Permalänk
Medlem

AMD eller nvidia i Linux.

Testade att byta ut mitt GTX 1060 3 GB mot ett gammalt RX 460 2 GB i min stationära dator. Döm om min förvåning hur allt plötsligt fick bättre flyt i skrivbordet (KDE Plasma) . Sddm sessionshanterare fick rätt upplösning, glitchar jag haft i grafiken på min 4K skärm med nvidia försvann. De öppna drivrutinerna funkar riktigt bra. Datorn blev roligare på något sätt. Kanske känslan av öppen källkod

Har tänkt uppgradera grafikkortet och stått lite i valet och kvalet om det ska bli AMD eller nvidia. Efter denna test känns AMD mer lockande. Men till frågan. Får jag en trevligare upplevelse med tanke på stabilitet och kompabilitet i Linux om jag väljer ett äldre kort såsom RX 580 eller funkar det bra med t.ex ett 5700 XT? Någon som testat båda och kan rekommendera? Jag vet att öppna drivrutiner kan behöva tid för att mogna om man säger så. Kanske därför RX 460 fungerade så bra. Samtidigt ser jag att begagnade RX 580 8 GB kostar nästan lika mycket som nya 5500 XT med samma eller bättre prestanda. Begagnat är inte så prisvärt på det viset.

Vet att AMD 6000 serien kommer snart men köpa det när det släpps är nog att be om problem med drivrutiner. Kanske kan man få tag på någon äldre modell som säljs ut billigt eller kanske något begagnat när folk byter. Men hur är navi eller vega i Linux?

Permalänk
Medlem

Ja, AMD har verkligen fått fart på utvecklingen av open-source drivarna på senare år, både bra prestanda och snabbt stöd för ny hårdvara. Jag kör en rullande distribution och då är det riktigt trevligt, alltid updaterade drivare och inget strul med nya kärnor (till skillnad från Nvidias propritära skräp)

Kör RX480 i min burk idag, funkar perfekt, så även 580 som ju är i princip samma kort lär väl vara bra.
Har tidigare haft ett Vega 56 som också var bra, och jag har provkört 5700XT några dagar utan problem.
Enda jag kan minnas jag haft problem med var Vega i APU:erna (2200G), det tog nån kernel release eller två innan det var smärtfritt.
Stöd för 6000 korten kommer väl i 5.9 som släpptes idag, men man vet ju inte hur bra det funkar, brukar vara vettigt att vänta nån release extra. Phoronix brukar vara snabba på att testa nya kort så där kan man ju ta en titt efter 6000 korten släppts.

Permalänk
Medlem

Jag kör också rullande dist. Arch Linux.
Ska testa mera med mitt RX 460.

Permalänk
Medlem

Skulle säga AMD-kort för fulla muggar på Linux OM du inte är beroende av tekniker som CUDA.
Jag får erkänna att jag tidigare bortsett från det faktum att AMD misshandlat sin position under rätt många år på det området, framför allt med Navi plattformen som officiellt inte har något uttalat stöd ännu. Dock p.g.a. att jag sysslar med väldigt lite med saker som kräver OpenCL eller ROCm.

För allt annat är AMD's Open Source drivers kanonbra men, för det finns alltid ett men, upplevelsen och supporten, speciellt med nyare AMD kort, beror mångt och mycket på vilket val av distro du gör.
Skulle absolut förespråka en rolling-release distro såsom Manjaro, Arch, Solus, Endeavour (och inte någon point-release distro typ Ubuntu som rullar på 1(+) år gamla Linux-kärnor) om du har ett RDNA/RDNA2-kort och vill att saker och ting skall fungera.
Annars har du problemet med att en point-release distro hänger kvar vid en gammal kärna ex. Linux-5.4 (Ubuntu 20.04 LTS) och enbart säkerhetspatchar denna
Helt OK när man tänker server OS men på Desktop med nya komponenter släppta efter att Linux-5.4 versionen färdigställdes bidrar det inte sällan till en katastrof i längden.

Själv har jag kört med olika AMD-kort som nu funkat felfritt i 7+ år med öppna drivrutiner, största anledningen till det är att jag inte orkade med huvurvärken som nVidias proprietära drivrutiner förde med sig vid var och varannan uppdatering av kärnan.
Har inte haft några sådana problem alls med AMD så därmed stod sig bytet lätt och över flera år.
Har under väldigt många år även kört med flertalet displayer inkopplade med alltifrån 3-6 st. utan några som helst problem med AMD-kort.
När jag körde på nVidia kort dessförinnan flippade skärmarna ur när man körde med fler än 2 skärmar. Helt värdelöst för mina ändamål.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

OpenCL går att installera med AMDGPU PRO men ändå köra grafiken med öppna drivare. Tyvärr fick jag problem med davinci Resolve som även krävde AMDGPU PRO för opengl. Ska försöka installera dual boot med MacOS för det ändamålet eller möjligen Windows. Upplevde det som buggigt i Linux.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu 20.04.
Innan hade jag ett nvidia GTX 1060 och det var några saker som inte fungerade.
* Kunde inte använda gnome display setting för att ställa in mina skärmarna varav en i portrait mode.
* Kunde inte köra zoom via snap.
* Kunde inte använda webcam/mic i chrome.

Nu kör jag med ett AMD 5600XT och har inte stött på något som inte fungerat. Har för närvarande en uptime på 14 dagar och använder datorn både till jobba och egna projekt (med två olika användare).
Dessutom så blev datorn tystare iom att fläkten inte snurrar så länge grafikkortet inte belastas.

Har dock råkat ut för att datorn hängt sig några gånger, vet inte om det kan ha berott på att jag uppdaterat vissa paket (gnome, gdm etc.) utan att startat om datorn eller om det var drivrutinsproblem. Men som sagt, nu har jag låtit bli att uppdatera paket och datorn har varit igång i 2 veckor.

Hade jag stått inför att köpa ny arbetsdator för linux idag, så hade jag nog övervägt att köra intel utan separat grafikkort. Ju färre saker som kan krångla desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Kör Ubuntu 20.04.
Innan hade jag ett nvidia GTX 1060 och det var några saker som inte fungerade.
* Kunde inte använda gnome display setting för att ställa in mina skärmarna varav en i portrait mode.
* Kunde inte köra zoom via snap.
* Kunde inte använda webcam/mic i chrome.

Nu kör jag med ett AMD 5600XT och har inte stött på något som inte fungerat. Har för närvarande en uptime på 14 dagar och använder datorn både till jobba och egna projekt (med två olika användare).
Dessutom så blev datorn tystare iom att fläkten inte snurrar så länge grafikkortet inte belastas.

Har dock råkat ut för att datorn hängt sig några gånger, vet inte om det kan ha berott på att jag uppdaterat vissa paket (gnome, gdm etc.) utan att startat om datorn eller om det var drivrutinsproblem. Men som sagt, nu har jag låtit bli att uppdatera paket och datorn har varit igång i 2 veckor.

Hade jag stått inför att köpa ny arbetsdator för linux idag, så hade jag nog övervägt att köra intel utan separat grafikkort. Ju färre saker som kan krångla desto bättre.

Stationära har Ryzen 7 3800X så jag måste ha grafikkort i den. Trevligt att 5600 XT ändå verkar fungera. Har intelgrafik i min laptop och inte haft krångel alls och det räcker bra där för det jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Skulle absolut förespråka en rolling-release distro såsom Manjaro, Arch, Solus, Endeavour (och inte någon point-release distro typ Ubuntu som rullar på 1(+) år gamla Linux-kärnor) om du har ett RDNA/RDNA2-kort och vill att saker och ting skall fungera.
Annars har du problemet med att en point-release distro hänger kvar vid en gammal kärna ex. Linux-5.4 (Ubuntu 20.04 LTS) och enbart säkerhetspatchar denna
Helt OK när man tänker server OS men på Desktop med nya komponenter släppta efter att Linux-5.4 versionen färdigställdes bidrar det inte sällan till en katastrof i längden.

Jag håller med i stort att rolling-release distros generellt är att föredra med ny hårdvara, men det stämmer inte att Ubuntu (LTS) kommer hänga kvar på samma kärna med enbart säkerhetspatchar.

Strax efter varje icke-LTS release kommer dess nyare Linux-kärna backportas till nuvarande LTS release som uppdateras till 20.04.1, 20.04.2, etc. Det gör att LTS-releasen oftast fungerar bra även med ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Stationära har Ryzen 7 3800X så jag måste ha grafikkort i den. Trevligt att 5600 XT ändå verkar fungera. Har intelgrafik i min laptop och inte haft krångel alls och det räcker bra där för det jag gör.

