Exklusivt: Kemikalieskatten gäller nu även utländska aktörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Kemikalieskatt är skit rakt ut sagt, varför ska svenska köpare bli straffade att köpa produkter för att företagen inte vill dra sitt strå till stacken? Något som hade löst problemet bra mycket mer men som aldrig skulle gå igenom är att när en vara tullas in genom sverige skickas notan till Företaget som levererar produkten med denna kemikalieskatt, Där varje land helt plötsligt får in skatt och företagen får lida för att dom massproducerar produkter i onödan. Varje enskild produkt som har tillverkats och som skickas ut kommer att beskatta på detta sätt och företagen kommer bli mer noga med hur mycket man tillverkar istället för att tillverka flera miljoner produkter i onödan som påverkar mijön EXTREMT mycket mer än denna värdelösa straffbeskattning på konsumter.

Men det är ju klart Företagen hade ALDRIG någonsin gått med på denna skattbestraffning för mycket vill ha mer och företag är dom största bovarna, men enligt politiker är det ju konsumenten som är skurken och inte företaget som massproducerar.

Fast det är ju precis det som redan sker?

Från Skatteverket: "Företag som yrkesmässigt i Sverige tillverkar, för in eller tar emot skattepliktiga elektronikvaror ska betala skatt för dessa."

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AGI:

Typiskt att regeringen ännu en gång inte gör sitt jobb ordentligt. Varför är jag inte förvånad?

I detta fallet har dom gjort ett kanonjobb.

Permalänk
Inaktiv

Jätte roligt med mer skatter jippi. Copysweden - jag ser funktionen för 10 år sedan men inte idag. Kemikalieskatten är bara galen!

Permalänk
Avstängd

Om jag frågar så här: vad kan Skatteverket göra om de upptäcker att någon relativt stor utländsk aktör INTE har betalat in kemikalieskatt? Kan de verkligen på något märkbart sätt stänga ute denna aktör? (vilket kanske skulle få utländska aktörer att vakna - och troligen stänga ute oss svenska köpare troligen)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Om jag frågar så här: vad kan Skatteverket göra om de upptäcker att någon relativt stor utländsk aktör INTE har betalat in kemikalieskatt? Kan de verkligen på något märkbart sätt stänga ute denna aktör? (vilket kanske skulle få utländska aktörer att vakna - och troligen stänga ute oss svenska köpare troligen)

Dom kan inte göra så mycket, försöka att åtala dom för skattebrott antar jag. Men det är förmodligen tandlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kanon, det är bra att kemikalieskatten finns. Det kommer ju även en på kläder och skor. Inte bara elektronik som är drabbat.

Användningen av giftiga kemikalier behöver minska, och det är bra att Sverige tar ledarpinnen på det här. Är nog inte långt innan fler länder ansluter, Sverige som enskilt land påverkar inte användningen mycket men om fler ansluter med liknande skatter kan man påverka på riktigt.

Någon måste vara först. Heja Sverige.

Håller med till 110%, jag kommer därmed sätta upp ett Swish konto för att motverka giftiga kemikalier så ni kan swisha mig 100kr varje gång ni köper något som inte är bra för miljön och på så sätt kan vi tillsammans minska de giftiga kemikalierna och på riktigt göra en förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur har plastpåseskatten visat sig vara sämre för miljön? Tvivlar starkt på att det finns något som helst vetenskapligt stöd för det. Synd att du blir ruinerad av plastpåseskatten. Köp en papperspåse istället för 2-3 kr.

Plast ska bort, hade varit bättre om det förbjöds helt som många andra länder gör.

Kemikalieskatten i sig behövs, för att fler länder ska ansluta sig måste någon vara först ut. Och då kommer det att göra skillnad på riktigt.

Finns mycket att läsa om detta bl.a

https://www.livsmedelshandlarna.se/skatt-pa-plastpasar-ar-ett...

https://www.svd.se/skatt-pa-plastpasar-ett-bakslag-for-miljon

Läste nyligen i Finsk kvällstidning också om just detta. Här i Sverige och Norden är vi väldigt bra på att återvinna dessa plastpåsar och använda dom som avfallspåsar mm. Nu med denna skatt kommer vi istället köpa papperskassar och bomullskassar som är betydligt sämre för miljön samt nu kommer en stor ökning av avfallspåsar/soppåsar att ske. Ett stort bakslag helt enkelt.

Våra politiker har helt enkelt inte tänkt ett eller några steg längre som vanligt. Inkompetens kallas det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unaim:

Håller med till 110%, jag kommer därmed sätta upp ett Swish konto för att motverka giftiga kemikalier så ni kan swisha mig 100kr varje gång ni köper något som inte är bra för miljön och på så sätt kan vi tillsammans minska de giftiga kemikalierna och på riktigt göra en förändring.

Fördelen med att betala skatt istället är att pengarna återinvesteras in i samhället och välfärden dock. Punktskatter behövs även om du tycker det är tråkigt.

Vi lever långt ifrån ekologiskt hållbart i Sverige, har du någon konkret lösning på det mer än Swish?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vad bra, då kan vi medborgare räkna med en rejäl skatteintäkt när nu Facebook, Amazon mfl betalar kemikalieskatt för de hundratusentals diskarna i de stora hallarna vi skattebetalare subventionerat till dem. Eller?

Detta är oacceptabelt!

Vi skall utreda

/afk de var mej ett jävla käbbel på de där förbannade invånarna

Permalänk
Medlem

Blir det påtvingat så lär tjänster med fake mailbox i det landet man köper ifrån bli väldigt populärt, personligen tror jag de inte klarar av att ta ut skatten från utländska återförsäljare.

Skatten i sig är som alltid i Sverige helt värdelös för det man betalar för, skulle gissa på att inte en enda krona från intäkterna går till att minska kemikalier eller hur man hanterar kemikalier.

Och iochmed att man måste betala minst 10% av skatten även om din produkt skulle vara helt kemikaliefri så är det bland det mest hjärndöda konceptet som finns.

Skrivet av anon134512:

Hur har plastpåseskatten visat sig vara sämre för miljön? Tvivlar starkt på att det finns något som helst vetenskapligt stöd för det. Synd att du blir ruinerad av plastpåseskatten. Köp en papperspåse istället för 2-3 kr.

Plast ska bort, hade varit bättre om det förbjöds helt som många andra länder gör.

Kemikalieskatten i sig behövs, för att fler länder ska ansluta sig måste någon vara först ut. Och då kommer det att göra skillnad på riktigt.

Plast kommer aldrig försvinna, det kommer fortsätta utvecklas precis som det gjort hela tiden, materialen för att skapa det kommer förändras, återvinning av det kommer förbättras etc.

Skatten vi betalar för det kommer antagligen heller aldrig försvinna även om plastpåsarna skulle vara gjorda av t.ex. 100% nötkött.

Tyg/vävpåsar har ingen framtid då de är värre i det stora hela för miljön, speciellt i Sverige där vi faktiskt kan återvinna plast och använda dem igen för påsar vilket vi idag inte gör med tyg för att det är svårt och dyrt.

Skatter i Sverige är inte för att motverka eller att förbättra något, konstigt att folk inte förstår det än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SiRai:

Finns mycket att läsa om detta bl.a

https://www.livsmedelshandlarna.se/skatt-pa-plastpasar-ar-ett...

https://www.svd.se/skatt-pa-plastpasar-ett-bakslag-for-miljon

Läste nyligen i Finsk kvällstidning också om just detta. Här i Sverige och Norden är vi väldigt bra på att återvinna dessa plastpåsar och använda dom som avfallspåsar mm. Nu med denna skatt kommer vi istället köpa papperskassar och bomullskassar som är betydligt sämre för miljön samt nu kommer en stor ökning av avfallspåsar/soppåsar att ske. Ett stort bakslag helt enkelt.

Våra politiker har helt enkelt inte tänkt ett eller några steg längre som vanligt. Inkompetens kallas det.

Ursäkta, men hur i hela friden är det källor? Menar du på allvar att Andreas Malmberg, koncernchef för Trioplast är rätt person att lyssna på när det kommer till plastanvändning? Jag vet inte ens vad jag ska säga, herregud alltså.

Artikeln från livsmedelshandlarna påpekar den gamla skrönan om att t ex bomullskassar skulle behöva använda 20 000 gånger för att komma till samma miljöbelastning som en plastpåse. Det är inte så lätt. Det är i princip omöjligt att jämföra olika kassars totala miljöpåverkan. Andra studier säger extremt lägre siffror, t ex en brittisk som säger 327.

Bara faktumet att plastpåsar inte bryts ned är tillräckligt för att skatten ska finnas. Det spelar ingen roll att att vi är "bättre" på att återvinna just plastpåsar än andra länder, vi är inte tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Kemikalieskatten har inget med miljön att göra precis som plastpåseskatten som till och med har visat sig vara sämre för miljön i det långa loppet. Dessa skatter gör inget annat än att skapa irritation och göra oss fattigare.

Skrivet av anon134512:

Ursäkta, men hur i hela friden är det källor? Menar du på allvar att Andreas Malmberg, koncernchef för Trioplast är rätt person att lyssna på när det kommer till plastanvändning? Jag vet inte ens vad jag ska säga, herregud alltså.

Artikeln från livsmedelshandlarna påpekar den gamla skrönan om att t ex bomullskassar skulle behöva använda 20 000 gånger för att komma till samma miljöbelastning som en plastpåse. Det är inte så lätt. Det är i princip omöjligt att jämföra olika kassars totala miljöpåverkan. Andra studier säger extremt lägre siffror, t ex en brittisk som säger 327.

Bara faktumet att plastpåsar inte bryts ned är tillräckligt för att skatten ska finnas. Det spelar ingen roll att att vi är "bättre" på att återvinna just plastpåsar än andra länder, vi är inte tillräckligt bra.

Fördelen med plastpåseskatten som jag ser det är att folk blir påminda varjegång dom är och handlar hur fruktansvärt värdelösa miljöpartiet är och att detta i förlängningen leder till att de jä***rna åker ur allt som har med politik att göra!! J***la hipster parti, hela väljarkåren består av vilsna 18-åringar med 0 livserfarenhet eller egentlig utbildning än

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Fördelen med plastpåseskatten som jag ser det är att folk blir påminda varjegång dom är och handlar hur fruktansvärt värdelösa miljöpartiet är och att detta i förlängningen leder till att de jä***rna åker ur allt som har med politik att göra!! J***la hipster parti, hela väljarkåren består av vilsna 18-åringar med 0 livserfarenhet eller egentlig utbildning än

Det räcker att läsa biologi och naturkunskap på högstadie och gymnasienivå för att förstå varför många av miljöpartiets frågor är viktiga dock.

Vad har du själv för lösning på att vi lever ekologiskt ohållbart i Sverige då?

Om du nu ska spy galla så kan du väl i alla fall ägna en halv sekund åt att googla. https://novus.se/wp-content/uploads/2018/07/9b131c05fd6bbfa84...

De flesta av MP:s väljare är alltså medelålders med universitets/högskoleutbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det räcker att läsa biologi och naturkunskap på högstadie och gymnasienivå för att förstå varför många av miljöpartiets frågor är viktiga dock.

Vad har du själv för lösning på att vi lever ekologiskt ohållbart i Sverige då?

För att förstå varför frågorna är viktiga är en sak, att se konsekvenserna av deras "lösningar" är något helt annat.

Finns bara en lösning egentligen, sluta konsumera, främja att de prylar som ändå behövs är lätta att laga och underhålla, skippa semestern till thailand varje år, gå/cykla alla sträckor under 10km bland annat, men absolut främst sluta med meningslös konsumtion!
Bara för att grannen köpte en ny bil så är inte din 3 år gamla bil sämre....

