Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Och när Apple har 120hz i nästa telefon och det drar lika mycket batteri har du en ny ursäkt för Apple när du står först i kön.

Ja utvecklingen har aldrig gått framåt (speciellt inte när det gäller bättre energieffektivitet), allt är som det alltid varit. 🙄
I slutändan kommer 120hz alltid ta mer ström än 60hz, och en produkt är mer än en variabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Är som en pensionär när det kommer till mobiler.
Kan inte tänka mig att det är lika massiva skillnad som på pcn emellan 60-120?
har aldrig ens tänkt vilken hz min telefon har, dock används den mest till att ringa och sms.

Det är lika massiv skillnad på en mobiltelefon som det är på en datorskärm, om inte tydligare skillnad eftersom det är en så liten skärm.

Skrivet av tozz:

120hz drar en j*vla massa batteri, Apple har inget behov av att sälja på tekniska features, det är ingen* som inte kommer köpa en iPhone pga avsaknaden av 120hz, däremot blir det ett förbaskat liv när batteriet inte håller som väntat.

Till och med i denna tråd så har vi personer som inte kommer köpa iPhone 12 pga avsaknad av 120hz, så det är förmodligen en dealbreaker för en del.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fullt förståeligt enligt mig. Skillnaden mellan 60Hz och 90Hz på min OnePlus 7t är i princip omärkbar för de allra flesta som klämt och känt på min telefon. Jag själv märker inte direkt någon skillnad heller. Det är också mycket lättare att marknadsföra saker som högre nedladdningshastigheter då även gemene man förstår direkt vad det innebär om du säger åt dem att det går dubbelt så snabbt att ladda ner X antal filer eller liknande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Apples batteri har alltid varit värdelösa, oklart varför dom inte vill lägga "energi" på att fixa det.

Min första mobil hade en batteritid (standby) på 12 timmar så jag är väldigt nöjd med att jag inte behöver ladda varje dag längre. Jag hade gärna sett att batteritiden hade varit bättre på min iphone 11 pro men hittills har den klarat sig bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Aldrig sett fördelen med 120hz på mobiler. Tror faktiskt inte standard apple användaren skulle märka av att det är lite mjukare rörelser i menyer och de mobilspelen som spelas.

Dock så känns 5G rätt onödigt i mobiler i dagsläget också

Känner exakt likadant, har känt på ex Galaxy Note 20 och nån 90hz modell....kommer inte ihåg vilken på rak arm.
Känner uppriktigt ingen skillnad. Ser hellre att som artikeln hävdar, att dom får in bättre batteritid.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Om man inte bryr sig om sådana "finesser". Varför ens ha en flagship telefon då? En OnePlus Nord eller iPhone SE funkar väl i sådana fall lika bra?

Njae. Vad gäller iPhone SE 2020 så är skärmstorlek och upplösning i lästa laget för många, mig inkluderad. Ultra-wide lins kan vara trevligt och även tele för den som går upp i prisklass till en iPhone 12-modell. OnePlus Nord tycker inte jag personligen riktigt håller måttet rent kameramässigt tyvärr. Just i det segmentet så hade jag hellre backat ytterligare i prisklass ner till en Pixel 4a. Billigt och trots det bra sett till priset. OnePlus Nord känns lite för mellanmjölk med dålig macro-lins en ultra wide som inte riktigt håller måttet och övermättade färger när man filmar samt halvdant dynamiskt omfång. Tycker ingen tillverkare riktigt lyckats i prisklassen 4500-6500:- iPhone SE 2020 har förvisso bra kamera men den är ensam med såpass bra kamera i den prisklassen och skärmen är i minsta laget. Har idag en Galaxy S7 som jag tycker är perfekt storleksmässigt.

För mig finns typ bara Pixel 4a, och sen typ Galaxy S20 FE men ännu hellre iPhone 12 mini.

Störst vikt lägger jag på storlek, skärm (bryr mig som sagt inte om uppdateringsfrekvens), hyfsat pigg lur med lång livslängd och minst 3 års uppdateringar. Det finns sjukt mycket lurar där ute. Men få som sticker ut med överlägsen kamerakvalitet och bra prispunkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Gått över till 90 Hz, otroligt skönt. Själv förstår jag inte hur man i dagens läge kan med att köpa en telefon med mindre.

