Nybliven husägare. Vad ska man tänka på nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det gäller bara för amorteringskraven.

Så verkar det vara även om jag vet folk som fått andra besked hos banken (egna regler kanske?).

Men oavsett så är det ju fortfarande 85% som gäller och det amorteringskostnaden får inte räknas ned inom 5år varvid kalkylerna kan vara svåra att få ihop hos banken om man ligger nära sin beräknade rörelsemarginal redan.

Om kommunerna nu istället kunde ta och detaljplanera områden och sälja tomter i en rimlig takt och inte bara till de stora småhustillvetkarna hade vi inte behövt upprätta alla dessa förhållningsregler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Hojta till om du blev nöjd med kyl & frys, vi står inför samma projekt nu i november när vi får tillträde till vårat hus. Var och tittade på samma modell nu i fredags fast på Elon - kul med vitvaror som faktiskt är snygga!

Här är en till som tittar på Samsung RR40 (kyl) / RZ32 (frys) kombon i just svart. Vi hoppas samma erbjudande kommer på Black Friday då det är lite närmare flytt för oss då Vi klämde och kände på dem hos Elgiggan i helgen.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Så verkar det vara även om jag vet folk som fått andra besked hos banken (egna regler kanske?).

Men oavsett så är det ju fortfarande 85% som gäller och det amorteringskostnaden får inte räknas ned inom 5år varvid kalkylerna kan vara svåra att få ihop hos banken om man ligger nära sin beräknade rörelsemarginal redan.

Om kommunerna nu istället kunde ta och detaljplanera områden och sälja tomter i en rimlig takt och inte bara till de stora småhustillvetkarna hade vi inte behövt upprätta alla dessa förhållningsregler.

Egna regler ja, men det är fritt fram för banken att när som helst godkänna utökat lån med ny värdering för att t ex peta in det där renoveringslånet med hög ränta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Kom ihåg att en omvärdering idag får ske först efter 5 år om det inte är "omfattande" värderingsförändringar som gjorts.
Detta är något jag ofta märker hos bekanta att man inte har koll på, det blir lätt att man köper in sig i för mycket renovering som man inte ha råd med utan dyrare privatlån i slutändan.

Vet ej vad du menar, har pratat med min bankhandläggare och hon sa att jag ska värdera om huset direkt när jag har använt upp mina 150.000 kr för att sedan lägga det på bolånet.

Kanske skillnad på nyckelkund etc? Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Permalänk
Medlem

Sen till partyt och dessutom tänker jag vara lite party-broms

Lite mer seriöst så ta det lugnt och bo in er först. På så sätt hinner ni lära er huset och kan därmed ta välgrundade beslut på vad som ska ändras och varför. Ett fönster som ser jättebra ut kan ändå vara duktigt otätt eller som här hemma - det drog alltid kallt om ett golv. Ja fram tills dess att jag öppnade väggen och hittade en fem cm glipa i ångspärren alltså. Nu är den tät och 17 cm isolering tjockare ......

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vet ej vad du menar, har pratat med min bankhandläggare och hon sa att jag ska värdera om huset direkt när jag har använt upp mina 150.000 kr för att sedan lägga det på bolånet.

Kanske skillnad på nyckelkund etc? Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Nej, det jag menade är det som Json_81 skrev. Att omvärdering endast får ske var 5:e år för att kunna räkna om amorteringsnivåer osv. Har inget med banken att göra utan är från regelverk alla måste förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Nej, det jag menade är det som Json_81 skrev. Att omvärdering endast får ske var 5:e år för att kunna räkna om amorteringsnivåer osv. Har inget med banken att göra utan är från regelverk alla måste förhålla sig till.

Som någon tidigare påpekat så är det endast sant gällande amorteringskravet. Banken får när som helst värdera om fastigheten för att utöka lånet, däremot får de inte värdera om fastigheten för att sänka din belåningsgrad. Kan låta krångligt, men det är två olika saker ni diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Men aboslut måste vara försiktig och inte slösa bara för att man har pengar.

Är det inte snarare så att du inte har pengar eftersom du blancolånar? Det är det man ska vara lite försiktigare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det inte snarare så att du inte har pengar eftersom du blancolånar? Det är det man ska vara lite försiktigare med.

absolut, men att slänga ut oljan och installera fiber är ett måste så det ser jag inga problem med att ta ett 3.45% blancolån. Vi kommer renovera "lyx" med våra egna pengar mest av allt.

Har nu haft en firma på plats som tittat på luft/vatten, ska få offert snart. De sa att oljan ska räcka ett år till men han var osäker finns så många olika svar på oljan

Under mäklarmötet
ägaren: Det finns olja kvar
När jag hämtade nyckeln för att kunna titta på pannan sa de att det finns jätte mycket olja kvar.

Firman såg på mätaren att det stod 2.5 kubik kvar i pannan men hela tanken ekade som bara den så han trodde inte på det.
Men jag får se vad som händer. Vill inte sitta med ett kallt hus i December.

Vad skulle hända om det inte finns någon olja kvar när vi flyttar in? Har dom eller vi ansvar att fylla upp x antal kubik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eketorpet:

lite pappersarbete är bra att göra. Se till att du har järnkoll på vilka servitut som belastar fastigheten liksom tomtgränserna utifrån de officiella kartorna. Leta upp de rör i marken eller vad det är som definierar tomten.

Vill slå ett slag för detta, vi fick hjälp av en granne så snart vi flyttade in. Bor i ett lite "omstritt" område när det kommer till markanvändning och det hade tydligen funnits problem mellan grannar tidigare, dock ej de vi köpte av utan de tipsade oss om en person med koll på läget.

Innan vi ens hann flytta in klart så hörde närliggande bonde av sig och frågade om vi kunde tänka oss att ta en runda för att se till att slippa bråka om markanvändning. Tog en halv dag att bara gå runt och prata om metallpinnar, höra historier om tidigare konflikter, titta på kartor, läsa gps, prata om traktortrafik och snöskottning etc. I slutändan har nog den tiden betalat igen sig tusenfalt och det känns som att alla är nöjda och glada, särskilt vi som fick veta mer om marken än någon mäklare någon kunde ha berättat.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom alla sidor, så vet inte om det nämnts. Luft/luft värmer inte vattnet i huset, så om er nuvarande panna värmer även vattnet i huset så är det absolut ingen ersättare.
Jag har både pellets och luft/luft och kör båda, där luftpumpen värmer undervåningen och pelletspannan övervåningen samt varmvattnet.

Stirra dig inte blind på att det står att värmepumpen värmer 175 kvm. Det beror helt på planlösning och du måste ha en mycket öppen planlösning i så fall. Inga dörrar till rum får vara stängda, då tar sig ingen varmluft dit.
Vår pump ska oxå värma 175 kvm, den värmer nedervåningen på 79 kvm, men inte mer. Övervåningen behöver pelletspannan köra med vattenradiatorer.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Orkade inte läsa igenom alla sidor, så vet inte om det nämnts. Luft/luft värmer inte vattnet i huset, så om er nuvarande panna värmer även vattnet i huset så är det absolut ingen ersättare.
Jag har både pellets och luft/luft och kör båda, där luftpumpen värmer undervåningen och pelletspannan övervåningen samt varmvattnet.

Stirra dig inte blind på att det står att värmepumpen värmer 175 kvm. Det beror helt på planlösning och du måste ha en mycket öppen planlösning i så fall. Inga dörrar till rum får vara stängda, då tar sig ingen varmluft dit.
Vår pump ska oxå värma 175 kvm, den värmer nedervåningen på 79 kvm, men inte mer. Övervåningen behöver pelletspannan köra med vattenradiatorer.

Han pratar om Luft/Vatten vilket är en värmepump som värmer husets vattenburna radiatorer.
Ett system som i södra Sverige många gånger är ett bättre val än bergvärme.

Permalänk
Medlem

Byt alla låscylindrar till ytterdörrarna.
Man vet aldrig hur många nycklar det finns i omlopp och försäkringen gäller inte om de gått in med nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vad skulle hända om det inte finns någon olja kvar när vi flyttar in? Har dom eller vi ansvar att fylla upp x antal kubik?

Det beror helt på vad du har avtalat med säljaren. Står det i kontraktet att ett specifik mängd olja skall ingå så skall det ingå. Du har inget ansvar att fylla på mer olja. SKall du använda oljepannan så kan det dock vara lämpligt att det finns olja.

Permalänk
Medlem

Kolla inkommande vatten så fort ni flyttar in. Var finns vattenavstängningen? Kolla då även aktuell förbrukning och mejla detta till kommunkontoret så att ni inte betalar för någon annans vattenförbrukning.

