En dator för MS Flight Simulator. Rätt val av Chassi, PSU, CPU?

Permalänk
Medlem

En dator för MS Flight Simulator. Rätt val av Chassi, PSU, CPU?

Så nya Microsoft Flight Simulator fick mig att inse att min dator inte längre håller och behöver bytas ut.
I researchen av komponenterna så läser jag om lanseringen av 3080 korten och hypen den skapat och naturligtvis så blir även jag ett offer.

Mitt bygge på komponentkoll.se

3080 kortet är den enda komponenten jag inte kan tänka mig att byta ut, allt annat är öppet för diskussion. Så snälla, kom med något tips. Allt är välkommet

  • Är det lika bra att slå på med i9 eller byta till ett motsvarande AMD kort?

  • Räcker 650W i nätagg.?

  • Vill prioritera låga temperaturer, är Meshify bra val då?

Tack!

Permalänk
Medlem

Högst IPC är fortfarande det som gäller och MSFS2020 verkar inte använda mer än 6 kärnor. Vänta in AMDs 5000-serie i början av november och köp den CPU som har högst IPC då som ryms i din budget!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Högst IPC är fortfarande det som gäller och MSFS2020 verkar inte använda mer än 6 kärnor. Vänta in AMDs 5000-serie i början av november och köp den CPU som har högst IPC då som ryms i din budget!

Vilket schysst tips, tack. Stöd för fler kärnor är inget som de kan läggas till i efterhand via uppdateringar? Eller det är såhär de vill ha det? Ursäkta min okunskap och tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av arabfis:

Vilket schysst tips, tack. Stöd för fler kärnor är inget som de kan läggas till i efterhand via uppdateringar? Eller det är såhär de vill ha det? Ursäkta min okunskap och tack igen

Lär nog bli bätte stöd över tid, MSFS2020 lär leva många år. Men kikar man på xplane/prepar3d så är de också dåliga på att dra nytta av många kärnor, så det kommer nog ta tid att få till det. Att gå från DX11 till DX12 är nog prioriterat som första större steg.

Visa signatur

Dator: Mac