Länge haft problem med kraschande dator i olika situationer, moderkortet som är problemet?
Operativsystem: Windows 10
Processor: i5 2500k (ej OC, köpte K för att det var på modet och tänkte kanske testa, men aldrig överklockat...)
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H80
Moderkort: ASROCK P67 EXTREME4 GEN3
Minne: CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz
Grafikkort: Radeon R9 280x
Hårddisk: 120+240 GB SSD, tror inte märkena är intressanta
Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+
Datorn har kraschat mer eller mindre sedan jag byggde ihop den, men har aldrig orkat ta itu med det, då det har varit ganska infrekvent. Oftast löser det sig ett tag om jag formaterar om och återinstallerar en färsk Windows-install, vilket får mig att tro att det beror på något med drivrutiner och moderkortet.
Idag började den med en ny grej: att krascha ganska direkt efter jag börjat spela Risk of Rain 2, medan spel som Heroes of Newerth verkar fungera bra fortfarande.
Annars brukar krascherna vara helt random, och ett vanligt fel efter en krasch är att skärmarna (har 2x) inte får kontakt med grafikkortet efter en krasch, även om datorn verkar starta OK (USB-lampor m.m. flashar upp som vanligt). När det händer brukar jag bara vänta en stund innan jag startar igen, så får den kontakt... ibland kan det dröja, ibland går det direkt efter...
Har bytt grafikkort en gång från mitt gamla GTX 580 till det jag nu har, varför jag inte tror att det beror på grafikkortet. Men jag kan ju ha fel! Jag har testat minnena förut och de har fungerat utan problem, men det är ett litet tag sedan jag testade dem nu.
Var bör jag lämpligast börja? Jag har lite fått slut på tålamod när det gäller att felsöka, och antar att jag bör byta ut delarna en efter en för att hitta felet. Därför tänker jag att moderkortet kanske är en bra plats att börja? Vad kan jag isåfall byta ut det till för, helst billigt, moderkort? Är det snarare PSU:n som bör bytas?
Jag har inte så mycket pengar att leka med nu p.g.a Corona m.m. varför jag inte kan bygga en ny dator nu på närmsta sikt.
MvH!