Permalänk
Medlem

Ny hemmabio i källaren

Hej,

Ska precis påbörja källar-renovering, och kommer byta ut mycket av det jag har idag.
(Idag; projektor + förstärkare anno 2010 + htpc + playstation)

Det jag vill göra är att skrota projektorn, köpa en TV (70-75 tum-isch?) och skala ner lite granna. Försöka ordna något snyggare.
Efter att jag läser på om TV och förstärkare så blir det dock fort ganska rörigt för mig, mitt tekniska intresse till trots.

Någon som vill lämna några pointers på vad jag absolut ska tänka på?
Vad är det för funktioner jag -absolut- behöver till min förstärkare? (ska fortsätta köra surround, har 7.1 idag, kapabla stereohögtalare i front, resten är skräp)
Vad är det för funktioner som jag absolut inte bör missa när det gäller TVn?

Hade varit skönt att byta ut HTPC'n mot t.ex en chromecast, är det svårt att få det att lira mot förstärkaren? Eller behövs det ens, fungerar t.ex Plex bra som app till vissa TV's?

Tack på förhand för eventuella tips och råd!

:edit: Medveten om att detta är en väldigt öppen frågeställning.

MVH

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kan skicka in en före-bild;

Här finns att göra!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Bildexpert 📺

Är nog inga problem med att trycka dit valfri TV 75+ tum och få något som projektorn aldrig kunnat ge. Överlag kör du sladd för kvalitet och Chromecast för att det är smidigt när kravet på kvalitet är underordnat.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mysig källare!

Har du möjlighet att vända på steken och sätta tv på väggen under det lilla fönstret?

Vet inte vad du har för budget, men jag hade börjat med att lägga golv.
Jag har också förvandlat ett rum precis som du förövrigt, men jag gjorde det totalt med kablar i väggar, golvbelägg (mattor, såna fyrkantiga plattor), ny islolation och gips/paneler på väggarna, plus matt mörk grå målning. Som du ser har jag spontat ut, lagt 10cm isolation, gips, ström, kablar och hela baletten. Man behöver ju självklart inte göra allt detta, men jag ville göra allt ordentligt.

Från detta: (ja, rummet hade den färgen, ush)

Till detta: (lerret 105", bytt mot TV 65", nya högtalare)

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är nog inga problem med att trycka dit valfri TV 75+ tum och få något som projektorn aldrig kunnat ge. Överlag kör du sladd för kvalitet och Chromecast för att det är smidigt när kravet på kvalitet är underordnat.

Sladd vart? Du syftar på en nätverkskabel antar jag? Överväger att skaffa en NAS, men måhända är mitt behov för sådant mindre och mindre för varje månad som går.
Annars är jag som tumregel med dig helt!

Skrivet av marcusOCZ:

Ser ut som en mysig källare!

Har du möjlighet att vända på steken och sätta tv på väggen under det lilla fönstret?

Vet inte vad du har för budget, men jag hade börjat med att lägga golv.
Jag har också förvandlat ett rum precis som du förövrigt, men jag gjorde det totalt med kablar i väggar, golvbelägg (mattor, såna fyrkantiga plattor), ny islolation och gips/paneler på väggarna, plus matt mörk grå målning.

Ja, har funderat på att köra tv'n på väggen rakt fram på bild. Detta skulle ge mer symmetri med väggar osv, måhända mycket enklare att få till en bättre ljudbild och hembioupplevelse så.
Och ja, golvet ska bort. Ganska stor gillestuga här, så den ska helt enkelt ut, och försöka fixa till ett schysstare rum.
Sitter och klurar på att omvandla vattenburna värmen (se utanpåliggande rör i bakkant) till golvvärme, men det måste ju göras på rätt sätt iom källare. Vi får se.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har en likadan källare så detta ska bli kul att följa.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Har en likadan källare så detta ska bli kul att följa.

Får erkänna att jag uttryckt mig lite klumpigt. Ska inte 'precis' börja, utan efter övervåningen är klar.
Renoveringen påbörjas därmed om några månader, men man vill ju börja planera för hårdvaran redan nu. Kanske tom slå till på Black Friday?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Förstärkare:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4261231
Kan med fördel köpas begagnat, det gjorde jag för 2000. Väldigt kompetent sak för priset.

Tv: LG Oled är makalöst bra, inte bara för att jag har det, men det är verkligen bra. Här är det din plånbok som avgör, men Samsung har en hel del bra också. Tips: Se dig inte blind på att det måste vara 70"+ i ett litet rum. Jag gick i från 105" till 65" och hade egentligen panik och ångest, men ångrar ingenting idag.

Subwoofer: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342578
Sjukt bra för pengarna. Finns också begagnat.

Mediaspelare: Den nya Nvidia saken är mumma. Jag har den gamla. Funkar finfint med Plex eller Kodi. Gör du om dina Bluray till MKV utan kvalitetstapp så kan de köras direkt från player eller tv via Plex.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Förstärkare:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4261231
Kan med fördel köpas begagnat, det gjorde jag för 2000. Väldigt kompetent sak för priset.

Tv: LG Oled är makalöst bra, inte bara för att jag har det, men det är verkligen bra. Här är det din plånbok som avgör, men Samsung har en hel del bra också. Tips: Se dig inte blind på att det måste vara 70"+ i ett litet rum. Jag gick i från 105" till 65" och hade egentligen panik och ångest, men ångrar ingenting idag.

Subwoofer: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3342578
Sjukt bra för pengarna. Finns också begagnat.

Mediaspelare: Den nya Nvidia saken är mumma. Jag har den gamla. Funkar finfint med Plex eller Kodi. Gör du om dina Bluray till MKV utan kvalitetstapp så kan de köras direkt från player eller tv via Plex.

Fina tips, stort tack! Hittar förstärkaren på blocket.
5.1 känns fortfarande som ett fullgott alternativ för någon utan de högsta kraven? (tänker atmos)

Vågar man hoppas på någon snygg sammanställning av tv-apparater likt den Laxpudding gjorde förra året inför Black Friday?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Atmos är skoj, men i en hemmabio på 15kvm gör det inte väldigt mycket för att vara ärlig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Atmos är skoj, men i en hemmabio på 15kvm gör det inte väldigt mycket för att vara ärlig.

Gott, då kan jag spara in på den funktionen. LG's OLED ser också väldigt fina ut som du säger, men tror inte det ligger inom budget, hade hoppats på att den kostnaden hade varit lägre. Men vi får se! (ser nog inte riktigt tillräckligt på TV för att den kostnaden ska vara befogad)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Kan skicka in en före-bild;

https://i.imgur.com/mQDMY2i.jpg

Här finns att göra!

Du bör fundera noga på spridningskarraktären på bakhögtalarna för du kan ju inte placera dem bakom dig, omni,bi, eller di poler brukar låta bäst ch "vanliga" sämst vid sån placering. Ett alternativ kan vara att ha vanliga men rikta dem uppåt för att undvika riktat direktljud och få reflektion i taket.
Fundera ut en bra belysning som funkar bländ och reflexfritt i förhållande till bildytan.
Om du kan är det ju alltid bra att fundera på akustiken och bygga in icke parallella ytor, diffraktion och dämpning.

