Har "dotterbolagen" sämre täckning än huvudbolagen? Ex Hallon - 3, Fello - Telia osv?

Permalänk
Medlem

Har "dotterbolagen" sämre täckning än huvudbolagen? Ex Hallon - 3, Fello - Telia osv?

Hej.

Jag har funderat på detta om det skiljer sig något i själva täckningen mellan dessa?
De köper väl in sig på huvudnäten. Och frågan är då om täckningen osv är sämre på något sätt?

Anledningen jag funderar på detta är att jag får mycket sämre täckning och hastigheter med Fello jämfört med Telia.
Ställen där telia visar bra täckning och jag hade bra 4g täckning med Telia har jag urkass med Fello där den ligger och hoppar mellan 3g och 4g och får typ 0.5mbit/s i bredbandskollen och allt är ursegt.

Frågat fello och de ser inga fel med mitt abonnemang.

Jag hade även bättre täckning med Hallon men då det är 2 olika nät så är det ju svårare att jämföra.

Och hastighetsmässigt vid full 4g täckning där jag nu får det är resultaten löjligt stora. Med telia har jag nått typ 160mbit/s på bredbandskollen. Med Fello runt 40.
40 räcker mer än väl men bara en jämförelse på top hastigheten jag upplevt i samma nät.

Första problemet är ju dock störigare då surfen typ helt dör.

Har även gjort allt på mobilen som kan tänkas göras vid operatörsbyte.

Har någon annan här upplevt liknande när de bytt från "huvudbolag" -> "dotterbolag" ?

Permalänk
Medlem

Bör inte vara någon skillnad, men skulle vara intressant om du får samma problem med fler än en telefon.

Permalänk
Medlem

Lågprisoperatörerna är ju "andrahandstagare" i huvudbolagens nät så dem som har huvudbolaget på sitt abonnemang får ju alltid förtur på nätet kontra dem som har de billigare dotterbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Lågprisoperatörerna är ju "andrahandstagare" i huvudbolagens nät så dem som har huvudbolaget på sitt abonnemang får ju alltid förtur på nätet kontra dem som har de billigare dotterbolaget.

Vad baserar du den informationen på?

Till TS: Jag vill argumentera att det inte är någon skillnad, men jag vet inte. Rent tekniskt bör det vara möjligt att nedprioritera trafik från "dotteroperatören". Själva täckningen i sig bör väl dock vara oförändrad, om bolagen nu inte stänger dotteroperatörerna ute helt från vissa accesspunkter.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle tro att dotterbolagen får mindre tilldelad effekt samt ev även inte full tillgång till master

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Skulle tro att dotterbolagen får mindre tilldelad effekt samt ev även inte full tillgång till master

Hur menar du att detta skulle fungera, om det är ett hundratal telefoner anslutna till masten, hur skulle den sänka effekten för några som har x abonnemang ? genuint intresserad.
Känns som det skulle kosta mer än det kännas på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Skulle tro att dotterbolagen får mindre tilldelad effekt samt ev även inte full tillgång till master

Låter högst osannolikt, andrahandsprio vid fullt belastad mast kanske men gimpad prestanda är ju inte värt jobbet eller tiden plus riskerar väldigt dålig press.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga.
Har ej provat med annan mobil utanför hemmet.
Men i hemmet får jag ca 20mbit/s ner och 0.9 upp (fello)
Då har jag enligt båda mobilerna full 4G täckning.
Och enligt Telias karta bra täckning.

Med Telia kunde jag få ut ca 110Mbit/s hemma via 4G ner och typ 50-60 upp om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Glömde tillägga.
Har ej provat med annan mobil utanför hemmet.
Men i hemmet får jag ca 20mbit/s ner och 0.9 upp.
Då har jag enligt båda mobilerna full 4G täckning.
Och enligt Telias karta bra täckning.

Med Telia kunde jag få ut ca 110Mbit/s hemma via 4G ner och typ 50-60 upp om jag minns rätt.

Ah, då är det throughput och inte täckning du pratar om. Det är absolut fullt möjligt, och bör inte vara svårt för operatören att ställa in. I övrigt så behöver du givetvis testa med samma mobil för att utesluta att hårdvaran är boven.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ah, då är det throughput och inte täckning du pratar om. Det är absolut fullt möjligt, och bör inte vara svårt för operatören att ställa in. I övrigt så behöver du givetvis testa med samma mobil för att utesluta att hårdvaran är boven.

Okej, tackar.
Får ta kontakt med Fello igen imorgon och höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Glömde tillägga.
Har ej provat med annan mobil utanför hemmet.
Men i hemmet får jag ca 20mbit/s ner och 0.9 upp (fello)
Då har jag enligt båda mobilerna full 4G täckning.
Och enligt Telias karta bra täckning.

Med Telia kunde jag få ut ca 110Mbit/s hemma via 4G ner och typ 50-60 upp om jag minns rätt.