Kan givetvis förstå att man hoppar 120hz pga batteri men att stanna på 60hz? Nej tack.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Gått över till 90 Hz, otroligt skönt. Själv förstår jag inte hur man i dagens läge kan med att köpa en telefon med mindre.

Kan givetvis förstå att man hoppar 120hz pga batteri men att stanna på 60hz? Nej tack.

Its all about the money. Jag köpte min 6,7" Samsung A71 för 5000kr med enbart 60Hz. Telefonen har mängder av brister som lite väl slö cpu & gpu. Men köper man budget så får man kompromissa. En iPhone i motsvarande storlek kostar runt 12 000kr, har betydligt snabbare cpu. Men för mer än dubbla priset så ställer man högre krav på det mesta. Och jag personligen har svårt att köpa dyra saker som jag vet har stora brister emot andra billigare saker, vilket är positivt då jag handlar mindre. hehe

Permalänk
Medlem

Körde en OnePlus 8 Pro ett tag men som jag lämnade tillbaka efter ca 3 veckor eftersom jag inte kom överens med Android. Att gå tillbaka till 60hz var en enorm skillnad (till det sämre) bara i vanlig användning, jag spelar inget alls på mobiler. Om det är som alla rykten säger att det inte blir 120hz så kommer jag antagligen leta efter ene 11 Pro Max på begagnatmarknaden istället för att köpa en 12 Pro Max. Det är helt enkelt inte värt pengarna i min bok när Apple inte lyckas med saker som budgettelefoner har idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Till och med i denna tråd så har vi personer som inte kommer köpa iPhone 12 pga avsaknad av 120hz, så det är förmodligen en dealbreaker för en del.

I denna tråden befinner sig inte ens promille av en myopisk del av Apples potentiella kundkrets, rent krasst kan man säga att det spelar noll och ingen roll om alla Sweclockers medlemmar som kör Apple eller kan tänka sig köra Apple skulle strunta i iPhone 12, det är inte ens en mätbar felmarginal.
Det är det man ska ha i åtanke när man pratar om Apples beslut, det handlar om 50-100 miljoner enheter per releasecykel, tech-entusiaster som skriker om 120hz utgör vadå, max 10000 globalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Gått över till 90 Hz, otroligt skönt. Själv förstår jag inte hur man i dagens läge kan med att köpa en telefon med mindre.

Kan givetvis förstå att man hoppar 120hz pga batteri men att stanna på 60hz? Nej tack.

Skulle du säga att de är en liknande "wow känsla" som när man kör 144hz på datorskärm jämfört med 60hz?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

I denna tråden befinner sig inte ens promille av en myopisk del av Apples potentiella kundkrets, rent krasst kan man säga att det spelar noll och ingen roll om alla Sweclockers medlemmar som kör Apple eller kan tänka sig köra Apple skulle strunta i iPhone 12, det är inte ens en mätbar felmarginal.
Det är det man ska ha i åtanke när man pratar om Apples beslut, det handlar om 50-100 miljoner enheter per releasecykel, tech-entusiaster som skriker om 120hz utgör vadå, max 10000 globalt?

Du skrev att det är ingen som inte kommer köpa iPhone 12 pga avsaknad av 120hz. Detta stämmer helt enkelt inte. Angående hur stor del av Apples potentiella kundkrets det gäller är irrelevant.

Men hursom det som du var så intresserad av, 5G, må jag spekulera kring att det är ungefär lika stor andel som bryr sig som det är om 120hz. Skillnaden där är mest att 5G kommer knappt kommer ha någon effekt eller påverkan på slutanvändaren, till skillnad från 120hz där man definitivt kommer känna av mjukheten.

Permalänk
Medlem

Apple är väl tveklöst en statussymbol först, produkt i andra hand? Finns ingen annan förklaring till att folk försvarar då ett företag håller tillbaka teknik som finns för att maximera vinst.

Hade kunna vara 60hz default men att man aktivt kunde höja om man velat ha 90/120hz. Det hade varit kundvänligt. Att snacka skit om batteri för att maximera vinst är tamt tycker jag.
Skrivet på en Oneplus Nord köpt för 3k med 10h SoT och 90hz skärm..........

