Permalänk

"Vågor" på bildskärm

Hej,

Jag har ett problem med att jag har fått som vågor på vänstra sidan av min bildskärm. Har jag något länge på skärmen så kan det även bränna fast en del av bilden där, men sedan försvinna efter ett tag när jag bytt till att låta skärmen visa något annat.

Skärmen är en: Fujitsu P23T-6 Thor Edition

Sedan så har jag även en TV-inkopplad till datorn för att använda som andra skärm och ibland till olika konsoler.

Jag har läst att det kan ske störningar när man har en tv mer en en meter nära tv-apparaten. Kan det vara därför jag får dessa "vågor" på skärmen? Och är det då något som kommer att vara där permanent?

Eller är det för att skärmen blivit dålig med tiden?

Det hände några månader efter jag började använda tv skärmen som andra skärm till datorn och till tv konsoler (Tv-skärmen sitter på samma skrivbord, är en liten tv-skärm så den får plats brevid).

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur ser vågorna ut? För det låter som retention, alltså tillfälliga förändringar vilket är vanligt. Gamla bildrörs-TV har har starka magnetfält och kan påverka och påverkas av sådant som högtalare. Men LCD:er stör sällan andra LCD:er. Dock kan sådant som strömförsörjning, högtalare och förstås också värme påverkas.

Ja, skärmar kan bli och blir ofta sämre med tiden. Värmeslitage verkar kunna få exempelvis lamineringen mellan filtren att släppa så att det ser ut som skärmen har blivit fuktskadad.

Därav bild mer än tusen ord.

Permalänk

Det är som små snabba, svarta vågor som kontinuerligt ser ut som att de åker neråt. Det är en LCD tv.

Jag skulle vilja ta en bild men jag vet inte hur jag gör det utan att det ser ut som att det är som svarta streck på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Det är som små snabba, svarta vågor som kontinuerligt ser ut som att de åker neråt. Det är en LCD tv.

Jag skulle vilja ta en bild men jag vet inte hur jag gör det utan att det ser ut som att det är som svarta streck på skärmen.

Använder du vga kabel?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Använder du vga kabel?

Nej. Använder DVI-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Det är som små snabba, svarta vågor som kontinuerligt ser ut som att de åker neråt. Det är en LCD tv.

Jag skulle vilja ta en bild men jag vet inte hur jag gör det utan att det ser ut som att det är som svarta streck på skärmen.

Filma en snutt med telefonen och lägg upp?

Permalänk
Medlem

Jag har tre sådana skärmar varav en uppför sig som du beskriver, dvs inbränningar, vågor och jag har även ett märkbart färgskift mot grönt på den halva som inte verkar helt frisk (höger i mitt fall). Jag har tagit det som ett tecken på att det är dags att byta ut skärmen.

EDIT: Lyckas inte filma på ett vettigt sätt utan att det totaldränks av moiré.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av addek83:

Filma en snutt med telefonen och lägg upp?

Blir samma sak när jag filmar.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har tre sådana skärmar varav en uppför sig som du beskriver, dvs inbränningar, vågor och jag har även ett märkbart färgskift mot grönt på den halva som inte verkar helt frisk (höger i mitt fall). Jag har tagit det som ett tecken på att det är dags att byta ut skärmen.

EDIT: Lyckas inte filma på ett vettigt sätt utan att det totaldränks av moiré.

Okej. Kommer att köpa en ny skärm. Vill vara säker att det inte är något som påverkar skärmen så att det skulle kunna hända om jag skaffar en ny skärm.

Märker även att det är just när jag filmar mot vitt jag får detta problem. Men gör jag inte det kan man inte se vågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Okej. Kommer att köpa en ny skärm. Vill vara säker att det inte är något som påverkar skärmen så att det skulle kunna hända om jag skaffar en ny skärm.

Märker även att det är just när jag filmar mot vitt jag får detta problem. Men gör jag inte det kan man inte se vågorna.

Om du har tillgång till en annan skärmkabel så kan du ju testa det först för att kunna utesluta kabeln.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Om du har tillgång till en annan skärmkabel så kan du ju testa det först för att kunna utesluta kabeln.

Har testat detta har inte hjälpt. Har även testat att använda annan strömkabel.

Permalänk

Så här ser det ut när det bränner fast på skärmen, syns mest på vänstra kanten.

https://imgur.com/5LBU8G2

Här är hur vågorna ser ut (på vänstra sidan) men kan vara svårt att se. Men det bästa jag kan få till.

https://streamable.com/8gicpe

Fixat bildlänk/IMG-taggar /Kent, forumledare
Permalänk
Bildexpert 📺

Jag ser inga vågor – om du inte tänker på det som går över spelgrafiken som skulle kunna vara en animering. Men jag ser en tydlig retention, kvardröjande bild meny upptill. Det finns inga gör-så-här-fixar mot detta utan det är vanligtvis panelen som inte mår helt hundra.

Kör gärna en testbild, likt denna i fullskärm: https://youtu.be/eIJxh9UGyak?t=139

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag ser inga vågor – om du inte tänker på det som går över spelgrafiken som skulle kunna vara en animering. Men jag ser en tydlig retention, kvardröjande bild meny upptill. Det finns inga gör-så-här-fixar mot detta utan det är vanligtvis panelen som inte mår helt hundra.

Kör gärna en testbild, likt denna i fullskärm: https://youtu.be/eIJxh9UGyak?t=139

Kameran verkar ta upp annat på skärmen när jag filmar. Därmed är det dessvärre svårt att visa vågorna. För mig är dem tydliga. Men karman verkar inte ta upp dem så bra. Även när jag testar test bilden så kan jag se det tydligt men syns inte när jag filmar, vilket verkar visa på att det kommer vara svårt att hitta något där det kommer att synas tydligt på video.

Det bästa jag sätt är att beskriva det som som svarta streck som går neråt kontinuerligt.

Vågorna kan bli störande när man ser på film, spelar eller ska läsa viss text, samma såklart med att ha en kvardröjande bild på skärmen. Vågorna kom även i samband med att jag fick en kvardröjande bild på skärmen.

Såg en video där de prata om att man ser dessa vågor ofta för att en refresh rate är för låg. Vilket jag har även haft problem med i samband med detta. Förut så kunde jag inte använda skärmen och var tvungen att starta om datorn. för att det stod frequency out of range. Och på skärminfo står det att jag har 67.6 KHz / 60.1 HZ i refreshrate.

Link till klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=qKhIYaOVebY&ab_channel=NovaCo...

Men hans "fix" fungerar dessvärre inte för mig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den fixen är i produktberoende och inte en allmän fix. Dvs, den löser problem på hans skärm.

Nu kan det vara din skärm som är gammal och helt enkelt inte mår bra. Den kan också vara störd av något. Kanske både och. För att felsöka måste du börja med uteslutningsmetoden. Kan du till att börja med få en problemfri bild om du kopplar loss (och drar strömmen) från allt annat förutom just grundläggande dator och krånglande skärm?

Är det samma problem så vet du att skärmen inte mår bra. Försvinner problem får du börja addera övriga delar en och en tills störningen återkommer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den fixen är i produktberoende och inte en allmän fix. Dvs, den löser problem på hans skärm.

Nu kan det vara din skärm som är gammal och helt enkelt inte mår bra. Den kan också vara störd av något. Kanske både och. För att felsöka måste du börja med uteslutningsmetoden. Kan du till att börja med få en problemfri bild om du kopplar loss (och drar strömmen) från allt annat förutom just grundläggande dator och krånglande skärm?

Är det samma problem så vet du att skärmen inte mår bra. Försvinner problem får du börja addera övriga delar en och en tills störningen återkommer.

Okej. Testade detta och problemet kvarstår.

Permalänk
Bildexpert 📺

Steg 2 är då att testa skärmen med annan dator, annan källa om det finns. För att utesluta dator/grafikkort. Ofta kan det fungera att testa med annan anslutning från samma utrustning, exempelvis via HDMI.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Steg 2 är då att testa skärmen med annan dator, annan källa om det finns. För att utesluta dator/grafikkort. Ofta kan det fungera att testa med annan anslutning från samma utrustning, exempelvis via HDMI.

Testade detta. Blir samma problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Då vet du skärmen är som den är och då är valet att köpa nytt eller acceptera problemen med den.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då vet du skärmen är som den är och då är valet att köpa nytt eller acceptera problemen med den.

Accepterade det ett tag. Men jag har beställt en ny. Ville bara felsöka problemet så mycket jag kunde innan den kommer. Tack för all hjälp med detta!