dator för Videoredigering ASUS ProArt PA90 vs. Corsair ONE i164

Permalänk
Medlem

dator för Videoredigering ASUS ProArt PA90 vs. Corsair ONE i164

Min frun är egenföretagare så köpa ny dator är en stor investering för hennes företag och hon har frågat mig om köphjälp.

Jag har fastnat för två olika datorer ASUS ProArt PA90 och Corsair ONE i164, de ligger i hennes prisklass. Storleken är viktigt för henne då hon inte vill ha en stor dator som ful (bygga eget är inget alternativ).

Hon arbetar i Adobe premiere Pro och klipper både 1080 och 4k material men oftast 1080. Man kan hitta flera tester med ausus för videredigering då den verkar vara riktad till proffsmarknaden, men det känns som man får mer för pengarna för Corsairen. Det är även win 10 pro på asusen och home på den andra.

Vilken ska man välja?

ASUS ProArt PA90 (27 999 kr)
Core i9 32GB 512GB Quadro RTX 4000

https://www.dustin.se/product/5011176157/proart-pa90

Corsair ONE i164 (26 799 kr=
Core i9 32GB 960GB SSD RTX 2080 Ti

https://www.dustin.se/product/5011165399/one-i164

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hade kollat på denna istället: https://www.dustin.se/product/5011192578/one-a100
Verkar prestera bättre än en 9900K då den har 4 mer kärnor enligt detta test: https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...
Alternativt kan du välja delar på t.ex inet eller webhallen och låta de bygga ihop datorn åt dig, då får du betydligt bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Hade kollat på denna istället: https://www.dustin.se/product/5011192578/one-a100
Verkar prestera bättre än en 9900K då den har 4 mer kärnor enligt detta test: https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...
Alternativt kan du välja delar på t.ex inet eller webhallen och låta de bygga ihop datorn åt dig, då får du betydligt bättre pris.

Tack, men den går lite över budget. Dock var länken toppen ändå för i den så kändes 2080 ti kortet som ett bra alternativ för Premiere pro. Om du skulle välja mellan de två alternativen som jag listade vad skulle du köra på då?

Frugan vill ha en riktigt liten dator och hon vill köpa en färdigbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blobban:

Tack, men den går lite över budget. Dock var länken toppen ändå för i den så kändes 2080 ti kortet som ett bra alternativ för Premiere pro. Om du skulle välja mellan de två alternativen som jag listade vad skulle du köra på då?

Frugan vill ha en riktigt liten dator och hon vill köpa en färdigbyggd.

Ingen koll på Asus modellen men de båda är ju likvärdiga i prestanda. Corsairen har ju en 1TB SSD vs 500GB i Asusen samt har Corsair en 2TB HDD om det spelar någon roll för frugan. Har kollat recensioner på Corsairen förut och den verkar vara väldigt välbyggd och sval/tyst så hade personligen kört på den (Utan att ha någon koll på Quadro vs RTX i Premiere Pro, men från det jag läst verkar de vara ganska likvärdiga).

Permalänk
Medlem

Om det är prestanda man är ute efter är egentligen ingen av dessa datorer intressanta eller prisvärda. De innehåller komponenter som var "top of the line" för två år sedan.

Vad man vill ha som videoredigerare är:

1. En snabb processor (CPU) med många (jättemånga) kärnor och trådar. Minst typ 8/16, gärna fler.
2. Massor med snabbt internminne. Minst 32 GB, 3200 MHz, gärna 64 gb eller mer..
3. En riktigt snabb primär hårddisk. Typ 1 TB SSD NMVE.
4. Ett snabbt videokort (GPU), men jag tror inte man egentligen behöver ett värstingkort ...
5. En stor lagringsdisk. Minst 4 TB HDD

Märkligt nog är det betydligt mer prisvärt att låta en datorfirma som exempelvis INET eller Webbhallen plocka ihop en sådan här dator än att köpa en "märkesdator".

Jag skulle inte köpa någon av de datorer du föreslagit idag, men om jag var tvungen att välja skulle jag ta Corsair ONE.

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Hej

Jag hjälpte min bättre halva för snart två år sedan med precis samma sak; redigeringsdator till sin firma. Dock hade hon inte samma krav på att datorn skulle vara liten eller färdigbyggd, men det kan jag förstå att man kan ha.

Då satte jag ihop en burk med 9900k, men lite annan spec i övrigt då premier inte var favoritprogrammet. Men med det sagt, jag skulle se till att ha ordentligt med utrymme för lagring. Idag använder min fru över 10 TB av lagringen på datorn (och glöm ej backup!!!), och har löst det med snurrdiskar internt. Filmat 4K material tenderar att ta lite utrymme, särskilt om det är/konverteras till ett mer redigeringsvänligt format.

Sedan, gällande expansionsmöjligheter, den första av datorerna har thunderbolt 3, vilket jag skulle säga är ett stort plus om man inte har en större dator med pci-platser.

Men just nu skulle jag ha lite is i magen och vänta tills det börjar komma ut tester på nyaste ryzen, av anledningen att det kan vara bättre att köpa något som har en lite längre förväntad livslängd. Och jag skulle själv fundera kring ett så dyrt (och också nu förra gen) gpu kontra viktigare saker som ram (32 är inte mycket om man arbetar i långa timelines) och lagring.

Idag skulle jag, som redigeringsdator, också titta på nyaste imac. Inkluderar en bra skärm, och priset är inte helt galet heller. Och kommer med trevligheter som TB3, möjlighet till 16 GB gpu-ram och 10 gbit ethernet. Men att då själv uppgradera ram (apple verkar ta hutlöst betalt för ram) samt en extern lagringslösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

Om det är prestanda man är ute efter är egentligen ingen av dessa datorer intressanta eller prisvärda. De innehåller komponenter som var "top of the line" för två år sedan.

Vad man vill ha som videoredigerare är:

1. En snabb processor (CPU) med många (jättemånga) kärnor och trådar. Minst typ 8/16, gärna fler.
2. Massor med snabbt internminne. Minst 32 GB, 3200 MHz, gärna 64 gb eller mer..
3. En riktigt snabb primär hårddisk. Typ 1 TB SSD NMVE.
4. Ett snabbt videokort (GPU), men jag tror inte man egentligen behöver ett värstingkort ...
5. En stor lagringsdisk. Minst 4 TB HDD

Märkligt nog är det betydligt mer prisvärt att låta en datorfirma som exempelvis INET eller Webbhallen plocka ihop en sådan här dator än att köpa en "märkesdator".

Jag skulle inte köpa någon av de datorer du föreslagit idag, men om jag var tvungen att välja skulle jag ta Corsair ONE.

/MM

Skrivet av danwi:

Hej

Jag hjälpte min bättre halva för snart två år sedan med precis samma sak; redigeringsdator till sin firma. Dock hade hon inte samma krav på att datorn skulle vara liten eller färdigbyggd, men det kan jag förstå att man kan ha.

Då satte jag ihop en burk med 9900k, men lite annan spec i övrigt då premier inte var favoritprogrammet. Men med det sagt, jag skulle se till att ha ordentligt med utrymme för lagring. Idag använder min fru över 10 TB av lagringen på datorn (och glöm ej backup!!!), och har löst det med snurrdiskar internt. Filmat 4K material tenderar att ta lite utrymme, särskilt om det är/konverteras till ett mer redigeringsvänligt format.

Sedan, gällande expansionsmöjligheter, den första av datorerna har thunderbolt 3, vilket jag skulle säga är ett stort plus om man inte har en större dator med pci-platser.

Men just nu skulle jag ha lite is i magen och vänta tills det börjar komma ut tester på nyaste ryzen, av anledningen att det kan vara bättre att köpa något som har en lite längre förväntad livslängd. Och jag skulle själv fundera kring ett så dyrt (och också nu förra gen) gpu kontra viktigare saker som ram (32 är inte mycket om man arbetar i långa timelines) och lagring.

Idag skulle jag, som redigeringsdator, också titta på nyaste imac. Inkluderar en bra skärm, och priset är inte helt galet heller. Och kommer med trevligheter som TB3, möjlighet till 16 GB gpu-ram och 10 gbit ethernet. Men att då själv uppgradera ram (apple verkar ta hutlöst betalt för ram) samt en extern lagringslösning.

Tack för svaren! uppskattar det verkligen

Detta gjorde det bara svårare. Min fru sitter och klipper på en macbook pro 2017 där materialet ligger på externa diskar. Hon klipper mot proxys och det har fungerat bra, men börjar bli väldigt trött. Allt kommer bli en jätteskillnad.

Tiitar nu på corsair one med en Ryzen 93900X i och som en av er tipsa så i tester är den riktigt vass när det kommer till video redigering. Blir väl kanske som den första tipsa om en sådan med den processorn i.

Var alldeles för länge sedan jag byggde en dator ...

Permalänk
Medlem

Vänta in nästa AMD cpu generation samt nVidia RTX 3070 korten och bygg i ett Phanteks Enthoo Evolve X eller Enthoo Evolve Shift X. Blir lite större men utseendemässigt påminner det om Corsar ONE fast utan RGB (åtminstone utvändigt). Bygghjälp borde d kunna få här på forumet, lite avhängigt av var du bor förstås. Borde kunna bli ett fint bygge.

Glhf!

Permalänk
Medlem

@Blobban: Verkar finnas en likadan Corsair modell med 3900X och 32GB ram för bara 21990:- på dustin, dock lite sämre grafikkort (2080 Super) och lite mindre lagring (500GB SSD vs 1TB SSD, dock fortfarande med 2TB HDD). Eftersom det är processorn och ram som spelar mest roll så skulle jag säga att den passar väldigt bra efter hennes krav (och sparar lite pengar).
https://www.dustin.se/product/5011192577/one-a100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

@Blobban: Verkar finnas en likadan Corsair modell med 3900X och 32GB ram för bara 21990:- på dustin, dock lite sämre grafikkort (2080 Super) och lite mindre lagring (500GB SSD vs 1TB SSD, dock fortfarande med 2TB HDD). Eftersom det är processorn och ram som spelar mest roll så skulle jag säga att den passar väldigt bra efter hennes krav (och sparar lite pengar).
https://www.dustin.se/product/5011192577/one-a100

Kändes bra att läsa detta nu

Jag beställde precis den datorn för några timmar sedan och jag tror att det kommer bli bra för henne. Det går alltid att byta diskar i den i framtiden om de blir för små. Jag resonera som du skrev, processor och RAM är tillräckligt och i ett test jag läste så var det grafikkortet nästa lika bra som 2080 ti för Adobe premiere. I alla fall inget som motivera 8000 kr till.

Tack @Nygards