Apple tjänar mer pengar på att skippa dyra skärmar ja, de kan tveklöst sin sak. Att potentiella kunder försvarar att de förlorat ett val är det ofattbara för mig.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du skrev att det är ingen som inte kommer köpa iPhone 12 pga avsaknad av 120hz. Detta stämmer helt enkelt inte. Angående hur stor del av Apples potentiella kundkrets det gäller är irrelevant.

Men hursom det som du var så intresserad av, 5G, må jag spekulera kring att det är ungefär lika stor andel som bryr sig som det är om 120hz. Skillnaden där är mest att 5G kommer knappt kommer ha någon effekt eller påverkan på slutanvändaren, till skillnad från 120hz där man definitivt kommer känna av mjukheten.

5G har stor betydelse för slutanvändaren inte i år men säg att vi har någon som köper en Iphone 12 och behåller den i 5 år om 5 år kommer 5G vara avsevärt mer utbyggt. 5G förlänger alltså livslängden på enheten på ett sätt som 120 HZ skärm inte gör. Jag säger inte att 120 HZ är negativt och att kunder inte kommer märka skillnad och du har rätt i att 120HZ skulle vara en mer omedelbar förändring för användaren därför skulle jag säga så här att de som behåller en telefon under längre tid bryr sig mer om 5G de som uppdaterar sin telefon ofta vill ha 120HZ eftersom de inte kommer ha nytta av 5G på den här telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Dem fixade faktiskt batteritiden med 2019 års modeller. A13 chipet är grymt energi effektiv!

Håller med, batteriet håller betydligt bättre på min 11 Pro mot vad det var på min 8.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Eller skaffa två lägen. Ett för 60 Hz och ett för 120 Hz. Eller utveckla så det anpassar sig till vad man gör.

Fan vad dåliga Apple är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker att Apple hämmar utvecklingen om detta är sant, dom halkar efter hårdvaran i android mer och mer för varje år. iPad har ju inte ens blivit bestyckad med oled ännu. Apropå att hämma utvecklingen, är det inte dags för Apple att ta tag i sin notch snart?

De siktar på Mini-LED.

Skrivet av Mikaelmannen:

Apple är väl tveklöst en statussymbol först, produkt i andra hand?

Fattar inte hur du kan säga det 2020 när var och varannan person har en Apple-produkt?

Skrivet av Dizzö:

Eller skaffa två lägen. Ett för 60 Hz och ett för 120 Hz. Eller utveckla så det anpassar sig till vad man gör.

Fan vad dåliga Apple är.

Som Apple har gjort sedan för iPad Pro med ”ProMotion” som kom 2017. Jag hade gissat att det skulle finnas för iPhone vid det här laget, men tydligen inte…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Sorten:

5G har stor betydelse för slutanvändaren inte i år men säg att vi har någon som köper en Iphone 12 och behåller den i 5 år om 5 år kommer 5G vara avsevärt mer utbyggt. 5G förlänger alltså livslängden på enheten på ett sätt som 120 HZ skärm inte gör. Jag säger inte att 120 HZ är negativt och att kunder inte kommer märka skillnad och du har rätt i att 120HZ skulle vara en mer omedelbar förändring för användaren därför skulle jag säga så här att de som behåller en telefon under längre tid bryr sig mer om 5G de som uppdaterar sin telefon ofta vill ha 120HZ eftersom de inte kommer ha nytta av 5G på den här telefonen.

Håller ej med. 4G duger åt denna typ av användare på mobilen även efter 5år.
Orsaken till varför de valde 5G är att det är så mycket enklare att marknadsföra sin produkt med den senaste generations mobila nätverk.

Även när 5G byggs ut där man bor så måste man skaffa ett 5G abonnemang, ytterst få av den kundgrupp som köper en mobil och har den i 5år kommer att göra detta.

Så min åsikt som jag alltid har sagt, skitbra att dagens mobiler börjar få 5G för det bidrar till att vårt 5G nät byggs ut. Men som konsument, lägg inte ner mycket extra pengar på något som du troligen ej kommer att använda innan du har bytt telefon.

Permalänk
Medlem

’Satsar på batteritid’

’Mindre batterier’

Välj en för helvete! Bygg en iPhone 12 Phat med 7000MAh så köper jag direkt! 90/120Hz är inget problem då (och man slipper kamerabump)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sannolikt finns det en switch i OSet att stänga av det. Det har det funnits för både 4G oh 3G när de kom (ja, första iPhone hade bara EDGE, 3G kom i uppföljaren).

Nu håller jag med dig i sak, och ännu mer på andra Apple-prylar som MBP, men Apple’s resonemang är att om de skrapar av 1mm varje år så blir det en märkbar skillnad över tid. Jämför med en laptop från 1995 t.ex.

Fö har inte iPhone blivit tunnare det senaste. IPhone 6 var den tunnaste på 6.9mm, sedan dess har de lagt på sig 1mm ungefär.

Och samma sak med vikten. Samsung har lyckats hålla igen på vikten över generationerna, men iphone börjar närma sig 200g nivån och jag tycker redan Xs är för tung

2018
Samsung S9 (5,8" skärm) 163g / iPhone Xs (5,8")177g

2019
Samsung S10 (6,1") 157g / iPhone 11 Pro (5,8") 188g

2020
Samsung S20 5G 120Hz (6,2") 163g / iPhone 12 ????

Samsung lyckas hålla vikten samtidigt som man får in större skärm och 5G, men iPhone gick från tung till tyngre.
Apples A-CPUer utvecklas ju ständigt till bättre energieffektivitet, men det ser ut som formfaktorn trots allt får ta stryck p.g.a. prestanda (som ingen behöver?).
Nej tack, sätta gränsen hur stor och tung en telefon får bli runt 160g och låt ökande prestanda komma med enbart energieffektivare komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad ska du göra med hög bandbredd och så dålig täckning att det i princip bara kommer att fungera i storstäder ?

Ingen fara, Apple fick välja bort hjärtstartare för att batteriet var för litet

@Klubba:
@dr904:
5G betyder många saker och det som får mest press är höghastighetslägena som är till för idrottsarenor och storstäder, men finns flera andra tekniker som är en del av 5G.

Bla mycket lägre frekvenser (gamla band för analog-tv) som har extremt bra teckning och fortfarande de låga latenserna i masterna. Detta kommer förbättra landsbygdens mottagning en hel del

Lade till några mentions
Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Och samma sak med vikten. Samsung har lyckats hålla igen på vikten över generationerna, men iphone börjar närma sig 200g nivån och jag tycker redan Xs är för tung

2018
Samsung S9 (5,8" skärm) 163g / iPhone Xs (5,8")177g

2019
Samsung S10 (6,1") 157g / iPhone 11 Pro (5,8") 188g

2020
Samsung S20 5G 120Hz (6,2") 163g / iPhone 12 ????

Samsung lyckas hålla vikten samtidigt som man får in större skärm och 5G, men iPhone gick från tung till tyngre.
Apples A-CPUer utvecklas ju ständigt till bättre energieffektivitet, men det ser ut som formfaktorn trots allt får ta stryck p.g.a. prestanda (som ingen behöver?).
Nej tack, sätta gränsen hur stor och tung en telefon får bli runt 160g och låt ökande prestanda komma med enbart energieffektivare komponenter

Den stora boven i dramat här tror jag handlar om att Apple använder rostfritt stål. Det är tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Du skrev att det är ingen som inte kommer köpa iPhone 12 pga avsaknad av 120hz. Detta stämmer helt enkelt inte. Angående hur stor del av Apples potentiella kundkrets det gäller är irrelevant.

Men hursom det som du var så intresserad av, 5G, må jag spekulera kring att det är ungefär lika stor andel som bryr sig som det är om 120hz. Skillnaden där är mest att 5G kommer knappt kommer ha någon effekt eller påverkan på slutanvändaren, till skillnad från 120hz där man definitivt kommer känna av mjukheten.

Då läste du inte hela mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Min första mobil hade en batteritid (standby) på 12 timmar så jag är väldigt nöjd med att jag inte behöver ladda varje dag längre. Jag hade gärna sett att batteritiden hade varit bättre på min iphone 11 pro men hittills har den klarat sig bra tycker jag.

Min första mobil hade standby tid på ca 2 veckor och jag tror det var på kanske 800mah. Framsteg, pff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Eller skaffa två lägen. Ett för 60 Hz och ett för 120 Hz. Eller utveckla så det anpassar sig till vad man gör.

Fan vad dåliga Apple är.

Det är en primitiv ful-lösning. Apple lär sikta på en intelligent lösning med ProMotion så användaren aldrig behöver bry sig om att hålla på med skärmens uppdateringsfrekvens, plus att ProMotion har fördelar som att skala fritt till vad som visas på skärmen.

Fan vad du skriver dynga i varje tråd om Apple.

Skrivet av star-affinity:

Som Apple har gjort sedan för iPad Pro med ”ProMotion” som kom 2017. Jag hade gissat att det skulle finnas för iPhone vid det här laget, men tydligen inte…

ProMotion är mycket lättare på LCD-skärmar. Det är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är en primitiv ful-lösning. Apple lär sikta på en intelligent lösning med ProMotion så användaren aldrig behöver bry sig om att hålla på med skärmens uppdateringsfrekvens, plus att ProMotion har fördelar som att skala fritt till vad som visas på skärmen.

Fan vad du skriver dynga i varje tråd om Apple.

ProMotion är mycket lättare på LCD-skärmar. Det är det som är problemet.

Triggered Apple fanboy detected.

120 Hz eller 60 Hz är inte en primitiv ful-lösning (fan vad snobbig du låter). Helt enkelt de som inte ens vet vad 120 Hz är kör 60 Hz medan de som är lite mera insatta kan köra 120 Hz om dem vill. Enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Apple är väl tveklöst en statussymbol först, produkt i andra hand? Finns ingen annan förklaring till att folk försvarar då ett företag håller tillbaka teknik som finns för att maximera vinst.

Hade kunna vara 60hz default men att man aktivt kunde höja om man velat ha 90/120hz. Det hade varit kundvänligt. Att snacka skit om batteri för att maximera vinst är tamt tycker jag.
Skrivet på en Oneplus Nord köpt för 3k med 10h SoT och 90hz skärm..........

Apple tjänar mer pengar på att skippa dyra skärmar ja, de kan tveklöst sin sak. Att potentiella kunder försvarar att de förlorat ett val är det ofattbara för mig.

Android är väl tveklöst en statussymbol först, produkt i andra hand? Finns ingen annan förklaring till att folk försvarar då företag pressar fram ofärdig teknik för att maximera vinst.

Nu råkar Apple kanske ha en annan uppfattning om vad som är kundvänligt mot vad du har. Att behöva ändra uppdateringsfrekvens på telefonen är en ointelligent lösning. Apple har alltid haft en tydlig filosofi om att kunden inte ska behöva bry sig om sån skit. Det ska bara funka. För övrigt är det inte Apple som snackat om batteritid, även om det högst troligt är en orsak.

Apple satsar förmodligen på ProMotion på sina Iphones, och det är svårt. Är inte tekniken på en tillfredsställande nivå väntar de tills den är redo. Det kallas integritet.

Vidare har Apple satsat mycket på utveckling av skärmar. De har sin egen OLED-RnD och skärmarna tillverkas till deras egna specifikationer, vilket även inkluderar material. Vidare är de extremt anala i fråga om hur skärmarna kalibreras och hur stor variation som får finnas mellan enheter. Allt sånt kostar pengar.

Att Apple skulle snåla på skärmarna för att öka sina marginaler är helt enkelt verklighetsfrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Triggered Apple fanboy detected.

120 Hz eller 60 Hz är inte en primitiv ful-lösning (fan vad snobbig du låter). Helt enkelt de som inte ens vet vad 120 Hz är kör 60 Hz medan de som är lite mera insatta kan köra 120 Hz om dem vill. Enkelt.

Jo, det är en primitiv ful-lösning. Den eleganta och intelligenta lösningen är ett smart system för att automatisera variabel uppdateringsfrekvens.

För övrigt äger jag för närvarande ingen Apple-produkt - så mycket fanboy är jag.

