Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Har båda, Varmilon har betydligt bättre kvalitet samt bättre layout. Enligt mig 😁

Ok! Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Vill bara slänga in ett tack i denna tråd. Jag har skrivit här och möjligen i någon mer tråd, funderat på vad jag borde skaffa för tangentbord. Första funderingarna för ett par år sedan. Velat lite fram och tillbaka...

Sedan ett par dagar tillbaka står det ett Varmilo VA88M Ink Rhyme MX Brown på skrivbordet och jag är otroligt nöjd. Så tack till alla kompetenta människor som skriver om tangentbord här!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Okej Tänkte se om jag äntligen kan röra mig lite utanför min comfort-zone och kanske även frigöra lite yta på skrivbordet.

Hoppas att detta är inte är helt fel tråd då jag kanske egentligen inte inriktat mig på ett färdigt tagentbord - säg i så fall till så byter jag tråd!
Jag har nämligen sneglat lite på och övervägt att göra något bygge med en hot swappable pcb. Har kollat på dom sidor som rekommenderas i tråden och hittat några olika PCBer och så men vad jag undrar är vad ni hade rekommenderat utifrån mina "behov"?

Kan inte säga att jag är jättebunden till en viss formfaktor men utifrån vad jag lyckats hitta tycks 60% vara det format som har flest alternativ för customization? Måste inte heller ha en viss layout och jag hade inte tänkt hålla på att pyssla så mycket med att mappa om tangenter så fort jag lagt till åäö, typ.
Vad jag däremot skulle uppskatta är något som är relativt enkelt att köpa keycaps/cases till utan att man stöter på problem. Att ha möjlighet till trådlös anslutning vore trevligt men något jag kan välja bort om det komplicerar. Behöver inte RGB. Har kollat på t.ex. kbd6x men de verkar använda bland annat en annan spacebar?), GK6x (som många verkar välja bort pga mjukvaran?), dz60 och 1up HSE men just nu känns det som att jag är mer förvirrad än när jag började. Är öppen för att beställa utomlands, eu vore såklart att föredra men jag kan också tänka mig andra länder om inte frakt kostar för mycket. Alternativt, hur vore det att köpa ett massproducerat tangentbord som ett ducky/vortex och byta keycaps på det? Möjligheten att testa brytare går såklart förlorad men hur förhåller sig säg ett Vortex Tab till de lite billigare plastcase som går att köpa för hemmabygge kvalitetsmässigt? Gissar att det skulle kunna försvåras lite att köpa keycap-set av att det är iso nordiskt?

Hoppas att det går att följa mitt resonemang och tack på förhand!

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Så jag har nu stött på fiende nummer 1 till clicky tbord, flickvänn som ska flytta in. Jag älskar mitt Cherry Blue men även med dubbla dämpare så låter det ändå. Så min fråga är, finns det brytare som är taktila men ändå tysta? Letar gärna efter något som är lite billigare, TKL hade varit inressant. Gärnma med macorknappar på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så jag har nu stött på fiende nummer 1 till clicky tbord, flickvänn som ska flytta in. Jag älskar mitt Cherry Blue men även med dubbla dämpare så låter det ändå. Så min fråga är, finns det brytare som är taktila men ändå tysta? Letar gärna efter något som är lite billigare, TKL hade varit inressant. Gärnma med macorknappar på sidan.

Det du letar efter är MX Brown/Gateron Brown. Skulle även passa på att rekommendera Gateron Silent Brown

MX Brown/Gateron Brown : odämpad, "oklickig" men ändå taktil
Gateron Silent Brown : dämpad, "oklickig" men ändå taktil

Sen finns det självklart en hel DRÖÖÖÖÖÖÖÖS med andra taktila brytare men de är väl enklast att få tag på.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

@Karazhan: Samma här. Flickvännen gillade inte mitt ljud så nu har jag köpt ett Fnatic Streak eller snarare MiniStreak och är sjukt nöjd!
Det är med Silent Red och jag har det även på en stor musmatta så ljudet dämpas ännu mer. Först var jag lite ovan men nu känns bordet sjukt skönt och jag gillar det mer än det klickiga jag hade innan. Kan rekommendera att du kollar lite vidoes etc. Tycket det känns väldigt stabilt och bra kvalite.

Permalänk
Medlem

Hej!

