Apple uppges avtäcka Mac-datorer med ARM-processorer i november

Permalänk
Melding Plague

Apple uppges avtäcka Mac-datorer med ARM-processorer i november

De första Mac-datorerna med de egenbyggda ARM-processorerna i Apple Silicon-familj avtäcks enligt uppgift den 17 november.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, väntar med spänning på hur ARM kan prestera i praktiken i en modern bärbar.

Permalänk
Medlem

GRYMT! Flera lyckade produkter i år från äpplet med Magic Keyboard för iPad, nya iPad Air, iPhone 12 Std och Mini och nu denna!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ännu en "exklusivitet" de kan ta överpris för, hype!

Permalänk
Medlem

Ska de helt gå ifrån intel eller är det bara i vissa modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Ännu en "exklusivitet" de kan ta överpris för, hype!

Enligt rykten ska ARM MacBooks vara billigare än befintliga Intel dito:
https://www.tomsguide.com/news/apple-silicon-macs-explained-e...

Men visst, det känns som Apple-produkter har blivit mycket dyrare senaste åren jämfört med tidigare. Beror detta på SEK-USD kursen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ska de helt gå ifrån intel eller är det bara i vissa modeller?

På sikt ska de lämna x86. Men det ska bli en något mjukare övergång än när de gick från powerpc till x86

Permalänk
Musikälskare

Ska bli väldigt intressant!

Blir äntligen nya Mac datorer på jobbet nästa år så ser verkligen fram emot det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Ska bli spännande!

Skrivet av Floskel:

Ännu en "exklusivitet" de kan ta överpris för, hype!

Tur du kan välja något annat. Överpris är trots allt en personlig åsikt där många inte delar den uppfattningen. Är själv ingen Mac-användare men vet många som är det av olika själ.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli en spännande produkt, lär inte sälla mig till Mac-gänget precis då jag mer är intresserad av hur inlåst denna produkten blir.

Kommer den supportas, bättre, sämre, längre än dagens dito p.g.a. den närmast episka kontroll som Apple lär kunna utöva på dessa produkter?

Kommer man kunna boota något annat än enbart Apples OS på den efter att de övergivit supporten för enheten eller är den bara att slänga/ha som tårtspade, dörrstopp i det läget?

Man får väl se den som en form av iPhone/iPad-koncept, i laptopformat, fram tills dess att det presenterats mer detaljer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

På sikt ska de lämna x86. Men det ska bli en något mjukare övergång än när de gick från powerpc till x86

Var samma ambition då som nu, 2 år till alla produktlinjer bytt. (Sen att PowerPC gick fortare är en annan sak, risken/möjligheten att det går fortare även denna gång är ju uppenbar)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Man får väl se den som en form av iPhone/iPad-koncept, i laptopformat, fram tills dess att det presenterats mer detaljer.

Varför inte välja att se det som ett laptop-koncept, fram tills dess att det presenterats mer detaljer? (Känns som ett mer positivt synsätt )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Floskel:

Ännu en "exklusivitet" de kan ta överpris för, hype!

Lite hype är det allt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska de också säljas utan laddare månne?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Får se när de samkör OS och gör dockningsbar telefon/dator. Microsoft gjorde ju ett tafatt steg åt det hållet med W8 som de sedan backade ifrån, men de har ju nya planer verkar det som.
Tror iaf på Apple här. Inte för att jag vill ha deras ekosystem. Utan mer som att jag tror de kommer lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ska bli spännande!

Tur du kan välja något annat. Överpris är trots allt en personlig åsikt där många inte delar den uppfattningen. Är själv ingen Mac-användare men vet många som är det av olika själ.

Skulle säga att pris kontra prestanda i komponent väg är ett väldigt objektivt sätt att jämföra prisvärdhet, där väldigt många delar uppfattningen att Apple har skyhöga priser för vad du faktiskt får. Sen vet jag att de föredras för specifika användningsområden men min poäng kvarstår.

Permalänk
Medlem

Är ganska taggad på en 27 tums imac med de nya arm processorerna. Hoppas de lanserars snart.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lite hype är det allt

Minst sagt! De släpper helt enkelt en ombyggd Ipad air med inbyggt tangentbord och utseende som en Mac Book. USB-portar lär den inte få speciellt många heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ska de också säljas utan laddare månne?

Nu är du taskig! Klart du får med en laddare men vill du ha snabbladdare får du givetvis köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ska de också säljas utan laddare månne?

Självklart, måste ju tänka på miljön! Och rent krasst vore det ok, jag föredrar ändå denna (eller motsvarande):
https://satechi.net/products/108w-pro-usb-c-pd-desktop-charger?variant=32118454386776
Så kan jag ladda allt jag behöver från samma laddare!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Fläkt?

Är alla dessa utan fläkt?
Kan tänka mej att Intel CPU har svårt att klara detta utan fläkt (möjligen någon Atom-variant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Trevligt, väntar med spänning på hur ARM kan prestera i praktiken i en modern bärbar.

Det har vi redan sett i vissa Microsoftprodukter. Långsamt i jämförelse med X86 men med bra energieffektivitet.. Fast när det gäller Apple kommer de att lyckas oavsett. De har sin stora "sekt" som sväljer allt. Påstår Apple att Apple Silicon är mycket snabbare än X86 så är det bara så. Vilket de såklart kommer att påstå. De gjorde exakt samma sak med PowerPc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Är alla dessa utan fläkt?
Kan tänka mej att Intel CPU har svårt att klara detta utan fläkt (möjligen någon Atom-variant)

Det är vad vi alla hoppas på!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Är alla dessa utan fläkt?
Kan tänka mej att Intel CPU har svårt att klara detta utan fläkt (möjligen någon Atom-variant)

Det är inget konstigt med det. Intel Atom och Arm är i ungefär samma prestandanivå och förbrukar därför inte mycket energi. Det är därför de klarar sig utan fläkt. Ska du ha lite mer prestanda går det åt mer energi och då behövs det fläktkylning. Apple kan inte trolla trots att de själva påstår det.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Det har vi redan sett i vissa Microsoftprodukter. Långsamt i jämförelse med X86 men med bra energieffektivitet.. Fast när det gäller Apple kommer de att lyckas oavsett. De har sin stora "sekt" som sväljer allt. Påstår Apple att Apple Silicon är mycket snabbare än X86 så är det bara så. Vilket de såklart kommer att påstå. De gjorde exakt samma sak med PowerPc.

Apple har enormt mycket cache jämfört med all varianter av Snapdragon. Så där är det skillnad om du surfar på nätet. ARM Cortex-X1 som är aktuell för Microsoft ska ha 1MB L2 och 8MB L2 för "full fart" men här fuskar Snapdragon. Så än är Apple betydligt bättre på tex Kraken 1.1 Javascript.

Permalänk

Hmmm, vad händer då med bootcamp.... Windows on arm....
https://www.theverge.com/2020/9/30/21495510/microsoft-windows...

(jag kör macbook med bc, kan väl säga att min macbook från 2015 är i sanslöst bättre skick hårdvarumässigt än min xps från förra 2018 som börjar strula efter garantin gått ut... dock skriver jag på xps:en nu då den låg närmast i soffan)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Skulle säga att pris kontra prestanda i komponent väg är ett väldigt objektivt sätt att jämföra prisvärdhet, där väldigt många delar uppfattningen att Apple har skyhöga priser för vad du faktiskt får. Sen vet jag att de föredras för specifika användningsområden men min poäng kvarstår.

Med tanke på att just denna verkar bli både billig och med ruskigt bra prestanda så känns det som att din poäng inte står sig i detta fall, inte alls om man får tro alla rykten / läckor, snarare tvärtom. Däremot tycker jag du har en poäng om en majoritet av övriga Apple produkter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var samma ambition då som nu, 2 år till alla produktlinjer bytt. (Sen att PowerPC gick fortare är en annan sak, risken/möjligheten att det går fortare även denna gång är ju uppenbar)

Fanns det något liknande som Rosetta 2 på den tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Fanns det något liknande som Rosetta 2 på den tiden?

Ja, Rosetta 1!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det har vi redan sett i vissa Microsoftprodukter. Långsamt i jämförelse med X86 men med bra energieffektivitet.. Fast när det gäller Apple kommer de att lyckas oavsett. De har sin stora "sekt" som sväljer allt. Påstår Apple att Apple Silicon är mycket snabbare än X86 så är det bara så. Vilket de såklart kommer att påstå. De gjorde exakt samma sak med PowerPc.

Hmm, sett till alla benchmarks, Yoshmans rätt tunga analyser av Apples kretsar och sett till de flesta andra diskussioner på nätet kring deras prestanda jag snubblat över så ser det ut som att du kan ha fel. Men vi får la se när de är släppta på riktigt