Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zurvan:

Ironisk nog så är det tråkigt att USA kör med sin bolsjevik-kommunist taktik mot Huawei och andra kinesiska företag (rasism),

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bolsjevik

https://en.wikipedia.org/wiki/Ideology_of_the_Chinese_Communi...

(Så mycket fel i Zurvans inlägg, så man vet knappt var man skall börja)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

"Alltid" är en extrem överdrift. Det har inte ens varit deras mål i 10 år än

Det har uttryckt den ambition betydligt längre bak än så. Sedan att just den doktrinen och strategiformuleringen kom till först senare är en annan sak. Målet och planen inom CCP har länge varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Av samma anledning vi inte ska sälja vapen till Saudi Arabien, eller ha handel med Nordkorea, eller importera gas från Ryssland?

Etiska skäl är irrelevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Estetiska då?

Permalänk
Medlem

Tror Huawei går all in med kraft för ett eget os då de inte har något val. Sen får man se vad de levererar. Bra/dåligt ingen som vet.

Permalänk
Medlem

Synd att nokia lade ner sitt os. Hade varit trevligt med en mobil man kunde lita på.

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli någon succé i västvärlden. Även den har en del intressanta idéer. Bättre att Linux få fortsätt vara huvudkärnan. Man kan inte lita på en kommunistisk diktaturstat som Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Synd att nokia lade ner sitt os. Hade varit trevligt med en mobil man kunde lita på.

Sailfish/Jolla finns väl tekniskt sett kvar fortfarande (baserat på Symbian eller nåt sånt, tror de har fått stöd för vissa android appar... inte så säker på allt det dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_Bozz:

Saknar själv Nokia med deras telefoner med Windows Phone och Windows Mobile. Var riktigt trevliga telefoner (blev inte alls lika bra när Microsoft tog över), och tyckte mycket bättre om det systemet än både iOS och Android.

Tyvärr så lyckades de inte, trots stora satsningar, och verkar som marknaden graviterade till att det endast fanns plats för två stycken mobiloperativsystem.

Mycket trist med ett duopol som har så starkt grepp om marknaden, men ser tyvärr inte hur något annat system har någon realistisk chans att ändra på det.

Skrivet av medbor:

Sailfish/Jolla finns väl tekniskt sett kvar fortfarande (baserat på Symbian eller nåt sånt, tror de har fått stöd för vissa android appar... inte så säker på allt det dock)

Absolut. Systemet som sådant finns kvar: https://sailfishos.org/

En annan sak är det som jag skrev ovan att jag inte ser något som kommer ändra iOS och Androids stenhårda grepp om marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Saknar själv Nokia med deras telefoner med Windows Phone och Windows Mobile. Var riktigt trevliga telefoner (blev inte alls lika bra när Microsoft tog över), och tyckte mycket bättre om det systemet än både iOS och Android.

Tyvärr så lyckades de inte, trots stora satsningar, och verkar som marknaden graviterade till att det endast fanns plats för två stycken mobiloperativsystem.

Mycket trist med ett duopol som har så starkt grepp om marknaden, men ser tyvärr inte hur något annat system har någon realistisk chans att ändra på det.

Absolut. Systemet som sådant finns kvar: https://sailfishos.org/

En annan sak är det som jag skrev ovan att jag inte ser något som kommer ändra iOS och Androids stenhårda grepp om marknaden.

KaiOS har ju tagit ett stadigt grepp om telefonerna som finns under Android, feature phones som fortfarande har en knappsats. Så jag skulle tycka att det ändå sker en utveckling inom vissa områden.

Ska bli intressant och se vad MS kommer med härnäst, Duo verkar ju ha tagits emot ganska väl för att vara en first-gen-device, så det kommer nog mer i det området från deras sida. Jag tror skarpt på att de borde försöka ta surface och den lyckade satsningen och se vad de kan göra på mer krympta mått, inte försöka direkt med mobiler igen på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Härligt med alternativ till Android, kommer följa utvecklingen med spänning.

Ja, alltså, Google är inte min vän. Men det är inte Kina heller. Så jag är väldigt kluven.

Helst hade jag sett något europeiskt initiativ, men det skulle få otroligt svårt att klara sig i konkurrensen så det vore nog dödfött. Det gick väl exempelvis inte helt bra för Sailfish, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vad är relevant då? Att du kan sitta hemma i din bekvämlighet och få billiga produkter?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt lätt att få apputvecklare över till ett nytt OS. Då måste dom utveckla till ytterligare en plattform. Vi får se hur det går.

Permalänk

Kinas statliga bolag (inkl. Huawei) har i princip oändliga resurser för att köpa kunskap och talang så jag är inte förvånad att bolaget gjort stora framsteg på kort tid inom mjukvara. Men det blir sannolikt svårare att minska gapet lika snabbt inom hårdvara efter omfattande förbud/begränsningar även där från USAs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert1800:

Kinas statliga bolag (inkl. Huawei) har i princip oändliga resurser för att köpa kunskap och talang så jag är inte förvånad att bolaget gjort stora framsteg på kort tid inom mjukvara. Men det blir sannolikt svårare att minska gapet lika snabbt inom hårdvara efter omfattande förbud/begränsningar även där från USAs sida.

I Kina så kan de säkert tvinga sig på användarna och få fördelar på marknaden (då staten är en stark intressent, och vi dessutom talar om en diktatur, utan helt fri och rättvis marknad). Kommer inte vara problem för Huawei på den kinesiska marknaden oavsett vilket system de kör med.

Utanför Kina så är de däremot så gott som döda på telefonsidan, och kommer tappa enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granis_1980:

Vet inte vad USA vill ha ut av handelskriget, men rent spontant känns det som Kina kommer vara självförsörjande framöver, på alla fronter, bra eller dåligt, tja?

Får man tro Michio Kaku så riskerar USA förlora effekten av sitt "hemliga vapen" som han uttrycker det. Börjar Kina satsa på mer avancerad utveckling så kommer det att attrahera duktigt folk.

Samma sak fast tvärtom, ett företag lägger ut delar av sin utveckling till ett annat billigare land, och då slutar de som är duktigast på det. Kvar bli några som knappt kan specificera vad man vill ha i nästa generation.

Sen har vi: Vi kan inte och vågar inte prova mentaliteten som finns i många företag, iallafall svenska. Blir man väl tvingad till att göra det själv (pga att det tex inte gick att köpa in) så visar det sig ofta att det inte var så svårt. Så stor risk att USA/Väst skjuter sig själva i foten med detta handelskrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Börjar Kina satsa på mer avancerad utveckling så kommer det att attrahera duktigt folk.

Det kommer de att göra, och det är sedan länge planen som Kina exekverar (oavsett vad USA och Trump gör). Kommer att hända - oavsett.

Permalänk
Skrivet av martinot:

I Kina så kan de säkert tvinga sig på användarna och få fördelar på marknaden (då staten är en stark intressent, och vi dessutom talar om en diktatur, utan helt fri och rättvis marknad). Kommer inte vara problem för Huawei på den kinesiska marknaden oavsett vilket system de kör med.

Utanför Kina så är de däremot så gott som döda på telefonsidan, och kommer tappa enormt.

Kina är en enorm marknad. I nuläget omkring 1.4 miljarder invånare med en relativt hög köpkraft och en snabbt växande medelklass. Det är inte underligt att utländska bolag är villiga att ha ögonbindel för att ta del av denna marknad.

Huawei kommer absolut tappa i västerländska marknader men kanske även i den inhemska marknaden. Vem vill köpa en smartphone eller platta som är långsammare/sämre än andra märken?