Vågar jag koppla in 3080 i min nuvarande burk?

Permalänk
Medlem

Vågar jag koppla in 3080 i min nuvarande burk?

Hej!

Jag har beställt ett 3080 från Proshop och är med i nästa batch som kommer av kortet, så förhoppningsvis får jag det inom några veckor. Till detta kort ska jag beställa resterande burk också som ska bestyckas med en Zen 3-prolle. Denna får jag nog ganska garanterat senare än grafikkortet.

Med det höga TDP-värdet på 3080 så undrar jag om jag vågar koppla in det nya kortet i min burk tills resten av den nya datorn anländer? Flaskhals deluxe, jag vet. Jag har PSU i signaturen, men det är 6 år gammalt. Finns det någon form av risk att det inte skulle fungera att stoppa in ett så strömhungrigt kort i min dator, för grafikkortet eller datorn i övrigt?

Tack på förhand,
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Borde fungera utan några större problem, dock så kanske du kan sova bättre på nätterna med ett nytt nätagg, helst från Seasonic

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Testa kör en OCCT power och se hur din dator beter sig med nuvarande prylar, får du problem nu lär garanterat du få det med de nya sakerna.
Nu kommer de nya sakerna dra en hel del mera ström än dina nuvarande, men kan ändå vara värt att testa.
Jag kör på ett 5 år gammalt EVGA G2 750agg med ett 3080 och en 10900k@5Ghz all core och har inte haft några problem alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Borde fungera utan några större problem, dock så kanske du kan sova bättre på nätterna med ett nytt nätagg, helst från Seasonic

Mvh

Skrivet av Minisulan:

Testa kör en OCCT power och se hur din dator beter sig med nuvarande prylar, får du problem nu lär garanterat du få det med de nya sakerna.
Nu kommer de nya sakerna dra en hel del mera ström än dina nuvarande, men kan ändå vara värt att testa.
Jag kör på ett 5 år gammalt EVGA G2 750agg med ett 3080 och en 10900k@5Ghz all core och har inte haft några problem alls.

Ah sorry, ett förtydligande. Jag kommer krydda på rätt rejält med ny PSU i den nya datorn som kommer med ett Corsair HX1000i. Det är alltså bara nu i ett mellanläge med nuvarande komponenter men med nytt grafikkort.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Det kommer antagligen fungera utan problem, men för att vara på den säkra sidan hade jag köpt det nya nätagget nu för att använda det med ditt 3080. Ditt nuvarande är liksom Bronze, bara 5 års garanti och 6 år gammalt så det är inget super nätagg direkt. Liksom det kostar ju inte så mycket mer att köpa det nya nätagget nu men det är ju lite komplicerat att installera två gånger.

Permalänk
Medlem

850W. Ja det kommer fungera.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Herregud, nu får ni ändå lugna ner er! I Sweclockers tester drar hela deras testsystem 445W från väggen - det blir 400W ur nätagget.

@Zoxx0 Du kommer inte behöva byta ut ditt nuvarande alls, om det inte är något fel på det. Och om det dör av ålder är det fortfarande av hyffsad kvalitet, så det kommer bara vara att köpa ett nytt i så fall. Jag har sätt flertalet 10-12 år gammla Corsair kvalitetsnätagg som fortfarande rullar på hur fint som helst med 1080 Ti etc.

80+ märkningen (brons/guld/platinum etc) har ingenting med hållbarhet och/eller generell kvalitet att göra. Det säger bara hur effektivt nätaggregatet är. D.v.s. hyr mycket av strömmen som går in i nätaggregatet som går förlorad i värme respektive faktiskt levereras till komponenterna som ström i korrekt spänning.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer gå utmärkt! Om det mot förmodan skulle hända något har du ju Garanti på 3080-kortet!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Ah sorry, ett förtydligande. Jag kommer krydda på rätt rejält med ny PSU i den nya datorn som kommer med ett Corsair HX1000i. Det är alltså bara nu i ett mellanläge med nuvarande komponenter men med nytt grafikkort.

Låter bra men vill poängtera att det räcker med ett högkvalitets nätagg på 750+W om du vill spara en peng eller två.
Jag själv har 360MM aio, 1 mekanisk disk, led här o var och överklockning på CPU samt 115% power på mitt 3080 och mitt system håller sig stabilt oavsett.