Är du säker på att abonnemanget är likvärdigt? Kan ju vara så att abonnemanget inte ger mer än säg 25Mbit?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är du säker på att abonnemanget är likvärdigt? Kan ju vara så att abonnemanget inte ger mer än säg 25Mbit?

Står de ska ha maxhastighet 80Mbit/s.
Så länge jag når lite mer normalt typ 20/10 eller så så fungerar det ju bra ändå.
Men ofta når jag inte dit och de bara står och laddar. Det som är mest frustrerande.
Och då menar jag även vanliga sidor som ska laddas inte typ youtube etc.

Permalänk
Medlem

Testar du med samma telefon?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att VoLTe, WoWifi och liknande har spelat in i din täckningsmätningar? Det är oftast funktioner som de mindre operatörerna saknar.

Permalänk
Medlem

Bytte från Telia till Halebop (använder Telias nät) i somras, då det senare var mycket billigare.
Jag bor i Luleå och mitt arbete gör att jag kör en del till inlandet för möten och så vidare. Märker absolut ingen skillnad på täckning mellan Telia och Halebop när jag är ute i ingenstans. Har dock inte testat bandbredden mellan dessa (har Telia på min jobbtelefon), men vanlig surf är det ingen skillnad på.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har testat flera operatörer (Telia, Halebop, Fello, Tele2, Comviq, Penny, Tre, Hallon, Vimla, Telenor) med täckning och hastighet. Absolut ingen riktig undersökning utan endast för personligt bruk. Beställde ett simkort från varje operatör och åkte runt på 4 olika ställen i stan (Uppsala) å testade hastigheten. Just Fello hamnade sist på min lista medan Hallon och Vimla var i toppen. Alla testade med samma telefon (iPhone 7).

Jag har ingen aning och kan inte säga säkert men jag tror inte att lågprisoperatörer har sämre hastigheter. Det som istället ofta gör skillnaden är kundtjänst och funktioner (esim, wifi samtal etc).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hej.

Jag har funderat på detta om det skiljer sig något i själva täckningen mellan dessa?
De köper väl in sig på huvudnäten. Och frågan är då om täckningen osv är sämre på något sätt?

Anledningen jag funderar på detta är att jag får mycket sämre täckning och hastigheter med Fello jämfört med Telia.
Ställen där telia visar bra täckning och jag hade bra 4g täckning med Telia har jag urkass med Fello där den ligger och hoppar mellan 3g och 4g och får typ 0.5mbit/s i bredbandskollen och allt är ursegt.

Frågat fello och de ser inga fel med mitt abonnemang.

Jag hade även bättre täckning med Hallon men då det är 2 olika nät så är det ju svårare att jämföra.

Och hastighetsmässigt vid full 4g täckning där jag nu får det är resultaten löjligt stora. Med telia har jag nått typ 160mbit/s på bredbandskollen. Med Fello runt 40.
40 räcker mer än väl men bara en jämförelse på top hastigheten jag upplevt i samma nät.

Första problemet är ju dock störigare då surfen typ helt dör.

Har även gjort allt på mobilen som kan tänkas göras vid operatörsbyte.

Har någon annan här upplevt liknande när de bytt från "huvudbolag" -> "dotterbolag" ?

Skrivet av oflytbara:

Lågprisoperatörerna är ju "andrahandstagare" i huvudbolagens nät så dem som har huvudbolaget på sitt abonnemang får ju alltid förtur på nätet kontra dem som har de billigare dotterbolaget.

Skrivet av Dax:

Skulle tro att dotterbolagen får mindre tilldelad effekt samt ev även inte full tillgång till master

Skrivet av Ferrat:

Låter högst osannolikt, andrahandsprio vid fullt belastad mast kanske men gimpad prestanda är ju inte värt jobbet eller tiden plus riskerar väldigt dålig press.

Skrivet av Gorian:

Ah, då är det throughput och inte täckning du pratar om. Det är absolut fullt möjligt, och bör inte vara svårt för operatören att ställa in. I övrigt så behöver du givetvis testa med samma mobil för att utesluta att hårdvaran är boven.

Nej, de prioriterar inte lågprisoperatörerna lägre utan alla har samma prioritet i nätet. Däremot har Fello en hastighetsspärr som gör att man kan som max få 80mbit/s. Tror inte ens de får prioritera ned andra operatörer i nätet. För övrigt så äger Tele2 Comviq, 3 äger Hallon, Telenor äger Vimla och Telia äger Fello och Halebop.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

jag har en Oneplus 8 Pro med dubbla simkort, ett på Telia (företag) och ett med Fello. Är rätt ofta som simkorten visar olika signalstyrkor, men har inte hittat något mönster i vilket som får lägre. ibland har Fello lägre och ibland Telia. Bara reflekterat över att det har varit lite konstigt för jag tycker dom alltid borde vara samma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag har en Oneplus 8 Pro med dubbla simkort, ett på Telia (företag) och ett med Fello. Är rätt ofta som simkorten visar olika signalstyrkor, men har inte hittat något mönster i vilket som får lägre. ibland har Fello lägre och ibland Telia. Bara reflekterat över att det har varit lite konstigt för jag tycker dom alltid borde vara samma.

