AMD:s kompakta datorkoncept Project Quantum visar livstecken igen

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kompakta datorkoncept Project Quantum visar livstecken igen

Det har varit oklart om AMD:s ITX-klassade datorenhet faktiskt ska bli verklighet, men detta antyds nu i nya patentregistreringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YES IT LIVES! Myten som vissa sägs sett på CES en gång i tiden men ingen fick lägga händerna på. Roligt då Gordon på PC world tog upp just Project Quantum i ett avsnitt av the full Nerd för ett par månader sedan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det ser ut som den skulle äta NUCar till frukost!

Permalänk
Medlem

Heh, kom ihåg när den visades först, en tid AMD inte hade något att komma med i CPU väg och deras absolut bästa CPU vid tiden flaskhalsade deras egna grafikkort rejält till och med.

Så en AMD dator som behövde en Intel CPU för att hänga med, är vad Quantum gick ned som

Skönt att så inte är fallet längre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en om det sammanföll med en period då jag behövde en ny dator. Men jag tror min 2500k uppdateras med nya Ryzen ändå så det blir nog inget i slutändan

Permalänk
Medlem

Ser ut som en basestar

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur den kan jämföras med en NUC.
Den är ju många gånger större.
NUC "moderkort" är ju strax över 10cm i kvadrat, medans Mini-ITX (om "Quantum" nu är ITX) är 17x17cm.

2 helt olika produkter MAO.

Permalänk
Avstängd

Om den har bra luftflöde med dammfilter, så ja tack.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fattar inte hur den kan jämföras med en NUC.
Den är ju många gånger större.
NUC "moderkort" är ju strax över 10cm i kvadrat, medans Mini-ITX (om "Quantum" nu är ITX) är 17x17cm.

2 helt olika produkter MAO.

När man såg Quantum trodde man det var något litet. Sedan när jag såg bilden där de håller i den, daaaaaamn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fattar inte hur den kan jämföras med en NUC.
Den är ju många gånger större.
NUC "moderkort" är ju strax över 10cm i kvadrat, medans Mini-ITX (om "Quantum" nu är ITX) är 17x17cm.

2 helt olika produkter MAO.

Skrivet av wargreymon:

När man såg Quantum trodde man det var något litet. Sedan när jag såg bilden där de håller i den, daaaaaamn!

Ja, enligt bilderna så ser volymen ut att vara betydligt större än Intels NUC. Inget fel med det, men då bör den inte jämföras med Intel NUC.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Ser på något vis ut som en rymdstation från Star Wars.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Skulle vara nöjd om tillgången på 4800u var betydligt högre och flera tillverkare satte igång med NUC-alternativ. Asus har försökt men den lämnar en del att önska och tillgången på processorer är för låg.

En maskin som denna i nyheten tror jag inte skulle bli tillräckligt intressant för att sälja i volym.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att priset landar på 499$

Permalänk
Medlem

Mycket beror ju på vad man får för pengarna. Jag extrapolerade storleken på displayport-portarna till hela chassit, och det verkar som att ritningen ger ungefär 253x253x183mm (BxDxH), alltså en volym på strax under 12 liter. Det betyder alltså ungefär samma volym som t.ex. Ncase M1.

Rätt liten, men är det värt om man offrar möjligheten till dedikerat grafikkort och kör med en onboardlösning? Jag antar att de kunde kopiera lösningen från Xbox eller PS5, tweaka lite och göra en kompetent maskin för kanske 6500kr?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Till rätt pris kan det absolut vara riktigt intressant, men blir priset för högt lockar det mer att bygga eget även om det skulle bli ytterligare några kronor dyrare.
Möjligheten att kunna uppgradera alla delar är alltid värt lite extra och kan vara mer prisvärt i långa loppet.

Permalänk
Medlem

Snälla låt priset va lite humant med bra komponenter så fattiga som jag kan ha råd med den. ╰(*°▽°*)╯

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem