Framtidssäkra min stationära (Mobo/CPU)

Permalänk

Framtidssäkra min stationära (Mobo/CPU)

Hejsan.

Jag håller på att försöka leta hur jag bör framtidssäkra min dator på bästa sätt och jag har kollat på lite uppgraderingspaket osv men jag vet inte riktigt vad jag bör söka efter när det kommer till CPU. Jag spelar främst World of Warcraft + Streamar/Spelar in medans, så därför tänkte jag att det kanske var dags att fixa en liten bättre CPU. Jag har använt Intel främst men har hört att AMD ska vara väldigt effektiva för priset man lägger ut, då spelar ingen roll om ni kommer med AMD eller Intel förslag.

För tillfället så har jag detta systemet.

  • CPU: Intel(R) Core(TM) i7-6700k CPU @ 4.00Ghz (Skylake)

  • Cooling: Noctua NH-C12P SE14

  • Motherboard: ASUS Z170-A

  • RAM: Corsair Vengeance LPX 2666mh 4x4GB

  • GPU:GeForce GTX1070 SC ACX 3.0

  • PSU: Corsair RM Series™ RM650 80 PLUS +Gold

  • Case: Fractal Design Define R4

  • SSD: Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB

Tanken är då att uppgrade min CPU vilket innebär att jag troligtvis måste byta ut moderkortet.
Sen är följdfrågan, är det dags för mig att börja kolla på nytt ram också?
Budget jag har för Moderkort + CPU är ungefär ~5-6,000, gör inget om det är lite av underkanten/överkanten av siffrorna. Om ram bör bytas så har jag inga budgetförslag, så länge korten är lite bättre än normen så det inte behövs bytas på länge.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en bra idé att sitta lugnt i båten ett litet tag till.
AMD kommer inom kort med sin 5000-serie av CPUs.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

@ekhyddan:

Jasså. Hur stor blir prisskillnaden där då?
Har du någon input på mina ramminnen, finns det någon anledning att höja dessa om man ändå inte håller på så mycket med videoredigering osv.

Permalänk
Medlem

@Hekkipekki:

Vet inte. Men jag tror att de kommer att hamna på ungefär samma pris för de olika prisklasserna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

@ekhyddan:

Alright, lär väl bli så att man kollar på någon AMD processor (troligtvis äldre" när den nya gen släpps.
Men jag tänkte mig väl något i denna stilen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14216784/ryzen-7

Borde väl vara en helt ok uppgradering från 7-6700k CPU @ 4.00Ghz (Skylake)
Egentligen kanske jag borde gå på något bättre.

Permalänk
Medlem

@Hekkipekki: Med Intel kan du behålla RAM ett tag:

Med AMD behöver du lite snabbare RAM så passa på att öka mängden:

Zen 3 är nog dock bra att vänta in(presenteras 8 okt) även om du inte köper en Zen 3 eftersom priserna troligen kommer att sänkas.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är ovisst hur bra support B450-moderkorten får för Zen 3.
B550-korten får det och har stöd för PCIe 4.0 men de är lite dyrare än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Hekkipekki: Med Intel kan du behålla RAM ett tag:
https://komponentkoll.se/bild/rCpbZ.png
Med AMD behöver du lite snabbare RAM så passa på att öka mängden:
https://komponentkoll.se/bild/kNCHi.png

Zen 3 är nog dock bra att vänta in(presenteras 8 okt) även om du inte köper en Zen 3 eftersom priserna troligen kommer att sänkas.

Okej, någon speciell anledning varför just den där Intel processorn?
Sen, varför behöver man snabbare ram med AMD? Nyfiken

Skrivet av ekhyddan:

Det är ovisst hur bra support B450-moderkorten får för Zen 3.
B550-korten får det och har stöd för PCIe 4.0 men de är lite dyrare än så länge.

Sant, är väl det jag är mest orolig för och varför jag väntar.
Men vet inte om jag kommer köpa den nya generationen, tror inte det är värt för mig.
Hoppas mer på att äldre gen blir billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hekkipekki:

Okej, någon speciell anledning varför just den där Intel processorn?
Sen, varför behöver man snabbare ram med AMD? Nyfiken

Man behöver inte det, men AMD är bättre på att utnyttja det och processorn får liksom sträcka på benen mer med snabbare minnen. Med Intel så stöder de officiellt inte så höga hastigheter även om man kan utnyttja dem med överklockning, dock gör det inte riktigt lika stor skillnad heller.

Citat:

Sant, är väl det jag är mest orolig för och varför jag väntar.
Men vet inte om jag kommer köpa den nya generationen, tror inte det är värt för mig.
Hoppas mer på att äldre gen blir billigare.

Det brukar bli så, och priserna verkar redan ha gått ner en aning så chansen är ju stor att man tjänar en del på att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hekkipekki:

Okej, någon speciell anledning varför just den där Intel processorn?
Sen, varför behöver man snabbare ram med AMD? Nyfiken

10700K är en 8-kärnig processor och de nya konsollerna(PS5 & XBXSX) kommer vara 8-kärniga så spel som portas till PC kommer sannolikt vara optimerade för just 8 kärnor. 10600K & 10850k är också bra val och i en jämförelse så får du vad du betalar för mellan dessa.
@snajk förklarade bra hur det är med RAM, kan tillägga att AMD's Zen 2 just drar stor fördel av RAM i upp till 3600-3900MHz(beroende på silikonkvalité), då det gör att F-klockan som är låst till RAM-frekvensen kan arbeta i 1800-1950MHz.
F-klockan används för att delegera vilken kärna som ska göra vad.
Intel har en annan struktur i sina processorer och är därför inte lika påverkade(både positivt & negativt) av RAM-frekvensen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppar in här.. sitter just nu på 6600k och det laggar satan i Red Dead Redemption 2, 50fps typ :PP
8-kärnor 16-trådar känns som det skulle räcka ett tag men skulle egentligen kunna vänta ett år till faktiskt...

Vad borde man göra? Köpa nytt mobo och cpu 5800X?, 3700X? eller 10700K ??
Eller vänta på 5nm AM5, USB 4.0, och DDR 5 osv ? vetefan köper nya grejer var 5år kanske