Permalänk

Köpråd mesh

Behöver uppgradera nätverket hemmavid. Sitter idag med en Tilgin HG2711-router och Bahnhof 100/10. Funkar kanonbra men har behov av att utöka WiFi-täckningen i huset.

Jag har två enheter som behöver vara anslutna med tråd i samma rum som fiberfördelaren och routern är idag. Jag hade tittat på TP-link Deco M5 men då finns det enbart två portar i noden vilket blir en för lite.

Eller skulle det vara en idé att behålla befintlig Tilgin Router och sätta den som AP? Hittar dock inte någon info om det är möjligt att ställa den i AP-läge. Eller bör jag behålla Tilgin som den är och endast koppla in mesh-noder till den?

Har förövrigt ingen lust att dra trådat ut till noderna i huset utan vill ha det trådlöst. Budget är 2k vilket gör att det blir lite tunt med alternativ. Några förslag?

EDIT: Kanske enklast att skippa befintlig router och istället köra en switch för 200-300 där jag kan koppla in mina enheter jag behöver ha trådbundna?

Permalänk
Medlem

Om inte Tilgin har mesh-funktionalitet som funkar med andra produkter faller det ju väldigt platt eftersom du inte vill ha trådat. Så du behöver köpa minst två enheter med mesh, vet inte hur långt du kommer på din budget, men det borde gå att hitta paket för det priset.

Asus Lyra kanske?

Permalänk
Medlem

Hur stort bor du?

Själv har jag en Unifi AP AC Lite som täcker bra i hela min 85kvm stora lägenhet.

Accesspunkten är placerad i taket enligt bilden:

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Hur stort bor du?

Själv har jag en Unifi AP AC Lite som täcker bra i hela min 85kvm stora lägenhet.

Accesspunkten är placerad i taket enligt bilden:
https://i.imgur.com/XnRH8KU.png

150 kvm enplansvilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

150 kvm enplansvilla.

Då skulle du nog behöva två accesspunkter skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Då skulle du nog behöva två accesspunkter skulle jag tro.

Ok men löser det problemet med att jag behöver två av mina enheter trådbundna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Ok men löser det problemet med att jag behöver två av mina enheter trådbundna?

Det beror på hur många portar din router har för kabelanslutning?
Accesspunkterna använder ju varsitt uttag för respektive kabel, så om du har minst fura porta i routern så klarar du dig?

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Det beror på hur många portar din router har för kabelanslutning?
Accesspunkterna använder ju varsitt uttag för respektive kabel, så om du har minst fura porta i routern så klarar du dig?

Ja men jag ville inte köra trådat ut till huset utan endast trådlöst till punkter ute i huset.

Permalänk
Medlem

Fick du ihop något som fungerar? Pappas villa behöver nämligen mesh (har en repeater idag vi använder men den börjar bli utdaterad med hastigheten och tv:n är precis på kanten av nätverkets räckvidd

Har också Tilgin HG2711 och behöver ipTelefoni delen.

Permalänk
Skrivet av Zann:

Fick du ihop något som fungerar? Pappas villa behöver nämligen mesh (har en repeater idag vi använder men den börjar bli utdaterad med hastigheten och tv:n är precis på kanten av nätverkets räckvidd

Har också Tilgin HG2711 och behöver ipTelefoni delen.

Jag gjorde så att jag behöll Tilgin som router och köpte TP-Link Deco M5 där en av noderna är kopplade med tråd till Tilgin-routern och dom andra är utan tråd.

Jag är nöjd med resultatet. Har täckning i hela huset nu och bra hastigheter överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus_einar:

Jag gjorde så att jag behöll Tilgin som router och köpte TP-Link Deco M5 där en av noderna är kopplade med tråd till Tilgin-routern och dom andra är utan tråd.

Jag är nöjd med resultatet. Har täckning i hela huset nu och bra hastigheter överallt.

Hm, okej får fundera lite på hur jag gör...

Antar att du då stänger av Wifi:et på Tilgin routern också? (Annars bör de väl kollidera? )

Blir det någon försämring på nätverkshastigheten?

Permalänk
Skrivet av Zann:

Hm, okej får fundera lite på hur jag gör...

Antar att du då stänger av Wifi:et på Tilgin routern också? (Annars bör de väl kollidera? )

Blir det någon försämring på nätverkshastigheten?

Ja exakt, inaktiverar Wi-Fi på Tilgin.
Nä jag har i princip full fräs på hastighet i hela huset numera. Har iofs inte jättestort, ca 150 kvm enplansvilla men det funkar mycket bra för mig.