Macbook tappar internet flera gånger dagligen (men wifi fungerar)

Permalänk

Macbook tappar internet flera gånger dagligen (men wifi fungerar)

PROBLEM:
Min Macbook Pro (arbetsdator från 2020) tappar flera gånger om dagen internet. Wifi-kontakten finns hela tiden men tittar jag på tex YT så kan den plötsligt börja buffra och då brukar jag snabbt testa någon webbsite för att se om något fungerar men det gör det inte. Det kommer igång igen efter 20-30 sek.

TEST:
Jag brukar även snabbt testa internet med mobilen när felet uppstår men då är det inga problem.

UPPKOPPLING:
Allt är kopplat till mitt 5G wifi. Jag har inte upptäckt samma fel med andra datorer som jag har hemma men det är just denna som jag använder mest.

WIFI DIAGNOSTICS:
Jag har startat OSXs egna Wifi Diagnostics och den ger ett felmeddelande med felrapport när felet inträffar men det är så många filer och dokument som den spottar ur sig så jag vet inte var jag ska börja.

ERROR:
En TXT-fil är döpt till mitt wifi-namn och där är en konflikt som säger:
Conflicting Wi-Fi CC 0.003 Yes 13:58:30.182 Found conflicting country code(s) (se)
'ASUS_5G' — 30:5a:3a:ca:3b:24 (EU)
'Wernquist_Asus_5G' — 18:31:bf:4b:19:cc (DE)

HJÄLP:
Är det någon som kan vägleda mig var jag ska börja leta felet?

Permalänk
Medlem

Har du två accesspunkter som den hoppar mellan? Tänker om det går att ställa in att den bara använder en av dem eller om man kan stänga av automatisk wifi-sökning.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har du två accesspunkter som den hoppar mellan? Tänker om det går att ställa in att den bara använder en av dem eller om man kan stänga av automatisk wifi-sökning.

Vad betyder accesspunkter?
Jag har comhems router som har en sån där skruvkontakt för det är enda sättet att få in internet i huset. Sen kopplar jag min "riktiga" Asus router till comhems modem som är bryggat.
Jag kanske måste stänga av något i Comhem-modemet? Är det det du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Vad betyder accesspunkter?
Jag har comhems router som har en sån där skruvkontakt för det är enda sättet att få in internet i huset. Sen kopplar jag min "riktiga" Asus router till comhems modem som är bryggat.
Jag kanske måste stänga av något i Comhem-modemet? Är det det du pratar om?

Jaha. Nej det skulle möjligen vara om du hade trådlöst nätverk även i comhem-modemet och den försöker koppla upp sig mot det istället och får svårt att bestämma sig. Men är det bryggat har du förmodligen inget trådlöst aktiverat i modemet.

En accesspunkt är i princip en omvandlare mellan nätverkskabel och wifi som man kan koppla med sladd till sin router. Har man flera sådana i sitt nätverk så kan datorn hamna mitt emellan dem och växla fram och tillbaka om man inte låser nätverkskortet till en av dem. Var så jag tänkte. Har själv en accesspunkt på andra våning och wifi i routern på nedre våning och kan välja vilken jag vill använda när jag kopplar upp mig (har satt olika namn på SSID).

Möjligen kan man få samma problem om man anslutit sig till något annat nätverk i närheten (någon snäll granne, öppet nätverk eller om du delar ut internet från din telefon) och hamnar på ungefär samma styrka till båda nätverken och datorn får för sig att det andra nätverket är bättre att koppla sig mot.

Edit: Förresten en vanlig router har ofta två trådlösa accesspunkter inuti sig. En för 2,4 GHz och en annan för 5 GHz. Man får som två wifi-namn man kan ansluta mot. Bäst att ha olika namn (SSID) på dessa tycker jag så man vet vilken man använder. Skulle kunna hända att den försöker byta mellan dessa också om de går på samma SSID. Alternativt inaktivera 2,4 GHz om man enbart behöver 5 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

ERROR:
En TXT-fil är döpt till mitt wifi-namn och där är en konflikt som säger:
Conflicting Wi-Fi CC 0.003 Yes 13:58:30.182 Found conflicting country code(s) (se)
'ASUS_5G' — 30:5a:3a:ca:3b:24 (EU)
'Wernquist_Asus_5G' — 18:31:bf:4b:19:cc (DE)

Om något av dessa är ditt eget nätverk (vilket inte framgår av inlägget) så står det ju klart och tydligt i felmeddelandet att det är konfigurerat för fel land, dvs troligtvis fel kanaler mot vad som får användas i Sverige.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Om något av dessa är ditt eget nätverk (vilket inte framgår av inlägget) så står det ju klart och tydligt i felmeddelandet att det är konfigurerat för fel land, dvs troligtvis fel kanaler mot vad som får användas i Sverige.

Ja det är mitt wifi. Jag söker på det felet eller hur jag ändrar country code men det enda svar jag hittar är att det inte går och att det inte spelar någon roll då DE och EU är "samma".

Permalänk
Medlem

Vilket country-code man har ska inte spela nån roll, brukar köra ryssland för dom har inga DFS kanaler.

Det där behöver inte vara något fel, troligen bara nått som den loggar för loggandets skull. Nackdelen med Apple-loggar är att dom har för mycke info ibland och felsökning mha dessa är hopplöst om man inte vet vad man ska leta efter.

Permalänk
Medlem

Dualbootar du med windows? Ett problem som jag upplevt (Linux/Windows) är att om man kört Windows och nästa gång startar annat OS kan man få konstiga problem med nätverket. Lösningen för mig var att inaktivera funktionen fast boot i Windows som gör att den går ner i något viloläge istället för att stänga av sig helt när man stänger av Windows och då kan exempelvis nätverkskort bli felaktigt initierade om man startar ett annat operativsystem.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Dualbootar du med windows? Ett problem som jag upplevt (Linux/Windows) är att om man kört Windows och nästa gång startar annat OS kan man få konstiga problem med nätverket. Lösningen för mig var att inaktivera funktionen fast boot i Windows som gör att den går ner i något viloläge istället för att stänga av sig helt när man stänger av Windows och då kan exempelvis nätverkskort bli felaktigt initierade om man startar ett annat operativsystem.

Nej, jag gör inget med Windows på min mac.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Vilket country-code man har ska inte spela nån roll, brukar köra ryssland för dom har inga DFS kanaler.

Det där behöver inte vara något fel, troligen bara nått som den loggar för loggandets skull. Nackdelen med Apple-loggar är att dom har för mycke info ibland och felsökning mha dessa är hopplöst om man inte vet vad man ska leta efter.

Ja, det är ett gäng med filer och varje fil har mycket info och jag har ingen aning om var jag ska börja.

Permalänk
Medlem

Hej! Vet att senaste uppdateringen till Catalina ska behandla just problem med internetuppkopplingen. Dock ska dessa fall främst gälla då WiFi-anslutningen tappas, vilket du inte verkar råka ut för. Men om du inte redan har gjort det så kan ett ställe att börja på vara att låta OSX uppdateras till senaste versionen.

Permalänk

Det kom upp en sammanfattning nu som säger:
TAPPADE WIFI-ANSLUTNINGEN - KONTAKTA APPLE CARE

Plus en rad som säger:
ÖVERBELASTAD WIFI-KANAL - PROVA MED ATT STARTA OM ROUTER

Permalänk
Medlem

Det finns ingen logg i routern som säger nåt vid tidpunkten för när du kastas ut?

Vilka wifi-inställningar har du i övrigt? 2.4/5 ghz, N/g/ac, kanalbredd, automatisk kanalinställning osv.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

PROBLEM:
Min Macbook Pro (arbetsdator från 2020) tappar flera gånger om dagen internet. Wifi-kontakten finns hela tiden men tittar jag på tex YT så kan den plötsligt börja buffra och då brukar jag snabbt testa någon webbsite för att se om något fungerar men det gör det inte. Det kommer igång igen efter 20-30 sek.

TEST:
Jag brukar även snabbt testa internet med mobilen när felet uppstår men då är det inga problem.

UPPKOPPLING:
Allt är kopplat till mitt 5G wifi. Jag har inte upptäckt samma fel med andra datorer som jag har hemma men det är just denna som jag använder mest.

WIFI DIAGNOSTICS:
Jag har startat OSXs egna Wifi Diagnostics och den ger ett felmeddelande med felrapport när felet inträffar men det är så många filer och dokument som den spottar ur sig så jag vet inte var jag ska börja.

