Gigabytes Geforce RTX 3000-kort dras med undermåliga strömkontakter

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, Gigabyte verkar inte kunna göra någonting rätt så känns ganska väntat att de skulle snåla på QC.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ryyys

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är det första och sista jag köper som är tillverkat av Gigabyte. Deras egna app där man laddar hem mjukvara för RGB och annat gjorde datorn helt obrukbar, troligen pga något som heter Easy Tune Engine som installerades automatiskt. Det var ju lätt åtgärdat med en avinstallation av ett program som egentligen bara är bloatware, men det gav ett dåligt intryck.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej. nividas släpp av 30xx serien var inte något vis framstressad.

Att det finns så få att få tag på beror bara på den stora efterfrågan och att alla beställer minst 20 kort var.

Kvalitetskontrollen för partnerkort handlar bara om att dessa ville tjäna pengar och inte om att nvidia inte gav dem mycket tid till att konstruera dessa.

nvidia är inte alls på något vis oroliga för de kommande konsolerna och AMD-kortet...

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem med mitt gigabyte gaming oc kort. Första gången var det bara lite problem när jag satte i kontakterna. Men andra gången fick jag knappt i kontakterna efter ett kabelbyte. Efter lite lirkande så kollade jag kontakterna och visst hade en del pinnar åkt in.

Dock var detta inget större problem, tog mig 5min att fixa pinnarna och nu glider kontakterna i som en oljad blixt.
Plus att jag fick lägre temps för jag passade på att byta kylpastan med

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har detta på det Eagle OC 3080 som jag köpte. När jag skulle stoppa in ena 8-pin tog det emot. Ibland är det trögt så tryckte till lite mer och då började den gå in men stoppade sen för det kändes inte som vanligt. En av stiften hade börjat tryckas in. Böjde det lite med en tun pinsett så den log rätt i mitten och kunde sen trycka in. Men nu sitter ett stift typ halvägs bakåt vilket inte känns ok då jag kan tänka mig att det i framtiden finns risk att det kan lossna ännu mer när jag flyttar grafikkortet.

Ska bli itnressant att se vad Gigabyte Norden säger. Har ett 3090 Eagle OC också (testar för min site - tanken är att sälja av det sen) men där såg jag inte det problemet men ska titta lite noggrannare igen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ja dem måste ha sina marginaler.

"Yes them must have their margins"... skriver man inte på engelska HELLER!.. (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Som svensk är de bara att gå till ARN och påvisa att dom byter ut korten i usa och uk.
Du kommer garanterat att vinna.

Permalänk
Medlem

Bara elände nu, lite trist när man tänker tillbaka på den grymma presentationen av skinnpajen den 1/9. Då var man bra taggad, men nu är det mest mörka moln som sveper in.

Jag sitter lugnt i båten och hoppas att AMD lyckas bättre, då blir det en knallröd spelburk den här gången, det var ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Men priset var väl bättre nu jämfört med när 2000-serien kom?

Jo det är ju sant. Synd bara att det är två tusen över utlovat pris.
Om detta är för att introduktionspriserna är slut eller pga tillgång vetefan.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Bara elände nu, lite trist när man tänker tillbaka på den grymma presentationen av skinnpajen den 1/9. Då var man bra taggad, men nu är det mest mörka moln som sveper in.

Jag sitter lugnt i båten och hoppas att AMD lyckas bättre, då blir det en knallröd spelburk den här gången, det var ett tag sedan.

Det är väl knappast Nvidias fel att en grafikkortstillverkare som använder deras kretsar gör en undermålig kontruktion dock.

Nvidia har ju till och med en annan lösning på kontakter

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

https://media0.giphy.com/media/2D3d4M1J3qawo/200.gif

Hur svårt kan det vara att lansera en produkt vars specifikation stämmer med det man får i verkligheten och där saker inte har fel storlek eller är Dit-McGyvrade med tandtråd och tuggummi?

Det är svårt. Annars hade ju alla gjort helt rätt hela tiden. Men du ju en möjlighet här att starta eget och sopa mattan med dessa amatörer

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Gör om gör rätt då..i denna så hetsiga debatthöst. Herregud! De är ju inget konstigt i sig och de händer alltid nåt med produkter, så är de.

