Gigabytes Geforce RTX 3000-kort dras med undermåliga strömkontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

dålig strömmatning, dåliga kontakter och dåligt tillgång.. Inte lätt att vara 3xxx serien nu.

Men priset var väl bättre nu jämfört med när 2000-serien kom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är ju dock lite skillnad på att installera ett grafikkort och att behöva montera bort hela kyllösningen för att komma åt denna kabel.

Jag har två stycken Gigabyte 3080 Gaming OC på väg till mig, anländer måndag.
Förhoppningsvis är detta problem fixat annars återkommer jag med recension

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja dem måste ha sina marginaler.

Inte ”dem”.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UniMatrixZ:

Jag har två stycken Gigabyte 3080 Gaming OC på väg till mig, anländer måndag.
Förhoppningsvis är detta problem fixat annars återkommer jag med recension

Håller tummarna för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

mitt köp av ett begagnat 2080 Ti börjar kännas mer och mer vettigt för varje dag som går

Skönt att höra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Håller tummarna för det!

Sen om recensionen innefattar en lödkolv, en rörtång och ett kg lödtenn då är det illa

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Betyder att alla hundratalet 3080-kort Gigabyte lyckats leverera världen över behöver returneras?

I see what you did there

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skönt att höra

Det är dock ingen superduper uppgradering från mitt RX 5700 XT i de spelen jag spelar mest, köpte mest det för att jag vill ha ray tracing i WoW: Shadowlands

Dock hade jag brutala problem med spel äldre än DX11 tiden på mitt RX 5700 XT med buggar och ostabil fps, känns som de helt glömt bort att folk spelar äldre spel ibland men aldrig haft sådana problem med Nvidia.

Hoppas verkligen RTX 3070 blir mindre plågat av problem vid lansering, det är det kortet som är det största och mest intressanta för den större skaran människor, vi är väldigt få på sweclockers som vill köpa det absolut värsta för enorma summor pengar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_hh:

Känns som att detta görs till en väldigt stor grej. Klarar man att installera ett grafikkort så fixar man nog att trycka tillbaka en kabel som åkt ur.

Samma sak om hjulet på bilen din försvinner på E4:an liksom. Är väl bara att stanna och montera dit hjulet igen... vad är den stora grejen liksom?

När man köper ett grafikkort direkt ur butik så ska det självfallet fungera ordentligt. När det dessutom verkar handla om ren och skär inkompetens från Gigabyte så ska de självfallet få kritik. Dessutom är det en ofantlig skillnad mellan att trycka ned ett grafikkort i PCI-E uttaget och öppna ett grafikkort och tappa garantin alt. riskera att förstöra något annat. Framförallt för den mindre kunniga personen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_hh:

Känns som att detta görs till en väldigt stor grej. Klarar man att installera ett grafikkort så fixar man nog att trycka tillbaka en kabel som åkt ur.

Men pinnarna lossnar ju från kontakterna? Visst handlar det om mer än att fippla en kabel hära?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Kul att höra när man väntar på 3080 gigabyte eagle oc. Hoppas det inte händer mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ejziponken:

RIP. Tänkte beställa ett Gigabyte idag eftersom de har färre förbokningar på många sidor men ändrade mig och nu kommer detta fram. Känns som jag duckade en kula där.

Fast de skrev uttryckligen att detta fixats och de kort som håller på att tillcerkas för alla bokningar lär inte ya det problemet. Sen huruvida det stämmer är en annan femma och återstår att se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john_hh:

Känns som att detta görs till en väldigt stor grej. Klarar man att installera ett grafikkort så fixar man nog att trycka tillbaka en kabel som åkt ur.

Produkter man köper ska ju dock fungera, oavsett vad man ”kan” fixa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kommer nån ihåg de billiga fläktarna från ebay och liknande man kopplade in i molex? Det hände ju typ aldrig att det var 100% bra när man skulle koppla dom. Man vinglade värre än en skitfull politiker när man skulle styra. Detta är liknande, fast denna kontakt är mycket tätare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Bildexpert

Jag hade detta problem med mitt 3090 Gaming OC, men samtidigt var min ena 6+2 kontakt från PSU:n inte heller i superbra skick så i specifikt mitt fall tror jag inte att Gigabyte var ensamt skyldiga till problemet utan det blev en kombination. Odiskutabelt dock att designen är bristfällig även om det i slutändan gick bra för min del.