Nästa steg, när är vattenmätaren bytt, om det är länge sedan kan kommunen vilja komma och byta den. Då måste den befintliga vattenmätaren sitta på rätt sätt, annars blir det dyrt.

Råkade själv ut för detta igår. Fick brev från kommunen om att dom ville byta vår vattenmätare. Enda kravet som stod var att det måste finnas avstängning före och efter mätaren. Men igår när dom kom så visade det sig att mätaren måste vara monterad i en konsol för att dom ska få byta. Kostar oss 5000kr, mitt inne i en köksrenovering så det sved lite faktiskt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Han pratar om Luft/Vatten vilket är en värmepump som värmer husets vattenburna radiatorer.
Ett system som i södra Sverige många gånger är ett bättre val än bergvärme.

Jag vet vad en luft/vatten-pump är. Men det var inte vad han skrev i början, utan då var det sikte på en luft/luft.
En luft/vatten är givetvis ett bättre val än luft/luft, men våldsamt mycket dyrare i inköp. Luftt/vatten ligger ju på ca 80-100k med installation medan luft/luft ligger på 15-20k för en vettig pump med installation. Luft/luft är dock alltid bara ett komplement till annan värmekälla då den inte orka värma lika mycket när det blir kallare ute.
Här hemma har vi pellets, luf/luft och öppen spis med insats.
Luft/luft installerade vi för att minska förbrukningen på pellets, för att det är så jävla tråkigt att hålla på med (bära ner pellets till källaren samt sota nån gång i veckan). Luftpumpen sköter sig med bravur och var billig i både inköp samt drift. Men som sagt, bara komplement till befintliga värmesystem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag vet vad en luft/vatten-pump är. Men det var inte vad han skrev i början, utan då var det sikte på en luft/luft.
En luft/vatten är givetvis ett bättre val än luft/luft, men våldsamt mycket dyrare i inköp. Luftt/vatten ligger ju på ca 80-100k med installation medan luft/luft ligger på 15-20k för en vettig pump med installation. Luft/luft är dock alltid bara ett komplement till annan värmekälla då den inte orka värma lika mycket när det blir kallare ute.
Här hemma har vi pellets, luf/luft och öppen spis med insats.
Luft/luft installerade vi för att minska förbrukningen på pellets, för att det är så jävla tråkigt att hålla på med (bära ner pellets till källaren samt sota nån gång i veckan). Luftpumpen sköter sig med bravur och var billig i både inköp samt drift. Men som sagt, bara komplement till befintliga värmesystem.

Jag håller på att kika på ett hus som enbart har Luftvärmepump, är det alltså ett dåligt val?
Den har LV pump tillsammans med direktverkande el står det, vettetusan vad det betyder

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag håller på att kika på ett hus som enbart har Luftvärmepump, är det alltså ett dåligt val?
Den har LV pump tillsammans med direktverkande el står det, vettetusan vad det betyder

Finns ju bättre uppvärmningsmetoder, men det fungerar.

Tycker man ska låta helheten hos fastigheten avgöra. Vill du att det ska vara perfekt på alla punkter så får du bygga nytt, annars avgöra vad du vill kompromissa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag håller på att kika på ett hus som enbart har Luftvärmepump, är det alltså ett dåligt val?
Den har LV pump tillsammans med direktverkande el står det, vettetusan vad det betyder

Det betyder (oftast) att du har el-element och en luftvärmepump som hjälper till med uppvärmning, värmepumpen är mer effektiv än elementen så det är bra - Men det är fortfarande en ganska dyr uppvärmningsmetod, framförallt nu när elpriserna ser ut som de gör.
Men det beror såklart på hur stor kåk det handlar om, hur är den isolerad, finns det öppen spis/kamin...?
Det behöver inte vara fel med rätt förutsättningar - Men vill du byta värmesystem längre fram är det mycket jobb, då behöver du antagligen trycka in ett vattenburet värmesystem från scratch.

EDIT:
Vi har en enplansvilla på typ 120m2 och har direktverkande el och luftvärmepump, i kombination med en öppen spis.
Fungerar bra, men elräkningarna är lätt 2-3 tusen i ren förbrukning de kallare månaderna, och då försöker vi värma upp de allmänna ytorna med öppna spisen så gott vi kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzer_swe:

Jag har köpt hus och renoverat stort set alla rum. Tips efter erfarenheter!

