Webhallen - Mindre bra kundkänsla?
Behöver skriva av mig och fråga om fler har upplevt Webhallen som ett dåligt skött företag på väg åt fel håll?
Tänkte berätta om en av de två fall som inträffat i närtid. Två incidenter som fått mig att fundera vad webhallen sysslar med på senare tid men skriver bara om den senaste, då det annars blir en hel vägg med text.
Hur som helst, förra söndagen åkte jag till Webhallen och deras butik i Bredden för att hämta ut ett 3080 kort då jag fick ett mail att det fanns att hämta tidigare under veckan. Titta gärna på bilderna. Ett SMS skickades även på söndagen, dvs samma dag.
Mail om att hämta i Bredden. https://imgur.com/a/SWikioK
SMS på söndag förmiddag samma dag jag åkte om att hämta i Bredden. https://imgur.com/a/zeVjfuw
Jag åkte ungefär 12 mil enkel väg till Bredden och när jag kommer fram till kassan utspelar sig ungefär följande där W = Webhallen och C = Jag.
W - Hej, hur kan jag hjälpa dig?
C - Hej. Tänkte hämta ut ett kort (visar orderbekräftelse)
W - Tyvärr finns inte denna order att hämta ännu.
C - Va!? (visar email och sms att den ska finnas att hämta, plus skärmbild från webhallen kontot)
W - Tyvärr. Den finns inte här.
C - Nu får ni vänligen fixa fram ett kort. Jag har åkt över 10 mil och jag åker inte härifrån utan kort tänkte jag för mig själv. Ni får väl plocka från något hemligt lager eller några kort ni eventuellt lagt åt sidan för era custom configs datorer för detta känns inte ok..?
W - Jag ska gå och kolla om det finns något kort (går iväg, pratar kanske med någon butikschef eller liknande)
W - Det verkar ha blivit något fel, men vi har ett kort. Dock får du hämta det i vår butik på sveavägen (de flesta känner till att sveavägen ligger mitt i stan. Något jag i alla fall undviker som pesten och därför väljer Bredden som är betydligt smidigare att åka till)
Jag hade planerat min dag då jag hade ett ärende utanför stockholm och hade egentligen inte tid att sticka in till sveavägen men eftersom inget annat förslag levererades så hade jag inget val om jag nu ville ha kortet enligt personen i kassan.
Sagt och gjort. Jag stressar in till sveavägen och lyckas efter många om och men, svett o frustration fixa kortet men det kostade enormt mycket irritation, en halvt förstörd söndag och mycket stress vilket är en mardröm med magkatarrsmage samt extra kostnader utöver det.
Då jag jobbar inom transport så vet jag att kundservice och bemötande är A och O för att en relation ska fungera så jag är förvånad över Webhallens oförmåga att erbjuda en bra lösning och därutöver en skälig kompensation. Jag kan bara jämföra hur vårt företag hade agerat om vi varit webhallen i detta fall och jag kan garanterat att vår första lösning hade varit att skicka en taxi med kortet från sveavägen till bredden pronto. Hade vi gjort en sådan major screw up hade vi löst det själva, inte att kunden ska behöva lösa problemen åt oss.
Så vad har gått fel då?
1. Webhallen har sålt kortet trots min reservation?
2. Webhallen har drabbats av tekniskt fel och kortet av misstag hamnat på sveavägen?
3. Webhallen sålde kortet, skyller på tekniskt fel och lyckas ordna fram ett nytt kort efter deras screw up?
Högst oklart och ett ärligt svar lär man aldrig få på den frågan men det är inte första gången det strulat när det gäller detta utan det har även hänt en gång tidigare, dock med en fyndvara. Är det punkt 1 så är det skrämmande dåligt och vi som har PS5 att hämta framöver bör bekräfta med webhallen innan man sätter sig i bilen och eventuellt åker långt men det är svårt att bekräfta med butiker när det inte ens går att ringa butikerna som jag förstått det?
Kompensationen då? Hela 100kr avdrag på priset och 55kr till (10-pack dricka i samma order) så totalt 155kr. Ett hån rakt ut sagt. Fullkomligt skrattretande kompensation givet omständigheterna.
Skickar därför ett email till webhallen i hopp om att de ska titta på situationen i sin helhet med förhoppningen att de ska fixa sina system som felar då och då och får ett halvt snorkigt "Ojdå" till svar att jag i "princip nästan ska återkomma med bilmodell och körstil så de kan räkna ut ett exakt snitt och ersätta ytterligare några kronor i bensinkostnad". Även om det förmodligen bara kostade ytterligare 200-250kr allt som allt att lösa det via sveavägen så var det inte extrakostnaden som jag bryr mig om utan stressen, planeringen som förstördes och webhallens "luttra/loja" inställning till det hela.
Svarade att de kunde behålla de där löjliga 1-200kr de förmodligen hade fått fram i sin "avancerade uträkning" och lägga det på förbättringsarbete istället.
Det verkar vara skillnad på företag och företag.
Vårt företag hade som sagt erbjudit en lösning från vår sida först och främst, och om kunden själv ville lösa problematiken genom att hämta på egen hand till exempel så hade man i alla fall slängt på ett gåvokort a 1000-1500kr eller liknande som plåster för denna bisarra situation direkt i butik och då är vårt företag jag jobbar på avsevärt mycket mindre än Webhallen.
Vad är er syn på saken? Någon som varit med om samma sak eller en liknande incident?
Det var även så att kortet skulle till @EsoxLucius och även han drabbades såklart av detta men jag har skrivit endast från min egen synvinkel. Våra omdömen om varandra gällande denna affär finns här och allt löste sig bra tillslut.
Jag har en reservation på PS5 på Webhallen men efter det tror jag att jag ska försöka ändra mina rutiner en aning när det gäller inköp. Rätt besviken på webhallen och deras hantering här.
De har mycket att lära vad gäller kundbemötande och hantering av situationer som sticker ut från det normala.
Ha en bra helg!