Permalänk
Medlem

Grabbens första egna dator

Hej på er alla duktiga byggare.

Jag behöver hjälp med köpa ihop allt som behövs till ett datorbygge till min 6åring.
Utan mus och tangentbord, men skärm kommer behövas.

Budget gärna 10kkr, men kanske 12kkr.

Gärna 16ram skulle jag tro, och intel.
Annars inga preferenser egentligen.

Befintlig Laptop används mest till typ minecraft och roblox, men det går fort till andra typer av mer krävande spel osv.

Inte direkt bråttom, lutar åt att det får bli en julklapp.
Något man skall bevaka kommande månader med prisnedgångar om det släpps nya andra grejer typ?

Tankar och idéer på vad jag behöver?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Såhär tänker jag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14268286

6core med hyperthreading, 16GB ram, lagom snyggt chassi, 1TB ssd för 500GB är helt enkelt för lite idag.
Windows ingår inte, så det är ett gäng hundringar till för en licens där.

Skärmen tog jag första bästa 1920*1080, lite bonus att den är 75hz istället för 60

Grafikkortet är det enda jag egentligen har lite problem med själv: Jag valde så billiga komponenter jag kunde (med visst gräns, man ska ju inte ta det absolut billigaste nätagget t.ex.) så att man kan "fylla på" budgeten med grafikkortspengar sist. Känner du att det finns mer pengar i plånboken mot beställningsdatum så köp ett 2060, dom finns för straxt över 4000kr.

Sweclockers prestandaindex för 1660super:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack!

Hur var det med K, F & KF vad gäller överklockning?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Bowman99:

Tack!

Hur var det med K, F & KF vad gäller överklockning?

F-modeller saknar inbyggd GPU så dom blir nån hundring billigare då.
K-modeller har upplåst multiplier så dom kan överklockas väldigt enkelt.

Dock så fick jag inte plats med någon fin kylare i paketet för övercklockning, och jag tänkte att den processorn räckte gott ändå, med tanke på grafikkortet och datorskärmen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

F-modeller saknar inbyggd GPU så dom blir nån hundring billigare då.
K-modeller har upplåst multiplier så dom kan överklockas väldigt enkelt.

Dock så fick jag inte plats med någon fin kylare i paketet för övercklockning, och jag tänkte att den processorn räckte gott ändå, med tanke på grafikkortet och datorskärmen.

Ok vad bra, kanske inte blir relevant att överklocka då på denna nivån typ.

Permalänk
Medlem

Jag hade möjligen lagt på en hundring och tagit ett Kingston A2000 NVME SSD, liten peng extra för en betydligt bättre lagringsdisk.

Om du inte tvunget måste ha intel så håll utkik efter begagnade Ryzen-CPU nu när många uppgraderar och marknaden lär fyllas.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt någonting beggat egentligen då det är betydligt mer bang for the buck, i synnerhet på lite lower end system. Skulle jag kört på nytt så hade det blivit nåt i den här stilen:

Men för de pengarna får man en riktigt fin burk beggad, eller ännu billigare om man bygger själva av begagnade komponenter. Sen kan man såklart sätta in komponenterna i ett nytt chassi så burken ser helt ny och fräsch ut

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Inte direkt bråttom, lutar åt att det får bli en julklapp.
Något man skall bevaka kommande månader med prisnedgångar om det släpps nya andra grejer typ?

Kolla andra trådar, men i tipsen ovan och allmänt är cpu/minne/ssd/moderkort/PSU/chassi ganska fixa utgifter
är du insatt kan du fynda vid rea-tips eller black friday.
Dock är det lätt att man fyndar något bättre något dyrare, t.ex Ryzen 3600 för 1685:- var uppe ett par gånger från Elgiganten.

Det du border hålla mer koll på är GPU, har du budget för 1-2000:- mer så bör det finnas fyndläge både när AMD släpper nya kort i slutet av oktober och kring black friday. Samma resonemang här, fyndar man något mycket bättre kan man få det för ett bra pris men högre än det billiga kortet man hade i budgeten från början.

Permalänk
Medlem

Något i den stilen hade jag byggt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Satte precis ihop denna till en på jobbet som hade en 6 åring.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14269270

Vega 11 kommer man LÅNGT på, sen när han växer upp så är det bara ett grafikkort som behövs.

Permalänk
Medlem

Intressant från er alla, tack.
Ser att några av er föreslår ryzen.
Kanske mer ”bang for the buck ” eller?

Sen har jag med vart inne på både beggade komponenter, det är bara det att jag har för dålig detaljkoll, och kommer säkerligen tabba mig

Även att fynda hade vart nice, men pengarna med nån hundring hit eller dit spelar egentligen ingen roll.

Är mest ute efter en vettig burk grabben kan ha utan massa problem ett par år.

Äldre grabben köpte jag en färdig legion från Elgiganten. Men denna gången tänkte jag mig en mer prisvärd och konfigurerbar maskin.

Sen det kittet för runt 5kkr duger det verkligen till tex fortnite osv i en snart framtid?

Hans storebror har typ I5, 1660, och 16ram.
Jag vill att lillebrorsan skall ha ungefär likvärdigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Intressant från er alla, tack.
Ser att några av er föreslår ryzen.
Kanske mer ”bang for the buck ” eller?

Sen har jag med vart inne på både beggade komponenter, det är bara det att jag har för dålig detaljkoll, och kommer säkerligen tabba mig

Även att fynda hade vart nice, men pengarna med nån hundring hit eller dit spelar egentligen ingen roll.

Är mest ute efter en vettig burk grabben kan ha utan massa problem ett par år.

Äldre grabben köpte jag en färdig legion från Elgiganten. Men denna gången tänkte jag mig en mer prisvärd och konfigurerbar maskin.

Sen det kittet för runt 5kkr duger det verkligen till tex fortnite osv i en snart framtid?

Hans storebror har typ I5, 1660, och 16ram.
Jag vill att lillebrorsan skall ha ungefär likvärdigt med.

Det är smartare att köpa AMD då du kan uppgradera den processorn till 4,6,8,12och16 core om du vill då 450/470 moderkorten ger dig många möjligheter medans intel har stora begränsningar när det gäller uppgradering då nya moderkort behövs för att gå uppåt i uppgraderingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Intressant från er alla, tack.
Ser att några av er föreslår ryzen.
Kanske mer ”bang for the buck ” eller?

Sen har jag med vart inne på både beggade komponenter, det är bara det att jag har för dålig detaljkoll, och kommer säkerligen tabba mig

Även att fynda hade vart nice, men pengarna med nån hundring hit eller dit spelar egentligen ingen roll.

Är mest ute efter en vettig burk grabben kan ha utan massa problem ett par år.

Äldre grabben köpte jag en färdig legion från Elgiganten. Men denna gången tänkte jag mig en mer prisvärd och konfigurerbar maskin.

Sen det kittet för runt 5kkr duger det verkligen till tex fortnite osv i en snart framtid?

Hans storebror har typ I5, 1660, och 16ram.
Jag vill att lillebrorsan skall ha ungefär likvärdigt med.

Ja, AMD är betydligt bättre i den prisklassen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Om du ska köpa något begagnat så köp då ett begagnat grafikkort av någon som fixat sig ett 3080.
2080ti finns att fynda och ett 1060 kommer vara outdated innan slutet av året.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av downup:

Satte precis ihop denna till en på jobbet som hade en 6 åring.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14269270https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14269270

Vega 11 kommer man LÅNGT på, sen när han växer upp så är det bara ett grafikkort som behövs.

Här sa du nåt. En sexåring kan ju nätt och jämnt gå på toa själv, då kanske man inte behöver RTX-grafik eller kunna köra Metro Exodus. Det är ju fortnite och andra "enkla" och icke våldsamma spel som kommer köras.

Skrivet av Bowman99:

Sen det kittet för runt 5kkr duger det verkligen till tex fortnite osv i en snart framtid?

Hans storebror har typ I5, 1660, och 16ram.
Jag vill att lillebrorsan skall ha ungefär likvärdigt med.

@Downup kom med en bra lösning här faktiskt. I den här åldern går det undan i utvecklingen. När han är gammal nog att spela mer krävande spel kommer ju datorn oavsett prisklass vara ett par år gammal, och då kanske det är dags för nytt ändå!

Jag hade nog kört på en AMD-APU faktiskt, och lagt undan lite pengar och köp en cykel eller något också Han kommer ju kunna spela fortnite och R6 på den enligt techspots benchmarks. Gå ner till sektionen "Gaming with the Integrated Vega 11 Graphics" så ser du att Fortnite rullar i 60fps på low i 1080p.

Det kanske låter lite taskigt men det kanske blir lite "pärlor till svin", eftersom grabben din kommer nog fokusera mer på hand-öga-koordinationen än att det poppar in texturer och att gräset inte har individuella grässtrån

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Snåla inte in på skärmen. Köp absolut inte den där 75hz som någon rekommendera.

Köp en 144hz, de är så billiga idag och kommmer kunna tas med till nästa dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Här sa du nåt. En sexåring kan ju nätt och jämnt gå på toa själv, då kanske man inte behöver RTX-grafik eller kunna köra Metro Exodus. Det är ju fortnite och andra "enkla" och icke våldsamma spel som kommer köras.

@Downup kom med en bra lösning här faktiskt. I den här åldern går det undan i utvecklingen. När han är gammal nog att spela mer krävande spel kommer ju datorn oavsett prisklass vara ett par år gammal, och då kanske det är dags för nytt ändå!

Jag hade nog kört på en AMD-APU faktiskt, och lagt undan lite pengar och köp en cykel eller något också Han kommer ju kunna spela fortnite och R6 på den enligt techspots benchmarks. Gå ner till sektionen "Gaming with the Integrated Vega 11 Graphics" så ser du att Fortnite rullar i 60fps på low i 1080p.

Det kanske låter lite taskigt men det kanske blir lite "pärlor till svin", eftersom grabben din kommer nog fokusera mer på hand-öga-koordinationen än att det poppar in texturer och att gräset inte har individuella grässtrån

En sexåring är flinkare än man tror, i alla fall min, han lirar fortnite och vinner över sin 9 åriga bror ibland
Och efter att ha köpt en potent burk tidigt till hans storebror så märkte jag hur duktig han blev på IT i allmänhet & språk och annat.
Men, kanske räcker amd apu?
Blir den vassare än en 5 år gammal laptop med i5 och 8 ram och ssd?
Det borde väl vara bra skillnad?

Skrivet av SuperDuperKillen:

Snåla inte in på skärmen. Köp absolut inte den där 75hz som någon rekommendera.

Köp en 144hz, de är så billiga idag och kommmer kunna tas med till nästa dator.

Yes ok, skall tänka på det.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

En sexåring är flinkare än man tror, i alla fall min, han lirar fortnite och vinner över sin 9 åriga bror ibland
Och efter att ha köpt en potent burk tidigt till hans storebror så märkte jag hur duktig han blev på IT i allmänhet & språk och annat.
Men, kanske räcker amd apu?
Blir den vassare än en 5 år gammal laptop med i5 och 8 ram och ssd?
Det borde väl vara bra skillnad?

Yes ok, skall tänka på det.

Missade att grabben var 6 år gammal, säger som tidigare posts, kör på AMD processorn med integrerad gpu så kan ni uppgradera grafikkortet senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetzTheGoldfish:

Missade att grabben var 6 år gammal, säger som tidigare posts, kör på AMD processorn med integrerad gpu så kan ni uppgradera grafikkortet senare.

6 år inte så liten som man tror
Men, kommer denna setup då starta minecraft hyfsat snabbt, och hantera roblox och fortnite bättre än en halvt vettig uppgraderad laptop som jag nämnde ovan?
Om då går på detta spåret:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14269270/billig

Kommer nog gå upp till 500gb.
Och lägga till skärm då.

Sen funderade jag på om man kan ta en ssd jag precis satt in en laptop som har Win 10 på sig. Eller hur funkar sånt, kommer den inte gilla att sättas i en ny burk? Hade ju vart gött att slippa köpa nytt win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

En sexåring är flinkare än man tror, i alla fall min, han lirar fortnite och vinner över sin 9 åriga bror ibland
Och efter att ha köpt en potent burk tidigt till hans storebror så märkte jag hur duktig han blev på IT i allmänhet & språk och annat.
Men, kanske räcker amd apu?
Blir den vassare än en 5 år gammal laptop med i5 och 8 ram och ssd?
Det borde väl vara bra skillnad?

Yes ok, skall tänka på det.

Fortnite VEGA 11 ryzen över 100 fps
GTA 5 över 50 fps
Apex cirka 50 fps
Doom eternal 60 fps

Så jag tror det duger länge.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Vilken är det, länken går till ett urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Vilken är det, länken går till ett urval.

Dom tog tyvärr bort datorn så länken fungerar inte längre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Ja jäklar det var ett bra pris, en sån slår jag nog till på
Lite långt till jul bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja jäklar det var ett bra pris, en sån slår jag nog till på
Lite långt till jul bara

Den fanns, jag lade order, sen försvann den.
Verkar inte gått igenom ..
Jaja, det går fler tåg.

Permalänk
Medlem

Är detta fortfarande en vettig lösning.
kanske skall man hålla uppsikt under Black week nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14269270

Funderar på om jag också kan ta en ssd jag har i en Laptop som jag skrev innan.
Hur vet jag om det finns plats för en till förutom den som redan är i paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Är detta fortfarande en vettig lösning.
kanske skall man hålla uppsikt under Black week nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14269270https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14269270

Funderar på om jag också kan ta en ssd jag har i en Laptop som jag skrev innan.
Hur vet jag om det finns plats för en till förutom den som redan är i paketet?

Slå till på ett bättre chassi när du har sådant utrymme till ursprunglig budget. NZXT H510 t. ex., bra för luftflöde och enkla att bygga i.
Annars är den rimlig för en 6-åring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Slå till på ett bättre chassi när du har sådant utrymme till ursprunglig budget. NZXT H510 t. ex., bra för luftflöde och enkla att bygga i.
Annars är den rimlig för en 6-åring.

Så himla svårt att veta vad som är "bättre" när det finns små många variablar.
Hittar inte hur jag uppdaterar eller bygger om min kundvagn som vi länkar till typ, går det eller?

Sen behöver man ett kit med "elektronik-verktyg" med eller?