Asus ger stöd för Ryzen 5000 på X470- och B450-moderkort i januari

Permalänk
Melding Plague

Asus ger stöd för Ryzen 5000 på X470- och B450-moderkort i januari

Efter felaktiga uppgifter från en medarbetare på kundtjänst bekräftar Asus att de ger stöd till Zen 3 på 400-seriens moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det ens som säger att den där reddit posten är äkta? Han kan lika gärna ha förfalskat mailet själv..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Oavsett orsak till upprört internet, så är det bra att Asus tydligt talar om vad som gäller. Uppenbarligen var det inte helt kristallklart tidigare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam

Lite fegt kan man tycka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

😂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det enda rätta. Sålänge det inte finns tekniska begränsningar så tycker jag inte att AMD ska ge utrymme för tolkning och förvirring. Jag hade då inte köpt något nytt moderkort Så AMD hade gått miste om pengar från mig om crosshair vii inte fått stöd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket bra med ett explicit förtydligande!

Bättre faktagranskning/verifiering nästa gång, men detta ger ett bättre intryck än att bara låta det gå!

Permalänk
Medlem

Hurra. Då kan man börja spara till en 5600x eller kanske rent av en 5800x om den går ner i pris efter nyår.

Permalänk
Medlem

Tror nog dessa case går till ungefär så att support killen som först svarat att X470 moderkortet inte har stöd för 5000 serien så antingen var lat och inte uppdaterat sig och kollat vad som faktiskt gällde i nuläget ELLER så stämde infon internt vid det läget som supporten utgav men pga. all kritik som blåst upp på nätet så kom nån förman in och tog beslutet att ja vi tar och stöder förra serien då iallafall i sista stunden typ / alternativt dåligt dokumenterat hos ASUS vad som ska gälla för det och det moderkortet.

Det är iallafall klart att det finns inte några tekniska förhinder här utan det är nog bara en kostnadsfråga att man vill ju förstås även på AMDs håll kunna få nyare moderkort sålda också men när man har varit såpass kundinriktad som AMD har varit i jämförelse där Intel valt att lyssna på sina partnertillverkares plånböcker så är det klart att det blir uppståndelse varje gång det kommer sånahär case.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror nog dessa case går till ungefär så att support killen som först svarat att X470 moderkortet inte har stöd för 5000 serien så antingen var lat och inte uppdaterat sig och kollat vad som faktiskt gällde i nuläget ELLER så stämde infon vid det läget som supporten utgav den infon intärnt men pga. all kritik som blåst upp på nätet så kom nån förman in och tog beslutet att ja vi tar och stöder förra serien då iallafall i sista stunden typ.

Det är iallafall klart att det finns inte några tekniska förhinder här utan det är nog bara en kostnadsfråga att man vill ju förstås även på AMDs håll kunna få nyare moderkort sålda också.

Det stora problemet är den otydlighet som varit. Till Zen3 hoppas jag att de från början är tydliga med att alla kommer få uppgraderingsmöjligheter så länge som sockeln lever. Som det är nu så lämnas ju 300 seriens chipset utan uppgradering även om det är tekniskt möjligt. Jag tycker det är rimligt att som kund veta att köpet man ett visst moderkort med ett visst chipset så kan man räkna med si och så många års uppgraderingar. Hade det varit så att ett moderkort bara höll en eller två år innan man var tvungen att köpa nytt så hade i alla fall jag inte ens tittat åt de dyrare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då kan ju alla Asustek-bashers sänka ner blodtrycket igen då.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Det enda rätta. Sålänge det inte finns tekniska begränsningar så tycker jag inte att AMD ska ge utrymme för tolkning och förvirring. Jag hade då inte köpt något nytt moderkort Så AMD hade gått miste om pengar från mig om crosshair vii inte fått stöd.

Inte AMD som bestämmer över detta men du kanske menade Asus?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte AMD som bestämmer över detta men du kanske menade Asus?

I vilken del? Jag hade inte köpt en Ryzen 5900X om inte Crosshair VII fått stöd så det är AMD som i så fall gått miste om pengar.

Det jag menar är att AMD måste sluta mjäka och kräva att moderkortstillverkarna stödjer X antal uppgraderingssteg. På AM4 är det ju rätt kört nu men tycker gott de kan ta en hårdare ton till AM5, och från början vara tydliga med hur många uppgraderingar man kan förvänta sig istället för att som nu ge olika besked vid varje ny generation.

Om jag lägger 4000Kr på ett moderkort så ska det ju gärna hålla ett tag liksom.

Om AMD till AM5 bestämmer att det är 2 generationer per chipset som stöds så ser jag noll mening med att köpa ett dyrare moderkort, men om de istället säger som de sa från början att "Sålänge sockeln lever så kommer man kunna ploppa i en ny processor varje år", ja då kan jag absolut tänka mig att köpa ett dyrare moderkort, så både AMD och moderkortstillverkarna tjänar på att vara tydliga från början och sedan håla vad de lovat, och inget jävla "Det är upp till moderkortstillverkarna" ur någon aspekt, som det har varit nu. Det skapar inget positivt alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

I vilken del? Jag hade inte köpt en Ryzen 5900X om inte Crosshair VII fått stöd så det är AMD som i så fall gått miste om pengar.

Det jag menar är att AMD måste sluta mjäka och kräva att moderkortstillverkarna stödjer X antal uppgraderingssteg. På AM4 är det ju rätt kört nu men tycker gott de kan ta en hårdare ton till AM5, och från början vara tydliga med hur många uppgraderingar man kan förvänta sig istället för att som nu ge olika besked vid varje ny generation.

Om jag lägger 4000Kr på ett moderkort så ska det ju gärna hålla ett tag liksom.

Om AMD till AM5 bestämmer att det är 2 generationer per chipset som stöds så ser jag noll mening med att köpa ett dyrare moderkort, men om de istället säger som de sa från början att "Sålänge sockeln lever så kommer man kunna ploppa i en ny processor varje år", ja då kan jag absolut tänka mig att köpa ett dyrare moderkort, så både AMD och moderkortstillverkarna tjänar på att vara tydliga från början och sedan håla vad de lovat, och inget jävla "Det är upp till moderkortstillverkarna" ur någon aspekt, som det har varit nu. Det skapar inget positivt alls.

Tydliga besked vore verkligen bra.
Två generationer känns rimligt för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tydliga besked vore verkligen bra.
Två generationer känns rimligt för mig.

Jag ser gärna fler. Att B350/X370 inte stöds är först och främst ett affärsmässigt beslut och är det då bara två generationer som stöds så blir de inte bättre än Intel.

Det bästa vore att de ställer designkrav på AM5 som gör att det blir smidigt med uppgraderingar sålänge sockeln fysiskt klarar av det. Sen är det klart att de kan lägga till funktioner etc i nyare chipset/processorer som fysiskt inte kan få stöd och då är det väl så, men tror ändå att de flesta föredrar att kunna uppgradera överhuvudtaget med vetskapen om att viss funktionalitet saknas framför att behöva köpa nytt moderkort vartannat år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Jag ser gärna fler. Att B350/X370 inte stöds är först och främst ett affärsmässigt beslut och är det då bara två generationer som stöds så blir de inte bättre än Intel.

Det bästa vore att de ställer designkrav på AM5 som gör att det blir smidigt med uppgraderingar sålänge sockeln fysiskt klarar av det. Sen är det klart att de kan lägga till funktioner etc i nyare chipset/processorer som fysiskt inte kan få stöd och då är det väl så, men tror ändå att de flesta föredrar att kunna uppgradera överhuvudtaget med vetskapen om att viss funktionalitet saknas framför att behöva köpa nytt moderkort vartannat år.

Det som ställer till det är ju plats för UEFI, de flesta moderkorten innan 5 serien har ju bara plats för 16 MB, något var ett problem redan för 3000-serien.
Verkligt synd, att man inte tog mer höjd än så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det som ställer till det är ju plats för UEFI, de flesta moderkorten innan 5 serien har ju bara plats för 16 MB, något var ett problem redan för 3000-serien.
Verkligt synd, att man inte tog mer höjd än så.

Ja. Bland annat det är väl den typen av krav jag syftar på, att alla AM5 moderkort skall ha minst si och så mycket minne för UEFI ROM. det går ju inte göra så mycket åt röran som redan är, men det går planera bättre för framtiden. Annat är väl krav på VRM, kvalitetskrav på ledningsbanor med mera. Kommer i så fall säkert knorras om pris, men tittar man på Intel så har ju deras plattformar generellt bättre stöd för minnen i höga hastigheter, och jag tror att de har haft högre krav från start vad gäller kopparlager med mera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Bland annat det är väl den typen av krav jag syftar på, att alla AM5 moderkort skall ha minst si och så mycket minne för UEFI ROM. det går ju inte göra så mycket åt röran som redan är, men det går planera bättre för framtiden. Annat är väl krav på VRM, kvalitetskrav på ledningsbanor med mera. Kommer i så fall säkert knorras om pris, men tittar man på Intel så har ju deras plattformar generellt bättre stöd för minnen i höga hastigheter, och jag tror att de har haft högre krav från start vad gäller kopparlager med mera.

Problemet för AMD när AM4 sjösattes var väl att de inte var i en position att ha några krav överhuvudtaget på moderkortskaparna. Det bör vara en helt annan situation idag.

Permalänk
Rekordmedlem

Så de pudlar genom att skylla på en i personalen...
Ja bra att de ändrar sig när de fick skit men de skulle aldrig ha sagt annat från början och fult att skylla på en kundtjänstmedarbetare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Ja. Bland annat det är väl den typen av krav jag syftar på, att alla AM5 moderkort skall ha minst si och så mycket minne för UEFI ROM. det går ju inte göra så mycket åt röran som redan är, men det går planera bättre för framtiden. Annat är väl krav på VRM, kvalitetskrav på ledningsbanor med mera. Kommer i så fall säkert knorras om pris, men tittar man på Intel så har ju deras plattformar generellt bättre stöd för minnen i höga hastigheter, och jag tror att de har haft högre krav från start vad gäller kopparlager med mera.

Högre VRM bör man kunna komma ifrån genom att helt enkelt utesluta de törstigaste CPUrna.
Förekom ganska ofta för FM2 och FM2+, att många av de billigare korten, inte var godkända för mer än 95 Watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Problemet för AMD när AM4 sjösattes var väl att de inte var i en position att ha några krav överhuvudtaget på moderkortskaparna. Det bör vara en helt annan situation idag.

Yes. Det var inte läge att tro sig och klampa in med leriga stövlar och vara kaxig. Det är jag helt med på. Som du säger är nu läget ett helt annat och den möjligheten bör de med full kraft utnyttja när kraven för AM5 ska spikas. De har visat att ryzen säljer bra och det är inget risktagande att sälja moderkort, så de bör kunna vara hårdare med sina krav

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Högre VRM bör man kunna komma ifrån genom att helt enkelt utesluta de törstigaste CPUrna.
Förekom ganska ofta för FM2 och FM2+, att många av de billigare korten, inte var godkända för mer än 95 Watt.

Ja. Vill folk köpa knäckebrödsbrädor ska de väl få göra det, bara det inte blir förvirring kring vad som stöds och vad man kan vänta sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så de pudlar genom att skylla på en i personalen...
Ja bra att de ändrar sig när de fick skit men de skulle aldrig ha sagt annat från början och fult att skylla på en kundtjänstmedarbetare.

Vadå pudlar och skyller på en i personalen, vad snackar du om? Finns det till att börja med några som helst bevis på att det är en från kundtjänst som skrivit det där överhuvudtaget? Att en användare på reddit kan starta en tråd och dra igång ett sånt liv gör mig mållös....

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

AMDs nya GPU krossar RTX3090!
"AMDs framtida 6900XT är 25-30% snabbare än RTX3090 och kostar enbart 9000SEK uppger en användare på Flashback i ett inlägg.

Permalänk
Skrivet av employed:

AMDs nya GPU krossar RTX3090!
"AMDs framtida 6900XT är 25-30% snabbare än RTX3090 och kostar enbart 9000SEK uppger en användare på Flashback i ett inlägg.

Och drar endast 175 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter felaktiga uppgifter från en medarbetare på kundtjänst bekräftar Asus att de ger stöd till Zen 3 på 400-seriens moderkort.

Läs hela artikeln här

Det där var rent ynkligt. Skjut budbäraren för att ni är för lata alternativ sugna på clickbait"
Vem i hela fridens namn tar en källa "en medarbetare på kundtjänst" på allvar på det vis ni valde göra här?
Skriv en ursäkt till båda Asus och läsarna.

Permalänk
Medlem

Verkar som MSI "follows suit": https://www.msi.com/news/detail/2316788c9a61179830bbe49c5e767...

För egen del får man hoppas att Gigabyte gör likadant.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"