Jag slog också till på AMD, Ryzen 3900X. Visste dock inte att det var så mycket problem med nvidia-kort med linux innan jag gick över till Ubuntu från Windows.

Linus Torvalds valde ett RX580 (https://www.zdnet.com/article/linus-torvalds-looks-at-the-fut...) till sitt Threadripper-system i våras, gissar på att han valde en äldre modell för bättre stabilitet. Men RX 5XXX lär ju vara ganska vältestat vid det här laget och det verkar som att de backportas uppdateringar från nya kernels till 5.4 LTS som körs i ubuntu 20.04.

Skönt att slippa nvidias DKMS-moduler iaf.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
MSI RX 570 8GB för 1490 känns relativt prisvärt (jämfört med begagnade på Tradera).
Ingen större skillnad mot RX 580?
Tänker jag skulle kunna sälja den och byta till något bättre senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag håller med i stort att rolling-release distros generellt är att föredra med ny hårdvara, men det stämmer inte att Ubuntu (LTS) kommer hänga kvar på samma kärna med enbart säkerhetspatchar.

Strax efter varje icke-LTS release kommer dess nyare Linux-kärna backportas till nuvarande LTS release som uppdateras till 20.04.1, 20.04.2, etc. Det gör att LTS-releasen oftast fungerar bra även med ny hårdvara.

Ja och de uppdaterar även befintlig "kernel-version", jag upptäckte att ex. temperatursensorerna på grafikkortet eller om det var CPU:n började fungera efter en uppdatering, alltså samma kernelversion, fast en nyare build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testade att byta ut mitt GTX 1060 3 GB mot ett gammalt RX 460 2 GB i min stationära dator. Döm om min förvåning hur allt plötsligt fick bättre flyt i skrivbordet (KDE Plasma) . Sddm sessionshanterare fick rätt upplösning, glitchar jag haft i grafiken på min 4K skärm med nvidia försvann. De öppna drivrutinerna funkar riktigt bra. Datorn blev roligare på något sätt. Kanske känslan av öppen källkod

Har tänkt uppgradera grafikkortet och stått lite i valet och kvalet om det ska bli AMD eller nvidia. Efter denna test känns AMD mer lockande. Men till frågan. Får jag en trevligare upplevelse med tanke på stabilitet och kompabilitet i Linux om jag väljer ett äldre kort såsom RX 580 eller funkar det bra med t.ex ett 5700 XT? Någon som testat båda och kan rekommendera? Jag vet att öppna drivrutiner kan behöva tid för att mogna om man säger så. Kanske därför RX 460 fungerade så bra. Samtidigt ser jag att begagnade RX 580 8 GB kostar nästan lika mycket som nya 5500 XT med samma eller bättre prestanda. Begagnat är inte så prisvärt på det viset.

Vet att AMD 6000 serien kommer snart men köpa det när det släpps är nog att be om problem med drivrutiner. Kanske kan man få tag på någon äldre modell som säljs ut billigt eller kanske något begagnat när folk byter. Men hur är navi eller vega i Linux?

Just 5700XT bör funka riktigt bra, jag har Radeon VII själv och de är i princip samma. Däremot brukar det kunna ta ett par månader när det kommer en helt ny arkitektur innan stödet blir bra p.g.a hur Linux-kärnan utvecklas. Exempelvis kommer bara initialt stöd för 6000-serien nu med Linux 5.9 och det kommer nog inte funka optimalt förns 5.10 som släpps om ca 10 veckor.

Med det sagt är deras öppna AMDGPU riktigt bra, så jag kan helt klart rekommendera AMD till Linux, men ska du har ultrafärsk arkitektur bör man vänta 5-6 månader för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testade att byta ut mitt GTX 1060 3 GB mot ett gammalt RX 460 2 GB i min stationära dator. Döm om min förvåning hur allt plötsligt fick bättre flyt i skrivbordet (KDE Plasma) . Sddm sessionshanterare fick rätt upplösning, glitchar jag haft i grafiken på min 4K skärm med nvidia försvann. De öppna drivrutinerna funkar riktigt bra. Datorn blev roligare på något sätt. Kanske känslan av öppen källkod

Just KDE och Nvidia har det varit problem med sedan KDE 4.0. Det är nånting med KDE's composit-lager som inte fungerar bra med Nvidia. Det räcker med att förstora/förminska fönster så ser man hur det hackar. KDE skyller på Nvidia och Nvidia skyller på KDE. De var (eller är) lika tjurskalliga båda två och vägra samarbeta och lösa problemet. Jag minns inte teknikaliteterna. I KDE 3 så använde jag Compiz (eller vad det hette) som composit-haterare och där fanns inte dessa problem. Trots detta har jag alltid valt Nvidia då det förutom nämnda problem fungerat som jag vill. Kanske ska jag nog välja AMD nästa gång jag ska köpa ett nytt grafikkort om prestanda/pris är bättre eller samma.

Varför Nvidia vägrar släppa sina drivrutiner öppet har jag ingen aning om, men om de gjorde det så skulle de nog själva vinna på det. Kanske är det något juridiskt som sätter käppar i hjulet eller kanske andra hemligheter de inte vill ska läcka ut. Någon som vet varför?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...
MSI RX 570 8GB för 1490 känns relativt prisvärt (jämfört med begagnade på Tradera).
Ingen större skillnad mot RX 580?
Tänker jag skulle kunna sälja den och byta till något bättre senare.

Är ju billigt, men frågan är om inte ett 5500XT för strax över 2000 kr är ett bättre val om man planerar att ha kvar det en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Är ju billigt, men frågan är om inte ett 5500XT för strax över 2000 kr är ett bättre val om man planerar att ha kvar det en längre tid.

Kanske blir 5700 XT trots allt. Då lär det räcka ännu längre. Folk verkar nöjda med det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag håller med i stort att rolling-release distros generellt är att föredra med ny hårdvara, men det stämmer inte att Ubuntu (LTS) kommer hänga kvar på samma kärna med enbart säkerhetspatchar.

Strax efter varje icke-LTS release kommer dess nyare Linux-kärna backportas till nuvarande LTS release som uppdateras till 20.04.1, 20.04.2, etc. Det gör att LTS-releasen oftast fungerar bra även med ny hårdvara.

Ja det stämmer, men även där med visst mått av modifikation, då tiden mellan point-releases/backportning kan vara rätt lång att vänta om du har nyligen inköpt hårdvara som inte fungerar som den skall.
När sedan point-releasen väl dyker upp kanske den dessutom saknar HWE som med senaste Ubuntu 20.04.1 releasen.

Ett av problemen i de fallen är att t.ex. Ubuntu 20.04, redan när den släpptes, använde en c:a 6 månader gammal Linux-kärna.
Det är inte alls fel i sammanhanget när det handlar om stabilitet i kontrollerade miljöer för allt som är släppt före Q4-2019, men inget därefter är uttalat/garanterat supporterat till dess att point-releasen dyker upp och förhoppningsvis(inte säkert det heller) för med sig det du behöver.

Det är egentligen ingen kritik från mitt håll, bara så de valt att köra på och det har varit standard under massvis av år, det är deras "lunk" helt enkelt, inte olikt många andra anrika distros.

Däremot passar det inte alla och desto sämre med den frekvens som ny funktionalitet inkluderas i Linux-kärnan och ny hårdvara släpps idag.
Så att kunna säga att Ubuntu's (LTS) fungerar bra med ny hårdvara, hävdar jag, beror helt och håller på omständigheter och timing, därmed allt för osäkert att förlita sig på för gemene man.

Men visst, finns inget som hindrar att du installerar en annan Linux-version på Ubuntu releaser och du kan till och med göra om Ubuntu till en hjälplig rolling-release distro, men med det sagt är det långt ifrån säkra garantier för att resultatet blir tillfredsställande för slutanvändaren.

Nu har jag inte problem med Ubuntu personligen då jag vet hur det förhåller sig men någon annan tror kanske att Ubuntu eller Mint är det bästa för att det är omtyckt och rekommenderat av många
"Ja" i de flesta fall om du kör på hårdvara släppt innan Ubuntu releasen.
"Nej" i många fall för allt däremellan och därefter.

Om stöd finns för ny hårdvara i en redan gammal Linux-kärna så beror det för det mesta på hur tidiga tillverkaren varit med att skicka in dem för inkludering i Linux och därmed förekommer dem i en release som förhoppningsvis släpps innan Ubuntu bestämmer sig för att inkludera just den kärnan i en release. (-för det varierar också om de bestämmer sig för en LTS eller icke-LTS version av Linux-kärnan)
På det området brukar Intel vara ett föredöme, sett till hur tidiga de är med att skicka in sina firmwares och drivers.

Dock är ju inget av ovanstående något problem med rolling-release distros p.g.a. kontinuerliga uppdateringar så det beror helt på användningsområdet och förutsätter att användaren känner till läget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag körde RX5700XT och kör nu R9 Nano - båda fungerar kanon i Ubuntu 20.04. Både det vanligt skrivbordsjobb och spela. Hade GTX1660 Super innan och då hade jag lite märkliga problem ibland.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag åkte till netonnet efter jobbet igår och köpte Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC för 4190 kr. Visst priserna kan gå ner framöver men det kändes ändå som OK pris för en av de bättre modellerna för Linux.

Ska försöka installera det ikväll. Borde bara vara att byta ut rakt av från mitt RX 460 för det är samma drivrutiner i Linux som jag förstått det. Enda är väl att jag bör byta från opencl-amdgpu-pro-orca (supports legacy products older than Vega 10) till opencl-amdgpu-pro-pal (supports Vega 10 and later products) för opencl.

Permalänk
Medlem

@ronnylov, jag tror inte du behöver göra något alls faktiskt. Linux kommer identifiera ditt nya kort och ladda drivers från kärnan.
AMDGPU-PRO behöver man bara om man ska köra vissa professionella applikationer som DaVinci, etc. som jag förstår det.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@ronnylov, jag tror inte du behöver göra något alls faktiskt. Linux kommer identifiera ditt nya kort och ladda drivers från kärnan.
AMDGPU-PRO behöver man bara om man ska köra vissa professionella applikationer som DaVinci, etc. som jag förstår det.

Jag tänkte testa davinci resolve men det blir nog på MacOS i första hand. Men blender kräver väl proprietär opencl om man vill ha hjälp av GPU? Det gick bra att kombinera öppna AMDGPU för grafiken och proprietära AMDGPU PRO för opencl med mitt RX 460.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Blender#GPU_Rendering

Men nu när jag har kortet är det bara att testa vad som funkar. Jag skulle vilja lära mig blender och att få en del extra boost med GPUn är ju trevligt. Tror inte den öppna opencl-varianten ROCm är färdig ännu med stabilitet och prestanda men jag kan testa. Fast blender stödjer inte den officiellt, tror det går att använda ändå med lite trixande om man vill.

Permalänk
Medlem

@ronnylov, det har du säkert rätt i - det kan du bättre än mig

Sedan vet jag inte hur familjär du är med detta - men iaf, jag kör TimeShift dagligen så när jag fipplar runt med drivers och andra grejer så är det superenkelt att backa om något inte blir som tänkt.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@ronnylov, det har du säkert rätt i - det kan du bättre än mig

Sedan vet jag inte hur familjär du är med detta - men iaf, jag kör TimeShift dagligen så när jag fipplar runt med drivers och andra grejer så är det superenkelt att backa om något inte blir som tänkt.

Tack för tipset. Jag är nybörjare på MacOS (leker med hackintosh) så jag har långt ifrån koll på vad man kan göra där. Var mest för iOS utveckling jag behövde det (flutter). Men tycker det är trevligare att använda än Windows 10. Terminalen i MacOS är ju i princip samma som i Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack för tipset. Jag är nybörjare på MacOS (leker med hackintosh) så jag har långt ifrån koll på vad man kan göra där. Var mest för iOS utveckling jag behövde det (flutter). Men tycker det är trevligare att använda än Windows 10. Terminalen i MacOS är ju i princip samma som i Linux

Nu tänkte jag iofs mer på TimeShift till Linux - men det finns till Mac också (fast då kan man lika gärna köra TimeMachine).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu tänkte jag iofs mer på TimeShift till Linux - men det finns till Mac också (fast då kan man lika gärna köra TimeMachine).

Jaha, blandade ihop med TimeMachine. Ska kolla på TimeShift.

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis att RX 5000-serien inte fungerar klockrent i ubuntu 20.04. Det som inte fungerar är att öppna maps.google.com med chrome och panorera kartan - systemet hänger sig.

När jag googlade på problemet så verkar det som att det går att lösa genom att köra en nyare kernel alternativt installera AMDs Pro-drivrutiner.

Någon som har ett 5000-kort som inte har detta problem?
Eller någon som löst det genom att köra en "mainline-kernel" eller AMDs Pro-drivrutiner?

Jag var initialt så nöjd med att allt bara verkade fungera out of the box.
Vilket skulle vara minst krångel?
Att köra en nyare kernel från mainline-PPA:n eller att installera AMDs dkms?

Ubuntu 20.04.2 med 5.8-kerneln kommer att komma först i februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Upptäckte precis att RX 5000-serien inte fungerar klockrent i ubuntu 20.04. Det som inte fungerar är att öppna maps.google.com med chrome och panorera kartan - systemet hänger sig.

När jag googlade på problemet så verkar det som att det går att lösa genom att köra en nyare kernel alternativt installera AMDs Pro-drivrutiner.

Någon som har ett 5000-kort som inte har detta problem?
Eller någon som löst det genom att köra en "mainline-kernel" eller AMDs Pro-drivrutiner?

Jag var initialt så nöjd med att allt bara verkade fungera out of the box.
Vilket skulle vara minst krångel?
Att köra en nyare kernel från mainline-PPA:n eller att installera AMDs dkms?

Ubuntu 20.04.2 med 5.8-kerneln kommer att komma först i februari.

Jag hade samma problem och hittade följande lösning:

Citat:

So I put AMD_DEBUG="nonggc" in /etc/environment, restarted the system and now I can finally play again.

Efter det fungerade det. Nu kör jag inte RX5700XT längre utan ett R9 Nano, har inte orkat testa om det är samma fel (jobbigt när systemet hänger sig...).
Sedan ska sägas att jag hade samma problem på min XPS 13 (intel igpu) i Firefox, dock inte testat på ett tag så vet inte om någon uppdatering har löst det.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Upptäckte precis att RX 5000-serien inte fungerar klockrent i ubuntu 20.04. Det som inte fungerar är att öppna maps.google.com med chrome och panorera kartan - systemet hänger sig.

När jag googlade på problemet så verkar det som att det går att lösa genom att köra en nyare kernel alternativt installera AMDs Pro-drivrutiner.

Någon som har ett 5000-kort som inte har detta problem?
Eller någon som löst det genom att köra en "mainline-kernel" eller AMDs Pro-drivrutiner?

Jag var initialt så nöjd med att allt bara verkade fungera out of the box.
Vilket skulle vara minst krångel?
Att köra en nyare kernel från mainline-PPA:n eller att installera AMDs dkms?

Ubuntu 20.04.2 med 5.8-kerneln kommer att komma först i februari.

Testade på Arch Linux med 5700XT och panorera google maps. Inga problem vare sig i chromium eller firefox. Upplevde det som att det flöt bättre i firefox både panoreringen och att kartan laddade in sig snabbare. Kör kärna version 5.9.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag hade samma problem och hittade följande lösning:
Efter det fungerade det. Nu kör jag inte RX5700XT längre utan ett R9 Nano, har inte orkat testa om det är samma fel (jobbigt när systemet hänger sig...).
Sedan ska sägas att jag hade samma problem på min XPS 13 (intel igpu) i Firefox, dock inte testat på ett tag så vet inte om någon uppdatering har löst det.

Tack!
Det fungerade med att stänga av den featuren! Hade tidigare upplevt samma frysning men inte haft något bra sätt att reproducera det på förrän jag såg att grafiken frös varje gång jag panorerade i google maps i chrome.

En ny kernel + Mesa-version hade ju såklart också varit en lösning på problemet.

Kan testa om de löst sig genom att ta bort flaggan igen när kernel 5.8 kommer i ubuntu 20.04.2 i Februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testade på Arch Linux med 5700XT och panorera google maps. Inga problem vare sig i chromium eller firefox. Upplevde det som att det flöt bättre i firefox både panoreringen och att kartan laddade in sig snabbare. Kör kärna version 5.9.2.

En klar fördel med att köra en rolling distro när man har nyare hårdvara, helt klart.
I ubuntu 20.04 LTS är det LTS-kernel 5.4 som gäller fortfarande.

Permalänk
Medlem

En uppdatering.
Testade precis att installera kernel 5.8 i Ubuntu 20.04.1, som kommit denna månad som hwe-kernel.
Behöver inte längre ha denna flagga AMD_DEBUG="nonggc" i /etc/environment

Fryser inte när jag panorerar kartan i google maps med AMD RX 5600XT.

För att få nyare kernel än 5.4 i Ubuntu LTS kan man installera följande paket, linux-generic-hwe-20.04, (sudo apt install linux-generic-hwe-20.04)