Corsair K100 RGB – ny modell med faktiska nyheter

Permalänk
Melding Plague

Corsair K100 RGB – ny modell med faktiska nyheter

Optiska brytare, RGB-belysning, Double-shot-tangenter, RGB-belysning och ännu mer RGB-belysning. Det här är Corsair K100 RGB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

2 590 kronor. för ett tangentbord, tack men nä tack.

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

Jag reagerade också på priset, med det sagt så förändras mycket. Minns när jag ryckte till när AIOs började närma sig 2000kr, idag är det inte särskilt svårt att komma upp i den summan och custom-paket blir vanligare, som kostar uppemot 5k. Samma med grafikkort, vad du vill. Tror också att kommersialiseringen av gaming, som E-sport och streaming, gör att många tar ut svängarna på sätt de inte skulle gjort om det bara handlade om att panga på lite i källaren någon kväll i veckan. Hela gamingmarknaden förväntas att öka i värde från 150B$ till 250B$ på fem år, och jag hörde att Uddevalla nu bygger en E-sportsanläggning. Någonstans måste detta reflekteras. Visste inte att Corsair hade börsnoterats, ska bli mycket intressant att följa.

Skulle inte köpa ett tgb för 2.5k, men var på Bauhaus idag. Sheisse, folk kan betala mer för en skruvdragare..
Har då inte svårt att förstå varför folk som sitter framför ett tangentbord 70h/veckan+ vill ha ett som är väldigt bra, i synnerhet om de är professionella eller streamar och drar in den sortens pengar på ett par dar.

Permalänk
Medlem

Sikken prislapp! Jag personligen behöver inte ett sådant tangentbord - riktar sig väl till en yngre publik kanske, jag vet inte. Jag köpte ett simpelt K55, då jag tröttnade på ljudet från mekaniska brytare efter några år. Ville dock ha belysning som jag kunde ställa in själv, så det blev enkelt och billigt för mig

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

2590 kr går in på custom tangentbord priser. Skulle själv köpt Tofu60% med Tealios brytare etc för 100 kr mindre.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på mitt 10 år gamla 99kr tangentbord från classe 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Skulle inte köpa ett tgb för 2.5k, men var på Bauhaus idag. Sheisse, folk kan betala mer för en skruvdragare..
Har då inte svårt att förstå varför folk som sitter framför ett tangentbord 70h/veckan+ vill ha ett som är väldigt bra, i synnerhet om de är professionella eller streamar och drar in den sortens pengar på ett par dar.

Jovisst, men jag vill nog påstå att det är större prestandaskillnad mellan professionella verktyg och biltemas än det är mellan säg ett ducky för 1.3k och ett rgbmonster för 2.5k.

Permalänk
Medlem

"Brytarna har en total slaglängd på tre millimeter där aktiveringspunkten sker vid en millimeter."

Är du verkligen säker på detta? Har för mig att jag läste att dom har 3,2 eller 3,4 slaglängd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av muSashi:

"Brytarna har en total slaglängd på tre millimeter där aktiveringspunkten sker vid en millimeter."

Är du verkligen säker på detta? Har för mig att jag läste att dom har 3,2 eller 3,4 slaglängd.

Det stämmer det du säger. Jag som blandade ihop siffror. 3,2mm är rätt. Tackar <3

Permalänk
Medlem

Sammanfattnigen borde lyda, "ett totalt värdelöst tangentbord om man jämför med exempelvis Filco Majestouch Ninja-2, som är ett proffs-bord för halva priset och inte plasticrap."

Sonen var puckad nog att spendera sina surt förvärvade slantar och jag kan inte sluta slå mig för pannan, men men... kids will be kids...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Det största nyheten är priset.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som köper tangentbord för hundra spänn? Eller typ... 149:-

Så länge knapparna inte är allför mosiga så duger det för mig. HP's standard-tangentbord är ju fantastiskt, just nu har jag något "Mission Serious Gaming" som jag köpte på ICA lol.

Permalänk
Medlem

Typsnittet är väl ett steg i rätt riktning men fortfarande väldigt kantiga IMO

+ Standard bottenrad
+ Doubleshot PBT
+ Inressant funktionshjul
+ USB passthrough

- Full size (har frälsts av TKL och 65%-are tsm. med separat numpad)
- PRISET
- Fortfarande ingen löstagbar sladd???????

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom har fixat problemet med att keycaps (själva tagenterna, inte cherry switcherna) går sönder efter 1-2 år. Har ett K70 RGB LUX v2. som nu ligger och dammar, saknar keycaps (ja, dom bryter sönder och faller av till slut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

- Fortfarande ingen löstagbar sladd???????

Måste bara fråga, vad är det som är så viktigt med löstagbar sladd?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Osäker på priset. Inte alls långt ifrån custom tangentbord som innebär väldigt mycket mer möjligheter när det kommer till vilka brytare man vill ha osv

Permalänk
Avstängd

Jag har ett K95 som jag haft i många år. Osäker på hur länge, men det är före de började med RGB i alla fall (tror samma som jag har kom i uppdaterad version med RGB senare).

Det har fungerat felfritt rent mekaniskt, så jag kan inte klaga på kvaliteten. Däremot har jag fortfarande inte vant mig vid det än, jag skriver fortfarande fel. Vet inte riktigt vad det beror på, men har mycket lättare att trycka på fel tangent på det än exempelvis på ett HP standard tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Måste bara fråga, vad är det som är så viktigt med löstagbar sladd?

Förutom att det är skönt att kunna snabbt koppla loss och lägga undan tangentbordet för att göra plats till annat .. underlättar också om du skulle vilja ta med TB't till ett LAN eller arbetsplats eller något.

Sen så kan du ju lätt byta kabeln om du vill ha något kortare, eller längre, eller om den går sönder, eller om du helt enkelt bara vill byta till något snyggare som inte är i vägen lika mycket.

Många tangentbord i hobby- och entusiastklassen har ofta USB-C portar för sina sladdar just av dessa anledningar. Bara att koppla in med första bästa kabel och inte behöva bry sig om att röra dig bakom datorn för att koppla bort och dra loss och allt det där jobbiga.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt med på det där med 44 ljuszoner. Kan man inte ställa in varje tangent med individuell färg?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Det största nyheten är priset.

Jag säger det jag oxå: jag grävde till Kina och tillbaka och fann inga "nyheter" kring detta tangentbord än discobelysningen och priset.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Sikken prislapp! Jag personligen behöver inte ett sådant tangentbord - riktar sig väl till en yngre publik kanske, jag vet inte. Jag köpte ett simpelt K55, då jag tröttnade på ljudet från mekaniska brytare efter några år. Ville dock ha belysning som jag kunde ställa in själv, så det blev enkelt och billigt för mig

Hmm, jag har kört mekaniska brytare länge nu och ljudet folk upprepat snackar om förstår jag inte vad det är? Är det klickandet från gröna och blåa brytare vi snackar om eller allmänt?

För jag kör bruna brytare och jag kan inte påstå att det låter värst mycket. Det som låter är ju genomslagen om man trycker hårt, men de kan man ju dämpa med o-ringar om de stör eftersom brytaren aktiverar ju långt innan de bottnar. Membrantangebtbord har ju typ detta inbyggt så att säga, det är skillnaden som jag ser det.

Eller hjälper inte o-ringar nog mycket, det låter fortfarande för mkt? Försöker ingen gotcha här eller så utan jag är genuint nyfiken. Läser många som är oroliga för att det ska låta och här sitter jag med bruna brytare och undrar vad de snackar om. Kör dessutom utan o-ringar så jag har inte ens känt det behovet

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Hmm, jag har kört mekaniska brytare länge nu och ljudet folk upprepat snackar om förstår jag inte vad det är? Är det klickandet från gröna och blåa brytare vi snackar om eller allmänt?

För jag kör bruna brytare och jag kan inte påstå att det låter värst mycket. Det som låter är ju genomslagen om man trycker hårt, men de kan man ju dämpa med o-ringar om de stör eftersom brytaren aktiverar ju långt innan de bottnar. Membrantangebtbord har ju typ detta inbyggt så att säga, det är skillnaden som jag ser det.

Eller hjälper inte o-ringar nog mycket, det låter fortfarande för mkt? Försöker ingen gotcha här eller så utan jag är genuint nyfiken. Läser många som är oroliga för att det ska låta och här sitter jag med bruna brytare och undrar vad de snackar om. Kör dessutom utan o-ringar så jag har inte ens känt det behovet

Jag kan försöka förklara lite kortfattat. Jag tillhör den skaran som inte uppskattar ljud från tangentbordet och då menar jag klicken från mekaniska switchar eller det plastiga ljudet från billigare tangentbord. En del tycker det är väldigt tillfredsställande med dessa ljud. Men jag skulle föredra ett tangentbord som är helt fritt från ljud. Tyvärr är oftast dessa inte lämpade för spel.
Kan tillägga att jag aldrig testat o-ringar då jag aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord.
Påverkar det ljudet mycket? Och är det lätt att fixa själv?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av davidl22:

Osäker på priset. Inte alls långt ifrån custom tangentbord som innebär väldigt mycket mer möjligheter när det kommer till vilka brytare man vill ha osv

Fast ett custom-bord tilltalar en annan publik också. Corsairs är mer åt ”vanliga användare” eller entusiaster som inte orkar sätta sig in i att bygga eget.

Skrivet av Youjimbo:

Inte riktigt med på det där med 44 ljuszoner. Kan man inte ställa in varje tangent med individuell färg?

Jo det kan man fortfarande. Zonerna är RGB-listerna runtom tangentbordet som räknas in till 44 stycken.

Permalänk
Avstängd

Undra vad det skulle kosta utan RGB och bara köra med vit, dessa p12 bara dra upp priserna med sina RGB skit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det känns som om corsair borde lägga mer krut på att göra tangentbord som är genuint bra än att höja prislappen med mer RGB och ett värdelöst hjul. Du kan ju köpa ett tangentbord som är genuint bra för de där pengarna och fortfarande ha pengar över till något roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag kan försöka förklara lite kortfattat. Jag tillhör den skaran som inte uppskattar ljud från tangentbordet och då menar jag klicken från mekaniska switchar eller det plastiga ljudet från billigare tangentbord. En del tycker det är väldigt tillfredsställande med dessa ljud. Men jag skulle föredra ett tangentbord som är helt fritt från ljud. Tyvärr är oftast dessa inte lämpade för spel.
Kan tillägga att jag aldrig testat o-ringar då jag aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord.
Påverkar det ljudet mycket? Och är det lätt att fixa själv?

Till att börja med så alla mekaniska switchar klickar inte, många tror det och förknippar mekaniska tangentbord med klick men det är helt fel

I fallet Cherry är det blå och gröna switchar som klickar. Jag kör som sagt bruna switchar och de har en väldigt tydlig taktil återkoppling, eller "bump", man känner i fingret där de aktiverar precis som blå och grön men de klickar inte. Sen finns tex röda som är helt linjära. Du känner inget i tangenten alls utan någon stans på vägen aktiverar de, klickar inte heller. Inte sköna för att skriva utan är ren gaming. Gör det lätt att aktivera tangenten i extremt snabb följd genom att hålla/"hoovra" tangenten runt sin aktiveringspunkt.

Är inte helt insatt på o-ringar själv, vet bara att många köper det så något måste det ju göra. Tangenterna är lätta att rycka bort med verktyg som ibland följer med tangentbordet men det finns att köpa också. Sen sätter man o-ringarna under tangenterna, så dem ligger mellan tangenten och brytaren så att säga. Ger ett mjukare stopp än smällen som blir vid plast mot plast annars. Är ju den smällen som enligt mig står för större delen av oljuden med mekaniska tangentbord bara man undviker klickande switchar, så dämpar man den borde det ju bli tyst och bra tänker jag.

Men jag vet ju inte exakt. Mitt K70 kör jag utan o-ringar och det stör mig inte så har inte utforskat det. Tänkte att han kanske gjort det och kunde ge lite återkoppling på hur membran står sig mot mekaniska icke-klickande+o-ringar. Övergav han mekaniska tänkte jag att han provat det och blev ändå inte nöjd tex.

Har han inte provat det däremot kan det ju vara värt att kolla upp, för känslan i mekaniska brytare, sålänge de har en taktil återkoppling, är riktigt trevliga att både skriva och spela med. Vill man ha snabbhet finns ju som sagt röda och svarta men de är ju horribla att skriva med. Tycker bruna är det bästa av båda världarna.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vad är det för kabel man behöver dra? Drar man en kabel till musen? Känns ju som fel sida av tangentbordet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag kan försöka förklara lite kortfattat. Jag tillhör den skaran som inte uppskattar ljud från tangentbordet och då menar jag klicken från mekaniska switchar eller det plastiga ljudet från billigare tangentbord. En del tycker det är väldigt tillfredsställande med dessa ljud. Men jag skulle föredra ett tangentbord som är helt fritt från ljud. Tyvärr är oftast dessa inte lämpade för spel.
Kan tillägga att jag aldrig testat o-ringar då jag aldrig ägt ett mekaniskt tangentbord.
Påverkar det ljudet mycket? Och är det lätt att fixa själv?

Skrivet av Zemlan:

Till att börja med så alla mekaniska switchar klickar inte, många tror det och förknippar mekaniska tangentbord med klick men det är helt fel

I fallet Cherry är det blå och gröna switchar som klickar. Jag kör som sagt bruna switchar och de har en väldigt tydlig taktil återkoppling, eller "bump", man känner i fingret där de aktiverar precis som blå och grön men de klickar inte. Sen finns tex röda som är helt linjära. Du känner inget i tangenten alls utan någon stans på vägen aktiverar de, klickar inte heller. Inte sköna för att skriva utan är ren gaming. Gör det lätt att aktivera tangenten i extremt snabb följd genom att hålla/"hoovra" tangenten runt sin aktiveringspunkt.

Är inte helt insatt på o-ringar själv, vet bara att många köper det så något måste det ju göra. Tangenterna är lätta att rycka bort med verktyg som ibland följer med tangentbordet men det finns att köpa också. Sen sätter man o-ringarna under tangenterna, så dem ligger mellan tangenten och brytaren så att säga. Ger ett mjukare stopp än smällen som blir vid plast mot plast annars. Är ju den smällen som enligt mig står för större delen av oljuden med mekaniska tangentbord bara man undviker klickande switchar, så dämpar man den borde det ju bli tyst och bra tänker jag.

Men jag vet ju inte exakt. Mitt K70 kör jag utan o-ringar och det stör mig inte så har inte utforskat det. Tänkte att han kanske gjort det och kunde ge lite återkoppling på hur membran står sig mot mekaniska icke-klickande+o-ringar. Övergav han mekaniska tänkte jag att han provat det och blev ändå inte nöjd tex.

Har han inte provat det däremot kan det ju vara värt att kolla upp, för känslan i mekaniska brytare, sålänge de har en taktil återkoppling, är riktigt trevliga att både skriva och spela med. Vill man ha snabbhet finns ju som sagt röda och svarta men de är ju horribla att skriva med. Tycker bruna är det bästa av båda världarna.

Oringar är ingen bra dämpmetod imo. För det första dämpar de bara nedslag, men det brukar oftast vara uppslaget som är ljudligast. Dessutom förkortas slaglängden markant och nedslagen blir svampiga av gummit. Så i mitt tycke: dämpar inte bra, känns sämre.

Vill man ha ljuddämpade switchar så tycker jag att man istället ska köpa ljuddämpade switchar, dvs switchar som är tillverkade med egen dämpning inombords från början. Man kan även dämpa ljudet till viss del med smörjmedel eller en matta i chassit, men nu börjar vi komma in på moddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Förutom att det är skönt att kunna snabbt koppla loss och lägga undan tangentbordet för att göra plats till annat .. underlättar också om du skulle vilja ta med TB't till ett LAN eller arbetsplats eller något.

Sen så kan du ju lätt byta kabeln om du vill ha något kortare, eller längre, eller om den går sönder, eller om du helt enkelt bara vill byta till något snyggare som inte är i vägen lika mycket.

Många tangentbord i hobby- och entusiastklassen har ofta USB-C portar för sina sladdar just av dessa anledningar. Bara att koppla in med första bästa kabel och inte behöva bry sig om att röra dig bakom datorn för att koppla bort och dra loss och allt det där jobbiga.

Självklart låter det ju riktigt smidigt och trevligt att byta kabel för längd och utseende, men samtidigt är det väldigt få på marknaden(även om det blir fler och fler) som har detta behovet. Kan ju bara titta på mig själv, enda gången jag flyttar tangentbordet är vid rengöring, jag har ett annat på LAN och har ingen behov att ta med tangentbordet till jobbet.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Självklart låter det ju riktigt smidigt och trevligt att byta kabel för längd och utseende, men samtidigt är det väldigt få på marknaden(även om det blir fler och fler) som har detta behovet. Kan ju bara titta på mig själv, enda gången jag flyttar tangentbordet är vid rengöring, jag har ett annat på LAN och har ingen behov att ta med tangentbordet till jobbet.

Mjo, men vid det priset så känns det som ett måste ändå. Många alla andra märken har det i betydligt lägre prisklasser. Razer, Ducky, Logitech, Cooler Master osv. har alla modeller med löstagbar sladd.

Själv så är det något jag använder ganska ofta, inte för att mitt tangentbord nånsin lämnar hemmet utan snarare för att jag ibland även använder mitt skrivbord inte bara till datorn utan även till saker som plugg. Extremt smidigt att bara koppla loss TB't och lägga den åt sidan för stunden för att göra plats åt saker som böcker och anteckningsblock och liknande, utan att behöva brottas med en jobbig sladd som bara kommer i vägen hela tiden.

Sedan så är det ju inte vara längd och utseende utan även livslängd. I hörlursvärlden är det i princip givet att sladden är utbytbar på de mer påkostade modellerna (utom kanske 1 eller 2 specifika märken) inte bara för att det är smidigt utan även för att den ofta är det första som går sönder från slitage och därför kan behöva bytas. Visst så slits inte sladden till ett tangentbord ut på samma vis men ändå är det det ju bra mycket enklare och billigare att byta en enstaka sladd än att byta ut hela tangentbordet. Går ju även att dra, möjligtvis även bättre, jämförelser med modulära kontra icke-modulära nätagg.

Sen, IMO, så finns ju inte så många anledningar att inte inkludera det med tanke på att det är deras mest påkostade modell hittils. Kostar som väl max några ören extra att lägga dit en port för det och jag kan inte se någon direkt nackdel för konsumenten, är ju inte precis som att det skadar att ha det även om du inte drar nytta av det själv.