Lenovo Yoga Slim 7 – en utmärkt bärbar dator med Ryzen 4000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Har den ej Thunderbolt 3

Jag väntar också på detta - i en AMD-laptop. Tror på nästa generation, men då i form av USB-4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Värt att tänka på också är om det är 2242 eller 2280 ssd. Lättare och billigare att sätta i en 2280 än 2242 i efterhand.
Jag köpte denna med matt skärm och 2242 ssd.
https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

Inkommer till oss: 2022-01-03 😐

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från Prisjakt att Inet har nu laptopen i lager
https://www.inet.se/produkt/1964696/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...

Permalänk
Medlem

Hej

Känns som man får mkt för pengarna gällande hårdvara
https://www.inet.se/produkt/1964696/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...

alt
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

för 9595 , lite sämre cpu o mindre ssd

Permalänk
Skrivet av Lansen:

Hej

Känns som man får mkt för pengarna gällande hårdvara
https://www.inet.se/produkt/1964696/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...

alt
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

för 9595 , lite sämre cpu o mindre ssd

Jag undrar hur stor skillnad den CPU gör i praktiken. Förmodligen inte mycket.
Men 1TB hårddisk hade ju varit trevligt, 2500kr för extra diskutrymme känns dock lite väl

Permalänk
Inaktiv

Köpte en retur varriant från inet nedsatt 500kr till 9000kr, 4500U med 16gb ram.

Lite besviken på högtalarna, ljudet är väl precist men tyvärr väldigt tråkigt att den inte har någon bas.
Som nämns i artikeln är skärmen inte speciellt ljusstark utan man använder den i de över ljusstyrkorna.

Kämpar på i ca. 3.8ghz på 6 kärnor, låter väl en del när den står och öser på för fullt men ja det är väl inte så konstigt. Ganska imponerad ändå när jag jämför med min i7 6800k med en tdp på 140w som håller 3,5ghz på 6 kärnor.

Ett minus som jag läst verkar vara utbrett är problem med återuppkoppling mot wifi när den ställts i standby mode. Får oftast trycka "koppla ner" innan man kan börja återuppta wifi trafik. Lite irriterande men ingen dealbreaker för mig.

Lätt, robust, bra batteri är vad jag behövde nu och det levererar den! Den som behöver en lätt och mobil arbetshäst lär inte bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

https://www.dustin.se/product/5011078515/thinkpad-t480?ssel=f...

Lång batteritid my ass. Men det stämmer att den ser ut och känns som den är konstruerad för att håll i tuffa miljöer. Trist för den då att den bara konkas runt mellan mötesrum i städad kontorsmiljö.. hjälper inte heller att den är tung och låter som en dammsugare så fort man öppnar outlook.

Ja har du exakt den du länka så förstår jag att batteritiden är kass. den har ett 24Wh integrerat batteri sen kan man koppla på ännu ett som kan ge sammanlagt typ 100Wh. Men har du inte det så blir det extremt kort batteritid!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ni som har en Slim 7, har ni fått Dolby Vision och/eller HDR att fungera? Står "Den har en FHD-bildskärm optimerad med Dolby Vision™" på Lenovos egna produktsida men jag får varken Dolby Vision eller HDR att lira.

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter en bärbar i mer än ett år. Såg denna i tipstråden och beställde en omedelbart från Lenovo. Betalade 7 600 kr inkl rabatter med matt skärm, 16GB/1TB. Enligt Lenovo skulle det ta två veckor innan den ens skickades. De ljög. Den kom på några dagar, hemtransporterad till dörren av ett bud. Gratis

Min är helt i plast, förutom lockets utsida som är i metall. Kanske annat i USA-modellerna? Och skärmen är väl inte så jätteimponerande, men vill man ha en bättre får man nog betala betydligt mer än 11 500 kr.

Jag är extremt nöjd med tanke på pris/prestanda. Bästa datorköpet någonsin. Jag har varit nära att köpa en dator med samma prestanda för 15 000 kr nyligen.