Gigabyte "Vi uppmanar alla att titta på sina kort" Resten av skaran gjorde de inte eller fick skicka tillbaka sin gamingburk.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Under all jävla kritik, är standard komponenter hur kan det ens bli fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoedeOrm:

Inte ”dem”.

@5883

Hen är bättre

Verkar vara riktiga skit kort detta, problem efter problem dyker upp.
Vad ska komma härnäst?

Priset borde ju sänkas till hälften iallafall med denna kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Stötte på liknande problem från gigabyte med vega56. Hade ett fp16 projekt med ~3000 kort, skulle uppskatta att en 300-400 kort fick vi använda elektriskt ledande fett till för att skapa korrekt kontakt med stift. Det sagt så försvann problemen med de kort som kom i senare leveranser.

Intressant, lite samma som dessa, då tycker jag de borde ha lärt sig något Annars har jag förståelse för att saker kan bli fel vid tidiga exemplar. Ungefär som att vi tar denna billigare PCI-e-ström-kontakten och monterar på våra kort, sedan så upptäcker de problemet och beställer en dyrare. Vid 30x0-serien, hmm vi kanske ska testa den där billiga kontakten nu igen, de kanske har fixat den

Permalänk
Medlem

Ännu värre än att man inte kan få i kontakterna är ju risken för varmgång. Om man lyckas få i kontakten men pinnen som sitter i kortet är lite nedtryckt men ändå får lite kontakt kan det bli en jävla värmeutveckling. Smält plast och kortslutning kommer därefter som ett brev på posten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svedberg:

Ännu värre än att man inte kan få i kontakterna är ju risken för varmgång. Om man lyckas få i kontakten men pinnen som sitter i kortet är lite nedtryckt men ändå får lite kontakt kan det bli en jävla värmeutveckling. Smält plast och kortslutning kommer därefter som ett brev på posten.

Ja inte bra om det tar eld och hela boendet mm brinner ner.

Dessa kort borde återkallas omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det är svårt. Annars hade ju alla gjort helt rätt hela tiden. Men du ju en möjlighet här att starta eget och sopa mattan med dessa amatörer

Varför då? Att stora företags lanseringar innebär i stort sett konstanta besvikelser och "screwups" på sätt som är svårursäktade är väl något man får kritisera?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Proffsmobbare

För den som är intresserad av egna kablar t.ex. i samband med vattenblock sedan, är kontakten direkt på kretskortet av typen Molex Micro-Fit Jr. (precis som Nvidia's 12-pin (2x6) kontakt), i storlek 1x8.

https://se.rs-online.com/web/p/wire-housings-plugs/7979079/

https://se.rs-online.com/web/p/crimp-contacts/1512700/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Varför då? Att stora företags lanseringar innebär i stort sett konstanta besvikelser och "screwups" på sätt som är svårursäktade är väl något man får kritisera?

Ja dom ska definitivt ha kritik för dålig kvalitet på strömkontakterna med dessa rapporterade problem.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Så går det när girighet och pengar går före intern kvalitetssäkring och testning på dessa multimiljard företag. Man nöjer sig med att enbart köra elektronalysiska simuleringar för att ge dem godkänt. Inte bara mjukvara som kunderna blir testkaniner och betatestare på längre. Nu verkar även hårdvarutillverkarna strunta i sina interna kvalitetstester och överlåter det till marknaden som är kunden. Måste säga att lanseringen av 30-korten är en enda stor bedrövlig pinsam flopp.

Permalänk
Medlem

Verkar gå bra för Nvidia just nu...

Skrivet av Xinpei:

Samma sak om hjulet på bilen din försvinner på E4:an liksom. Är väl bara att stanna och montera dit hjulet igen... vad är den stora grejen liksom?

När man köper ett grafikkort direkt ur butik så ska det självfallet fungera ordentligt. När det dessutom verkar handla om ren och skär inkompetens från Gigabyte så ska de självfallet få kritik. Dessutom är det en ofantlig skillnad mellan att trycka ned ett grafikkort i PCI-E uttaget och öppna ett grafikkort och tappa garantin alt. riskera att förstöra något annat. Framförallt för den mindre kunniga personen.

Skulle snarare jämföra detta med ICA:s omdatering av köttfärs för flera år sedan. Vilket är totalförbjudet. En händelse som svartlistade hela ICA, inte bara den specifika butiken. Vilket på sikt också skadade andra tillverkare och butikskedjor.

I det här fallet skadas även Nvidia och även andra tillverkare som tillverkar Nvidia kort, samt butiker och färdiga datorer.

Händelsen med ICA inträffade 2007, men jag kommer fortfarande ihåg den. Länk SVT

Nu är det stor skillnad på grafikkort och köttfärs, men oavsett så skadar det hela branschen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Mitt moderkort är det första och sista jag köper som är tillverkat av Gigabyte. Deras egna app där man laddar hem mjukvara för RGB och annat gjorde datorn helt obrukbar, troligen pga något som heter Easy Tune Engine som installerades automatiskt. Det var ju lätt åtgärdat med en avinstallation av ett program som egentligen bara är bloatware, men det gav ett dåligt intryck.

Köpte ett Gigabyte-moderkort jag med trots tidigare negativa erfarenheter med deras grafikkort. Första intryck blev väl sådär där med när alla Vision G som skickats ut till butikerna (kanske fixats nu, vem vet) tydligen har den unika silvernyansen ”Sliver”.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mitt kort där jag fick lirka med pinnarna för att få den på plats, osäker på om någon trycktes in men när jag läser det här blir jag lite nojig (kortet funkar dock felfritt vad jag märkt av just nu)

"För nuvarande användare av Gigabytes RTX 3000-kort i Eagle och Gaming-serien som upplevt problem med tröga strömkontakter rekommenderar vi att granska kontaktpinnarna noga och se att dessa inte har tryckts ned. Sett till kortens höga effektuttag kan oönskade effekter uppstå om alla kontaktpinnar inte får ordentlig anslutning med kabeln från nätaggregatet."

Vad är det som ska uppstå och vad kan kan hålla utkik efter för att se att allt lirar som de ska?

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått skicka in mitt RTX 2080 från Gigabyte på reklamation för att det efter nästan två år började överhettas, ett problem jag läst att andra också fått med deras kort. Jag provade byta kylpasta men det hjälpte ej. Så Gigabyte verkar sådär och jag kommer inte köpa något mer kort från dem.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Någon med ett Vision kort som har fått problem? Mina strömkontakter verkar sitta ganska bra.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qeel:

Jag hade problem med mitt kort där jag fick lirka med pinnarna för att få den på plats, osäker på om någon trycktes in men när jag läser det här blir jag lite nojig (kortet funkar dock felfritt vad jag märkt av just nu)

"För nuvarande användare av Gigabytes RTX 3000-kort i Eagle och Gaming-serien som upplevt problem med tröga strömkontakter rekommenderar vi att granska kontaktpinnarna noga och se att dessa inte har tryckts ned. Sett till kortens höga effektuttag kan oönskade effekter uppstå om alla kontaktpinnar inte får ordentlig anslutning med kabeln från nätaggregatet."

Vad är det som ska uppstå och vad kan kan hålla utkik efter för att se att allt lirar som de ska?

Skicka tillbaka skräpet! Kortet kommer ju sjunka flera tusen extra på andrahandsmarknaden när du väl bestämmer dig för att sälja.

Edit: Såg nu att du frågade efter vad du skulle hålla utkik efter, antar att du menar för att se så att kortet är ett av dom korrekta. Men skulle det visa sig vara ett av dom kassa exemplaren så skicka in det på reklamation även om det verkar lira bra i din dator.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skicka tillbaka skräpet! Kortet kommer ju sjunka flera tusen extra på andrahandsmarknaden när du väl bestämmer dig för att sälja.

Edit: Såg nu att du frågade efter vad du skulle hålla utkik efter, antar att du menar för att se så att kortet är ett av dom korrekta. Men skulle det visa sig vara ett av dom kassa exemplaren så skicka in det på reklamation även om det verkar lira bra i din dator.

Eftersom det verkar fungera som det ska så känns det inte nödvändigt att skicka in det just nu
Tänkte mest var dessa "oönskade effekter" kan vara och om det är något man kan hålla utkik efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Jag har nyligen fått skicka in mitt RTX 2080 från Gigabyte på reklamation för att det efter nästan två år började överhettas, ett problem jag läst att andra också fått med deras kort. Jag provade byta kylpasta men det hjälpte ej. Så Gigabyte verkar sådär och jag kommer inte köpa något mer kort från dem.

Fick problem med mitt gigabyte 2070 och fick det utbytt till ett 2070 super som tur va. Men det blir inga fler gigabyte här hemma.