ERROR:
En TXT-fil är döpt till mitt wifi-namn och där är en konflikt som säger:
Conflicting Wi-Fi CC 0.003 Yes 13:58:30.182 Found conflicting country code(s) (se)
'ASUS_5G' — 30:5a:3a:ca:3b:24 (EU)
'Wernquist_Asus_5G' — 18:31:bf:4b:19:cc (DE)

HJÄLP:
Är det någon som kan vägleda mig var jag ska börja leta felet?

Jag hittade en sida som verkar ta upp det här du råkar ut för. I sammandrag innebär det att felet inte nödvändigtvis är hos dig - det kan vara hos en granne eller liknande. Det kokar ner till att MacOS scannar av det omkringliggande nätverket och försöker få sig en uppfattning om vilket land och inställningar den ska anpassa sig till. Tråkiga är att det inte verkar finnas en lösning i MacOS av artikeln att döma. Kolla artikeln då det står en del om hur du kan ringa in problemet.

Av informationen du bifogat kan det stämma att den känner av ett närliggande nätverk med fel inställningar (ASUS_5G har EU och ett annat nätverk Wernquist Asus_5G har DE) och blir förvirrad. Är någon av dem nätverken ett av dina?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Finns en bugg i MacOS som gör att man ibland behöver stänga av WiFi i menyraden för att den blir förvirrad när den skannar för nätverk hela tiden. Kryssa ur Visa status i menyraden och testa.

Permalänk
Skrivet av ecce:

Det finns ingen logg i routern som säger nåt vid tidpunkten för när du kastas ut?

Vilka wifi-inställningar har du i övrigt? 2.4/5 ghz, N/g/ac, kanalbredd, automatisk kanalinställning osv.

Min router sänder ut både 2,4 och 5 men det är 5 jag använder på alla prylar (tror jag). Har för mig att min gamla TV bara kunde använda 2,4. Övriga saker vet jag inte. Ser jag det från min Mac?

Skrivet av Farsan Baloo:

........Av informationen du bifogat kan det stämma att den känner av ett närliggande nätverk med fel inställningar (ASUS_5G har EU och ett annat nätverk Wernquist Asus_5G har DE) och blir förvirrad. Är någon av dem nätverken ett av dina?

Ja det verkar vara någon sån sak med förvirring. Wernquist är ju min men jag vet inte om den andra är min också. Det är inget jag aktivt valt men den kanske skapas automatiskt när jag installerade min Asus-router.

Skrivet av Petterk:

Finns en bugg i MacOS som gör att man ibland behöver stänga av WiFi i menyraden för att den blir förvirrad när den skannar för nätverk hela tiden. Kryssa ur Visa status i menyraden och testa.

Ok, det låter ju enkelt att testa. Ska se hur det fungerar idag. Tack.

Permalänk

Att dölja WIFI-grejen i menyraden hjälpte inte.

Min Asus-router skickar endast ut två nätverk (SSIDs???): en för 2,4 och en för 5. Den andra ASUS-wifin som hittas är inte min.

5 ghx har:
Kanalbredd 20 40 80
Automatisk
Verifiering är WPA2
Kryptering AES
Protected managment frames INAKTIVERA

Felet som dyker upp i diagnosen hela tiden är att det är motstridiga landskoder men det verkar inte gå att ändra i några router-inställningar.
Mitt wifi är DE och två andra som "krockar" är EU och NL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Att dölja WIFI-grejen i menyraden hjälpte inte.

Min Asus-router skickar endast ut två nätverk (SSIDs???): en för 2,4 och en för 5. Den andra ASUS-wifin som hittas är inte min.

5 ghx har:
Kanalbredd 20 40 80
Automatisk
Verifiering är WPA2
Kryptering AES
Protected managment frames INAKTIVERA

Felet som dyker upp i diagnosen hela tiden är att det är motstridiga landskoder men det verkar inte gå att ändra i några router-inställningar.
Mitt wifi är DE och två andra som "krockar" är EU och NL.

Har du möjlighet att posta felrapporten (Helst som en zip-fil eller liknande) så kan jag ta en titt där och se ifall det står något. Vilken Asus router använder du?

