Bloomberg: "Youtube får en integrerad marknadsplats"

Permalänk
Melding Plague

Bloomberg: "Youtube får en integrerad marknadsplats"

Utöver intäkter från reklam och medlemskap uppges Google även ha planer på att handelsfunktioner i videotjänsten Youtube.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Unbox pixel = you cant buy it HAHA

Ser det inte som något jag skulle använda. Man har ju sina ställen man köper ifrån, annars letar man reda på ett för egen maskin.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Men, kan det inte få vara en ren plats för videos?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, kan det inte få vara en ren plats för videos?

Jag kan tänka mig att de börjar leta efter nya sätt att tjäna pengar. Reklamintäkterna borde minska tack vare att många går över till mobiler. På en mobil kan man inte ösa på med massor med reklam på alla hemsidor. Och de har ju nyligen ändrat på Instagram så att användarna lättare ska impulsköpa direkt i appen.

Jag funderade nästan på att köpa Youtube Premium men nu ska jag nog avvakta och se hur dessa "reklamlänkar" dyker upp i rutan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, kan det inte få vara en ren plats för videos?

Lika lite som Facebook skulle vara en plats att kunna hålla kontakten med varandra och Instagram ett program att publicera och dela bilder så muterar det till något helt annat, ett frankenmonster enligt mej. Längtar tillbaka till Insta där flödet var tidsbestämt och där dem man följde var det ända man såg till skillnad från nu där cookies bestämmer vilka konton och reklam som visas.

I framtiden kommer AI kunna identifiera allt man har på en bild så man snabbt kan köpa sin influensers snygga tröja eller din favoritstreamers headset.

Permalänk
Medlem

Fin bild på köpcenter i Singapore i headern

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men, kan det inte få vara en ren plats för videos?

Har för mig att Google aldrig gått med vinst Youtube och försöker därför bredda sig för att göra detta. Denna modell används mycket i Silicon Valley. Erbjud produkten gratis och ge bort den med förslust tills att du har tillräckligt många användare för att börja smyga in sätt att tjäna pengar på.

Permalänk
Medlem

Youtube goes TV-Shop.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag konsumerar en hel del YouTube, men struntar fullständigt i eventuella produktlänkar, så för min del får de göra precis som de känner för. Det finns inte en chans att jag varken skulle klicka på eller köpa något någonsin.

Men om de trycker upp skiten mitt i videon så det blir ett störningsmoment, då blir jag less.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Va?! Har youtube reklam?

Permalänk
Inaktiv

Som koncept skulle det nog fungera bra, med tanke de passiva massor som använder dessa tjänster och redan betalar in pengar till olika streamers och annat. Att få dessa att börja konsumera direkt på plattformen? Är nog rätt enkelt, när deras favorittuber snyftar om pengar och köp.

Google: "Do evil" eller vad deras slogan nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Va?! Har youtube reklam?

Säger samma.. och TACK ABP. (videoreklam :O.... förstår inte hur folk pallar).

Permalänk
Medlem

Jag är för fler sätt att skapare att få in intäkter som inte är helt beroende av view counts. Allt för att minska behovet av click bait för unika och många tittare, istället skifta det till att fokuserar på en dedikerade tittare.

Men jag är självklart överdrivet positivt till detta, kommer säkert missbrukas och göra plattformen mer irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har för mig att Google aldrig gått med vinst Youtube och försöker därför bredda sig för att göra detta. Denna modell används mycket i Silicon Valley. Erbjud produkten gratis och ge bort den med förslust tills att du har tillräckligt många användare för att börja smyga in sätt att tjäna pengar på.

Så 34 miljarder dollar på reklam intäkter på Youtube är inte vinst? 🤔

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Så länge det är valfritt och inte blir för irriterande som tittare så är det väl okej.
Men om det skulle bli förbjudet för kreatörer att "konkurrera med Youtube" genom att marknadsföra sina egna webbsidor/shoppar och dylikt där tittare direkt kan handla från kreatörerna och/eller stödja så tycker jag det är dåligt.

Jag är för valfrihet för både tittare och kreatörer.

Permalänk
Medlem

"unboxing-klipp"

Med tanke på hur många recensioner som finns på youtube som egentligen är "unboxing-klipp" är skrämmande.
Det exempel jag tänker på var "Corsair Raptor M30 and M40 Gaming Mice Review".
De unboxar och berättar hur bra den är. Inte en enda minut av de 10 använder de musen.
https://www.youtube.com/watch?v=cHSLrIXJ3eY

Jag köpte en innan jag såg videon. Förstod mig inte på designen eller funktionaliteten.(eller brist av) Jag undrade vad andra tyckte och hittade då denna video.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så 34 miljarder dollar på reklam intäkter på Youtube är inte vinst? 🤔

Off:
“YouTube is one of the least utilized assets,” said Andy Ellwood, president of e-commerce startup Basket
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-09/google-tri...

Så de menar att det är "knappt" använd mark jämfört med vad de anser borde gå, och/eller jämfört med andra marknader de redan har.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så 34 miljarder dollar på reklam intäkter på Youtube är inte vinst? 🤔

Jag sitter inte på deras balansräkning. Men trots det så kostar det ganska mycket att leverera tjänsten. Kräver enorm kapacitet i lagring, throughput, prestanda, support avdelning och inte för att tala om högavlönade ingenjörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Så 34 miljarder dollar på reklam intäkter på Youtube är inte vinst? 🤔

Skrivet av Baxtex:

Jag sitter inte på deras balansräkning. Men trots det så kostar det ganska mycket att leverera tjänsten. Kräver enorm kapacitet i lagring, throughput, prestanda, support avdelning och inte för att tala om högavlönade ingenjörer.

Förutom det du nämnde så betalar YouTube även ut pengar till de som har sina kanaler "monetized".
Vet inte hur mycket det rör sig om totalt men det är nog ändå ganska stora summor.
Var någon som sa hälften, men vet inte om det stämmer.
Säg även om det är en 20-40% är ju mycket om det är av tiotals miljarder dollar.
Å andra sidan så hade väl YouTube aldrig blivit så stort som det är om de inte hade delat med sig av kakan till de som lägger upp videos. Så det är ju inte direkt en förlust. Spend money to make money.