Western Digital gör SSD-premiär för PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Western Digital gör SSD-premiär för PCI Express 4.0

En trio SSD-lagringsenheter täcker in såväl M.2-enheter som instickskort och Thunderbolt 3-ansluten lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det enda som spelar roll är Random Reads och Writes i QD1-4.

Permalänk
Hedersmedlem

Waow. 6-7 gigabyte per sekund. Det är väl typ tillräckligt för att DDR3-minnen skulle kunna bli en flaskhals.
Nu får man väl inte PCI-express 4 M-2 och DDR3 på samma moderkort så situationen lär inte uppstå.

Men ändå alltså. Det är ju helt galet vad snabb lagringen blivit.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alltid varit nöjd med Western Digital. Kanske blir en sådan här framför Samsungs 980 Pro då!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

hade det varit möjligt att göra en DIMM adapter som man kan sätta en m.2 i?.. det borde la sänka latensen och öka hastigheterna till lagringen??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Känns som min 970 EVO Plus hänger med rätt bra ändå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Waow. 6-7 gigabyte per sekund. Det är väl typ tillräckligt för att DDR3-minnen skulle kunna bli en flaskhals.
Nu får man väl inte PCI-express 4 M-2 och DDR3 på samma moderkort så situationen lär inte uppstå.

Men ändå alltså. Det är ju helt galet vad snabb lagringen blivit.

Nja, om du nu inte kör DDR-800 i enkelkanalskonfiguration kanske. Då landar ju den maximala bandbredden på 6400MB/s.
I allt annat, speciellt om du går upp i antal kanaler, springer DDR fortfarande rätt långt ifrån.
Max teoretisk sekventiell överföringshastighet alltså.

Då ska vi inte börja prata om saker som latenser, där en SSD och icke-volatilt minne kommer LÅNGT bakom volatilt dito (läs: RAM).
Sen finns det lite spännande hybridtekniker (så som Intel Optane), men med tanke på att användningsscenarierna skiljer sig (och kommer så göra för en överskådlig framtid) mellan lagring och RAM så kommer det inte rent realistiskt att innebära en flaskhals i de allra flesta fallen.

Här är en (dock inte särskilt ny, men vad gäller magnituder är den fortfarande 6 år efter den postades lite intressant för att illustrera hur stora skillnaderna är) tabell för att få ett litet grovt hum om latenser i jämförelse:

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Känns som min 970 EVO Plus hänger med rätt bra ändå.

https://i.imgur.com/NrnWqIB.png

Totalt irrelevant! Det som du ska bry dig om är Random 4K och Q1T1 där du får 58mb/s.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson88:

Nja, om du nu inte kör DDR-800 i enkelkanalskonfiguration kanske. Då landar ju den maximala bandbredden på 6400MB/s.
I allt annat, speciellt om du går upp i antal kanaler, springer DDR fortfarande rätt långt ifrån.
Max teoretisk sekventiell överföringshastighet alltså.

Då ska vi inte börja prata om saker som latenser, där en SSD och icke-volatilt minne kommer LÅNGT bakom volatilt dito (läs: RAM).
Sen finns det lite spännande hybridtekniker (så som Intel Optane), men med tanke på att användningsscenarierna skiljer sig (och kommer så göra för en överskådlig framtid) mellan lagring och RAM så kommer det inte rent realistiskt att innebära en flaskhals i de allra flesta fallen.

Här är en (dock inte särskilt ny, men vad gäller magnituder är den fortfarande 6 år efter den postades lite intressant för att illustrera hur stora skillnaderna är) tabell för att få ett litet grovt hum om latenser i jämförelse:
https://i.imgur.com/z1o37m9.jpg

I know I know.

Jag tänkte först skriva ut alla if s and hows. Började skriva om både latenser, frekvenser, flera kanaler och allt det där - men det ströks igen. Det blev ett kortare inlägg (för en gångs skull).

Men ja DDR3 skulle kunna vara begränsningen här. I teorin. Det är imponerande oavsett alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I know I know.

Jag tänkte först skriva ut alla if s and hows. Började skriva om både latenser, frekvenser, flera kanaler och allt det där - men det ströks igen. Det blev ett kortare inlägg (för en gångs skull).

Men ja DDR3 skulle kunna vara begränsningen här. I teorin. Det är imponerande oavsett alltså.

Hehe, det går att göra allt onödigt långt ibland - så det var inte menat som någon pekpinne i sig, kan vara skönt att det inte blir alltför utförligt. I teorin har du ju rätt i att den maximala bandbredden under vissa förutsättningar är jämförbar.

Personligen är jag kanske inte lika imponerad, jag väntar på 4+st enheter i RAID 0 innan mina ögon börjar spärras upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns ju som om 8x 3.0 PCIe-kortet blir jävligt intressant om DirectStorage slår och man inte orkar byta moderkort till ett som har PCIe 4.0 NVMe

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att notera är att läshastigheter om 7 GB/s och kombinationen PCI Express 4.0, NVME och M.2 gör att WD Black SN850 möter de krav som Sony ställer på expanderad lagring i Playstation 5.

Det vet vi inte än iofs. Den ska testas och godkännas av Sony först.
Men förhoppningsvis så.

Permalänk

Priset dock. Känns inte som att man får supermycket fler GB per krona än för 5 år sedan. När kan vi alla gå och köpa en PCI-e-disk på 10 TB för en tusenlapp? Undrar om det någonsin blir av i det här tempot.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hade det varit möjligt att göra en DIMM adapter som man kan sätta en m.2 i?.. det borde la sänka latensen och öka hastigheterna till lagringen??