Jag tror dock att om problemet är som i länken jag skickade och @Petterk svar, så är det inget du kan göra något åt. För att lösa det behöver du komma i kontakt med ägarna av övriga routrar och be dom korrigera sina WiFi inställningar

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Bildexpert

Har du någon USB-hub ikopplad till din MacBook? Min Air (2020) kan tappa kontakten med WiFi om jag använder en sådan dongel från PlexGear.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Har du möjlighet att posta felrapporten (Helst som en zip-fil eller liknande) så kan jag ta en titt där och se ifall det står något. Vilken Asus router använder du?

Jag tror dock att om problemet är som i länken jag skickade och @Petterk svar, så är det inget du kan göra något åt. För att lösa det behöver du komma i kontakt med ägarna av övriga routrar och be dom korrigera sina WiFi inställningar

Tack för att du tar dig tid. Kommer du åt filen här?
https://drive.google.com/file/d/1MYuWLmJyugvF7IAYpTDyltPtBcV6...

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Har du någon USB-hub ikopplad till din MacBook? Min Air (2020) kan tappa kontakten med WiFi om jag använder en sådan dongel från PlexGear.

Nej nu står den helt fritt utan donglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Tack för att du tar dig tid. Kommer du åt filen här?
https://drive.google.com/file/d/1MYuWLmJyugvF7IAYpTDyltPtBcV6...

Japp. Laddar ner den nu. 295Mb...Hahaha, jag förstår att du blev lite fundersam. Jag återkommer när jag kikat.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Radera och sätta upp ditt WiFi igen i MacOS, och välj ditt som primärt, kryssa ur Visa Wi-Fi-status i menyraden. Istället för automatisk skapar du en egen konfiguration, typ Hem. Om du inte förstår vad jag menar, se https://support.apple.com/sv-se/HT202480.

Har du bättre lycka då?

Permalänk
Medlem

Har letat runt och hittat en sak som kan vara värt att prova. På ditt 5Ghz wifi, prova att ändra kanalen från auto till kanal 36 eller 40. Jag vet inte exakt hur din Asus router ser ut, men jag hittade en emulator som jag använde och bifogar en bild.
Ungefär så här gör du:

  1. Välj fliken Wireless/Trådlöst i routern

  2. Välj 5Ghz bandet

  3. Ändra Wireless mode/Trådlöst läge från Auto till N/AC (Beroende på din router)

  4. Ändra Control Channel/Kanalkontroll från Auto till kanal 36 eller 40

  5. Välj Apply/Spara och prova

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

Har letat runt och hittat en sak som kan vara värt att prova. På ditt 5Ghz wifi, prova att ändra kanalen från auto till kanal 36 eller 40. Jag vet inte exakt hur din Asus router ser ut, men jag hittade en emulator som jag använde och bifogar en bild.
Ungefär så här gör du:

  1. Välj fliken Wireless/Trådlöst i routern

  2. Välj 5Ghz bandet

  3. Ändra Wireless mode/Trådlöst läge från Auto till N/AC (Beroende på din router)

  4. Ändra Control Channel/Kanalkontroll från Auto till kanal 36 eller 40

  5. Välj Apply/Spara och prova

https://i.imgur.com/1H2oqqU.png

Ok. Ska testa detta nu. Jag valde N/AC Mixed och 36. Låter diagnosverktyget arbeta i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Fan vad skumt. Jag har också fått det här problemet de senaste veckorna med min macbook pro 2018. Jag får för mig att det hänt efter den senaste uppdateringen jag gjorde..

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Den tappade anslutningen igen inom en timme. Ska testa att ändra från 36 till 40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Den tappade anslutningen igen inom en timme. Ska testa att ändra från 36 till 40.

Nej använd kanal 36, 52 eller 100 med max @ 80Mhz så får du inga störningar mellan banden!

Se inlägg: #17795471

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Radera och sätta upp ditt WiFi igen i MacOS, och välj ditt som primärt, kryssa ur Visa Wi-Fi-status i menyraden. Istället för automatisk skapar du en egen konfiguration, typ Hem. Om du inte förstår vad jag menar, se https://support.apple.com/sv-se/HT202480.

Har du bättre lycka då?

Nu har jag gjort som du sagt och följt länken, skapat ett nytt nätverk med namn "Hem".

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Nej använd kanal 36, 52 eller 100 med max @ 80Mhz så får du inga störningar mellan banden!

Se inlägg: #17795471

Ok, 36 fungerade inte eftersom jag tappade anslutningen. Ska testa 52.