Plastpåseskatten är mer nått som är framtaget för att ge konsumerande människor en klapp på axeln för att dom minsann har köpt en tygpåse, sydd av en underbetald arbetare i kina sen fraktad på båt hit, och på så sätt inte bidrar till någon hemsk miljöförstöring inte...

Plastpåseskatten har inget med det viktiga att göra utan enbart ett parti styrt av tyckande och känslor kommer fram till nått sånt, sen att media bakbinder övriga partier att skratta åt förslagen är en annan fråga som jag inte orkar ta nu

Några som är sugna att dra igång ett parti? Forskning och logik som styrande ideal, känslor och PK undanbedes

Edit: en reklamposter för miljöpartiet det står novus på köper jag inte

Permalänk
Medlem

lolsverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Är det en gliring åt "gör som man vill Jeff"?

Lite så.

//Jeff

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det räcker att läsa biologi och naturkunskap på högstadie och gymnasienivå för att förstå varför många av miljöpartiets frågor är viktiga dock.

Vad har du själv för lösning på att vi lever ekologiskt ohållbart i Sverige då?

Om du nu ska spy galla så kan du väl i alla fall ägna en halv sekund åt att googla. https://novus.se/wp-content/uploads/2018/07/9b131c05fd6bbfa84...

De flesta av MP:s väljare är alltså medelålders med universitets/högskoleutbildning.

Varför skulle mp vara viktiga ? . Deras miljö politik suger ju . ?Sen MP har ca 3-4 % röster dom är unga och bor i storstäder och har ingen aning om hur livet ser ut på landet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Gör er av med skiten och hitta en annan lösning!

Permalänk
Medlem

är de bara jag som tror att det är vi som kommer få sköta betalningen? ungefär som momsen å moms avgiften på PostNord för paket utanför EU?

Att tullen kommer skicka hem ett inbetalningskort på skatten, å att de utländska aktörerna gör ingen skillnad på våra beställningar å andras ??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Snart billigare att beställa via Wish.....

Visa signatur

Intel i7 4970K / Corsair i100 , Corsair Veng. Pro DDR3 2400MHz 16GB , 2 x Geforce Gtx 760 , 2 x 120g SSD , Cooler Master V700 700W.
Acer Predator 144hz skärm .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Varför skulle mp vara viktiga ? . Deras miljö politik suger ju . ?Sen MP har ca 3-4 % röster dom är unga och bor i storstäder och har ingen aning om hur livet ser ut på landet .

jag tror de är värre än så, de har ingen aning om hur livet fungerar övth. samt att jag har o-frivilligt har sprungit på "vuxna" MP politiker och de är så jävla naiva, blåögda och gud vet vad jag inte har ord för att beskriva, men de lever i en egen bubbla på många vis. och det gör att det inte går att föra en vettig miljöpolitik med vettiga lösningar.

finns väl fan ingen som inte bryr sig om miljön, men MP´s sätt är horribelt dåligt för miljön på många vis.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det som är heltokigt är väll att skatten går på vikt och därmed inte har något med kemikalierna att göra, sist jag läste så kunde skatten endast reduceras upp till 90% vilket betyder 10% oavsett om det finns kemikalier eller inte, baserat på vikt!

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå hur EU tycker detta är OK? Att Sverige skattar leverantörer i andra länder som inte har sin skatte hemvist i sverige?

Trodde EU var frihandel på lika villkor?!?!

Permalänk
Medlem

Byt ut regeringen. En totalt idiotisk lag som hämmar konkurrensen, tacka MP ett riktigt mupp parti, har dem någon gång åstadkommit något vettigt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ottoblom:

Varför skulle mp vara viktiga ? . Deras miljö politik suger ju . ?Sen MP har ca 3-4 % röster dom är unga och bor i storstäder och har ingen aning om hur livet ser ut på landet .