Permalänk
Medlem

Vad är det för jävla smuts?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Samma sak om hjulet på bilen din försvinner på E4:an liksom. Är väl bara att stanna och montera dit hjulet igen... vad är den stora grejen liksom?

När man köper ett grafikkort direkt ur butik så ska det självfallet fungera ordentligt. När det dessutom verkar handla om ren och skär inkompetens från Gigabyte så ska de självfallet få kritik. Dessutom är det en ofantlig skillnad mellan att trycka ned ett grafikkort i PCI-E uttaget och öppna ett grafikkort och tappa garantin alt. riskera att förstöra något annat. Framförallt för den mindre kunniga personen.

Viss skillnad på allvarlighetsgrad där va? Lossnar en pinne lite på g-kortet vid montering så är risken för allvarliga personskador tämligen minimal.

Annars så håller jag med om att det är ofantligt dåligt att man inte lyckats få till denna simpla kontakt. Dock inget jag riktigt orkar bry mig om på grund av att det är så enkelt att åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kommer nån ihåg de billiga fläktarna från ebay och liknande man kopplade in i molex? Det hände ju typ aldrig att det var 100% bra när man skulle koppla dom. Man vinglade värre än en skitfull politiker när man skulle styra. Detta är liknande, fast denna kontakt är mycket tätare.

Ja klassiskt problem, särskilt om man hade molex som inte hade alla pinnarna, ett litet helsike att försöka styra dem rätt samtidigt som man fick hålla bak på sladdarna för de inte skulla hoppa ur kontakten

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är delad skuld här mellan Gigabyte och Nvidia. Gigabyte behöver jag knappast förklara varför de bär en del av skulden. Ger däremot Nvidia en del också då som det framgick innan och vid släppet så gavs partnertillverkarna knappt någon tid alls mellan att få kort specifikationer och att de skulle skeppas. Så även om Gigabyte ville göra mer validering gavs de knappt tid innan de skulle skeppas.

Så förvirrad varför Nvidia gjort livet så jobbigt för sina partnertillverkare. Specifikationerna var spikade långt innan partnertillverkarna fick se de. Vill minnas, men orkar inte leta källan, att de fick mer eller mindre reda på information samtidigt som allmänheten. Dra era egna slutsatser om vad det betyder att Nvidia har för syn på sina partnertillverkare.

Vill också understryka att de troligen inte gjort den kontaktlösningen för att spara pengar. Fastlött på PCB är billigare gentemot att ha en hel förlängningskabel med ytterliggare kontaktdon som lötts på insidan och samma PCI-E kontaktdon i andra ändan. Säger däremot inte emot att de kan ha råkat snåla lite på PCI-E kontaktdonet på förlängningskablarna. Lite som med MLCC vs POSCAP snacket rörande Gigabyte, det är inte en kostnadsfråga varför Gigabyte kör POSCAP (lång men sevärd video).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Kul att höra när man väntar på 3080 gigabyte eagle oc. Hoppas det inte händer mig.

Citat:

Enligt Gigabytes representant har företaget tagit fram en ny och förbättrad kontaktlösning, vilken också används på senare partier av kort som skeppas från fabrik.

Komiskt nog så kan leveransproblemen rädda dig från detta då ifall du behöver vänta ett tag lär du troligen få de fixade revisionerna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kommer nån ihåg de billiga fläktarna från ebay och liknande man kopplade in i molex? Det hände ju typ aldrig att det var 100% bra när man skulle koppla dom. Man vinglade värre än en skitfull politiker när man skulle styra. Detta är liknande, fast denna kontakt är mycket tätare.

Ja sladdriga molex har vi nog alla lite äldre stött på när vi kopplat fläktar. Har några kvar faktiskt. En fix är att hålla dom i mitten och tex smältlimma baksidan där kabeln går ut. Funkar på en fläkt adapter för nån tia men inget man gör på sitt nya 3090 för 15 papp eller mer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

En gammal klassiker är annars molexkontakter som är såpass tröga att man knäcker lödningarna på kretskortet... det här är på ungefär samma nivå.

