Zen 3-stöd för 400-seriens styrkretsar dröjer till nästa år

Permalänk
Hjälpsam

Så om man har ett moderkort med 400-kretsarna och vill ha zenaste AMD-cpu:n får man alltså vänta till zenare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så om man har ett moderkort med 400-kretsarna och vill ha zenaste AMD-cpu:n får man alltså vänta till zenare?

Men det kanske är zmart att köpa znarast innan de tar zlut?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Tror ni det finns möjlighet för AB350 styrkrets att få stöd med denna cpu generationen ännu längre fram eller det är upp till moderkortstillverkaren om dom vill eller kanske inte alls går ?

Skrivet av CubaCola:

Jaha. Trodde att B350 inte skulle bli kompatibel med 5-Serien. Bara B450 x470 och uppåt.
Har nog missat det.

Edit och sedan är det väl upp till tillverkarna. Så kanske inte alla b450 koeärt ändå

Nej B350-korten får högst troligt inte stöd för zen 3.
De var lite motvilliga till att ens ge "beta"-stöd för B450-korten.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:
  • Ett nytt moderkort kostar oftast betydligt mindre än en CPU.

Inte så länge som det enda vettiga X570-kortet, Aorus Xtreme, fortsätter kosta uppåt 9k. För nej, jag kommer aldrig klassa moderkort med chipsetfläkt som vettiga.

B550-korten är inte ovettiga på den punkten, men då har de sina egna små dumheter istället, exempelvis så saknar alla (?) Gigabytes varianter usb type-E-kontakt.

Å andra sidan är jag inte så het på mitt nuvarande X470 heller, så jag är väl lite mellan en sten och en hård plats när det gäller moderkort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte så länge som det enda vettiga X570-kortet, Aorus Xtreme, fortsätter kosta uppåt 9k. För nej, jag kommer aldrig klassa moderkort med chipsetfläkt som vettiga.

B550-korten är inte ovettiga på den punkten, men då har de sina egna små dumheter istället, exempelvis så saknar alla (?) Gigabytes varianter usb type-E-kontakt.

Å andra sidan är jag inte så het på mitt nuvarande X470 heller, så jag är väl lite mellan en sten och en hård plats när det gäller moderkort.

Nu finns det ju ett till fläktlöst alternativ snart
https://rog.asus.com/articles/crosshair-motherboards/introduc...

Måhända blir det billigare än Auros med tanke på att nuvarande Hero "bara" kostar ca 400 eur. Men nog faller det lite i "treat yourself"-kategorin.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte så länge som det enda vettiga X570-kortet, Aorus Xtreme, fortsätter kosta uppåt 9k. För nej, jag kommer aldrig klassa moderkort med chipsetfläkt som vettiga.

B550-korten är inte ovettiga på den punkten, men då har de sina egna små dumheter istället, exempelvis så saknar alla (?) Gigabytes varianter usb type-E-kontakt.

Å andra sidan är jag inte så het på mitt nuvarande X470 heller, så jag är väl lite mellan en sten och en hård plats när det gäller moderkort.

Var själv skeptisk till chips fläkten men den står oftast stilla eller snurrar väldigt långsamt. Så 90 tals fläktarna är bara att glömma, detta är inte en sådan.
Kan tänka mig att den kanske kör hårt vid extrema laster med alla usb porta fullt belastade och pcie 4 enheter som konstant slår i bandbreddstaket.
Men för mig så verkar den oftast stå still.
Funderar själv på om den verkligen behövs då den mest "sover".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

AMD har ju lovat stöd "until" 2020. Jag läser de som framtill 2020. Så de har AMD hållt. Sen att folk börjar lipa så AMD backar och ger stöd för 400 serien är ju bara snällt från AMDs sida. Jag köpte X570 i april för att jag visste att den skulle stödja 5000 serien.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det är även ett bra drag för att minska köptrycket vid lanseringen. Då man måste ha ett 500 moderkort för att kunna uppdatera till 5000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu finns det ju ett till fläktlöst alternativ snart
https://rog.asus.com/articles/crosshair-motherboards/introduc...

Måhända blir det billigare än Auros med tanke på att nuvarande Hero "bara" kostar ca 400 eur. Men nog faller det lite i "treat yourself"-kategorin.

Håhå, det var som tusan! Den där har ju dessutom fördelen att vara standard ATX, till skillnad från Aorus Xtreme SSI-CEB ("E-ATX").

Ser lovande ut, förutsatt att det inte är Realtek NIC (jag litar fortfarande inte på dem även om de sägs vara bättre nuförtiden), stort tack för tipset!

Synd bara att jag hade tänkt köra med något annat än Asus för en gångs skull, jag kommer inte ens ihåg när jag senast körde Gigabyte, Asrock eller MSI i min huvudmaskin, men om de andra inte tar fram något vettigt alternativ (som inte är idiotdyrt och onödigt stort) så får de ju skylla sig själva.

Fast just det ja ... priset. Nåja, det bör omöjligen kosta lika mycket som Aorus Xtreme, då den senare bland annat har 10 Gbps NIC.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var själv skeptisk till chips fläkten men den står oftast stilla eller snurrar väldigt långsamt. Så 90 tals fläktarna är bara att glömma, detta är inte en sådan.
Kan tänka mig att den kanske kör hårt vid extrema laster med alla usb porta fullt belastade och pcie 4 enheter som konstant slår i bandbreddstaket.
Men för mig så verkar den oftast stå still.
Funderar själv på om den verkligen behövs då den mest "sover".

På samma sätt som jag fortfarande inte litar på Realtek (varken nätverks- eller ljudkretsar) så litar jag heller inte på små fläktar, särskilt då de enkelt kan undvikas med en saftigare fläns (Asus Crosshair VIII Dark Hero som jag inte kände till tidigare) eller en heatpipe (Gigabyte Aorus Xtreme).

Men visst, chansen finns att den aldrig skulle spinna igång för mig, och om inte annat borde det gå att montera bort fläkten och trycka dit en passiv DIY-kylfläns, men smidigast och bäst är ju att undvika problemet helt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

På samma sätt som jag fortfarande inte litar på Realtek (varken nätverks- eller ljudkretsar) så litar jag heller inte på små fläktar, särskilt då de enkelt kan undvikas med en saftigare fläns (Asus Crosshair VIII Dark Hero som jag inte kände till tidigare) eller en heatpipe (Gigabyte Aorus Xtreme).

Men visst, chansen finns att den aldrig skulle spinna igång för mig, och om inte annat borde det gå att montera bort fläkten och trycka dit en passiv DIY-kylfläns, men smidigast och bäst är ju att undvika problemet helt.

Antagligen kommer det inte bli ett problem alls och att köpa ett mobo för flera tusen extra för att slippa en fläkt som inte stör känns överdrivet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var känt att BIOS-versionerna skulle dröja ställt mot lanseringen, men inte till nästa år.

Det var känt att det skulle dröja ungefär två månader, men hemligt (obestämt?) när processerna skulle släppas. Spekulationerna var väl att processorerna skulle vara släppta redan nu, varvid nytt BIOS skulle finnas tillgängligt före årsskiftet?

Att det råkar infalla ett årsskifte mellan släpp av CPU och släpp av nya BIOS känns fullständigt irrelevant i sammanhanget. Det handlar om (drygt) två månader som gör att de som sitter med moderkort i 400-serien slipper bli "early adopters" och få sina datorer förstörda av en uppdatering som ställer till problem och inte kan reverseras.
Det mest spännande i sammanhanget blir att se hur snabbt moderkortstillverkarna släpper juridiskt bindande listor på vilka modeller av moderkort som kommer att få dessa uppdateringar.

För egen del kommer jag inte köpa Vermeer förrän efterföljande generation är på gång. En prissänkt Ryzen 7 5800X kan bli en ekonomiskt vettig "framtidssäkring" av en dator som nu kör Ryzen 5 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Antagligen kommer det inte bli ett problem alls och att köpa ett mobo för flera tusen extra för att slippa en fläkt som inte stör känns överdrivet.

För mig är väl uppåt 2000:- extra värt att betala för att slippa fläkt. Som bonus är annat också mer påkostat.

Aorus Xtreme kan jag inte motivera dock. Annars skulle jag ha ett redan (förutom att det är tveksamt om det ryms i mitt chassi, större än ATX är inte ett plus i min bok).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För mig är väl uppåt 2000:- extra värt att betala för att slippa fläkt. Som bonus är annat också mer påkostat.

Aorus Xtreme kan jag inte motivera dock. Annars skulle jag ha ett redan (förutom att det är tveksamt om det ryms i mitt chassi, större än ATX är inte ett plus i min bok).

tur att det inte bara var för fläkten, för det är mycket bättre än vad den utmålas för att vara, min startar bara vid uppstart av datorn på max fart och den låter då väldigt lite och sedan står den still för det mesta.
på senare år har jag även börjat snegla på itx brädor och annat smått...kanske nästa bygge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.