Enda nackdelen är att man får med en 65W laddare, men datorn klarar laddningn med 95 watt så det blir till att köpa en till, men det hade jag gjort i alla fall. Och fingeravtrycksläsare saknas, men det kan jag klara mig utan. Ansiktsigenkänningen fungerar kusligt bra. Efter några minuter somna datorn in om man lämnar den, och startar på en sekund när man kommer tillbaka, automatiskt med ansiktsID! Fiffigt. Den vaknar om man sätter fram foten framför den, men ID-kontrollen fungerar. Kanske kan man få foten att logga in också. Praktiskt när man ligger i soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag har letat efter en bärbar i mer än ett år. Såg denna i tipstråden och beställde en omedelbart från Lenovo. Betalade 7 600 kr inkl rabatter med matt skärm, 16GB/1TB. Enligt Lenovo skulle det ta två veckor innan den ens skickades. De ljög. Den kom på några dagar, hemtransporterad till dörren av ett bud. Gratis

Min är helt i plast, förutom lockets utsida som är i metall. Kanske annat i USA-modellerna? Och skärmen är väl inte så jätteimponerande, men vill man ha en bättre får man nog betala betydligt mer än 11 500 kr.

Jag är extremt nöjd med tanke på pris/prestanda. Bästa datorköpet någonsin. Jag har varit nära att köpa en dator med samma prestanda för 15 000 kr nyligen.

Enda nackdelen är att man får med en 65W laddare, men datorn klarar laddningn med 95 watt så det blir till att köpa en till, men det hade jag gjort i alla fall. Och fingeravtrycksläsare saknas, men det kan jag klara mig utan. Ansiktsigenkänningen fungerar kusligt bra. Efter några minuter somna datorn in om man lämnar den, och startar på en sekund när man kommer tillbaka, automatiskt med ansiktsID! Fiffigt. Den vaknar om man sätter fram foten framför den, men ID-kontrollen fungerar. Kanske kan man få foten att logga in också. Praktiskt när man ligger i soffan.

Konfiguerade du om den? Min kom med en "glossy" skärm, dvs icke matt. Min har också en alu-body.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Konfiguerade du om den? Min kom med en "glossy" skärm, dvs icke matt. Min har också en alu-body.

Jag tror att det vara fanns ett alternativ, i alla fall som jag såg. Ändrade inget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag har letat efter en bärbar i mer än ett år. Såg denna i tipstråden och beställde en omedelbart från Lenovo. Betalade 7 600 kr inkl rabatter med matt skärm, 16GB/1TB. Enligt Lenovo skulle det ta två veckor innan den ens skickades. De ljög. Den kom på några dagar, hemtransporterad till dörren av ett bud. Gratis

Min är helt i plast, förutom lockets utsida som är i metall. Kanske annat i USA-modellerna? Och skärmen är väl inte så jätteimponerande, men vill man ha en bättre får man nog betala betydligt mer än 11 500 kr.

Jag är extremt nöjd med tanke på pris/prestanda. Bästa datorköpet någonsin. Jag har varit nära att köpa en dator med samma prestanda för 15 000 kr nyligen.

Enda nackdelen är att man får med en 65W laddare, men datorn klarar laddningn med 95 watt så det blir till att köpa en till, men det hade jag gjort i alla fall. Och fingeravtrycksläsare saknas, men det kan jag klara mig utan. Ansiktsigenkänningen fungerar kusligt bra. Efter några minuter somna datorn in om man lämnar den, och startar på en sekund när man kommer tillbaka, automatiskt med ansiktsID! Fiffigt. Den vaknar om man sätter fram foten framför den, men ID-kontrollen fungerar. Kanske kan man få foten att logga in också. Praktiskt när man ligger i soffan.

Låter som en ideapad. De har insida i plast och billigare skärm. Har du micro-sd läsare eller fullstor?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jag tror att det vara fanns ett alternativ, i alla fall som jag såg. Ändrade inget.

Wierd, jag såg inte heller några alternativ och det låter som vi fått olika datorer? Har du bild på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du micro-sd läsare eller fullstor?

