Permalänk
Medlem

be quiet! Pure Rock & Ryzen 3600

Jag ska bygga ihop en dator i höst och försöka ta vissa delar från nuvarande bygge. Helst vill jag även kunna återanvända min cpu-fläkt från be quiet! som nämns i titeln (ej v2 eller så, den har artikelnr 6308873 på Inet). Den är från slutet av 2015, har försökt söka på nätet om det är kompatibelt med AM4 men no luck.

Är det någon som känner till om den är kompatibel eller ej, eller behöver man få tag på något slags AM4-mounting kit?

Permalänk
Medlem

Den är kompatibel. En kompis beställde exakt den kylaren till sitt ryzen bygge(från inet) i våras. Om du har sparat alla saker du fick med kylaren borde det väl inte vara nått problem...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Köpte du den i slutet av 2015 så har du antagligen inget monteringskit till AM4 eftersom det är en socket som kom 2017. Googlar man däremot så finns det lite motstridiga uppgifter som säger att det kan gå att montera ändå, men med fläkten som blåser nerifrån till upp istället för fram->bak.

Permalänk

Hallå, hallå! Jag fick ett kit direkt ifrån BE Quiet! Men då köpte jag precis i gränsen mellan att de skickade med och och. Detta var 1 och 1/2 år sedan iofs. Hade först fläkten på sådant sätt (se ovan) först men det kändes sådär. Nu är allt som det ska. Kolla med Be Quiet och släng in en snyftsmiley.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Kolla med be quiet som sagt. De nämner att de kan hjälpa kunder som har en äldre modell av deras kylare, mot en viss kostnad.

https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Kolla med be quiet som sagt. De nämner att de kan hjälpa kunder som har en äldre modell av deras kylare, mot en viss kostnad.

https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

Snyftsmiley! Viktigt! Nej, men kolla du med dem!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kolla med be quiet som sagt. De nämner att de kan hjälpa kunder som har en äldre modell av deras kylare, mot en viss kostnad.

https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

Tack för infon, och er övriga för input! Jag har kontaktat be quiet! nu och för knappt 10 € (fraktfritt) skickar de ett AM4 monteringskit