Gällande ditt nuvarande system kommer ditt 3080 fungera utan problem men du kommer inte få ut all kraft givetvis pga cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag tror det kommer gå utmärkt! Om det mot förmodan skulle hända något har du ju Garanti på 3080-kortet!

Om ditt nätagg dör och tar med sig din GPU så täcks det ju inte av GPUns garanti.
.(sen tror det är lungt egentligen, men om nått händer lita inte på garantin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Herregud, nu får ni ändå lugna ner er! I Sweclockers tester drar hela deras testsystem 445W från väggen - det blir 400W ur nätagget.

@Zoxx0 Du kommer inte behöva byta ut ditt nuvarande alls, om det inte är något fel på det. Och om det dör av ålder är det fortfarande av hyffsad kvalitet, så det kommer bara vara att köpa ett nytt i så fall. Jag har sätt flertalet 10-12 år gammla Corsair kvalitetsnätagg som fortfarande rullar på hur fint som helst med 1080 Ti etc.

80+ märkningen (brons/guld/platinum etc) har ingenting med hållbarhet och/eller generell kvalitet att göra. Det säger bara hur effektivt nätaggregatet är. D.v.s. hyr mycket av strömmen som går in i nätaggregatet som går förlorad i värme respektive faktiskt levereras till komponenterna som ström i korrekt spänning.

^detta. hittar inga tester som visar på att det skulle kräva mer än ~750W (då i extrema överklockningar)
Så annat än för att dit PSU är lite gammalt, så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Vänta tills allt har kommit hem.

Har du klarat dig med den gamla datorn hittills så kan du nog klara dig i ett par veckor till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det ska inte vara något problem. Ditt agg baseras på en Seasonic-plattform, och förutom en förhållandevis låg verkningsgrad är det kompetent nog. Rekommenderar att du kör separata kablar till 8-pinskontakterna på kortet, det vill säga en av kablarna som sitter fastlödd på nätaggregatet samt en av de medföljande modulära varianterna.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JonasT:

Det ska inte vara något problem. Ditt agg baseras på en Seasonic-plattform, och förutom en förhållandevis låg verkningsgrad är det kompetent nog. Rekommenderar att du kör separata kablar till 8-pinskontakterna på kortet, det vill säga en av kablarna som sitter fastlödd på nätaggregatet samt en av de medföljande modulära varianterna.

Tack för att ni sprider och sans och vett i trådarna!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Anledningen till att jag frågar är primärt att jag vill verifiera att kortet fungerar när det anländer. Vill inte sitta med ett kort i lådan i 30 dagar och sedan märka att det är felaktigt från fabrik när jag väl fått ihop den nya burken. Fast då bör det väl gå på garanti?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Tack för alla bra svar!

Anledningen till att jag frågar är primärt att jag vill verifiera att kortet fungerar när det anländer. Vill inte sitta med ett kort i lådan i 30 dagar och sedan märka att det är felaktigt från fabrik när jag väl fått ihop den nya burken. Fast då bör det väl gå på garanti?

Oavsett om du installerar det i nuvarande burk eller väntar tills kompletta systemet anländer så lär det inte vara några problem med garanti om det är problem med kortet. Vilket 3080 kort handlar det om ?

Permalänk
Medlem

Wohoo! Det skickades nyss

@Mezzlock: det är ett Aorus 3080 Master. Sant men det är väl mer att jag kan i så fall skicka tillbaka kortet direkt och förhoppningsvis få ett nytt innan resten av burken kommer.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Wohoo! Det skickades nyss

@Mezzlock: det är ett Aorus 3080 Master. Sant men det är väl mer att jag kan i så fall skicka tillbaka kortet direkt och förhoppningsvis få ett nytt innan resten av burken kommer.

grymt kort, kör mitt med ett gammalt corsair 750w

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoxx0:

Jag har PSU i signaturen

1. Sig syns in på mobilen vill jag minnas.

2. Vad händer om du får tag på ett nytt PSU och uppdaterar signaturen? Helt plötsligt är tråden riktigt missvisande.

Så jobbigt är det inte att skriva ut i trådstarten

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |