Permalänk
Medlem

WiFi "Mesh" via kabel

Hej,

Jag har ett väl utbyggt trådbundet LAN i huset (3 våningsplan) och WiFi-accesspunkten/routern står på mellanplanet och WiFi enheter har bitvis lite jobbigt att få en stabil signal uppe och nere.
Skulle vilja ha ett "WiFi Mesh" som kopplas via tråd och "förstärker" (fel ord men tror ni förstår vad jag menar) WiFi signalen, dvs samma SSID och sömlös till bästa accesspunkt.

Vilka produkter är bäst och respektive "mest-för-pengarna"?

/ Jocke

Permalänk
Medlem

Välj efter smak och tycke. Du får nog leta efter accesspunkter som inte kan köras med kabel. WiFi är något du behöver byta ut (räkna med att byta ut) efter ett par år, så noja inte för mycket. Det finns inget perfekt när det gäller WiFi och dina förutsättningar (prylar) kommer förändras under tiden.

Vad som är bra prismässigt kommer skilja sig över tid mellan olika kampanjer. Vill du ställa en så öppen fråga kan du likagärna fråga "vad kör ni för mesh-system/accesspunkter?"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret med icke-svar
Självklart vet jag att inget är för evigt utan det hela tiden utvecklas.

Permalänk
Medlem

Att byta prylar vartannat år låter dyrt och onödigt. Om du höjer blicken till exempelvis de semi-professionell prylarna från Ubiquiti så kan du få precis det du efterfråga med hjälp av accesspunkter. Alla accesspunkterna är förbundna med kabel och har samma SSID, dvs. du kan flytta dig runt i huset och du blir då överlämnad till nästa punkt som har bättre signalstyrka helt sömlöst. Poängen är precis som du säger att "backhaul" nätet går överkabel vilket gör att du uppnår god täckning och hastighet överallt!

Jag har kört deras kvalitétsprylar i många år nu och startar i princip aldrig om något, det bara rullar! Min nästa uppgradering kommer bli till WiFI-6 med Ubiquiti när de släpps i Sverige. De finns bara för betatestning i USA just nu.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Ubiquiti.
Deras prylar är på den dyrare sidan av skalan i inköpspris men håller måttet.

En Dream Machine som stomme, sen expandera med AC Lite, AC LR eller nanoHD beroende på behov.

Edit: En varning bara, det är lätt att fastna och spendera lite för mycket på hemmanätverk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Att byta prylar vartannat år låter dyrt och onödigt. Om du höjer blicken till exempelvis de semi-professionell prylarna från Ubiquiti så kan du få precis det du efterfråga med hjälp av accesspunkter. Alla accesspunkterna är förbundna med kabel och har samma SSID, dvs. du kan flytta dig runt i huset och du blir då överlämnad till nästa punkt som har bättre signalstyrka helt sömlöst. Poängen är precis som du säger att "backhaul" nätet går överkabel vilket gör att du uppnår god täckning och hastighet överallt!

Jag har kört deras kvalitétsprylar i många år nu och startar i princip aldrig om något, det bara rullar! Min nästa uppgradering kommer bli till WiFI-6 med Ubiquiti när de släpps i Sverige. De finns bara för betatestning i USA just nu.
/z

Köpte du Ubiquitis 11ac-prylar för 2 år sedan är det dags för deras 11ax. Om två år är det dags för ny hårdvara igen. På två år hinner du byta klienter, förutsättningar kommer ändras.

Som sagt folk kommer rekommendera det de själva kör. Något annat kommer folk inte göra där.

För att vara lite mer konkret – köper du ett prisvärt paket med mesh-routrar eller accesspunkter idag är de 11ac och om två år har du hunnit skaffa 11ax-klienter du vill ha högre hastigheter till och då är det dags att byta. Vad som är bäst snarare än mest prisvärt beror på förutsättningarna.

Skulle du köpa mesh-routrar eller accesspunkter med 11ax idag så är det förstagenerationsprodukter som du säkert vill byta ut efter ett par år vilket som. De som finns i butik idag är inte prisvärda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Petterk "The only change constant is Change" - bara frågan hur ofta man behöver uppdatera. Man kan ofta klara sig med "good enough" under lång tid. Det är inte frågan om att kräma ur varje MBit utan att ha tillräckligt för Netflix, streaming...etc (nej inte 4k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köpte du Ubiquitis 11ac-prylar för 2 år sedan är det dags för deras 11ax. Om två år är det dags för ny hårdvara igen. På två år hinner du byta klienter, förutsättningar kommer ändras.

Som sagt folk kommer rekommendera det de själva kör. Något annat kommer folk inte göra där.

För att vara lite mer konkret – köper du ett prisvärt paket med mesh-routrar eller accesspunkter idag är de 11ac och om två år har du hunnit skaffa 11ax-klienter du vill ha högre hastigheter till och då är det dags att byta. Vad som är bäst snarare än mest prisvärt beror på förutsättningarna.

Yes, så är det, alltid något nytt att jaga om man är lagd så.

Lite därför jag köpte ac lite här hemma. Såg inte riktigt behovet av "mer kräm" då (för tre år sedan).
Skulle behöva en AP till nu och sneglar på nanoHD men lär vänta ut att 6-serien lämnar EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

@Petterk "The only change constant is Change" - bara frågan hur ofta man behöver uppdatera. Man kan ofta klara sig med "good enough" under lång tid. Det är inte frågan om att kräma ur varje MBit utan att ha tillräckligt för Netflix, streaming...etc (nej inte 4k)

Är inte tekniken man ska stirra sig blind på, förutsättningarna förändras genom förändrade vanor, ombyggda hem, nya klienter (prylar som använder WiFi) och nya trender när det gäller programvara för att hantera det hela. Kan mycket väl vara så att man t.o.m. kan bygga vidare på samma modeller (accesspunkt), men att man får ändra placeringarna och lägga till någon, eller lägga till en utomhusvariant av samma produkt för att man nu vill ha täckning i långt ute i trädgården. Eller så kan man byta ut allt för att man hittat någon programvara som man vill ska styra allt.

Ska man spendera stora summor så ska man inte göra det med utgångspunkten att man inte behöver byta ut det på 2-3 år. Behöver inte handla om hastigheter och senaste tekniken, när en produkt väl inte har någon support längre är det förr eller senare dags att byta ut den och när en produkt förlorar support går aldrig att säga i förväg, en del hårdvaruproblem kan dessutom ta år att visa sig och då blir dags att byta ut allt p.g.a. den anledningen snarare än teknikutvecklingen som i att köpa produkter med stöd för högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köpte du Ubiquitis 11ac-prylar för 2 år sedan är det dags för deras 11ax. Om två år är det dags för ny hårdvara igen. På två år hinner du byta klienter, förutsättningar kommer ändras.

Som sagt folk kommer rekommendera det de själva kör. Något annat kommer folk inte göra där.

Varför behöver du uppgradera hårdvaran bara för att det kommer nytt? Har du så pass snabbt internet och så höga krav på trådlösa hastigheter?
Jag har "bara" Wifi 5 hemma, även om jag älskar att köpa det senaste och slösa pengar på ny häftig teknik så har jag svårt att motivera för mig själv varför jag behöver uppgradera till Wifi 6 när jag idag får över 250 Mbit på telefonen. Det kommer räcka i ett par år framöver, streama 8K på youtube kräver ungefär 50 Mbit. Allt som inte rör på sig kör man ju med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Varför behöver du uppgradera hårdvaran bara för att det kommer nytt? Har du så pass snabbt internet och så höga krav på trådlösa hastigheter?
Jag har "bara" Wifi 5 hemma, även om jag älskar att köpa det senaste och slösa pengar på ny häftig teknik så har jag svårt att motivera för mig själv varför jag behöver uppgradera till Wifi 6 när jag idag får över 250 Mbit på telefonen. Det kommer räcka i ett par år framöver, streama 8K på youtube kräver ungefär 50 Mbit. Allt som inte rör på sig kör man ju med kabel.

Det var ingen rekommendation, men som sagt räkna med att du kan behöva ersätta allt efter ett par år helt oberoende av vad anledningen kan vara och spendera därefter. TS ställde två frågor "Vilka produkter är bäst och respektive "mest-för-pengarna"?" så svaret är dels riktat till ena av dessa frågor och dels till inlägget jag kommenterade där han redan bestämt sig för att köpa den nya generationen som snart lanseras även här i Sverige.

Sen kan i princip ditt WiFi fungera värdelöst i morgon för att grannen köpt en ny router eller dator.

Om man inte förändrar mycket och inte önskar mer prestanda eller stöter på några problem längre fram kan man såklart använda en produkt i 5 år eller mer utan problem, men köprekommendationer handlar om nya produkter så vad du har kört i 5 år är inte heller så intressant där och vi kan omöjligen veta vad som fungerar hos TS om 5 år.

Mycket 11ax-grejer idag ger inte högre hastighet, men den fulla potentialen kommer lite senare när vi också har klienter som kan ta nytta av det 11ax kan erbjuda och då kan det vara dags för ny hårdvara vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Varför behöver du uppgradera hårdvaran bara för att det kommer nytt? Har du så pass snabbt internet och så höga krav på trådlösa hastigheter?
Jag har "bara" Wifi 5 hemma, även om jag älskar att köpa det senaste och slösa pengar på ny häftig teknik så har jag svårt att motivera för mig själv varför jag behöver uppgradera till Wifi 6 när jag idag får över 250 Mbit på telefonen. Det kommer räcka i ett par år framöver, streama 8K på youtube kräver ungefär 50 Mbit. Allt som inte rör på sig kör man ju med kabel.

Jag ser verkligen inte heller någon rimlig förklaring till att uppgradera WiFi-nätverket så ofta då det bara ger upphov till ett berg av elektronikskrot. Tv, datorer och servrar för spel kör självklart trådat och det som måste får köra WiFi.

Mina prylar följer fortfarande "n" standarden men det räcker hastighetsmässigt till att 4 pers kollar på Youtube samt Netflix samtidigt utan problem och listan med närliggande grannars WiFi är typ en kilometer....Men vi lyckas nog inte heller maxa vår upplänk på 100Mbit/s oftare än när någon ska ladda hem ett nytt spel på 40Gb.

Det finns självklart många andra bra märken ute på stan men få konsumentprylar klarar att agera accesspunkt med backhaul via tråd samt överlämning av klienter inom samma SSID. Om någon har förslag på bra lösningar här som har dokumenterad stabilitet så är jag mycket nyfiken!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det finns självklart många andra bra märken ute på stan men få konsumentprylar klarar att agera accesspunkt med backhaul via tråd samt överlämning av klienter inom samma SSID. Om någon har förslag på bra lösningar här som har dokumenterad stabilitet så är jag mycket nyfiken!

/z

Nope, i princip kan alla förstärkare, routrar eller mesh-routrar detta sedan ett tag tillbaka. Bara att kika lite innan man hugger. Just roaming finns det ingen universallösning på då olika klienter kommer agera olika och det inte finns någon standard för hur det ska följas. En billig förstärkare/accesspunkt för 500 kr som du pluggar direkt i el-uttaget kan dock köras trådbundet och i par med samma SSID och 11k/v bara du tittar efter en.

Har inte hittat en så kallad mesh-router som inte kan köra kabel som backhaul, så där finns det nog en hel del att välja mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Hej,

Jag har ett väl utbyggt trådbundet LAN i huset (3 våningsplan) och WiFi-accesspunkten/routern står på mellanplanet och WiFi enheter har bitvis lite jobbigt att få en stabil signal uppe och nere.
Skulle vilja ha ett "WiFi Mesh" som kopplas via tråd och "förstärker" (fel ord men tror ni förstår vad jag menar) WiFi signalen, dvs samma SSID och sömlös till bästa accesspunkt.

Vilka produkter är bäst och respektive "mest-för-pengarna"?

/ Jocke

Har du fått något svar på din fråga?

Som jag förstår det så har du redan en router på våning 2 och då behöver du 2 AP (en per våning 1 och 3) som du ansluter med kabel.
Vilken AP du skall välja är egentligen lite smak sak, själv har jag monterat ASUS Lyra i min mors hus, den kan man även konfigurera med app i telefonen.

Även Ubiquiti kommer fungera bra, som t.ex. denna.
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Man kan även sätta upp en vanlig router på respektive våning och konfigurera den som AP, hur den konfigureras och ansluts kan variera från olika märken.

Du behöver inte tänka på roaming biten eftersom det brukar fungera utan problem, det behöver inte heller ställas in som Mesh utan vanlig AP kommer funka bra.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: En av de billigaste 3-pack just nu är D-Link COVR-C1103. Är det inte något konstigt som dyker upp med huset så bör de fungera fint. Erbjudanden förändras under året så om några veckor så kan det vara någon annan modell/tillverkare som är billigast... COVR-C1103 går såklart att köra med nätverkskabel, första enheten går att köra som router om man vill, men man kan köra allt som accespunkt om man hellre vill. 3-pack av accesspunkter som inte kan agera router (rena accesspunkter inte mesh-routrar) blir inte billigare i dagsläget

Permalänk
Medlem

Beställde ASUS Lyra Trio eller rättare 2 set (4 enheter) och flickvännen har jag rekommenderat det samma men att hon köper 1 set och kan ta en av mina. Ganska bra pris: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/asu...

Permalänk
Medlem

Köpte som sagt 2 set av 2x ASUS Lyra Trio som har stöd för ethernet backhaul. Varje enhet har 2 portar - 1 st LAN och 1 st LAN/WAN.
Master noden sitter kopplad till Internet via Switch + Router och på LAN/WAN porten.

Kollat en del på beskrivningar hur man ska köra ethernet backhaul men ännu ingen klockren beskrivning.
Just nu sitter en slav på LAN porten emot switchen men frågan är om detta är rätt.

Någon input?

Permalänk
Medlem

Läs manualen/Asus instruktioner.

Men kort och gott du sätter upp den första som accesspunkt via Quick Internet Setup, sen ansluter du de andra via AiMesh som AiMesh-node. Du använder LAN/WAN-portarna mot nätverket.

Vill du ha hjälp, beskriv bättre hur du ställt in så slipper vi gissa. Funkar det är det säkert rätt, all form av roaming styrs från den AP du är ansluten till och din klient.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte hittat någon bra manual som beskriver ethernet backhaul.

Så här har jag kopplat det idag

Det som jag lyckats hitta är att jag då skulle koppla slaven (via WAN/LAN) direkt till mastern (på LAN), typ så här:

Eller skulle det funka att koppla slaven via LAN/WAN till switchen?

Permalänk
Medlem

Vilken färg lyser Trion när du synkat/parat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Jag har faktiskt inte hittat någon bra manual som beskriver ethernet backhaul.

Så här har jag kopplat det idag

https://i.ibb.co/vDxVv5M/as-is.jpg

Det som jag lyckats hitta är att jag då skulle koppla slaven (via WAN/LAN) direkt till mastern (på LAN), typ så här:

https://i.ibb.co/bFLhGWd/to-be1.png

Eller skulle det funka att koppla slaven via LAN/WAN till switchen?

Om du har en av Lyra enheterna som master så fungerar väl den som router?
I så fall blir det router på router vilket inte är bra.

Enklast är att ställa alla Lyra som AP och låta AC66U vara router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du har en av Lyra enheterna som master så fungerar väl den som router?
I så fall blir det router på router vilket inte är bra.

Enklast är att ställa alla Lyra som AP och låta AC66U vara router.

Nej? Valfritt som på de flesta WiFi-routrar.

https://www.asus.com/support/FAQ/1036331/

Tips: https://www.asus.com/support/FAQ/1036330

Permalänk
Medlem

låter ju som att du bara behöver ett gäng apor och roama mellan dom. ser inget behov alls av mesh om du har kabel mellan alla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Routern (Asus RT-AC66U) har konfiguration som port forwarding och andra features som guest WiFi....och ja som för trusted WiFi devices så kommer dessa gå emot mesh-nätet (helt olika SSID) och jag kan inte se varför man inte skulle kunna ha flera WiFi nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken färg lyser Trion när du synkat/parat den?

Dom lyser blått

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Dom lyser blått

Fast cyan? Då är den parad trådlös. Blinkande blå? Då är den inte parad. Den ska lysa fast grön när den är parad över nätverkskabel/lan/ethernet.

Vet inte varför, men (nu har jag också haft tid att slänga ihop ett diagram) så som Asus beskriver det bör det gå att köra så här:

Alltså LAN/WAN till router, LAN till switch och från de andra Lyra Trio från LAN/WAN till switch. Kan däremot tycka att det inte spelar någon roll när de kör i accesspunktläge och att de bör kunna prata även med första bara körandes LAN/WAN.

Hur har du konfigurerat den första? Står den i accesspunktläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju det jag säger, dom skall ställas in som AP istället, är den satt som master har den routerfunktion påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är ju det jag säger, dom skall ställas in som AP istället, är den satt som master har den routerfunktion påslagen.

Finns fortfarande en primär i Asuslingo. Har redan frågat TS vad han gjort flertalet gånger, vi får hjälpa honom när han svarar.

Permalänk
Medlem

Tack för all input.
Jag har nu satt dom som AP's.
Testade lite men fick problem så har pausat testerna och får nog ta upp dom till helgen när det är lugnare.
Lite jobbigt när man måste ha underhållsfönster hemma på nattetid, enklare att säga på helgen är det störningar dagtid...ut med er i solen så ska teknikern jobba