Intel har Optane DC, men det är än så länge något som bara kan användas med vissa Xeon-processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har Optane DC, men det är än så länge något som bara kan användas med vissa Xeon-processorer.

oh fan häftiga grejjer :D... lär ju bara kosta dom 10 förstfödda och ett tiotal njurar att införskaffa

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Dregelfaktor på instickskortet på 4tb. Lär kosta som ett RTX 3090 dock...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Totalt irrelevant! Det som du ska bry dig om är Random 4K och Q1T1 där du får 58mb/s.

Vad är det som gör det irrelevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Totalt irrelevant! Det som du ska bry dig om är Random 4K och Q1T1 där du får 58mb/s.

Åja. Irrelevant är det ju bara om man inte har nytta av sekvensiell läs/skrivhastighet. Jag kör en hel del ljud och videoredigering och ser ofta i HWinfo att det är höga läs/skrivhastigheter och märker av att det känns rappare än min 830 (SATA-SSD) jag har haft innan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selmalagerlöf:

hade det varit möjligt att göra en DIMM adapter som man kan sätta en m.2 i?.. det borde la sänka latensen och öka hastigheterna till lagringen??

Vi har ju redan Optane DIMM om det är en sådan lösning man är ute efter.
Tror hursomhelst att någon cachad lösning skulle vara det optimala för riktigt bra hastigheter till ett vettigt pris.

Hoppas att det kommer bättre systemintegrerade cachelösningar när DDR5 släpps, eller att man helt enkelt tar tillvara bättre på eventuella rammängder vid spelutveckling.
Det känns lite vanskligt att sitta med 64GB ram och inte ha någon annan möjlighet till att göra bruk av det än Primocache.

Primocache är visserligen riktigt bra, men det hade varit ännu bättre om man kunde cacha enskilda mappar, som kunde knytas till enskilda applikationsstarter.
Det går i och för sig kanske om man gör enskilda partitioner för varje spel, men hu så omständigt.

Skulle vara mycket trevligare om varje spel hade en slider där man kunde ange mängd ram man vill åsidosätta till prefetching.

Permalänk

0.3 DWPD = Prutt

Permalänk
Medlem

Med andra ord som del flesta lite bättre konsument-nivå SSD/NVMe.

Skall man ha 1 och 3 DWPD i 5 års drift börja det bli ordentligt dyrt och skall man ha 10 och 30 DWPD i 5 år så blir det väldigt dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Alltid varit nöjd med Western Digital. Kanske blir en sådan här framför Samsungs 980 Pro då!

Har personligen aldrig haft problem med Samsungs SSD (varken M2, NVME eller SATA). Vet inte hur WD SSD:er är men deras mekaniska har aldrig svikit mig. Så det känns ju som att du kommer nog att vara nöjd oberoende.

Skrivet av The Kristoffer:

Priset dock. Känns inte som att man får supermycket fler GB per krona än för 5 år sedan. När kan vi alla gå och köpa en PCI-e-disk på 10 TB för en tusenlapp? Undrar om det någonsin blir av i det här tempot.

Inte i någon nära framtid med tanke på att inte ens mekaniska diskar är i närheten av så billiga.
SSD priserna / GB har däremot varit på nedgång under flera år och fortsätter sjunka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

trevlig hastighet, vad är det man ska sikta på att köpa i SSD väg om man värderar många skrivningar över extrem hastighet? alla gen4 är ju relativt snabba, jag är mer intresserad av att få så många läs/skrivningar som möjligt, är det samsung pro modellerna som gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har personligen aldrig haft problem med Samsungs SSD (varken M2, NVME eller SATA). Vet inte hur WD SSD:er är men deras mekaniska har aldrig svikit mig. Så det känns ju som att du kommer nog att vara nöjd oberoende.

Inte i någon nära framtid med tanke på att inte ens mekaniska diskar är i närheten av så billiga.
SSD priserna / GB har däremot varit på nedgång under flera år och fortsätter sjunka.

Har faktiskt inte provat WD i SSD, endast Intel och OCZ. WD har jag kört tio år sedan som HDD, gick över till SSD sen. Så kanske lite naivt att anta att de kommer fungera bra som SSD också. Men har bara hört bra om Samsung och de är ju klassledande, svårt det där nu när man hör lovorden också. Blir definitivt antingen WD eller Samsung då!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Blev redan en Samsung 980 PRO 1TB SSD men trevligt med fler alternativ

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Totalt irrelevant! Det som du ska bry dig om är Random 4K och Q1T1 där du får 58mb/s.

Bara irrelevant för de som ej gör något vettigt vid datorn.

Nå dessa ssd blir så dyra så det bara är en liten skara som har behovet, men de prispressar andra billigare nmve ssd så dessa blir billigare.

Angående snabba ssd för spel. Så har både Microsoft och Sony inte den kunskap som många på olika forum besitter att det är en meningslös investering, tänk vad mycket pengar dessa företag hade tjänat på nästa generation konsoler om de hade haft teknisk kunnig personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående snabba ssd för spel. Så har både Microsoft och Sony inte den kunskap som många på olika forum besitter att det är en meningslös investering, tänk vad mycket pengar dessa företag hade tjänat på nästa generation konsoler om de hade haft teknisk kunnig personal.

Det är i mångt och mycket en menlös investering då programmen som körs inte drar nytta av det, mycket tack vare Sony och Microsoft som kört på hårddiskar tills nu. Nu när Sony och Microsoft ansluter sig till 2010-talet ger det såklart bättre möjlighet för utvecklarna av programvara att ta till vara på den prestanda en inte insignifikant andel av pc-sfären redan besitter.