Ett sätt att kunna dölja kablar, belysning och förbättra akustiken är att använda en kornich, det kan också bli rätt snyggt och att tex även ha en "ridå" vid tvn ger ju mer biokänsla och är bra för akustiken då det dämpar de tidiga reflexerna från fronthögtalarna. Det går ju även att bara regla upp och isolera och klä ytan med tyg så att den dämpar reflexer, du bör ha heltäckningsmatta på golvet och hur du gör med taket beror ju på smak men det bör ju inte vara helt plant och parallellitet med golvet, man kan bygga ner nått i mitten eller använda synliga "fusk balkar/synligt bjälklag" i trä eller nått så att man bryter upp ytan på nått sätt. Principen är inga hårda släta och parallella ytor nånstans. Inga mått på ytor bör heller vara jämnt delbara med varandra.
Kan du se till att elementet och rören inte kan vibrera är det också väldigt bra för ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör fundera noga på spridningskarraktären på bakhögtalarna för du kan ju inte placera dem bakom dig, omni,bi, eller di poler brukar låta bäst ch "vanliga" sämst vid sån placering. Ett alternativ kan vara att ha vanliga men rikta dem uppåt för att undvika riktat direktljud och få reflektion i taket.
Fundera ut en bra belysning som funkar bländ och reflexfritt i förhållande till bildytan.
Om du kan är det ju alltid bra att fundera på akustiken och bygga in icke parallella ytor, diffraktion och dämpning.

Ett sätt att kunna dölja kablar, belysning och förbättra akustiken är att använda en kornich, det kan också bli rätt snyggt och att tex även ha en "ridå" vid tvn ger ju mer biokänsla och är bra för akustiken då det dämpar de tidiga reflexerna från fronthögtalarna. Det går ju även att bara regla upp och isolera och klä ytan med tyg så att den dämpar reflexer, du bör ha heltäckningsmatta på golvet och hur du gör med taket beror ju på smak men det bör ju inte vara helt plant och parallellitet med golvet, man kan bygga ner nått i mitten eller använda synliga "fusk balkar/synligt bjälklag" i trä eller nått så att man bryter upp ytan på nått sätt. Principen är inga hårda släta och parallella ytor nånstans. Inga mått på ytor bör heller vara jämnt delbara med varandra.
Kan du se till att elementet och rören inte kan vibrera är det också väldigt bra för ljudet.

Tack för din feedback! Du gör nog detta mer avancerat än jag planerat för, men jag tar åt mig av tankarna så får vi se vad det blir av det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tack för din feedback! Du gör nog detta mer avancerat än jag planerat för, men jag tar åt mig av tankarna så får vi se vad det blir av det.

Du kallade det hemmabio och inte att sätta in en tv i ett rum, passa på om du ska bygga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kallade det hemmabio och inte att sätta in en tv i ett rum, passa på om du ska bygga

Precis mina tankar! Ska det vara hemmabio eller standard-svenssons gillestuga?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kallade det hemmabio och inte att sätta in en tv i ett rum, passa på om du ska bygga

Skrivet av kokkojambo:

Precis mina tankar! Ska det vara hemmabio eller standard-svenssons gillestuga?

Haha, det blir nog något mittemellan. Inte fullfjädrat med ljuddämpade väggar och mått som är derivatan av pi, men något mer än bara renovera och ställa dit tv'n. Jag kunde varit tydligare i trådnamnet. Men är ju i planeringsstadiet så man får väl se vart det slutar.

:edit: eftersom både väggar och golv ska bort så vore det ju onekligen korkat att inte åtminstone förbereda med lite kablage osv dolt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

:edit: eftersom både väggar och golv ska bort så vore det ju onekligen korkat att inte åtminstone förbereda med lite kablage osv dolt.

Ja och vet du inte vad du vill dra så lägg avloppsrör i väggarna för de rymmer nästan vilket A/V kablage som helst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Förstärkare:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4261231
Kan med fördel köpas begagnat, det gjorde jag för 2000. Väldigt kompetent sak för priset.

Sitter och klurar på om man gör sig en otjänst att inte leta fram en förstärkare med HDMI 2.1.
Yamaha RX-V4A ser kompetent ut också, men vet inte om det är värt extra pengarna. Har lite tid att fundera på det. (tills dess kanske man har turen att hitta Yamahan på blocket el dyl)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

I den prisklassen hade jag gått för V6A med Pre-out som bonus.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5487314

Även om 8000 är massa pengar får man otroligt mycket för pengarna med den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz