Permalänk
Medlem

Rj45

Har dragit en installationskabel utp cat6 på vinden och ner för att koppla ihop fiber med router i annat rum,
Jag vill undvika att koppla ett uttag då rj45 kommer se bättre ut. Nu har jag redan dragit kabeln.
Jag får det inte att fungera har koppla rj45 enligt B men såg att jag råkat köpa rj45 ftp, kan det spela roll?
Har fixat en testare för kabel för att testa sen men funderar över om att kontakten är ftp gör att det inte spelar någon roll??

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för kabel du köpt?
Vad säger kabeltestaren? Visar den vilka sladdar som har korrekt kontakt?
Menar du att du försöker klämma på en nätverkskontakt? Både uttag och kontakt heter RJ45.

Om du köpt en kabel för installation så kan det vara svårt att klämma på kontakterna, så jag hade börjat med att klämma dem en extra gång och ta i ordentligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

om du tvunget ska ha kontakter så får du köpa speciella för solid kabel, typ som dessa från kjell.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av aheb:

Har dragit en installationskabel utp cat6 på vinden och ner för att koppla ihop fiber med router i annat rum,
Jag vill undvika att koppla ett uttag då rj45 kommer se bättre ut. Nu har jag redan dragit kabeln.
Jag får det inte att fungera har koppla rj45 enligt B men såg att jag råkat köpa rj45 ftp, kan det spela roll?
Har fixat en testare för kabel för att testa sen men funderar över om att kontakten är ftp gör att det inte spelar någon roll??

Tack!

Om det är "vanlig" rj45-kontakt du använder så kan det också vara lite lurigt att se om man fått in trådarna ända in i botten, så dubbelkolla det, och "vanliga" rj45 är egentligen inte till för att pressa på installationskabel.

Annars rekommenderar jag rj45-kontakt med genomgående hål som är mycket enklare att hålla på med, dessa är dessutom gjorda för att användas både för patchkabel och installationskabel:
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för kabel du köpt?
Vad säger kabeltestaren? Visar den vilka sladdar som har korrekt kontakt?
Menar du att du försöker klämma på en nätverkskontakt? Både uttag och kontakt heter RJ45.

Om du köpt en kabel för installation så kan det vara svårt att klämma på kontakterna, så jag hade börjat med att klämma dem en extra gång och ta i ordentligt.

Ja, ursäkta jag menar kontakt. Jag har köpt kabel från biltema, antar att det är installationskabel då den är hård/fast har dock inte skalat och kollat (står inget på). Har inte testat kabeltestaren ännu.
Funderade mest på om utp kabel funkar med ftp kontakt eller om det kan spöka?
Men jag ska testa att trycka ihop det hårdare och köra med kabeltestaren ikväll..

Annars får det bli sådana kontakter från kjell..om jag inte ska köpa det ändå..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aheb:

Ja, ursäkta jag menar kontakt. Jag har köpt kabel från biltema, antar att det är installationskabel då den är hård/fast har dock inte skalat och kollat (står inget på). Har inte testat kabeltestaren ännu.
Funderade mest på om utp kabel funkar med ftp kontakt eller om det kan spöka?
Men jag ska testa att trycka ihop det hårdare och köra med kabeltestaren ikväll..

Annars får det bli sådana kontakter från kjell..om jag inte ska köpa det ändå..

Är det denna du köpt? https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...
Står ganska tydligt Installationskabel i beskrivningen. Den är till för att användas med uttag.

Annars tycker jag det är snyggare med uttag. Man sätter uttaget där det passar och behöver inte bry sig om hur långt det är till det som ska kopplas in. Möblerar man om kan man bara köpa en längre kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det denna du köpt? https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...
Står ganska tydligt Installationskabel i beskrivningen. Den är till för att användas med uttag.

Annars tycker jag det är snyggare med uttag. Man sätter uttaget där det passar och behöver inte bry sig om hur långt det är till det som ska kopplas in. Möblerar man om kan man bara köpa en längre kabel.

Stämmer att det är den. Ok, jag kanske får ge mig och köpa uttag. Håller med om att det är snyggare generellt. Men hoppades på en annan lösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aheb:

Stämmer att det är den. Ok, jag kanske får ge mig och köpa uttag. Håller med om att det är snyggare generellt. Men hoppades på en annan lösning..

Som sagt, direktroniks rj45 med genomgående hål är gjorda för att fungera även med installationskabel, och dessutom mycket enklare att hålla på med.
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Som sagt, direktroniks rj45 med genomgående hål är gjorda för att fungera även med installationskabel, och dessutom mycket enklare att hålla på med.
https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Du glömmer att påpeka att man bör ha rätt verktyg för ändamålet också, ett verktyg som kostar sisådär 500-600kr.
Att kontakterna (tillsammans med rätt verktyg) är mycket enklare att använda råder det ingen större tvekan om dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du glömmer att påpeka att man bör ha rätt verktyg för ändamålet också, ett verktyg som kostar sisådär 500-600kr.
Att kontakterna (tillsammans med rätt verktyg) är mycket enklare att använda råder det ingen större tvekan om dock.

Man behöver inte använda deras specialverktyg, men använder man vanligt pressverkyg så får man klippa av trådarna som sticker ut med en vanlig sidavbitare efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Man behöver inte använda deras specialverktyg, men använder man vanligt pressverkyg så får man klippa av trådarna som sticker ut med en vanlig sidavbitare efteråt.

Nu har jag varken Direktroniks verktyg eller deras kontakter, jag använder Platinumtools varianter istället, jag har dock testat precis det du säger och resultatet blev allt annat än bra, min erfarenhet är alltså att det där är en ganska dålig idé.
Men, visst, man kanske kan testa sig fram och få fungerande resultat.

Permalänk
Hedersmedlem

Enklaste om du vill slippa pressa kontakter är ju att köpa en Keystonekontakt som du bara klämmer på med en LSA-terminal. Då får du en nätverkshona och kan koppla sista biten själv. Har själv gett upp på att pressa kablar, vilka grejer man köper blir det ändå aldrig riktigt bra. Keystonekontakter på kablar är dock mycket enklare och känns stabilare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+