*Vill man lyxa till det. Bygg in en TV i sovrummet framför sängen med 5,1 ljud kabeldraget vid renovering. Det gjorde jag.

Vad ska man med en TV i sovrummet till? Måste man verkligen ha en TV i alla rum?
I sovrummet vill man ha det lugnt och skönt och inte någon TV som står och brölar på morgonen eller sent på kvällen för att man ska ha något att somna till.

Mitt tips är att skippa den och prata med varandra istället innan ni somnar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Finns ju bättre uppvärmningsmetoder, men det fungerar.

Tycker man ska låta helheten hos fastigheten avgöra. Vill du att det ska vara perfekt på alla punkter så får du bygga nytt, annars avgöra vad du vill kompromissa med.

Jo precis, jag kan nog tänka mig kompromissa och "ta en sak i taget". Dock är man inte så sugen på att betala 3-6k för enbart elen
Brukar energianvändningen stämma eller är det ett shablonvärde de har tagit?
Står
4500 kwh för direktverkande el
5700 kwh för värmepumpen
3200 kwh för tappvatten

Är det mycket?

Skrivet av PhaCe:

Det betyder (oftast) att du har el-element och en luftvärmepump som hjälper till med uppvärmning, värmepumpen är mer effektiv än elementen så det är bra - Men det är fortfarande en ganska dyr uppvärmningsmetod, framförallt nu när elpriserna ser ut som de gör.
Men det beror såklart på hur stor kåk det handlar om, hur är den isolerad, finns det öppen spis/kamin...?
Det behöver inte vara fel med rätt förutsättningar - Men vill du byta värmesystem längre fram är det mycket jobb, då behöver du antagligen trycka in ett vattenburet värmesystem från scratch.

EDIT:
Vi har en enplansvilla på typ 120m2 och har direktverkande el och luftvärmepump, i kombination med en öppen spis.
Fungerar bra, men elräkningarna är lätt 2-3 tusen i ren förbrukning de kallare månaderna, och då försöker vi värma upp de allmänna ytorna med öppna spisen så gott vi kan.

Tack för förtydligandet!
De har isolerat vinden ytterligare med 30cm vet jag. Utöver finns det en öppen spis men den är malplacerad i ett sovrum istället för vardagsrummet än så länge.

Jag ser även att övre plan inte har några radiatorer, så jag misstänker att värmepumpen tar hand om hela över plan?
OM man ska trycka in ett vattenburet värmesystem, ska ledningarna gå i bjälklag eller håller de sig ovanför bjälklaget?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jo precis, jag kan nog tänka mig kompromissa och "ta en sak i taget". Dock är man inte så sugen på att betala 3-6k för enbart elen
Brukar energianvändningen stämma eller är det ett shablonvärde de har tagit?
Står
4500 kwh för direktverkande el
5700 kwh för värmepumpen
3200 kwh för tappvatten

Är det mycket?

Tack för förtydligandet!
De har isolerat vinden ytterligare med 30cm vet jag. Utöver finns det en öppen spis men den är malplacerad i ett sovrum istället för vardagsrummet än så länge.

Jag ser även att övre plan inte har några radiatorer, så jag misstänker att värmepumpen tar hand om hela över plan?
OM man ska trycka in ett vattenburet värmesystem, ska ledningarna gå i bjälklag eller håller de sig ovanför bjälklaget?

Det låter spontant lågt, men åter igen, det beror helt på huset. Var ligger det?
Väldigt skillnad mellan Skåne och fjällen.
Fråga mäklaren om du kan få siffror på energiförbrukningen senaste året, det kan en vettig mäklare be säljarna ta fram.
Men sedan är det en skillnad från familj till familj också - Vissa tycker att det är asmysigt med 17c varmt inne på vintern, medan andra kör elementen för fullt året om.
Så dessvärre har jag inga bra konkreta svar...

Angående hur man drar vattenburen värme lämnar jag över till någon annan, jag har inte ens utvärderat det för min kåk då den inte är värd den investeringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Det låter spontant lågt, men åter igen, det beror helt på huset. Var ligger det?
Väldigt skillnad mellan Skåne och fjällen.
Fråga mäklaren om du kan få siffror på energiförbrukningen senaste året, det kan en vettig mäklare be säljarna ta fram.
Men sedan är det en skillnad från familj till familj också - Vissa tycker att det är asmysigt med 17c varmt inne på vintern, medan andra kör elementen för fullt året om.
Så dessvärre har jag inga bra konkreta svar...

Angående hur man drar vattenburen värme lämnar jag över till någon annan, jag har inte ens utvärderat det för min kåk då den inte är värd den investeringen

Ja juste haha sorry! Det ligger i Stockholm
Det ska tydligen vara siffror mellan 1910 och 2009 så det låter som att det är någorlunda realistiska siffror.

Ja haha jag förstår, men jag har ändå lärt mig enormt mycket på den lilla tiden här iaf
Tack!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ja juste haha sorry! Det ligger i Stockholm
Det ska tydligen vara siffror mellan 1910 och 2009 så det låter som att det är någorlunda realistiska siffror.

Ja haha jag förstår, men jag har ändå lärt mig enormt mycket på den lilla tiden här iaf
Tack!

Vi använder 7500-8000 kWh per år i vårt radhus, har direktverkande el och luftvärmepump.
Villor kräver mer uppvärmning, så sifforna kan nog stämma, speciellt om de använt öppna spisen frekvent under vintern.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det är lätt att stirra sig blind på månadskostnader.
Att ett hus saknar radiatorer på ovanvåningen är inget ovanligt då värme stiger uppåt, och i enfamiljshus är det ofast så öppet mellan våningarna att det bara behövs värmekällor på ovanvåningen ytterst sällan. Även nyproduktion med golvvärme i plattan kan vara utan uppvärmning på ovanvåning.

I Stockholmsområdet är yttertemperaturen så pass mild att luftvärmepump (luft-vatten eller luft/luft) oftast är det bästa alternativet rent kostnadsmässigt.

Att i ett sådant läge investera i ett vattenburet system blir bara bortkastade pengar. Du får nog räkna på ca. 150,000:- för radiatorer och installation av dessa. Sen kommer installation av värmepump på det och en luft-vatten blir ca 100,000:- ytterligare. Det kommer du aldrig att räkna hem tyvärr. Det hade varit en sak om du bodde i Haparanda, men även värmepumpen och dess kompressor+styrning har en livslängd och jag skulle nog i en kalkyl inte räkna på högre hållbarhet än 15-20 år. Vi pratar ofta payback först ungefär när NÄSTA installerade värmepump har levt halva sitt liv, ~25år.
Dessutom är det höga elpriset i södra Sverige idag inte på grund av effektbrist utan kapacitetsbrist och stora statliga investeringar på den fronten bådar för mer jämna priser i landet. (Här i norr är ju elen i princip gratis i år bortsett från skatt och nätavgift).

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi använder 7500-8000 kWh per år i vårt radhus, har direktverkande el och luftvärmepump.
Villor kräver mer uppvärmning, så sifforna kan nog stämma, speciellt om de använt öppna spisen frekvent under vintern.

Ja, inte helt otänkbart - Jag kollade precis min förbrukning ett år tillbaka, ligger på 2-3000kWh per månad under vintern och en bit under 1000 sommartid (då har värmepumpen gått som AC ganska rejält också).
Då är vi typ tio mil norr om Stockholm, men inåt landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi använder 7500-8000 kWh per år i vårt radhus, har direktverkande el och luftvärmepump.
Villor kräver mer uppvärmning, så sifforna kan nog stämma, speciellt om de använt öppna spisen frekvent under vintern.

Okej! Är det någon fara ifall den öppna spisen befinner sig i ett sovrum? Vilket den idag är placerad.

Skrivet av LicKeN:

Det är lätt att stirra sig blind på månadskostnader.
Att ett hus saknar radiatorer på ovanvåningen är inget ovanligt då värme stiger uppåt, och i enfamiljshus är det ofast så öppet mellan våningarna att det bara behövs värmekällor på ovanvåningen ytterst sällan. Även nyproduktion med golvvärme i plattan kan vara utan uppvärmning på ovanvåning.

I Stockholmsområdet är yttertemperaturen så pass mild att luftvärmepump (luft-vatten eller luft/luft) oftast är det bästa alternativet rent kostnadsmässigt.

Att i ett sådant läge investera i ett vattenburet system blir bara bortkastade pengar. Du får nog räkna på ca. 150,000:- för radiatorer och installation av dessa. Sen kommer installation av värmepump på det och en luft-vatten blir ca 100,000:- ytterligare. Det kommer du aldrig att räkna hem tyvärr. Det hade varit en sak om du bodde i Haparanda, men även värmepumpen och dess kompressor+styrning har en livslängd och jag skulle nog i en kalkyl inte räkna på högre hållbarhet än 15-20 år. Vi pratar ofta payback först ungefär när NÄSTA installerade värmepump har levt halva sitt liv, ~25år.
Dessutom är det höga elpriset i södra Sverige idag inte på grund av effektbrist utan kapacitetsbrist och stora statliga investeringar på den fronten bådar för mer jämna priser i landet. (Här i norr är ju elen i princip gratis i år bortsett från skatt och nätavgift).

Tack verkligen! Tänkte inte på att värmen skulle stiga och att det endast räckte med att värma nedre planen.
Tror nog att jag kommer att avvakta en liten period gällande luftvärmepumpen och försöka hoppa på det väsentliga som jag förstår är taket och dräneringen.

Skrivet av PhaCe:

Ja, inte helt otänkbart - Jag kollade precis min förbrukning ett år tillbaka, ligger på 2-3000kWh per månad under vintern och en bit under 1000 sommartid (då har värmepumpen gått som AC ganska rejält också).
Då är vi typ tio mil norr om Stockholm, men inåt landet.

Tack! Då har jag iaf ett riktmärke på vad det bör ligga på

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Kolla inkommande vatten så fort ni flyttar in. Var finns vattenavstängningen? Kolla då även aktuell förbrukning och mejla detta till kommunkontoret så att ni inte betalar för någon annans vattenförbrukning.

Nästa steg, när är vattenmätaren bytt, om det är länge sedan kan kommunen vilja komma och byta den. Då måste den befintliga vattenmätaren sitta på rätt sätt, annars blir det dyrt.

Råkade själv ut för detta igår. Fick brev från kommunen om att dom ville byta vår vattenmätare. Enda kravet som stod var att det måste finnas avstängning före och efter mätaren. Men igår när dom kom så visade det sig att mätaren måste vara monterad i en konsol för att dom ska få byta. Kostar oss 5000kr, mitt inne i en köksrenovering så det sved lite faktiskt.

Jag fick min mätare bytt förra året och den sitter absolut inte i en konsol. Det var inga problem med det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PhaCe:

Det betyder (oftast) att du har el-element och en luftvärmepump som hjälper till med uppvärmning, värmepumpen är mer effektiv än elementen så det är bra - Men det är fortfarande en ganska dyr uppvärmningsmetod, framförallt nu när elpriserna ser ut som de gör.
Men det beror såklart på hur stor kåk det handlar om, hur är den isolerad, finns det öppen spis/kamin...?
Det behöver inte vara fel med rätt förutsättningar - Men vill du byta värmesystem längre fram är det mycket jobb, då behöver du antagligen trycka in ett vattenburet värmesystem från scratch.

EDIT:
Vi har en enplansvilla på typ 120m2 och har direktverkande el och luftvärmepump, i kombination med en öppen spis.
Fungerar bra, men elräkningarna är lätt 2-3 tusen i ren förbrukning de kallare månaderna, och då försöker vi värma upp de allmänna ytorna med öppna spisen så gott vi kan.

Om du främst ska elda för värme så byt ut öppenspisen mot en kamin, de är mycket värmeeffektivare och det finns även de som eldar pellets om man vill ha det riktigt bekvämt men det viktiga är ju att inte ha en öppenspis för de värmer inte särskilt mycket i rummet utan är mest mysiga när du ska grilla korv utan att behöva gå ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du främst ska elda för värme så byt ut öppenspisen mot en kamin, de är mycket värmeeffektivare och det finns även de som eldar pellets om man vill ha det riktigt bekvämt men det viktiga är ju att inte ha en öppenspis för de värmer inte särskilt mycket i rummet utan är mest mysiga när du ska grilla korv utan att behöva gå ut.

Jodå, i know - Det är på priolistan någonstans efter uterum och nya badrum
Och öppen spis är fel ord egentligen, det är någon form av kamin/öppen-spis-hybrid med fläkt, men den värmer inte som en rejäl insats eller en täljstenskamin gör, den saken är klar.