Permalänk
Medlem

Det som många missar är att Apple är ett av världens största företag - som riktar sig till den breda massan, och inte nischat till tech entusiaster i första hand. De kommer alltid göra valet i deras mobiler som gör att de säljer så många iPhones som möjligt till högsta möjliga marginal. För Apple som riktar sig till den breda massan är det ur en marknadsföringssynvinkel mer fördelaktigt med funktioner som batteritid och 5G, än att till kostnad av en tjockare mobil eller sämre batteritid marknadsföra 120 Hz.

”Varför har inte Apple då ett alternativ för 60/120 Hz switch i inställningar då, för att tillfredsställa alla?”

Från vad jag kan se så är detta återigen av samma anledning - man riktar sig till den breda massan. Om man jämför Android mot iOS så ser man att Android har fler valmöjligheter. Men faktumet kvarstår att den genomsnittlige konsumenten inte vill ändra hur mycket som helst på sin mobil - och det är det Apple tar fasta vid. Man kan tycka vad man vill om det, men de har skapat det renaste, mest intuitiva och snabbaste operativsystemet som fungerar i många år framöver på deras hårdvara - så enkelt är det. Och det kommer inte attrahera alla, allra särskilt inte folk på Sweclockers.

Vilken tur att det är helt valfritt för alla individer att köpa vilken mobil man så önskar. Om Android och deras mångfald i funktioner tilltalar en - så finns många modeller att välja på. Om iOS med deras intuitiva OS utan massa krusiduller tilltalar en - så finns en iPhone att köpa i närmsta butik.

Permalänk
Skrivet av TrackN:

Det som många missar är att Apple är ett av världens största företag - som riktar sig till den breda massan, och inte nischat till tech entusiaster i första hand. De kommer alltid göra valet i deras mobiler som gör att de säljer så många iPhones som möjligt till högsta möjliga marginal. För Apple som riktar sig till den breda massan är det ur en marknadsföringssynvinkel mer fördelaktigt med funktioner som batteritid och 5G, än att till kostnad av en tjockare mobil eller sämre batteritid marknadsföra 120 Hz.

”Varför har inte Apple då ett alternativ för 60/120 Hz switch i inställningar då, för att tillfredsställa alla?”

Från vad jag kan se så är detta återigen av samma anledning - man riktar sig till den breda massan. Om man jämför Android mot iOS så ser man att Android har fler valmöjligheter. Men faktumet kvarstår att den genomsnittlige konsumenten inte vill ändra hur mycket som helst på sin mobil - och det är det Apple tar fasta vid. Man kan tycka vad man vill om det, men de har skapat det renaste, mest intuitiva och snabbaste operativsystemet som fungerar i många år framöver på deras hårdvara - så enkelt är det. Och det kommer inte attrahera alla, allra särskilt inte folk på Sweclockers.

Vilken tur att det är helt valfritt för alla individer att köpa vilken mobil man så önskar. Om Android och deras mångfald i funktioner tilltalar en - så finns många modeller att välja på. Om iOS med deras intuitiva OS utan massa krusiduller tilltalar en - så finns en iPhone att köpa i närmsta butik.

Bra skrivit väldigt mycket ligger i det.
Ett annat argument för att inte ha en 60Hz/120Hz inställning som de enkelt skulle kunna lägga i en inställningsmeny för teknikintresserade personer är att de ej behöver ha denna funktion just nu. Deras kunder köper mobilerna ändå.
När de sedan nästa år ska sälja iPhone 13 så kan deras största säljargument just vara 120Hz display och det blir svårt om det redan innan fanns på mobilen.

Problemet med avsaknad av 120Hz display blir som sagt större ju dyrare mobil de ska sälja, deras mobiler för runt 8000kr riktar sig mer till den stora skaran. Men går man upp i över 12 000kr för en mer vanlig telefon (ej vikbar eller något speciellt). Så borde målgruppen vara väldigt teknikintresserade personer med god ekonomi som vill betala mycket extra för lite bättre.

Men väldigt många mobiler säljs idag med abonnemang, varvid man kan se folk gå runt med mobiler(android & iPhones) för långt över 10 000kr utan att dessa personer har vare sig teknikintresse eller god ekonomi.
*edit*
Hur kan t.ex. samsung s20 5G vara så populär? Företagstelefon, abonnemang vill jag påstå förklarar en hel del. Visst är det en schysst mobil, men så god ekonomi har ej folket så den borde vara en av de vanligaste sålda androidmobilerna.