Samma mejlkonto och mejl på flera datorer

Permalänk

Samma mejlkonto och mejl på flera datorer

Hej,

Har ett litet problem där vi i hushållet har 2 datorer med samma mejladress men så fort ena datorn har laddat ner meddelandet så dyker den inte upp i den andra. Ena datorn använder IMAP (windows live mail) och den andra (em client) är jag osäker på. Innan jag rensade och installerade om så fick vi allt i bägge datorerna.

Hur göra så att vi får dessa dubbletter igen? Någon inställning i windows live klienten måste vara tokig för det är den enda som är ny.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

Spara kopia på servern behöver du nog kryssa i så ska mailen komma till EM klienten åxå

Permalänk
Skrivet av SkalmanBC:

Spara kopia på servern behöver du nog kryssa i så ska mailen komma till EM klienten åxå

Det är just den inställningen jag har letat efter men den verkar inte finnas av någon anledning.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

eM Client kanske använder POP utan att vara inställd på att lämna kvar meddelanden på servern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Problemet ligger nog hos windows live då det är ominstallerat, innan jag rensade datorn så funkade allt prima. EM client är inte ändrad på något sätt. Bägge är inställda som IMAP nu när jag kollade.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Du får alltså meddelandena i Windows Live om du stänger av eM?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Du får alltså meddelandena i Windows Live om du stänger av eM?

Nja, snarare så att först till kvarn som gäller och mejl-klient nr 2 får inte det längre.

Edit: Tror jag löste det, jag klickade bort i rutan Ta med det här kontot vid synkronisering och hämtning av epost. Nu funkar det!

Edit: Nix jag löste halva problemet, nu kommer mailet ner till bägge datorerna men så fort ena läser eller tar bort det så försvinner det från den andra.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Försvinner det från den andra datorn när du har läst det på den ena? Eller menar du att det markeras som läst på den andra?

Det du beskriver är så som IMAP fungerar i normala fall. Med IMAP så jobbar du alltid "direkt" (mha synkronisering och viss lokal caching) mot servern. Du ser bara de meddelanden som finns på servern, och tar du bort något så tas det bort från servern, och övriga klienter kan inte se det eftersom de också läser direkt från servern.

Om det inte är vad du är ute efter, utan du vill att klienterna istället kopierar från servern så bör du förmodligen använda dig av POP, och som sagt se till att det är konfigurerat att lämna kopior på servern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Tidigare försvann det men nu har jag skapat ett POP3-konto och mejlen dyker nu upp hos bägge klienterna. Däremot skulle jag vilja att om jag läser ett mejl på ena så vill jag inte att samma mejl ska vara läsmarkerat hos den andra klienten. Min fru och jag delar på samma mejl-konto och vissa mejl hör till henne och andra till mig.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Tidigare försvann det men nu har jag skapat ett POP3-konto och mejlen dyker nu upp hos bägge klienterna. Däremot skulle jag vilja att om jag läser ett mejl på ena så vill jag inte att samma mejl ska vara läsmarkerat hos den andra klienten. Min fru och jag delar på samma mejl-konto och vissa mejl hör till henne och andra till mig.

Då kör man POP! Bara via IMAP som läst/icke-läst visas. Går också att ställa in att inte automatiskt markera de som lästa i vettiga epostklienter.