Ojoj vad man varit med om det, stiften blir snea, åker bakåt och grejer. Köpa molexadaptrar är verkligen på lotto om de ska funka mer än en gång.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Skulle säga att det är delad skuld här mellan Gigabyte och Nvidia. Gigabyte behöver jag knappast förklara varför de bär en del av skulden. Ger däremot Nvidia en del också då som det framgick innan och vid släppet så gavs partnertillverkarna knappt någon tid alls mellan att få kort specifikationer och att de skulle skeppas. Så även om Gigabyte ville göra mer validering gavs de knappt tid innan de skulle skeppas.

Eh va.. det är ju standard 8pin. De har bara valt en sketen underleverantör och slarvat i quality control.

Permalänk
Medlem

Ett tag kände jag att det kanske var tidigt av mig att köpa ett 2070 Super och att jag skulle ha väntat på 3000 serien. Men med tanke på problemen och att det kommer vara omöjligt för gemene man att få tag på dessa så gråter jag mig inte tills sömn längre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Problemet som är större än tröga kontakter/stift som lossnar är snarare att risken för bränd elektronik eller rent av brand är överhängande. Köpte för länge sedan ett tiopack molex till satasladdar där pinnarna i molexkontakten är sköra som aluminiumburkar med utklippta vingar (vingarna är till för att hålla dem kvar i kontakten). Är lätt att få dem att halka ur, men det värsta är att hela konstruktionen i sig är så billig att även om jag nu fick i kontakterna till slut så har tre av dem brunnit upp. De brann heller inte upp direkt, utan kunde gå i veckor, månader utan problem. Två gånger gick det mindre allvarligt till, men som tur var så var jag tredje gången snabb att få av dator innan det blev kortslutning eller andra värre problem. Väl uppe hade (den vita) molexkontakten då delvis smält till en brungul boll och tyvärr även smält ihop med och sabbat nätaggets molex.

Med en molex mindre på nätagget och skräcken över att kanske starta en brand nästa gång ville jag inte gå på niten igen, utan jag tog ur cylindrarna ur molexen, och lödde sedan om dem på riktigt. Då såg jag hur kass lödning det var. Bytte även ut sladdarna mot de som gick till nätaggets förlorade molex eftersom den i adaptern hade väldigt få tunna trådar. Allt var insparat till undermålighet! Varför får sådan skit ens säljas?

Permalänk

Der8auer tog upp det här problemet i sin video när han vattenkylde deras 3090.

Gigabyte RTX 3090 Water Cooled - Is It Worth It?

Kolla från 5:36 om ni vill se detaljer på lösningen(eller problemet). Samt 11:47 där han förklarar hur dum konstruktionen är i kylningssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_hh:

Känns som att detta görs till en väldigt stor grej. Klarar man att installera ett grafikkort så fixar man nog att trycka tillbaka en kabel som åkt ur.

Känns det verkligen rimligt att en produkt för 8000-10000 sek har ett liknade problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Känns väl sådär att man inte lyckas med en strömkontakt som sett likadan ut i snart 20 år...

Precis! Får känslan att någon tänkt snett vid något tillfälle men istället för att ge efter för sin hybris och förstöra/återvinna de felaktiga kontakterna så måste de bara prånglas ut i smyg till intet ont anande människor...

Skrivet av Falistar:

Känns det verkligen rimligt att en produkt för 8000-10000 sek har ett liknade problem?

...till exempel på dyra premiumprodukter där saker som dålig kvalité inte finns på kartan för kunden.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

mitt köp av ett begagnat 2080 Ti börjar kännas mer och mer vettigt för varje dag som går

2080Ti är ett fint kort med bra prestanda även om ett "fungerande" 3080 har bättre prestanda. Eller som man brukar säga inom fotokretsar: den bästa kamera är den man har med sig.

Permalänk
Inaktiv

Ska erkänna att jag ganska ofta vrider loss plastbiten som ska hålla fast sladden. Grafikkort brukar vara OK men speciellt mobo-kontakten sitter ju alltid djävulusiskt hårt. Och så får man hålla på och böja och lyssna hur allting knakar...