Permalänk

Videokamera för livesändingar

Hej, har på jobbet en del offentliga event och föreläsningar där vi nu under coronapandemin börjat sända de digitalt. Då det känns bäst att ha livesändingar p.g.a möjligen att integrera med tittarna söker jag en kamera för just det där vi kan ställa in bilden.

Har gjort en del research så nog vill ha en videokamera. Någon som kan rekommendera? Har kollat på Canon xa11, men känns onödigt med en sån avancerad kamera. Kan man ex få två andra för dess pris, desto bättrea.

Har valt bort systemkamera och webbkamera, men om någon kan tycka det ändå är bäst säg till!
Är just kamera jag behöver råd med, allt kring kan jag lösa. Har till exempel ett bra ljudsystem redan.

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt koll (skulle instinktivt säga systemkamera), men tänkte bara understryka: du kollar upp att kamerorna du kikar på faktiskt har mjukvarustöd för att fungera som webbkamera? Så att du inte sen står där med en dyr kamera som inte går att använda, tänker jag.

Kan rekommendera den populära mjukvaran OBS Studio för att få en professionell touch på det hela också. Eller ni kanske kör någon annan mjukvara redan?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Har ingen direkt koll (skulle instinktivt säga systemkamera), men tänkte bara understryka: du kollar upp att kamerorna du kikar på faktiskt har mjukvarustöd för att fungera som webbkamera? Så att du inte sen står där med en dyr kamera som inte går att använda, tänker jag.

Kan rekommendera den populära mjukvaran OBS Studio för att få en professionell touch på det hela också. Eller ni kanske kör någon annan mjukvara redan?

Bra tips! Förstått att om kameran har HDMI ska det inte vara problem. Men att ha koll på mjukvaran tänkte jag inte först på. Har kollat på Canon m50. Men då vi ska ha enbart video känns det bättre införskaffa videokameror.

Är på gång att komma igång med OBS kollade på vmix men känns onödigt just nu.

Kan ju tillägga att jag har tänkt en budget på 15-20 k för en kamera. Flera får kompletteras med sen, eller med de vi har, vilket är en zoom q8 men känner att den här för bred vinkel för den produktion vi kör.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat på mittemellansegmentet, dvd konferenskameror ? De kan ge nästan lika bra i bild som systemkameror men har andra möjligheter för styrning.
https://www.logitech.com/sv-se/conference-cam

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat på mittemellansegmentet, dvd konferenskameror ? De kan ge nästan lika bra i bild som systemkameror men har andra möjligheter för styrning.
https://www.logitech.com/sv-se/conference-cam

Ja intressant, kollar på https://www.dustin.se/product/5011043859/ptz-pro-2 då främst.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nya Gopro Hero 9 kan live streama, men det kanske inte är en typ du vill använda dig av, du kanske vill ha mer professionella grejer?