Permalänk
Skrivet av Halldin:

Quest 2 har över 50% mer pixlar än Index och utspritt över lägre FOV, så SDE är mindre. Eftersom Quest 2 för PCVR visar en komprimerad videoström så kan du beroende på spel och situation se kompression, även om det förväntas bli bättre med tiden. Kontrollerna är en smaksak, har läst om flera som gått över till Index och saknar Touch. Index har stabilare tracking, men Quests tracking är såpass stabil att det inte är något problem i praktiska situationer - du kan dock få den att balla ur om du går in för det.

Trådlöst är mycket skönare och friktionsfriare. Beroende på spel saknar det i stort sett betydelse att inte en PC renderar, typ Beat Saber.

Testa någonstans eller kör på öppet köp kanske.

Ok, det lutar mer åt Quest 2, vet inte om finger sensorerna på Index kontrollerna kommer va något som jag vill ha. Finns det någon information om extra batteriet behövs? Elete strap ser ut att vara ett måste. Ser dock inte hur stor det är, det konstar ju 1k för batteriet. Så 5k för allt, och Quest 2 är 90Hz?

Kabeln för 1k kommer jag nog strunta i, WiFi 5 borde räcka? Min asus ac66u b1 klarar 1 300 Mbit/s på 5Ghz. Ser ingen anledning att köra med min PFsense router och med Asus routern som AP då Asus gör allt som jag behöver och slipper en extra enhet, då jag antar att AP mode inte gör någon högre hastighet. Eller behöver jag ha en WiFi 6 router?

Tänker spela lite allt möjligt. Beat saber, Skyrim VR, Alyx, något arena spel och CS liknande. Så spelen är inte låsta till vissa VR? Vet att Ocolus hade exklusivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ok, det lutar mer åt Quest 2, vet inte om finger sensorerna på Index kontrollerna kommer va något som jag vill ha. Finns det någon information om extra batteriet behövs? Elete strap ser ut att vara ett måste. Ser dock inte hur stor det är, det konstar ju 1k för batteriet. Så 5k för allt, och Quest 2 är 90Hz?

Kabeln för 1k kommer jag nog strunta i, WiFi 5 borde räcka? Min asus ac66u b1 klarar 1 300 Mbit/s på 5Ghz. Ser ingen anledning att köra med min PFsense router och med Asus routern som AP då Asus gör allt som jag behöver och slipper en extra enhet, då jag antar att AP mode inte gör någon högre hastighet. Eller behöver jag ha en WiFi 6 router?

Tänker spela lite allt möjligt. Beat saber, Skyrim VR, Alyx, något arena spel och CS liknande. Så spelen är inte låsta till vissa VR? Vet att Ocolus hade exklusivitet.

Finns en recension om Elite Strap med batteri här: https://uploadvr.com/oculus-quest-2-elite-battery-strap-revie...
Den verkar ge ungefär dubbelt så lång batteritid, så knappt 5 timmar. Kör du Link med sladd laddas batteriet under tiden, gör du inte det får du ut någonstans mellan 2 och 3 timmars batteritid. För egen del tycker jag det räcker, sessionerna brukar vara någonstans mellan 15 och 60 minuter. En fördel med batteristrap:en är att den lägger på mer vikt baktill vilket leder till bättre viktfördelning = skönare att ha på sig längre stunder.

Du måste inte använda den officiella Linkkabeln för 1k. Du kan köra på en vanlig USB2 eller USB3-kabel (kanske framtidssäkrare att köra på USB3 dock). Dock är den officiella kabeln fiberoptisk vilket gör att den kan vara 5 meter lång, istället för vanlig USB3 som är max 3 meter utan aktiv förlängning.

Wifi 6 behövs inte, det är inte bandbredden som är det främsta hindret idag utan latens och interferens. Virtual Desktop för Quest 1 använder 100 Mbps, för Quest 2 ska den klara 150 Mbps. Decodern på XR2 är bättre än 835.

Spelen är inte låsta, du kan köra SteamVR eller Oculus egna titlar.

Edit: Glömde - ja Quest 2 har stöd för 90Hz, dock inte vid lansering då dom måste uppdatera skyddsystemet Guardian först. Det kommer i en uppdatering dock, innan året är slut om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Haha sett den men Inte F PIMAX! De har bränt broarna. Sen måste det släppas gpuer också som får snurr

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Haha sett den men Inte F PIMAX! De har bränt broarna. Sen måste det släppas gpuer också som får snurr

Hehe, lite så jag tänkte när jag la upp annonsen.

Har provat den nu under dagen. Omfg.

Man behöver dock fortfarande justera sweetspoten/ipd noggrant, bara sätta på sig det och rassla igenom ipd intervallet funkar inte riktigt.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Hehe, lite så jag tänkte när jag la upp annonsen.

