Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Frågan är ju om den innehåller originalljudspåret, eller bara u-landsdubbningen till tyska?

UK-utgåvan på WB's egna sida har en massa ljudspår inkl tyska. Lär nog vara samma utgåva för hela europa.
https://shop.warnerbros.co.uk/the-lord-of-the-rings-trilogy-t...

Man kan köpa LOTR och Hobbit 4k samlingarna från tyskland för samma pris som enbart ena boxen i Sverige. lol
Med tanke på tiden till släpp så hinner man ju avboka innan för mer info lär ju komma ut tills dess.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mAster9:

UK-utgåvan på WB's egna sida har en massa ljudspår inkl tyska. Lär nog vara samma utgåva för hela europa.
https://shop.warnerbros.co.uk/the-lord-of-the-rings-trilogy-t...

Man kan köpa LOTR och Hobbit 4k samlingarna från tyskland för samma pris som enbart ena boxen i Sverige. lol

Mailat CDON och frågade rakt ut varför de väljer att ta dubbla priset, och länkade till amazon.de.
Får se vad dom säger, om ens något. Fuckers.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Frågan är ju om den innehåller originalljudspåret, eller bara u-landsdubbningen till tyska?

Skulle väl vara sjukt underligt om de sålde en version med endast dubbning?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lagerlöf:

Skulle väl vara sjukt underligt om de sålde en version med endast dubbning?

Jag är inte säker, faktiskt. Tyska, spanska och franska dubbningstraditionen är icke att ignorera. Men visst, det är väl troligt att originalljudspåret är med också.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sidde:

Riktigt kul, men undra hur de ska hantera dessa animeringar de gjort, tex trollet i Moria.
Risken finns att det ser ut som när man ser Starwars EP1 slagfältet mellan Gungans och Trade Federation droidsen.
( Men för allas bästa bör ingen se Starwars EP1-3 någonsin igen )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sagan om ringen på BIO igen!

Sagan om ringen filmerna kommer även att få BIO-Premiär igen som Klassiker och går upp på biograferna i Okt-Nov under nästa år 2021. För er som är sagan om ringen fantaster kanske detta kan vara något att boka in i era kalendrar.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Permalänk
Medlem

Riktigt taggad, även på The Hobbit. Jag tillhör dem som även gillar The Hobbit, om än inte lika mycket. Det beror inte på längden. Lotr hade gärna fått vara 6 filmer så the Hobbit kan få vara 3. Det jag ogillar med the Hobbit är överanvändningen av CGI samt Alfrid (Ryan Gage) är en helt sämst och onödig karaktär som inte tillför något mer än skämskudde.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mailat CDON och frågade rakt ut varför de väljer att ta dubbla priset, och länkade till amazon.de.
Får se vad dom säger, om ens något. Fuckers.

Discshop.se har samma pris. Det komiska är att Hobbit-boxen kostar lika mycket.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Bara tanken att höra huvudtemat i musiken i ca 6 timmar om igen ger mig ångest fortfarande.

Permalänk
Musikälskare

Givet köp nästa löning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis som @emilakered brukar jag också se på dessa klassiker (får man lov att kalla dem för det trots att de inte är såpass gamla?) ungefär en gång per år. Det brukar vara runt juletid, någon månad hit eller dit.

Riktigt kul att se bättre kvalitet på dessa pärlor !
Hoppas bara det kommer se bra ut med VFX'en då denna ofta renderas i 1440p och inte 4k kan det lätt bli suddigt till skillnad från de äldre filmrullarna som tex Alien och andra.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om LoTR köpt på iTunes, filmerna där brukar ju uppgraderas till 4K utan extra kostnad när det kommer i 4K utgåva. Kommer det gälla även denna gång eller lanseras filmerna som någon egen utgåva?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sagan om ringen ser jag fram emot speciellt om de förlängda är med då de ökade mitt betyg med ett helt steg(särskilt 2 tornen och kungens återkomst)

Hobbiten kan vara för min del, första gick att se , de andra genomlida (om man intalade sig att filmerna var äventyrsfilmer vagt bygd på boken)

Permalänk
Keeper of Traditions

För någon som har dålig koll på alla dessa format, jag antar att det sitter en 4k UHD-läsare i de nya konsolerna? Eller kommer man behöva köpa separat spelare?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bildexpert

I Xbox Series X och Playstation 5 finns spelare för UHD-BD. Inte PS5 DE och Series S däremot.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Det värsta är ändå när de gjorde albino orchen till ärkefiende genom alla filmerna när denne bara nämndes i förbigående mening i boken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

I Xbox Series X och Playstation 5 finns spelare för UHD-BD. Inte PS5 DE och Series S däremot.

Och glöm inte, PS5 har troligtvis inte stöd för Dolby Vision eller dolby atmos vilket Xbox series X har. Jag skrev troligtvis eftersom vi vet att spelen inte kommer att ha det. Sony har inte gått ut med klartext gällande stödet för UHD filmernas bild/ljud vad jag vet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För någon som har dålig koll på alla dessa format, jag antar att det sitter en 4k UHD-läsare i de nya konsolerna? Eller kommer man behöva köpa separat spelare?

Yes, series X och PS5 har UHD-läsare. Att tänka på är att bara Series X än så länge har stöd för Dolby Vision och Atmos.

Edit: För sen på bollen.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av KingCobra:

Och glöm inte, PS5 har troligtvis inte stöd för Dolby Vision eller dolby atmos vilket Xbox series X har. Jag skrev troligtvis eftersom vi vet att spelen inte kommer att ha det. Sony har inte gått ut med klartext gällande stödet för UHD filmernas bild/ljud vad jag vet.

Mycket möjligt att det kan bli något sånt. Värt att tilläggas dock, om man främst är ute efter LotR-filmerna, att Warner Bros rätt sällan nyttjar Dolby Vision på deras fysiska utgåvor utan håller sig mestadels till HDR10. Undantag finns förstås, däribland 2001 och Ready Player One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Från The Digital Bits:

All six films have been fully remastered by Weta Digital in New Zealand in a process overseen by director Peter Jackson. For The Lord of the Rings, this includes new 4K scans of original camera negative and new 4K scans of the original VFX film outs. The Hobbit films were shot digitally in 5K.

All six films will include Dolby Vision and HDR10 High Dynamic Range. Each will also include Dolby Atmos audio. (Note that The Hobbit films will NOT include HFR high frame rate—they were shot in 48 fps, but 4K UHD supports 60 fps.)

Så slipper ni Kill-gissa.

Nice, då kanske det blir en film värdig att äga på 4k fysiskt media.

Finns väldigt få filmer som det känns att man faktiskt få ut nåt värde av gällande 4k bd. Hittills så är det bara Mad Max: fury road (sandstorm scenen är helt jäkla sjukt bra, samt ljudet i hela filmen är top notch), Guardians of the galaxy 1 & 2 som har levererat sån bra upplevelse att det faktiskt känts värt investeringen för att få dolby vision/atmos, nu kör jag visserligen "poor-mans-atmos" via soundbar, men ändå.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Lego Master

Såå...antingen en XSX eller en lös UHD-spelare. Känns lite no-brainer, speciellt när man har en okej speldator och Xbox Game Pass.

EDIT:
Jag trodde faktiskt BD UHD-spelare skulle vara billigare. Jeez...kanske blir en XSX ändå.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Mycket möjligt att det kan bli något sånt. Värt att tilläggas dock, om man främst är ute efter LotR-filmerna, att Warner Bros rätt sällan nyttjar Dolby Vision på deras fysiska utgåvor utan håller sig mestadels till HDR10. Undantag finns förstås, däribland 2001 och Ready Player One.

"According to The Digital Bits, the remastered films out this year will support the Dolby Vision and HDR10 High Dynamic Range standards, as well as Dolby Atmos audio."

Jodå både

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

I Xbox Series X och Playstation 5 finns spelare för UHD-BD. Inte PS5 DE och Series S däremot.

Xbox One X kan spela upp UHD-BD.

Filmen 300 ska tydligen ha en grymt bra udh utgåva.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Sagan om ringen filmerna kommer även att få BIO-Premiär igen som Klassiker och går upp på biograferna i Okt-Nov under nästa år 2021. För er som är sagan om ringen fantaster kanske detta kan vara något att boka in i era kalendrar.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Hihi, går folk fortfarande på Bio? Vem vill sitta i en hemsk lokal med en massa pratglada personer som anser att sitta och prassla och trycka i sig en massa snask är en VÄLDIGT viktig del i att se på film...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Hihi, går folk fortfarande på Bio? Vem vill sitta i en hemsk lokal med en massa pratglada personer som anser att sitta och prassla och trycka i sig en massa snask är en VÄLDIGT viktig del i att se på film...

Att trycka 10 st cheeseburgare från donken är halva bioupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Att trycka 10 st cheeseburgare från donken är halva bioupplevelsen.

Hehehe, lite nasty men....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av KingCobra:

Jodå både

Det var värst. Digital Bits har iofs haft fel tidigare flertalet gånger men är det så är det ju bra.

Skrivet av mAster9:

Xbox One X kan spela upp UHD-BD.

Fast frågan gällde kommande konsoler, inte befintliga.

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Xbox One X kan spela upp UHD-BD.

Filmen 300 ska tydligen ha en grymt bra udh utgåva.

Även Xbox One S kan spela upp UHD-BD. Ska också fungera med atmos ljud. Även HDR.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zyces:

Hihi, går folk fortfarande på Bio? Vem vill sitta i en hemsk lokal med en massa pratglada personer som anser att sitta och prassla och trycka i sig en massa snask är en VÄLDIGT viktig del i att se på film...

Bio är en annan upplevelse. Jag ser oftast filmer mer än en gång, och gång 2 och uppåt är ju hemma, ostörd. Men att se den tillsammans med andra fans på premiären är en speciell grej, för mig. Sen att det finns idioter är ju en sak, men generellt har det varit ok på sistone tycker jag (före corona alltså). Ser till att köpa dyrare biljetter till tex. VIP-salonger, så slipper man det värsta patrasket.

Sen är det ju skillnad på salong och salong. Gamla filmstaden i Helsingborg var vedervärdig, vägrade gå där, men den nya lokalen är faktiskt fruktansvärt trevlig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Skrivet av talonmas:

Alla var överens att Hobbit skulle vara en film. Utom pengakåta producenten som visste att vilken skit som helst skulle sälja så han gjorde tre. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zeleni:

Det är filmerna så klart :). Tänker exakt det samma som dig. Hobbit skulle ha varit en 3 timmars film, sen drog dom det ut till 3x 2 timmars filmer. Så dom har gjort 3 filmer av en bok som är 30% kortare än the fellowship of the right t.ex. Vilken brodering.

Håller med till fullo. Sagan om ringen är bra men Hobbit kunde de har gjort max två filmer av och helt enkelt tryckt ihop allt. Femhäradsslaget må finnas med i boken men att göra en hel film om det där allt bara är animerat skräp känns trist. Hade kunnat vara utan sista filmen utan att sakna den.

Blev mest chockad när man fick veta att Peter Jacksson skulle få ta sig an denna storfilm när man sett hans tidigare alster såsom Braindead och Bad Taste Underbara filmer men på ett annat sätt kan man väl säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10