Det sitter en micro-sd i Yoga Slim 7 hade man lika gärna kunnat vara utan (~35MB/s).
https://www.notebookcheck.net/The-Ryzen-7-4800U-is-an-Absolut...

Tyvärr är Lenovos maskiner ofta väldigt trevliga på pappret, men jag känner att deras kvalitetskontroll verkar obefintlig. Typiskt kinesiskt företag som tar varje genväg som går. Skulle inte heller vilja utsätta min värsta fiende för deras support som är gjord för att man ska ge upp i ren utmattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Låter som en ideapad. De har insida i plast och billigare skärm. Har du micro-sd läsare eller fullstor?

Micro-SD-läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Wierd, jag såg inte heller några alternativ och det låter som vi fått olika datorer? Har du bild på den?

Har ingen bild just nu, men ser ut precis som på bilderna på Lenovos sida. Vad skulle skilja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Har ingen bild just nu, men ser ut precis som på bilderna på Lenovos sida. Vad skulle skilja?

Uppenbarligen verkar din vara i plast och med annan skärm, kanske mer som skiljer sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Uppenbarligen verkar din vara i plast och med annan skärm, kanske mer som skiljer sig?

Jo, men den ser likadan ut som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Jo, men den ser likadan ut som alla andra.

Din är med 4800U? Vet att 4700U kommer med matt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Din är med 4800U? Vet att 4700U kommer med matt skärm.

Den ska vara 4800U, det var det jag betalade för i alla fall.

Permalänk

Lenovo Yoga Slim 4700U

Har nu haft min Lenovo Yoga Slim 4700U ett tag och precis som jag hoppades på är tillfredsställelsen enorm!
Köpte den hos Elgiganten när de hade klubbhelg för ~9200kr.

Modell: 82A20057MX

Positivt:

  • Startar automatiskt när man lyfter locket, ansiktsigenkänningen loggar in en på 1 sekund. Tid för att starta dator tills man kan börja jobba inklusive ansiktsinloggning: ca 10-12 sekunder. Ja, jag har tagit tiden.

  • Extremt lång batteritid. För mig tar det ca 2 dagar att tömma batteriet med administrativa uppgifter, youtube, lite filmklipp osv. Så länge man inte har max skärmstyrka över tiden kan man lätt få ut 15 timmar med den och för min del är nog 20 timmar rekordet. Har alltid wifi och bluetooth igång med anslutna enheter och jag har aldrig sladden i förutom vid laddning.

  • Skönt tangentbord att skriva på, mjuka knappar.

  • Väger ingenting, ca 1,5kg.

  • Knäpptyst, tror inte jag hört laptopen en enda gång sen jag köpte den.

  • Utsidan är riktigt snygg och den känns både robust och exklusiv. Stilren aluminium i vad som ser ut som en svag nyans av grålila när man tittar på den från vissa vinklar.

Negativt:

  • Som vissa påpekat är webcam inte jättebra, bara 720p. Detta räcker dock mer än väl för min del och webcam var inte alls prioriterat vid köp, men nämner det för den som kanske bryr sig.

  • Ljusstyrkan kunde varit bättre men det visste man också om i förväg. Du kommer nog inte komma sitta ute i strålande sommarsol men annars är det inga problem.

  • Som vissa påpekat kan laptopens wifi ta en stund innan den kopplar upp sig igen efter att ha varit i viloläge, för min del tar det ca 20 sekunder och det sker av sig själv.

  • Ljuset under tangenterna är den enda negativa punkten som faktiskt på riktigt är negativ för min egen del, jag hade tidigare Lenovo Yoga 700 i7. Där omfamnade tangenterna ljuset perfekt och det fanns inget "glapp" som det finns här, ligger man för djupt i soffan och surfar ser man ljuset strimma ut under tangenterna och kan vara lite starkt för ögonen. Som ni hör är detta ett i-landsproblem och inget som på något sätt påverkar min produktivitet.

Summering:
För dig som behöver en laptop för diverse jobb och inte spel är den här perfekt.
Inga av de negativa punkterna ovan hade påverkat mitt val om jag fått köpa en laptop igen, hade valt den här igen utan tvekan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nigindraux:

Har nu haft min Lenovo Yoga Slim 4700U ett tag och precis som jag hoppades på är tillfredsställelsen enorm!
Köpte den hos Elgiganten när de hade klubbhelg för ~9200kr.

Modell: 82A20057MX

Positivt:

  • Startar automatiskt när man lyfter locket, ansiktsigenkänningen loggar in en på 1 sekund. Tid för att starta dator tills man kan börja jobba inklusive ansiktsinloggning: ca 10-12 sekunder. Ja, jag har tagit tiden.

  • Extremt lång batteritid. För mig tar det ca 2 dagar att tömma batteriet med administrativa uppgifter, youtube, lite filmklipp osv. Så länge man inte har max skärmstyrka över tiden kan man lätt få ut 15 timmar med den och för min del är nog 20 timmar rekordet. Har alltid wifi och bluetooth igång med anslutna enheter och jag har aldrig sladden i förutom vid laddning.

  • Skönt tangentbord att skriva på, mjuka knappar.

  • Väger ingenting, ca 1,5kg.

  • Knäpptyst, tror inte jag hört laptopen en enda gång sen jag köpte den.

  • Utsidan är riktigt snygg och den känns både robust och exklusiv. Stilren aluminium i vad som ser ut som en svag nyans av grålila när man tittar på den från vissa vinklar.

Negativt:

  • Som vissa påpekat är webcam inte jättebra, bara 720p. Detta räcker dock mer än väl för min del och webcam var inte alls prioriterat vid köp, men nämner det för den som kanske bryr sig.

  • Ljusstyrkan kunde varit bättre men det visste man också om i förväg. Du kommer nog inte komma sitta ute i strålande sommarsol men annars är det inga problem.

  • Som vissa påpekat kan laptopens wifi ta en stund innan den kopplar upp sig igen efter att ha varit i viloläge, för min del tar det ca 20 sekunder och det sker av sig själv.

  • Ljuset under tangenterna är den enda negativa punkten som faktiskt på riktigt är negativ för min egen del, jag hade tidigare Lenovo Yoga 700 i7. Där omfamnade tangenterna ljuset perfekt och det fanns inget "glapp" som det finns här, ligger man för djupt i soffan och surfar ser man ljuset strimma ut under tangenterna och kan vara lite starkt för ögonen. Som ni hör är detta ett i-landsproblem och inget som på något sätt påverkar min produktivitet.

Summering:
För dig som behöver en laptop för diverse jobb och inte spel är den här perfekt.
Inga av de negativa punkterna ovan hade påverkat mitt val om jag fått köpa en laptop igen, hade valt den här igen utan tvekan.

Skulle du rekommendera den idag ? Finns på elgiganten för 7000 denna helg. Läst mycket att skärmen ska vara för svag i ljusstyrka och att ir kameran inte fungerar. Har du kvar den?

Permalänk
Skrivet av anon335336:

Skulle du rekommendera den idag ? Finns på elgiganten för 7000 denna helg. Läst mycket att skärmen ska vara för svag i ljusstyrka och att ir kameran inte fungerar. Har du kvar den?

Jag är helnöjd! Jag håller med om att skärmen är för svag i direkt solsken. Det funkar att sitta ute i skuggan men kör du mörka teman kan det bli jobbigt. För all form av inomhusbruk är det inga problem.
IR-kameran har jag inte haft några problem med, vet inte hur det är för andra.

Batteritiden är löjligt bra! Ligger på mellan 20-25h beroende på vad jag gör

Fördelen med Elgiganten är ju att du kan lämna tillbaka den inom 50 dagar om du är klubbmedlem, inga frågor, bara till att returnera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nigindraux:

Jag är helnöjd! Jag håller med om att skärmen är för svag i direkt solsken. Det funkar att sitta ute i skuggan men kör du mörka teman kan det bli jobbigt. För all form av inomhusbruk är det inga problem.
IR-kameran har jag inte haft några problem med, vet inte hur det är för andra.

Batteritiden är löjligt bra! Ligger på mellan 20-25h beroende på vad jag gör

Fördelen med Elgiganten är ju att du kan lämna tillbaka den inom 50 dagar om du är klubbmedlem, inga frågor, bara till att returnera.

Tack för snabba svaret (rean slutar om 2h 😅) och tack för tipset om kundklubben, blev precis medlem och ska bara ta sista beslutet att trycka på köp 😄

Permalänk
Skrivet av anon335336:

Tack för snabba svaret (rean slutar om 2h 😅) och tack för tipset om kundklubben, blev precis medlem och ska bara ta sista beslutet att trycka på köp 😄

Haha härligt att höra! Lycka till hoppas du blir lika nöjd med den som mig

Permalänk
Medlem

Ni som har en denna, hur upplever ni skärmen? Min skärm har en markant gulaktig ton när den ska visa vitt.

Jag köpte precis en från Komplett för 8000 när den såldes ut. Då jag fortfarande har ångerrätt så har jag mest bara testat att boota Linux på en USB sticka för att kolla på skärmen (döda pixels etc) och känna på sakerna lite (lite osäkert om man har ångerrätt efter man "konfigurerat" windows) och det jag noterar är just att skärmen är markant gulaktig.

Frågan är om skärmen är sådan eller om det är ett fel på mitt exemplar eller om det är drivisarna i Linux som ställer till det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ni som har en denna, hur upplever ni skärmen? Min skärm har en markant gulaktig ton när den ska visa vitt.

Jag köpte precis en från Komplett för 8000 när den såldes ut. Då jag fortfarande har ångerrätt så har jag mest bara testat att boota Linux på en USB sticka för att kolla på skärmen (döda pixels etc) och känna på sakerna lite (lite osäkert om man har ångerrätt efter man "konfigurerat" windows) och det jag noterar är just att skärmen är markant gulaktig.

Frågan är om skärmen är sådan eller om det är ett fel på mitt exemplar eller om det är drivisarna i Linux som ställer till det.

Nu kan jag inte uttala mig om just Lenovo Yoga Slim 7, men jag utnyttjade ångerrätten på ett par stycken Lenovo Yoga C940 för ett par år sedan. Dessa var konfigurerade i Windows som jag sedan återställde.

Tröttnade på Lenovo då det kändes lite som att spela rysk roulette med skärmarna där jag råkade ut för både döda pixlar och tryckskador.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ni som har en denna, hur upplever ni skärmen? Min skärm har en markant gulaktig ton när den ska visa vitt.

Jag köpte precis en från Komplett för 8000 när den såldes ut. Då jag fortfarande har ångerrätt så har jag mest bara testat att boota Linux på en USB sticka för att kolla på skärmen (döda pixels etc) och känna på sakerna lite (lite osäkert om man har ångerrätt efter man "konfigurerat" windows) och det jag noterar är just att skärmen är markant gulaktig.

Frågan är om skärmen är sådan eller om det är ett fel på mitt exemplar eller om det är drivisarna i Linux som ställer till det.

Nä den borde inte vara gulaktig.
Windows går ju att återställa till fabriksinställningar nuförtiden så det är bara att göra det om du vill skicka tillbaks den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nä den borde inte vara gulaktig.
Windows går ju att återställa till fabriksinställningar nuförtiden så det är bara att göra det om du vill skicka tillbaks den.

Hur gör man det?

På Windows 7 var det iaf så att den menyn man kommer till första gången man bootar laptopen och väljer något (språk/region) kan man inte få tillbaka (med mindre än att man klonat disken och återställer klonen) eftersom installationsfiler för andra regioner helt sonika togs bort.

Sen finns det ett lite "prejudicerande" avgörande i ARN om att om man gått så lång att man gjort personliga inställningar såsom valt språk, etc så har man förbrukat ångerrätten, så om man inte själv kan återställa laptoppen till precis samma läge som när man fick den så kan man ha lite uppförsbacke om man ska nyttja ångerrätten. Den enda gången jag nyttjat ångerrätt var f.ö hos just Komplett och dom var då rätt kinkiga med återbetalningen och jag fick bråka lite för att få hela köpesumman i retur.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

ser skit bra ut!