Microsoft ger Xbox Series X/S bättre bildflyt med bakåtkompatibla spel

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ger Xbox Series X/S bättre bildflyt med bakåtkompatibla spel

En ny teknik för dubblering av bildrutor gör det möjligt för äldre Xbox-spel att rulla i högre bilduppdatering på Xbox Series X/S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Regerar lite på texten "Microsoft satsar högre på att lägga till stöd för äldre spel" tycker jag är lite för tidigt och ta några slutaster till med tanke på vad Microsoft har just gjort på senare tid köpt upp många.

§1.5/bait raderat /Kent, forumledare
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Detta är välkommet. Många spel som folk kommer spela om enbart p g a detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Digital Foundry testade bakåtkompabiliteten på Series X för två veckor sedan, mycket intressant
Värt att nämna att spelen kördes i "kompabilitetsläge" utan några optimeringar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

Grymt bra. Dock kan jag inte komma på något gammalt spel såhär på rak arm som jag skulle vilja spela igen.

Permalänk
Medlem

Andreas Eklöv, vad menar du med att publicera positiva nyhetsartiklar om Xbox, du har ju blivit outad som Sony-fanboy!! Eller vänta nu, det var kanske MS-faboy du var egentligen? Så var det nog ja!!

Snark.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

***bort/mod***

Många föräldrar som står och velar mellan Xbox och Playstation kommer få problem att välja PS5 när man får en Xbox och TRE HUNDRA SPEL för 370kr månaden på elgiganten. Efter 24 månader är boxen avbetald och kostnaden är då bara 150kr/månad för gamepass-tjänsten i sig.

Det är måååånga spel som ingår eftersom MS äger 23 spelstudios, och alla spel som utvecklas där hamnar automatiskt på gamepass.

Och det faktum att man inte behöver själva boxen, utan man kan streama spelen med Xcloud till Android (och förhoppningsvis ios i framtiden)

Det är alltså senaste generationens spelkonsol med över 300 spel för mindre än vad en mobiltelefon kostar i månaden. Svårslaget minsann.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Utopolitan:

Andreas Eklöv, vad menar du med att publicera positiva nyhetsartiklar om Xbox, du har ju blivit outad som Sony-fanboy!! Eller vänta nu, det var kanske MS-faboy du var egentligen? Så var det nog ja!!

Snark.

Vi kastade in Intel, AMD, Nvidia, Microsoft, Sony och Nintendo i fanboy-tombolan och det var visst Microsoft som ramlade ur den idag!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Många föräldrar som står och velar mellan Xbox och Playstation kommer få problem att välja PS5 när man får en Xbox och TRE HUNDRA SPEL för 370kr månaden på elgiganten. Efter 24 månader är boxen avbetald och kostnaden är då bara 150kr/månad för gamepass-tjänsten i sig......

Trista i sammanhanget är ju att de ej insatta enbart får två år med GamePass ultimate för 3600 kr på den där dealen, om 150kr/månad stämmer, när de hade kunnat få 3 år för enbart 1500 (via Guld-till-ultimate uppgraderingen) :).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Känns rätt tydligt att Microsoft försöker sudda ut "generationsstämpeln". De vill inte ha en xbox one, xbox two etc utan de vill bara ha xbox. Har tolkat det som att det är det det vill kalla generationen. Att de har så bra bakåtkompabilitet och att de släpper en kraftfull och en "klenare" konsol direkt pekar också rätt kraftfullt i den riktningen. Att xbox one kontrollen fungerar med xbox series x|s konsollerna pekar ytterligare på det.

De gör samma sak som apple gjorde med sina Ipads. I början kom ipad 2, ipad 3 osv. Sen kom en som bara hette ipad. Jag tyckte också att det var lite förvirrande i början men nu finns det ju bara ipads och de uppdateras ibland. Det finns en mini och en vanlig och en pro osv. När det kommer en ny mini heter den dock fortfarande bara ipad mini.

Jag tror att microsoft vill släppa ny xbox ofta. Kanske till och med varje år? De går ju mer och mer mot att en xbox i princip är en pc och de är ju så här spel funkar på pc. Spelen anpassas efter hårdvaran. Klenare hårdvara så får man skruva ner lite.

Om man ska köpa en xbox i butik så köper man helt enkelt bara en xbox. Antingen en X för 4k eller en S för lägre upplösning. Om två år kanske man fortfarande bara köper en xbox i butiken men hårdvaran är inte samma som den är idag.

Sony verkar precis tvärt om satsa stenhårt på generationerna. Det verkar ju inte direkt vara någon större skillnad på kontrollerna men en ps5 kommer inte kunna användas med ps4 kontroller. De verkar mer satsa på att en generation är en nystart och allt gammalt "skrotas". Sämre bakåtkompabilitiet, mer "streamlined" hårdvara och då kanske längre mellan releaserna.

/End of speculation

Permalänk
Inaktiv

På PC har vi inte generationer på samma vis då våra datorer är framåt och bakåtkompatibla. Gillas att Microsoft tar det tänket sett till mjukvaran till Xbox än mer än de tidigare gjort.

Permalänk
Bildexpert

Undra hur opatchade Lichdom Battlemage presterar på Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Många föräldrar som står och velar mellan Xbox och Playstation kommer få problem att välja PS5 när man får en Xbox och TRE HUNDRA SPEL för 370kr månaden på elgiganten. Efter 24 månader är boxen avbetald och kostnaden är då bara 150kr/månad för gamepass-tjänsten i sig.

Det är måååånga spel som ingår eftersom MS äger 23 spelstudios, och alla spel som utvecklas där hamnar automatiskt på gamepass.

Och det faktum att man inte behöver själva boxen, utan man kan streama spelen med Xcloud till Android (och förhoppningsvis ios i framtiden)

Det är alltså senaste generationens spelkonsol med över 300 spel för mindre än vad en mobiltelefon kostar i månaden. Svårslaget minsann.

Spelar ingen roll om man får 300 spel, när Sony har bättre spel.

F ö vill jag säga att jag har alla konsoler från både Sony och Microsoft och jag kommer troligtvis även denna generation köpa från båda producenter (så att ingen tror jag favoriserar nån. Jaa, jag har Nintendo och speldator också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

.. Spelar ingen roll om man får 300 spel, när Sony har bättre spel.

Fast det spelar visst roll i det sammanhanget. Det vill säga när en förälder är i valet och kvalet kommer det att vara ett argument till Xboxens fördel. Hur många föräldrar det är kan man väl diskutera. Sen måhända att Sony har bättre spel/exklusiva titlar, där det förstnämnda är subjektivt. En del vill främst spela EA titlar och för det ändamålet räcker Xbox gott (och blir billigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Fast det spelar visst roll i det sammanhanget. Det vill säga när en förälder är i valet och kvalet kommer det att vara ett argument till Xboxens fördel. Hur många föräldrar det är kan man väl diskutera. Sen måhända att Sony har bättre spel/exklusiva titlar, där det förstnämnda är subjektivt. En del vill främst spela EA titlar och för det ändamålet räcker Xbox gott (och blir billigare).

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Dystra nyheter det här, med allt fokus på bakåtkompatibiltet.
Blir eventuellt ett köp av Xbox Series X (2022) med 18 teraflops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Många föräldrar som står och velar mellan Xbox och Playstation kommer få problem att välja PS5 när man får en Xbox och TRE HUNDRA SPEL för 370kr månaden på elgiganten. Efter 24 månader är boxen avbetald och kostnaden är då bara 150kr/månad för gamepass-tjänsten i sig.

Det är måååånga spel som ingår eftersom MS äger 23 spelstudios, och alla spel som utvecklas där hamnar automatiskt på gamepass.

Och det faktum att man inte behöver själva boxen, utan man kan streama spelen med Xcloud till Android (och förhoppningsvis ios i framtiden)

Det är alltså senaste generationens spelkonsol med över 300 spel för mindre än vad en mobiltelefon kostar i månaden. Svårslaget minsann.

Absolut är det en bra deal för föräldrar men när man är lite äldre och vet vad man vill spela så blir dealen lite sämre om man inte bara älskar allt som Microsoft studios släpper dvs. Men absolut kommer PS5an få problem att sälja konsoler då alla konsoler i ett halvår redan är slutsålda så Sony funderar nog på hur de ska kunna sälja fler.😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sometime:

Grymt bra. Dock kan jag inte komma på något gammalt spel såhär på rak arm som jag skulle vilja spela igen.

Army of Two och första Gears of War i local coop split screen med en polare. Best ever.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Du kan inte se att en förälder tycker att det är en bra affär att få så många spel "på köpet"?

EDIT: Men jag antar att du menar pengen per se. Ja, enligt min uppfattning spenderas det mycket på märkeskläder, smartklockor, dyra telefoner och annat som ungar pekar på, så varför inte. Det råder enligt min mening ingen brist på bortskämda ungar och/eller föräldrar som kan hosta upp 4-5000kr på spel.

Permalänk
Medlem

Med Xbox All Access 2 års avbetalningsplan, kan det ligga i MS intresse att släppa nytt vart annat år. Då får man teckna nytt två års avtal med Game Pass Ultimate och konsol med Zen 4 arkitektur.

Permalänk
Medlem

Bra med bakåtkompabilitet, sen så är det ju inte så förvånande med bättre bildflyt med tanke på att det är en betydligt bättre processor, jaguar var ju inte mycket att hänga i julgran direkt (hm kanske e där den borde vart)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med bakåtkompatibilitet, men ärligt tycker jag faktiskt att Microsoft får börja visa lite från den nya generationen.

Känns som hela deras marknadsavdelningen bara fokuserar helt och hållet på gamla spel och då är det mindre än en månad till release.
Vill se lite nyheter nu också inte bara att gamla spelen fungerar bättre (vilket som sagt alltid är trevligt).

Sony har inte varit mycket bättre heller tyvärr, men dom har iallafall visat upp lite mer om vad som kommer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Den siffran är ju inklusive konsolen.... 370kr/månad * 2 år = ~9000kr - 5700kr (för konsolen) = 3300kr. xbox live gold hade de nog haft ändå eftersom ungarna lär vilja kunna spela online med kompisarna. 3300 - 1800kr. = 1500kr över. Det är alltså 1500kr för tillgång till en massa spel under två år.

Så din fråga borde vara:
Så dagens föräldrar lägger 750 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Det är typ ett AAA-spel per år så jag tycker att det låter rätt billigt...

Och då har vi inte räknat med att de behöver lägga ut nästan 6000kr på ett bräde för konsolen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eott:

Så dagens föräldrar lägger 4-5000 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Om man räknar in inköpspriset för konsolen med de två första årens spelköp så låter det väl som att den summan kan stämma ganska väl ja.
Konsol för 6000 spänn och 4-5 nya spel spel över två år så blir det väl typ samma.
Jag tänker att det faktiskt är rimligt att räkna in konsolen med i båda fallen ;).

Om man bara tittar på spelköpen utan konsol så blir det kanske bättre att jämföra vad priset för bara xcloud är per år. Då hamnar vi nog inte kring 4-5000 spänn. Tror jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

*§1.5/Bait+ OT-inlägg raderade i förebyggande syfte*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad för uppskalningsteknik används?

Ot, jag hoppas Microsoft vinner denna generationen så att det blir mer konsolkrig även i fortsättning! Inte bra om Sony vinner även den nya generationen.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Andreas Eklöv, vad menar du med att publicera positiva nyhetsartiklar om Xbox, du har ju blivit outad som Sony-fanboy!! Eller vänta nu, det var kanske MS-faboy du var egentligen? Så var det nog ja!!

Snark.

Eller? Om jag vill skulle jag nog kunna vinkla nedan text till att han är Sony-fanboy då han påstår att Sony satsar nextgen samtidigt som MS satsar på bakåtkompabilitet

Citat:

Där Sony lägger ett större fokus på nästa generations spel satsar Microsoft istället på generöst stöd för spel till äldre generationers Xbox-hårdvara

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Med den enorma backlog jag har och så många bra spel jag inte hunnit spela så är jag glad när jag ser såna här nyheter. Har också tonvis med PS4-spel i backlogen som jag önskar får samma behandling även om de säger sig att bara se framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Den siffran är ju inklusive konsolen.... 370kr/månad * 2 år = ~9000kr - 5700kr (för konsolen) = 3300kr. xbox live gold hade de nog haft ändå eftersom ungarna lär vilja kunna spela online med kompisarna. 3300 - 1800kr. = 1500kr över. Det är alltså 1500kr för tillgång till en massa spel under två år.

Så din fråga borde vara:
Så dagens föräldrar lägger 750 kr/år på spel åt sina barn nuförtiden?

Det är typ ett AAA-spel per år så jag tycker att det låter rätt billigt...

Och då har vi inte räknat med att de behöver lägga ut nästan 6000kr på ett bräde för konsolen.

Ja jag menar inklusive konsolen.

Min poäng är att det är sjukt mycket pengar för spel till sina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Min poäng är att det är sjukt mycket pengar för spel till sina barn.

Men vad händer om man slutar betala?