoppningsvis lossnar.

Permalänk
Medlem

Testa att lägga den i frysen, sedan skrapa bort limmet när det är totalfruset. Gammalt knep för tuggummit spill.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är nog ganska kört tyvärr.
Aceton (som löser limmet) förstör nog musmattan.
Nitometan ska fungera bra på superlim (cyanoakrylat) men det har jag inte testat själv och det är nog svårt att få tag på det.

Det bästa du kan göra är nog att böja/vrida/rulla musmattan så limmet, som är sprött, spricker och förhoppningsvis lossnar.

Okej, ja jo jag misstänkte samma sak. Det som är sjukt tråkigt är att jag har nu haft mattan i ca 1 vecka :'(
aja är man klantig så är man. Jag uppmanar alla till att vara försiktiga och ta bort era musmattor om ni håller på vid skrivbordet

Visa signatur

Asus ROG Strix z390-E Gaming, Intel core i9 9900K, Asus RTX 3080 ROG Strix OC, Corsair iCUE H150i RGB PRO XT, Corsair 32GB DDR4 Vengeance RGB Pro, Phanteks P600S, Corsair HX1000i, Kingston A2000 250GB M.2 NVMe, Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS, Razer BlackWidow X Chroma, razer deathadder v2, ASUS ROG Aura Terminal, WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM.

RJ

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att skaffa en silikon matta o arbeta på (funkar väldigt bra).
Tex nån av dessa https://solderingironguide.com/reviews/best-soldering-mats/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enriqeey:

Okej, ja jo jag misstänkte samma sak. Det som är sjukt tråkigt är att jag har nu haft mattan i ca 1 vecka :'(
aja är man klantig så är man. Jag uppmanar alla till att vara försiktiga och ta bort era musmattor om ni håller på vid skrivbordet

Tänk positivt, var glad att du inte limmade fast musen också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Värme förstör cyanoakrylat lim.
100-150 grader och limmet är förstört.
Det blir kladdigt dock, men kanske möjligt att peta bort?