Har provat den nu under dagen. Omfg.

Man behöver dock fortfarande justera sweetspoten/ipd noggrant, bara sätta på sig det och rassla igenom ipd intervallet funkar inte riktigt.

Blir svårare med sweetspot med vidare fov. Men det gick bra med 5k+ iaf. Vore ju onekligen kul att se den i action. Har du testat se film?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Blir svårare med sweetspot med vidare fov. Men det gick bra med 5k+ iaf. Vore ju onekligen kul att se den i action. Har du testat se film?

Inte än, kan prova och filma genom linsen om det kan ge dig en ide.

Hur? Virtual desktop?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Inte än, kan prova och filma genom linsen om det kan ge dig en ide.

Hur? Virtual desktop?

Finns ju lite olika. Brukar köra big screen beta ofta. Filma genom linsen vet jag inte hur bra det fungerar men är ju alltid kul
Du har 5k också. Har de fixat till färgerna? Min 5k+ var väldigt utmattad i färgerna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns ju lite olika. Brukar köra big screen beta ofta. Filma genom linsen vet jag inte hur bra det fungerar men är ju alltid kul
Du har 5k också. Har de fixat till färgerna? Min 5k+ var väldigt utmattad i färgerna.

Alright

Har inte kvar min 5K+ så vet inte om de lyckats boosta färgerna men de poppar betydligt bättre i 8KX, inget jag kan klaga på

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk

Ok, sista frågan innan jag beställer.

Batteri eller inte batteri?

Jag kommer att köpa "elite strap" men batteriet är 1000kr, och det kommer att ge lite mer bakvikt för bättre komfort samt mer tid att spela, men 2timmar i VR kanske är max som man kommer att vara i. Men det går ju att redneck lösa detta problem med.

Om något så känns ju kabeln mer värt det för 1000kr, men det kanske blir senare om WiFi inte fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ok, sista frågan innan jag beställer.

Batteri eller inte batteri?

Jag kommer att köpa "elite strap" men batteriet är 1000kr, och det kommer att ge lite mer bakvikt för bättre komfort samt mer tid att spela, men 2timmar i VR kanske är max som man kommer att vara i. Men det går ju att redneck lösa detta problem med.

Om något så känns ju kabeln mer värt det för 1000kr, men det kanske blir senare om WiFi inte fungerar bra.

Vill du ha maximal komfort, en integrerad lösning och pengarna inte är en stor fråga så kör på batteriet. Speltiden är ingen jättefråga då du sällan vill köra 2h+ i sträck ändå.
Annars nöj dig med Elite Strap och kardborra/buntbanda fast en motvikt baktill om du känner att det behövs. Inte helt osannolikt att det någon gång kommer tredjepartslösningar dessutom.

Kabeln är lite tveksamt värde, det är inget konstigt pris för en fiberoptisk kabel men nöjer du dig med 3 meter kommer du ju undan med typ 700 spänn mindre. Eller om du får Virtual Desktop att lira bra så räcker det att köpa det för ca 175 spänn.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Vill du ha maximal komfort, en integrerad lösning och pengarna inte är en stor fråga så kör på batteriet. Speltiden är ingen jättefråga då du sällan vill köra 2h+ i sträck ändå.
Annars nöj dig med Elite Strap och kardborra/buntbanda fast en motvikt baktill om du känner att det behövs. Inte helt osannolikt att det någon gång kommer tredjepartslösningar dessutom.

Kabeln är lite tveksamt värde, det är inget konstigt pris för en fiberoptisk kabel men nöjer du dig med 3 meter kommer du ju undan med typ 700 spänn mindre. Eller om du får Virtual Desktop att lira bra så räcker det att köpa det för ca 175 spänn.

Det vart med batteri, mest för vikten och sedan kanske det är bra med väskan för när man inte använder det. Dock så är 1000kr mycket.

Samt så är datorn i hörnet av spel planen, så bara 2m för att vara vid hörnet. Så 5m kabel skulle behövas. Men jag behöver ha en USB-C port på datorn, pcie korten går väl på typ 400-500kr.

Får se hur bra trådlöst fungerar, och om jag klarar av VR. Är dock ganska taggad på att köra Skyrim VR så det ser ganska kul ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Det vart med batteri, mest för vikten och sedan kanske det är bra med väskan för när man inte använder det. Dock så är 1000kr mycket.

Samt så är datorn i hörnet av spel planen, så bara 2m för att vara vid hörnet. Så 5m kabel skulle behövas. Men jag behöver ha en USB-C port på datorn, pcie korten går väl på typ 400-500kr.

Får se hur bra trådlöst fungerar, och om jag klarar av VR. Är dock ganska taggad på att köra Skyrim VR så det ser ganska kul ut.

Det går bra att använda en C-A-adapter annars. Eller köra på en 5 meter lång C-A USB2-kabel.

Var beredd att modda Skyrim VR ganska mycket för att få det spelbart. Dels är menyerna inte anpassade för VR, dels ser grafiken väldigt gammal ut om man kör utan moddar.

Permalänk
Medlem

Har läst lite osäker fortfarande så ställer min fråga här. Letar också efter ett headset, jag hade tidigare ett rift S som jag verkligen gillade. Det hade bra komfort, spel såg bra ut (jmf med CV1) och inside out tracking är GULD. Enda jag inte gillade var att hörlurarna (som egentligen var mini högtalare) var kassa.

Funderar nu på quest 2, men jag är inte säker på om de skulle leverera bättre ögongodis i spel vilket är det viktigaste för mig. Jag kör spel såsom Wilsons heart, phasmophobia, och moddar spel som metro 2033 så jag kan köra de i VR. Ska jag köra på quest 2? Eller rift S? Eller är HP reverb g2 något att vänta på? Annat? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Index, reverb g2. Är du modig så kanske pimax har något vettigt. Har inte mycket till övers för pimax efter rma som tog 12 månader att lösa... Men de jobbar snabbt en månad efter du köpt finns en bättre version

Quest 2 om du stör dig på kabel men den fixar inte ditt ljudproblem kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Har läst lite osäker fortfarande så ställer min fråga här. Letar också efter ett headset, jag hade tidigare ett rift S som jag verkligen gillade. Det hade bra komfort, spel såg bra ut (jmf med CV1) och inside out tracking är GULD. Enda jag inte gillade var att hörlurarna (som egentligen var mini högtalare) var kassa.

Funderar nu på quest 2, men jag är inte säker på om de skulle leverera bättre ögongodis i spel vilket är det viktigaste för mig. Jag kör spel såsom Wilsons heart, phasmophobia, och moddar spel som metro 2033 så jag kan köra de i VR. Ska jag köra på quest 2? Eller rift S? Eller är HP reverb g2 något att vänta på? Annat? Tacksam för svar

Utan att kört Rift s men det sägs att Quest 2 har bättre bild.
just nu dock bara 72Hz men snart låses 90hz upp (Rift s 80hz)

Störst skillnad lär du däremot få med Index eller Reverb G2, men då får du punga ut med mer slantar (speviellt index) ochfår fortsätta köra med sladd. Sladdlöst värderar jag otroligt högt, skulle personligen aldrig gå tillbaka att köra med sladd.
Sen kan det ju finnas värde i att ha stand-alone VR också om man vill ta med sig och köra nån annanstans än bara vid sin dator

Jag reserverar mig för att vara en "Quest fanboy" nån annan som kanske använder både Quest och Index eller annat renodlat PCVR kan komma med input

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Utan att kört Rift s men det sägs att Quest 2 har bättre bild.
just nu dock bara 72Hz men snart låses 90hz upp (Rift s 80hz)

Störst skillnad lär du däremot få med Index eller Reverb G2, men då får du punga ut med mer slantar (speviellt index) ochfår fortsätta köra med sladd. Sladdlöst värderar jag otroligt högt, skulle personligen aldrig gå tillbaka att köra med sladd.
Sen kan det ju finnas värde i att ha stand-alone VR också om man vill ta med sig och köra nån annanstans än bara vid sin dator

Jag reserverar mig för att vara en "Quest fanboy" nån annan som kanske använder både Quest och Index eller annat renodlat PCVR kan komma med input

Hmm ja så har en fotbollsplan som typ alltid är tom brevid mig. Med quest kan jag använda hela den ytan då för att springa runt i spel med? Typ robo recall?

Hur funkar PCVR med quest 2 exakt? Måste man ha en bra kabel för de eller projiceras bilden via internet eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hmm ja så har en fotbollsplan som typ alltid är tom brevid mig. Med quest kan jag använda hela den ytan då för att springa runt i spel med? Typ robo recall?

Hur funkar PCVR med quest 2 exakt? Måste man ha en bra kabel för de eller projiceras bilden via internet eller något?

Ja du kan rita upp en stor plan och röra dig inom den.
Om det finns nån max storlek vet jag inte men man kan även köra helt utan Guardian om man vill/vågar.

PCVR med Quest 2 fungerar antingen med kabel eller trådlöst.
Hur man kommer igång med det rekoemnderad jag att kolla Youtube, Google och Quest 2 tråden här på SweClockers

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Reverb G2

Är det någon som har provat och jämfört Index, Q2 och G2 och kan beskriva sin upplevelse av de olika? Är mest sugen på G2 men bra med input från någon som provat.

Vad gäller om det är trådat eller kräver rejäl pc är inte avgörande.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Är det någon som har provat och jämfört Index, Q2 och G2 och kan beskriva sin upplevelse av de olika? Är mest sugen på G2 men bra med input från någon som provat.

Vad gäller om det är trådat eller kräver rejäl pc är inte avgörande.

Finns VR folk Youtube som Testat förhands versioner.
Överlag är många positiva.
G2 är nog "mest för pengarna" för ett renodlat PCVR
Det enda Quest 2 har att komma med är priset om du inte värdesätter questens andra fördelar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

G2 är inte släppt än så ingen utom diverse YouTubers har testat. Bildskärpa, latens, ljud och komfort är det som kommer vara bäst på G2. Kontroller och tracking kommer vara sämre än både Index och Quest 2.

@Halfheart

Permalänk
Medlem

När släpps g2 om man vet de än?

Förövrigt känns de som det är bättre o köpa q2 och använda som pcvr, än o köpa rift s, som jag hade planerat o göra först. Verkar ju vara bättre upplevelse på q2, fast blir lite dyrare med tanke på att man nästan måste köpa elite stripen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

När släpps g2 om man vet de än?

Enligt HP skickas första batchen ut i början av november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Enligt HP skickas första batchen ut i början av november.

Kanske värt o vänta på det då, för mig är som sagt bildupplevelsen det viktigaste, så renodlat pcvr är nog att föredra. Har g2 insideout tracking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kanske värt o vänta på det då, för mig är som sagt bildupplevelsen det viktigaste, så renodlat pcvr är nog att föredra. Har g2 insideout tracking?

Det har den, 4st kameror. Dock inte lika stabil som Oculus variant så här långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Kanske värt o vänta på det då, för mig är som sagt bildupplevelsen det viktigaste, så renodlat pcvr är nog att föredra. Har g2 insideout tracking?

November är bara för dom som förbokade innan september.
Resten får vänta till december osv.
Har du tillgång till Benify genom tex din arbetsgivare kan man köpa g2 lite billigare, kunde iaf tidigare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

November är bara för dom som förbokade innan september.
Resten får vänta till december osv.
Har du tillgång till Benify genom tex din arbetsgivare kan man köpa g2 lite billigare, kunde iaf tidigare.

Har inget sånt, aghhh svårt och bestämma sig, vill köra phasmophobia i vr snart. Men är de självklart val med quest 2 över rift s om man främst kör pcvr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Har inget sånt, aghhh svårt och bestämma sig, vill köra phasmophobia i vr snart. Men är de självklart val med quest 2 över rift s om man främst kör pcvr?

Jag skulle inte välja Rift S framför Quest 2 nej.
Quest 2 har både högre upplösning och även snart 90Hz som är högre än Rift S.

På Rift S har du noll möjlighet att ändra IPD på Quest 2 har du 3 lägen att välja mellan.

Rift S är en utgående produkt.

I slutändan, det Rift S är bättre är comforten, out of the box.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om obligatoriskt facebook konto för quest 2? Många verkar ju inte gilla de, mer spionage från facebook..

Elite strappen verkar också inte göra headsetet lika bekvämt som ex rift s. Så för 500kr känns de lite meh, ska man vänta på tredjepartsvarianter kanske? Kinaprodukter som säkert är billigare men även ger mer komfort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Vad tycker ni om obligatoriskt facebook konto för quest 2? Många verkar ju inte gilla de, mer spionage från facebook..

Elite strappen verkar också inte göra headsetet lika bekvämt som ex rift s. Så för 500kr känns de lite meh, ska man vänta på tredjepartsvarianter kanske? Kinaprodukter som säkert är billigare men även ger mer komfort.

Jag har migrerat mitt Oculus konto till Facebook för länge sen.
Det har varit ett måste om man skulle ha vänner som man kan bjuda in eller bli inbjuden till mutliplayer på Quest 1

Elite strap verkar dom flesta gilla.
Själv köper jag nog Battery strap eller väntar på 3e part, har inte bestämt mig än

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Vad tycker ni om obligatoriskt facebook konto för quest 2? Många verkar ju inte gilla de, mer spionage från facebook..

Elite strappen verkar också inte göra headsetet lika bekvämt som ex rift s. Så för 500kr känns de lite meh, ska man vänta på tredjepartsvarianter kanske? Kinaprodukter som säkert är billigare men även ger mer komfort.

Facebooktvånget får iaf mig att inte vilja vidröra Q2 med tång. FB har bevisat gång på gång att dom inte bör handskas med personlig information och den "billiga" prislappen på headsetet gör det bara extra tydligt att dom vill maximera datainsamlingen. (Och vad fb ändrar villkoren till när tillräckligt många har Q2 kan vi bara drömma om).
Vill du inte att headsetet ska tjuvlyssna på allt som försigår i ditt hem och skicka vidare det? Synd för dig, acceptera dom nya villkoren eller få ditt headset hårdvarublockerat och ditt spelkonto avstängt!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,