Den suger inte från miljöns synpunkt. Kanske inte alltid ekonomiskt bäst dock såklart.

I den länken som du citerade står det bokstavligt talat att att det inte alls är först unga. Men vad är det för argument ens. Har inte unga och stadsbor rätt till åsikter.

Ska vi som bor på landet inte vara lika ansvariga som de som bor i stan? T ex bränsleskatt, klart vi ska betala mer om vi kör mer bil. Vi förstör mer.

Permalänk
Medlem

Hur var det nu, gäller den enbart färdiga produkter såsom bärbara datorer eller gäller den också komponenter såsom moderkort?
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...

Köper man ett moderkort utan CPU så är det ingen maskin för automatisk databehandling?
Eller ett grafikkort utan dator?

Jaja det kanske blir lönt att importera utanför EU nu då.
Vad gäller om man köper från Storbritannien?

Hittade denna tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473851-kemikalieskatt...
Där verkar det som att datorkomponenter beskattas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den suger inte från miljöns synpunkt. Kanske inte alltid ekonomiskt bäst dock såklart.

I den länken som du citerade står det bokstavligt talat att att det inte alls är först unga. Men vad är det för argument ens. Har inte unga och stadsbor rätt till åsikter.

Ska vi som bor på landet inte vara lika ansvariga som de som bor i stan? T ex bränsleskatt, klart vi ska betala mer om vi kör mer bil. Vi förstör mer.

Alltså finns en orsak till varför MP inte får några röster ute på landet . Finns en orsak till att dom lever på ungas röster i storstäder .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kanon, det är bra att kemikalieskatten finns. Det kommer ju även en på kläder och skor. Inte bara elektronik som är drabbat.

Användningen av giftiga kemikalier behöver minska, och det är bra att Sverige tar ledarpinnen på det här. Är nog inte långt innan fler länder ansluter, Sverige som enskilt land påverkar inte användningen mycket men om fler ansluter med liknande skatter kan man påverka på riktigt.

Någon måste vara först. Heja Sverige.

Har du på dig foliehatt mot 5G också?

Permalänk
Medlem

Regler som sånt här får mig att bli förbryllad över EU och hur det är tänkt att fungera. Lixom, hur ska svenska återförsäljare kunna konkurrera med utländska om de slipper betala dessa skatter men samtidigt har fritt fram att sälja till svenska kunder?
Samma gäller i jordbruket; Våra bönder måste konkurrera, med bland världens hårdaste djurhållnings- och matproduktionslagar som finns, mot mat importerad från var som helst som inte behöver följa de kraven.
"Max 0.00001% antibiotika får tillåtas i svenskproducerat kött", vilket leder till dyrare djurhållning och mindre trångt = mindre vinst, medan importen från danmark eller polen eller nästan varsomhelst har "Max 3% antibiotika" eller whatevs och får då mycket bättre marginaler å kan sälja till lägre pris men ändå bibehålla vinsten.

Och då som aktuell nyhet, straffskatt för svenska återförsäljare, men det är fritt fram för konkurrenter att sätta lägre pris med bibehållen vinstmarginal vilket konkurrerar ut våra återförsäljare och om det inte längre säljs inom nationen så dras det in 0kr skattepengar från dessa regler och lika mycket kemikalier finns i produkterna ändå.
Om man nu då inte tror att sverige ska lyckas straffbeskatta utländska aktörer lika mycket/ofta som de svenska, dvs 0% får slinka igenom tullen när vi är med i EU.. lycka till med det.

Edit: Lär säkerligen bli så att vi som privatpersoner måste anmäla och/eller betala den extra kostnaden direkt till pappa staten vid inköp från utlandet, så slipper de jaga återförsäljare och istället kan slänga folk i finkan som missar att proshop råkar ligga i danmark när den dyker upp på prisjakt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har du på dig foliehatt mot 5G också?

Vad har detta med saken att göra? Anser du att dagens användande av kemikalier t ex är hållbart?