Letar efter ett rätt avskalat tangentbord av storleken 60%/65%/TKL. Helst med Cherry MX Brown eller Blue. Vill gärna ha key caps som inte har någon legend alls eller har det på fronten (https://mykeyboard.eu/catalogue/fc750r-black-ansi-mx-brown_82...). I svart eller vit färg. ISO eller ANSI spelar ingen roll.

Är rätt sugen på en Leopold men kan inte hitta någon som har det i lager och fraktar till Sverige. Finns det några andra ställen eller märken ni kan rekommendera? Budget ungefär upp till 2500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Hej!

Letar efter ett rätt avskalat tangentbord av storleken 60%/65%/TKL. Helst med Cherry MX Brown eller Blue. Vill gärna ha key caps som inte har någon legend alls eller har det på fronten (https://mykeyboard.eu/catalogue/fc750r-black-ansi-mx-brown_82...). I svart eller vit färg.

Är rätt sugen på en Leopold men kan inte hitta någon som har det i lager och fraktar till Sverige. Finns det några andra ställen eller märken ni kan rekommendera? Budget ungefär upp till 2500 kr.

Ingen dålig budget må jag säga!
Är det något särskilt du ska ha det till eller är det ett intresse mest?
Tänkte på att det finns en del sidor där du kan sätta ihop ditt eget tangentbord i olika grad. Det brukar uppgå i din budget ungefär.
Då kan du välja det mesta själv, även vilket märke du vill ha på allt.

Tycker dessa har trevliga saker:
http://www.ukkeycaps.co.uk/category/planck-keysets

Länk
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Ingen dålig budget må jag säga!
Är det något särskilt du ska ha det till eller är det ett intresse mest?
Tänkte på att det finns en del sidor där du kan sätta ihop ditt eget tangentbord i olika grad. Det brukar uppgå i din budget ungefär.
Då kan du välja det mesta själv, även vilket märke du vill ha på allt.

Tycker dessa har trevliga saker:
http://www.ukkeycaps.co.uk/category/planck-keysets

Mest bara att jag är sugen på att testa ett nytt tangentbord. Tror tyvärr jag inte har intresse nog eller vill lägga alltför mycket tid på custombyggen. 🙁

Permalänk
Skrivet av artiqio:

Mest bara att jag är sugen på att testa ett nytt tangentbord. Tror tyvärr jag inte har intresse nog eller vill lägga alltför mycket tid på custombyggen. 🙁

Du kan troligen hitta en redan färdigbyggd custum bräda för 2-3000kr.
Folk som fastnar i den hobbyn vill alltid köpa nytt och säljer sin gamla för att finansiera en del av kommande byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Hej!

Letar efter ett rätt avskalat tangentbord av storleken 60%/65%/TKL. Helst med Cherry MX Brown eller Blue. Vill gärna ha key caps som inte har någon legend alls eller har det på fronten (https://mykeyboard.eu/catalogue/fc750r-black-ansi-mx-brown_82...). I svart eller vit färg. ISO eller ANSI spelar ingen roll.

Är rätt sugen på en Leopold men kan inte hitta någon som har det i lager och fraktar till Sverige. Finns det några andra ställen eller märken ni kan rekommendera? Budget ungefär upp till 2500 kr.

Right up your alley! Finns bara svart eller vit med både printed keycaps och blanka. Endast Ansi dock men kör du Swerty eller annat slag så är det inga konstigheter.

https://www.pfuemea.com/en-gb/dr_product_category/hhkb/?_ga=2...

Jag och Khers är de som jag känner till här på forumet som äger några st av HHKBs. Har även haft andra domes såsom FC660C och Novatouch så fråga gärna

De är taktila så bruna av de du nämnde ovan kommer du närmast.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Hur är Logitech G512? Gillar borstade aluminium looken väldigt mycket men det ska ju vara bra också.
Finns kanske bättre alternativ med det utseendet?
Skulle vilja ha ett 60-75% med borstad aluminium design, finns det kanske?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på att skaffa ett annat tangentbord till jobbet.
Sitter i dagsläget med ett logitech k540. Men blev sugen på ett med riktigt handledsstöd som jag har hemma.
Hemma kör jag med ett Logitech G513 Carbon. (Linjärt.) Den har ett gott mjukt handledsstöd.

Jag tycker dock att tangentbordet låter för mycket för att skriva mycket på (speciellt om det gäller jobbet), samtidigt känns det lite som att tangenterna är lite "högt" för att det ska kännas härligt att skriva på. Nuvarande k540 har ju mycket lägre tangenter.

Så jag är ute efter ett fullstort tangentbord som är relativt tyst och låg profil med ett skönt mjukt handledsstöd.

Gillar ju logitech... Men det finns väl kanske även andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Har båda, Varmilon har betydligt bättre kvalitet samt bättre layout. Enligt mig 😁

Har du fått till mediaknappar på något sätt med varmilon?
Jag kontaktade inet men de kunde inte svara huruvida man kan få till mediaknappar, eftersom de saknas på legenden blev jag fundersam.
Kontaktade även varmilo direkt men inte fått något svar efter 2månader ifrån dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Har du fått till mediaknappar på något sätt med varmilon?
Jag kontaktade inet men de kunde inte svara huruvida man kan få till mediaknappar, eftersom de saknas på legenden blev jag fundersam.
Kontaktade även varmilo direkt men inte fått något svar efter 2månader ifrån dem..

Tyvärr så finns det inte på va69, va88 har mediaknappar. Autohotkey kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Tyvärr så finns det inte på va69, va88 har mediaknappar. Autohotkey kanske ?

Det kanske får bli ett Ducky one 2 SF då, vill gärna ha funktionen direkt i tangetbordet så man slipper hålla på med extra mjukvara

Permalänk

Hej tangentbordsexperter!

Jag vill köpa ett nytt tangentbord till sommarstugan så jag slipper komma ihåg att ta med mitt ordinarie varje gång jag åker dit och hem. Har suttit flera kvällar nu och letat men hittills mest blivit förvirrad. (Jag har inte hängt med alls i tangentbords-hypen det senaste decenniet.)

Hemma har jag ett trådlöst Logitech G915 TKL Tactile, som jag efter lite tillvänjning nu gillar skarpt. Men det är lite för dyrt för att köpa ytterligare ett, och det vore dessutom roligare att prova något annat.

Jag har kommit fram till följande önskemål:

Pris: max 2000 kr, men hellre runt 1500 kr.

- TKL eller 65%.
- Bakgrundsbelyst (vilken färg som helst. RGB behövs ej.)
- Cherry MX Brown switchar, eller liknande. Möjligen blå. Absolut inte röd.
- ÅÄÖ-tangenter.
- Kabelanslutet är helt ok (kabeln behöver inte vara löstagbar)
- USB Passthrough eller hub (dvs. minst en USB-A-ingång där jag kan koppla in den trådlösa musens USB-plug)

Vill även helst ha:

- Att skift-alternativet också ska vara bakgrundsbelyst på de tangenter där det är aktuellt, dvs både "&" och "6" ska lysa, eller både "," och ";"
- Hjul/rulle för att justera ljudvolym. (Behöver ej mediaknappar i övrigt)
- Ej Corsair - jag hatar deras typsnitt på tangenterna och övriga "fjortis-attribut".

Någon som har något tips?
Har jag för stora krav?

(edit: tog bort BB-code punktlistan eftersom hälften av punkterna inte kom med)

Permalänk
Medlem

Finns det några programmerare här som kan uttala sig kring TKL eller 60% tangentbord?
Hur funkar det att jobba i editorer, t.ex. VS Code (eller vim..?), om man saknar piltangenterna?
Blir det rörigt att skifta till pilfunktion genom en Fn-knapp hela tiden?
Är det vettigt att hoppa ner till 60% direkt, eller borde jag testa TKL först?
Några andra saker att tänka på som skulle kunna överraska?

Har just nu ett fullstort tangentbord men börjar känna mig lite sugen på att testa nåt mindre, men då måste jag köpa en lös numpad också, kommer inte undan inmatning av kreditkort och personnummer för diverse siter, orkar inte ens tänka mig att göra det med den vanliga sifferraden. Känner dock att ergonomin skulle kunna få ett uppsving genom att kunna flytta bort numpaden och köra antingen TKL eller 60% då.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Finns det några programmerare här som kan uttala sig kring TKL eller 60% tangentbord?
Hur funkar det att jobba i editorer, t.ex. VS Code (eller vim..?), om man saknar piltangenterna?
Blir det rörigt att skifta till pilfunktion genom en Fn-knapp hela tiden?
Är det vettigt att hoppa ner till 60% direkt, eller borde jag testa TKL först?
Några andra saker att tänka på som skulle kunna överraska?

Har just nu ett fullstort tangentbord men börjar känna mig lite sugen på att testa nåt mindre, men då måste jag köpa en lös numpad också, kommer inte undan inmatning av kreditkort och personnummer för diverse siter, orkar inte ens tänka mig att göra det med den vanliga sifferraden. Känner dock att ergonomin skulle kunna få ett uppsving genom att kunna flytta bort numpaden och köra antingen TKL eller 60% då.

Nej man lär sig rätt snabbt tycker jag, iallafall om man har ett tangentbord där man får välja fritt hur det ska fungera. Jag har ju fn-knappen på caps lock tex.
Har även läst om programmerare som använder HJKL till piltangenter för att minimera förflyttning av handen.

Numpad fungerar likadant om du vill
YUI
HJK
VBN
Space

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Finns det några programmerare här som kan uttala sig kring TKL eller 60% tangentbord?
Hur funkar det att jobba i editorer, t.ex. VS Code (eller vim..?), om man saknar piltangenterna?
Blir det rörigt att skifta till pilfunktion genom en Fn-knapp hela tiden?
Är det vettigt att hoppa ner till 60% direkt, eller borde jag testa TKL först?
Några andra saker att tänka på som skulle kunna överraska?

Har just nu ett fullstort tangentbord men börjar känna mig lite sugen på att testa nåt mindre, men då måste jag köpa en lös numpad också, kommer inte undan inmatning av kreditkort och personnummer för diverse siter, orkar inte ens tänka mig att göra det med den vanliga sifferraden. Känner dock att ergonomin skulle kunna få ett uppsving genom att kunna flytta bort numpaden och köra antingen TKL eller 60% då.

60% alla dagar i veckan och bygg ditt eget! Kör ett QMK kompatibelt och så kör du hold spacebar som FN och har piltagenterna JKLI , underlättar framförallt ifall du kör 10 finger typing

Det är riktigt smutt och kanske till och med double tap som punkt ifall du gillar det.

Som Stuntmanmike nämner ovan är det rätt skönt med att minimera handen. Man känner av den rätt snabbt när man skriver på "dåligt" sätt hehe. Jag har min FN på högra metakey(precis till höger om spacebar) och kör PLÖÄ som piltagenter(då jag gillar att ha parantes nära). Fördelen med QMK är ju att du kan välja precis som du önskar, min rekommendation är att kolla vad folk har och kopiera det man gillar och lämna det man ogillar

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Finns det några programmerare här som kan uttala sig kring TKL eller 60% tangentbord?
Hur funkar det att jobba i editorer, t.ex. VS Code (eller vim..?), om man saknar piltangenterna?
Blir det rörigt att skifta till pilfunktion genom en Fn-knapp hela tiden?
Är det vettigt att hoppa ner till 60% direkt, eller borde jag testa TKL först?
Några andra saker att tänka på som skulle kunna överraska?

Har just nu ett fullstort tangentbord men börjar känna mig lite sugen på att testa nåt mindre, men då måste jag köpa en lös numpad också, kommer inte undan inmatning av kreditkort och personnummer för diverse siter, orkar inte ens tänka mig att göra det med den vanliga sifferraden. Känner dock att ergonomin skulle kunna få ett uppsving genom att kunna flytta bort numpaden och köra antingen TKL eller 60% då.

Jag tycker inte det är några konstigheter. Jag har funktionslager på caps lock eftersom jag aldrig använder den knappen annars. Kör pilarna på HJKL och det är väl standard i vim också? Sen har jag Home och End på ÖÄ och Pgup och Pgdn på ^* så man behöver aldrig flytta handen. Du kan ju även binda dem till typ WASD eller IJKL eller liknande om du vill behålla formen av ett vanligt pilkluster. Numpad är lite svårt att lösa dock så då skulle jag säga att du antingen får köpa en extern sådan, eller kolla på ett ortholinear så att du kan sätta den bakom ett lager också. Jag tycker inte att det fungerar att binda en numpad på ett tangentbord med förskjutna rader eftersom mitt muskelminne inte fungerar då så det blir bara jobbigare än att använda sifferraden för mig.

Fördelen med att hoppa på 60% direkt är att det är mycket enklare att hitta delar till om du ska bygga ett eget. Ska du köpa så skulle jag nästan tro att TKL är vanligare men storleksmässigt är det ju inte ett enormt hopp från fullstort till TKL så jag vet inte om man tjänar sådär enormt på det om du ändå vill ha en extern numpad sen.

Skrivet av Karazhan:

Så jag har nu stött på fiende nummer 1 till clicky tbord, flickvänn som ska flytta in. Jag älskar mitt Cherry Blue men även med dubbla dämpare så låter det ändå. Så min fråga är, finns det brytare som är taktila men ändå tysta? Letar gärna efter något som är lite billigare, TKL hade varit inressant. Gärnma med macorknappar på sidan.

Bland saker du kan köpa i butik är det väl isf Cherry Brown som du kommer hitta oftast, men de är inte jättetaktila om jag ska vara ärlig. Köper du ett lite dyrare tangentbord eller beställer ett custom från Varmilo så har du lite mer valmöjligheter och kan hitta taktila brytare med mer feedback. Kortfattat så finns det tre typer av brytare. Linjära, taktila eller klick. Det du letar efter är taktila. Även Cherry Blue är ju taktila, men går under benämningen clicky så om du tar brytare som är benämnda som "tactile" så kommer du ha feedback men lägre ljudnivå än dina blå cherry.

Permalänk
Medlem

Var kan jag börja leta om jag nu ska ge mig på ett 60% tangentbord med QMK-stöd?
Vet inte om jag skulle vinna så mycket på att bygga ett eget, får kolla runt lite efter vad som finns först, läste nånstans att det blir inte billigare att bygga själv, så då är det bara värdet i att kunna skräddarsy tangentbordet som kommer utav att bygga ett.
Tänker att det förmodligen är vettigare att prova köpa ett färdigt först bara för att se om de ens är något för mig till att börja med, även om jag har lödutrustning och alla verktyg.

Permalänk

Bra

Tack för denna tråd! Den var väl skriven!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Var kan jag börja leta om jag nu ska ge mig på ett 60% tangentbord med QMK-stöd?
Vet inte om jag skulle vinna så mycket på att bygga ett eget, får kolla runt lite efter vad som finns först, läste nånstans att det blir inte billigare att bygga själv, så då är det bara värdet i att kunna skräddarsy tangentbordet som kommer utav att bygga ett.
Tänker att det förmodligen är vettigare att prova köpa ett färdigt först bara för att se om de ens är något för mig till att börja med, även om jag har lödutrustning och alla verktyg.

Nackdelen med "färdigt" 60% är att de ofta inte är "programmerbara" (även om det påstås det i marknadsföringen, det är snarare en väldigt begränsad "konfigurering", i varje fall jämfört med QMK/TMK/etc. )

Med ett "riktigt programmerbart" 6o% tangentbord så kommer du ha piltangenter exakt där du vill ha dem (jag har dem t.ex. typiskt på "tap" på R-shift, r-ctrl, alt gr-klustret. Vilket betyder att de funkar (sömlöst) som piltangenter "när man använder dem som piltangenter," men också att de fungerar (sömlöst) som shift-ctrl-altgr när man använder dem som det (dvs när man håller nere dem).

Det är först när man faktiskt provat QMK/TMK som man inser nyttan! Och när man väl vant sig att bestämma själv är det svårt att acceptera begränsningarna av att låta någon designer med andra behov bestämma.

...Precis som med indraget vatten i huset: det funkar bra för mig att hämta vattnet i brunnen: verkar onödigt och krångligt med vattenrör som kan gå sönder och läcka i huset... men när man väl provat finns det ingen chans att man "går tillbaka". (Eller som Vattenklosett/potta eller Automat/manuell växellåda)

..och för att svara på din fråga: Sök på t.ex. "GH60" eller "DZ60" eller spana på t.ex. https://kbdfans.com/ (för att ta en av alla butiker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Var kan jag börja leta om jag nu ska ge mig på ett 60% tangentbord med QMK-stöd?
Vet inte om jag skulle vinna så mycket på att bygga ett eget, får kolla runt lite efter vad som finns först, läste nånstans att det blir inte billigare att bygga själv, så då är det bara värdet i att kunna skräddarsy tangentbordet som kommer utav att bygga ett.
Tänker att det förmodligen är vettigare att prova köpa ett färdigt först bara för att se om de ens är något för mig till att börja med, även om jag har lödutrustning och alla verktyg.

Det blir snarare dyrare Men som tidigare nämnt, om du vill ha det helt programmerbart (med QMK/VIA-stöd) så är det bäst att du kör custom eftersom stödet annars kan vara ganska begränsat. Jag vet inte vad du har för budget, men köper du ett DZ60 och en plastlåda kan du klara dig rätt billigt. Kanske en hundring eller så extra om du vill ha en plate också (annars får du löda brytarna rakt på kretskortet men det funkar det också). Utan frakt då, men den var inte så farligt dyr när jag beställde. Däremot får du betala momsen separat när det ska genom tullen.

Då är det räknat på ett DZ60, en plastlåda, 70st Gateronbrytare och stabilisatorer. Det landar på 77 USD från kbdfans. Ska man löpa linan ut med plåt och glidmedel och allt sånt där så blir det naturligtvis enkelt att priset springer iväg en hel del.

Ja, och du måste köpa keycaps då också, kostar 250kr eller så för en billig uppsättning från maxgaming.se

Därifrån kan du för övrigt också sätta ihop ett 60% om du vill.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-compact-m...
https://www.maxgaming.se/sv/brytare/gmmk-gateron-red-mekanisk...-
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gmmk-abs-105-keycap-set-n...

Inte direkt billigare än kbdfans men du slipper löda och beställer allt inrikes. Du får även välja lite mer fritt vilka brytare du vill använda i så fall. Tveksamt om det går att programmera däremot, och i vilken utsträckning i så fall.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Det blir snarare dyrare Men som tidigare nämnt, om du vill ha det helt programmerbart (med QMK/VIA-stöd) så är det bäst att du kör custom eftersom stödet annars kan vara ganska begränsat. Jag vet inte vad du har för budget, men köper du ett DZ60 och en plastlåda kan du klara dig rätt billigt. Kanske en hundring eller så extra om du vill ha en plate också (annars får du löda brytarna rakt på kretskortet men det funkar det också). Utan frakt då, men den var inte så farligt dyr när jag beställde. Däremot får du betala momsen separat när det ska genom tullen.

Då är det räknat på ett DZ60, en plastlåda, 70st Gateronbrytare och stabilisatorer. Det landar på 77 USD från kbdfans. Ska man löpa linan ut med plåt och glidmedel och allt sånt där så blir det naturligtvis enkelt att priset springer iväg en hel del.

Ja, och du måste köpa keycaps då också, kostar 250kr eller så för en billig uppsättning från maxgaming.se

Därifrån kan du för övrigt också sätta ihop ett 60% om du vill.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/gmmk-compact-m...
https://www.maxgaming.se/sv/brytare/gmmk-gateron-red-mekanisk...-
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gmmk-abs-105-keycap-set-n...

Inte direkt billigare än kbdfans men du slipper löda och beställer allt inrikes. Du får även välja lite mer fritt vilka brytare du vill använda i så fall.

Det mesta finns hos keygem.store

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det mesta finns hos keygem.store

Inte i lager dessvärre, annars är det den sidan jag hade rekommenderat själv. Men allt lär väl komma tillbaka in i lager så småningom men i skrivande stund har de inga DZ60 tillgängliga. Hotswap finns men det är väl bara ANSI så vitt jag förstår.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Inte i lager dessvärre, annars är det den sidan jag hade rekommenderat själv. Men allt lär väl komma tillbaka in i lager så småningom men i skrivande stund har de inga DZ60 tillgängliga. Hotswap finns men det är väl bara ANSI så vitt jag förstår.

Haha, såklart att det va slut bara för att jag inte dubbelkolla. 🙃

Permalänk
Medlem

Har börjat kika lite efter ett 60/65% tangentbord och funderar lite på
Ducky One 2 Mecha Mini, Vortex Pok3r eller Varmilo VA69.
Har ett VA88 idag så vet ju hur Varmilo känns generellt men ingen erfarenhet av de andra två. Någon som har input på dessa?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Har börjat kika lite efter ett 60/65% tangentbord och funderar lite på
Ducky One 2 Mecha Mini, Vortex Pok3r eller Varmilo VA69.
Har ett VA88 idag så vet ju hur Varmilo känns generellt men ingen erfarenhet av de andra två. Någon som har input på dessa?

Om du lägger focus på RGB så är väl Ducky det du vill ha.

Mellan Pok3r och VA69 måste du först bestämma vilken formfaktor du verkligen vill ha.
Annars så har Varmilo bra kvalitet på keycaps'en, men har du redan ett VA88 så kan du ju föra över dem till pok3r.

Som jag förstår det så har pok3r större möjligheter till att custumisera din layout mer.
Annat plus för pok3r är att du kan använda samma chassin som folk använder när de bygger custum keyboards. (tray mount, pris ungefär 500-1000kr)