Kolla så att du verkligen använder samma nät, dvs använder båda SIM-korten 4G? T.ex. hos Fello så används 3G när du gör samtal då Fello inte har VoLTE

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kolla så att du verkligen använder samma nät, dvs använder båda SIM-korten 4G? T.ex. hos Fello så används 3G när du gör samtal då Fello inte har VoLTE

Är det inte skillnad på sim1 och sim2, finns väl flera telefoner som tex inte har 4G på sim2?

Permalänk
Medlem

Har mobil med dubbla sim-kort. Telia på jobbnumret och Fello på hemnumret.

Växlade mellan de båda och körde bredbandskollens mätning 4 ggr på varje nät. De båda varierade mellan 50-80mbit ner och 10-15mbit upp. Fanns inget mönster, ibland var Telias snabbare och ibland Fellos. Så skulle säga att här hemma, i vardagsrumssoffan, så är det absolut ingen skillnad mellan dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oflytbara:

Lågprisoperatörerna är ju "andrahandstagare" i huvudbolagens nät så dem som har huvudbolaget på sitt abonnemang får ju alltid förtur på nätet kontra dem som har de billigare dotterbolaget.

Nej, detta stämmer inte. Dessutom är inte alltid lågprisoperatörerna ett dotterbolag heller. Det är samma företag.

T.ex Comviq och Tele2, det är samma företag och organisationsnummer även om det marknadsförs som två olika bolag. Samma sak med Hallon och 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Är det inte skillnad på sim1 och sim2, finns väl flera telefoner som tex inte har 4G på sim2?

De flesta telefoner som släppts de senaste 5 åren så spelar det ingen roll vilken plats SIM sitter på, utan man ställer in i Inställningarna. T.ex. telefoner som är 3 år eller äldre har normalt sett inte stöd för 4G på båda SIM-kortsplatserna samtidigt, alltså att ha båda SIM-korten ansluten till 4G. Jag har t.ex. en OnePlus 3 där det SIM-kort man ställt in på att använda mobildata (surf) från använder 4G medans det andra använder sig av 2G/3G. Nyare telefoner har stöd för 4G på båda SIM-korten samtidigt men det finns en inställning för det om man vill ha det på eller av

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, de prioriterar inte lågprisoperatörerna lägre utan alla har samma prioritet i nätet. Däremot har Fello en hastighetsspärr som gör att man kan som max få 80mbit/s. Tror inte ens de får prioritera ned andra operatörer i nätet. För övrigt så äger Tele2 Comviq, 3 äger Hallon, Telenor äger Vimla och Telia äger Fello och Halebop.

Det finns inga sådana ägandeförhållanden, som du skriver. Operatörerna, som du nämner, använder bara olika varumärken i sina resp bolag.

Permalänk
Medlem

Bytte från Telia till Fello på två telefoner, en Samsung S10 och en LG G6. På Telia hade vi 2/5 majoritet av tiden, ibland 1/5. Med Fello har vi nu majoriteten "endast nödsamtal" på LG G6 och 1/5 på Samsung S10. Bytte nät och SIM över natten, skillnad direkt. Någon diff är det definitivt på Fello och Telia. Det är två dygn jag kollat Fello nu. Endast nödsamtal är ju ingen hit alltså.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Kolla så att du verkligen använder samma nät, dvs använder båda SIM-korten 4G? T.ex. hos Fello så används 3G när du gör samtal då Fello inte har VoLTE

Samma sak verkar gälla många av lågprisalternativen. Jag kollade på Penny till mitt andranummer, men jag måste ha VoWifi och VoLTE för att få det att fungera här i vildmarken, så det faller nog på det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samma sak verkar gälla många av lågprisalternativen. Jag kollade på Penny till mitt andranummer, men jag måste ha VoWifi och VoLTE för att få det att fungera här i vildmarken, så det faller nog på det.

Beror på vad du klassar som lågpris. Comviq, Halebop och Hallon har VoLTE och VoWi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nej inte sämre täckning men lägre prio.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jnsson:

Beror på vad du klassar som lågpris. Comviq, Halebop och Hallon har VoLTE och VoWi-Fi

Jag ska kolla om Comviq kanske är ett bra alternativ då, de hade ju också bra Black friday-erbjudanden. Penny verkade annars ganska smidigt, men det faller som sagt på VoLTE och VoWifi.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej inte sämre täckning men lägre prio.

Nej, de får inte prioritera ned enligt EU lag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig