Förklara för mig som till en 5åring vad RAID är, och om jag bör göra det med min nya SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du vad jag skrev om att maxa bandbredden med en SSD? Du får helt enkelt skaffa en SSD som läser och/eller skriver nära 4000 MB/s via PCIe 3.0, men de snabbaste ligger runt 3500 MB/s. Jag antar att det finns en del overhead någonstans som gör att de inte når upp till den teoretiska gränsen för PCIe 3.0 x4, med tanke på att PCIe 4.0 SSDer inte har något problem att gå över den gränsen.

Men det handlar alltså om att man med en tillräckligt snabb SSD kan komma nära att använda all bandbredd mellan styrkretsen och processorn, inte att man kan göra det med vilken SSD som helst.

Ah okej!
Fick min evo 970 plus efter bara ett dygn från tyskland. Sjukt snabbt!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du vad jag skrev om att maxa bandbredden med en SSD? Du får helt enkelt skaffa en SSD som läser och/eller skriver nära 4000 MB/s via PCIe 3.0, men de snabbaste ligger runt 3500 MB/s. Jag antar att det finns en del overhead någonstans som gör att de inte når upp till den teoretiska gränsen för PCIe 3.0 x4, med tanke på att PCIe 4.0 SSDer inte har något problem att gå över den gränsen.

Men det handlar alltså om att man med en tillräckligt snabb SSD kan komma nära att använda all bandbredd mellan styrkretsen och processorn, inte att man kan göra det med vilken SSD som helst.

Tänkte väl. Trodde ett tag där att du hade något trick för att öka hastigheten på ens SSD.
Jag tror inte att det gör någon skillnad i dagsläget då jag inte märker någon skillnad på evo 970 plus och min gamla 960!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Hur gör jag om jag bara vill använda en SSD?
Det lät intressant

Det du menar är att du vill bara ha en disk i Windows medans du har 2 fysiska diskar i datorn.

Det går att lösa med RAID som redan diskuterats men just i ditt fall så är det inte ett alternativ då du har två olika storlekar på dina diskar.

Windows har möjligheten att utöka ett filsystem (tex C-disken) till en annan disk.
Du får gå in i diskhanteraren och där ska du kunna välja att utöka filsystemet ut över en annan disk.

Egentligen så är alla dessa saker en "bad idea". Du fördubblar din risk att förlora data, dvs ökar den med 100%.

Om datorn och datan du har inte är viktigt för dig så fortsätt att prova på olika saker, testa vad du får för skillnad i prestanda och så - det är ett bra sätt att lära sig.

Men om din dator och data mest bara ska funka och du inte märker att du är begränsad av hastigheten på dina diskar så skulle jag inte labba med detta.
Jag tror att vi som ger detta råd själva har varit med om detta att vi labbat, sett alla problem, förlorat (eller nästan förlorat) viktig data och därför avråder.
Samtidigt är det paradoxalt så att du inte kan skaffa dig erfarenheten om du inte testar...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Vi säger att man har exakt de två diskstorlekarna som du har; 250GB och 500GB.

RAID-0 ger dubbla kapaciteten av den minsta disken men dubblar (teoretiskt) hastigheten. Den dubbla hastigheten beror på att varje fil delas i två och hälften placeras på varje disk så ska du hämta 4GB hämtas 2GB från varje disk = det går snabbare. Nackdelen med RAID-0 är att eftersom alla dina filer är spridda över två diskar så räcker det med att en disk dör så förlorar du allt.
Du får ut totalt 500GB ur dina två diskar med RAID-0.

RAID-1 ger enbart kapaciteten av den minsta disken och det går inte snabbare men du är i högre grad skyddad mot, enbart, en lagringsenhet som går sönder. Du skyddar dig mot trasiga lagringsenheter genom att all data du skriver till din RAID-enhet skrivs till båda lagringsenheterna så om den ena dör har du den andra kvar.
Du får ut totalt 250GB ur dina två diskar med RAID-1.

Utöver RAID använde man förr förkortningen JBOD (Just a Bunch Of Disks/Drives) för att slå ihop diskar av olika storlek till en större volym. I windowsvärlden kallas det idag "Spanned Volume" men är fortfarande ett sätt att slå ihop flera små diskar till en större volym (t.ex. C:). Mig veterligen finns det inga direkta fördelar med denna teknik bortsett från att du slipper tänka på vilken enhet som olika saker finns. Jag kan ha fel då jag aldrig använt mig av tekniken.
Du får ut totalt 750GB ur dina två diskar med JBOD/Spanned volume.

RAID-0 var coolt när snurrdiskar fortfarande användes. Jag hade aldrig råd med en Raptordisk, en sorts hårddisk som var snabbare, men körde istället flera gamla 4.2GB diskar (4st som mest tror jag men oftast 2-3) i RAID-0. Sökhastigheten blev inte densamma men fort gick det.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det du menar är att du vill bara ha en disk i Windows medans du har 2 fysiska diskar i datorn.

Det går att lösa med RAID som redan diskuterats men just i ditt fall så är det inte ett alternativ då du har två olika storlekar på dina diskar.

Windows har möjligheten att utöka ett filsystem (tex C-disken) till en annan disk.
Du får gå in i diskhanteraren och där ska du kunna välja att utöka filsystemet ut över en annan disk.

Egentligen så är alla dessa saker en "bad idea". Du fördubblar din risk att förlora data, dvs ökar den med 100%.

Om datorn och datan du har inte är viktigt för dig så fortsätt att prova på olika saker, testa vad du får för skillnad i prestanda och så - det är ett bra sätt att lära sig.

Men om din dator och data mest bara ska funka och du inte märker att du är begränsad av hastigheten på dina diskar så skulle jag inte labba med detta.
Jag tror att vi som ger detta råd själva har varit med om detta att vi labbat, sett alla problem, förlorat (eller nästan förlorat) viktig data och därför avråder.
Samtidigt är det paradoxalt så att du inte kan skaffa dig erfarenheten om du inte testar...

Jag förstår precis vad du menar. Fastnade i en On-Off loop igår efter jag fixat med conductonauten på min cpu efter deliddingen jag gjorde en vecka sedan för jag tyckte något inte kändes bra. Det fick mig att tänka på hur galet det är att pilla så mycket med en dator som jag är så beroende av speciellt på helgen ute på landsbygden utan bil eller möjlighet att ta mig in till stan för att köpa något nytt.
Men det var en väldigt bra erfarenhet som nu gör att jag vet mer hur jag ska göra om det händer, vilket jag inte hade kunnat om det aldrig hänt!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, som förvånansvärt få verkar känna till, om man absolut inte vill ha fler enheter än C: är att använda mount points.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Ett alternativ, som förvånansvärt få verkar känna till, om man absolut inte vill ha fler enheter än C: är att använda mount points.

Okej, jag kollade lite snabbt på wikipedia men förstår inte riktigt hur dom menar.
Kan du snabbförklara det för mig?
Kan man alltså ha 2st SSDer på samma enhet?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej, jag kollade lite snabbt på wikipedia men förstår inte riktigt hur dom menar.
Kan du snabbförklara det för mig?
Kan man alltså ha 2st SSDer på samma enhet?

Du kan ha C: på den ena disken och mounta den andra så att t.ex. C:\Program Files (x86)\Steam hamnar på den andra, man låter helt enkelt en disk backa en viss mapp istället för att få en egen bokstav. EDIT: Eller som tillägg till en bokstav går tydligen också.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Okej, jag kollade lite snabbt på wikipedia men förstår inte riktigt hur dom menar.
Kan du snabbförklara det för mig?
Kan man alltså ha 2st SSDer på samma enhet?

Det är busenkelt:

  • Skaffa en till hårddisk och installera den i din burk.

  • Skapa en volym och formatera den.

  • Skapa en ny mapp på lämpligt ställe.

  • I diskhanteraren högerklicka på din nya volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar [...]

  • Välj alternativet att montera den och bläddra fram till din nya mapp.

Allt du nu sparar under den mappen hamnar på din nya hårddisk. Observera att det går utmärkt att ha en volym monterad i flera mappar samtidigt och dessutom ha en enhetsbokstav angiven för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Det är busenkelt:

  • Skaffa en till hårddisk och installera den i din burk.

  • Skapa en volym och formatera den.

  • Skapa en ny mapp på lämpligt ställe.

  • I diskhanteraren högerklicka på din nya volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar [...]

  • Välj alternativet att montera den och bläddra fram till din nya mapp.

Allt du nu sparar under den mappen hamnar på din nya hårddisk. Observera att det går utmärkt att ha en volym monterad i flera mappar samtidigt och dessutom ha en enhetsbokstav angiven för den.

Då gör jag det med min evo 970 plus som jag installerade i förrgår. Den har jag inte lagt in nåt på typ ändå
För visst kan man formattera om den va?
Eller behöver jag göra det?

Förstår dock inte riktigt vad du menar med "I diskhanteraren högerklicka på din nya volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar [...]"?

Har engelskt wikdows

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Då gör jag det med min evo 970 plus som jag installerade i förrgår. Den har jag inte lagt in nåt på typ ändå
För visst kan man formattera om den va?
Eller behöver jag göra det?

Förstår dock inte riktigt vad du menar med "I diskhanteraren högerklicka på din nya volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar [...]"?

Har engelskt wikdows

Du kan absolut använda din nya 970, du behöver inte formatera om eller nåt. Öppna computer management så hittar du disk manager där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Då gör jag det med min evo 970 plus som jag installerade i förrgår. Den har jag inte lagt in nåt på typ ändå
För visst kan man formattera om den va?
Eller behöver jag göra det?

Förstår dock inte riktigt vad du menar med "I diskhanteraren högerklicka på din nya volym och välj "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar [...]"?

Har engelskt wikdows

Det jag pratade om innan att utöka C-diken på din nya Evo970 (fortfarande inget jag hade gjort själv).

Jag har inte gjort detta på 5+ år.. så allt från minnet.

Din Evo970 disk får inte vara formaterat. Högerklicka och delete volume på den.

Högerklick sedan på C: och välj extend volume.
Vad som händer efter det hoppas jag är själv förklarande men jag kan inte ta skärmbilder på det.

Om du vill montera disken som en del av filsystemet som någon annan föreslog ... så hoppas jag de kan guida kring det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det jag pratade om innan att utöka C-diken på din nya Evo970 (fortfarande inget jag hade gjort själv).

Jag har inte gjort detta på 5+ år.. så allt från minnet.

Din Evo970 disk får inte vara formaterat. Högerklicka och delete volume på den.

Högerklick sedan på C: och välj extend volume.
Vad som händer efter det hoppas jag är själv förklarande men jag kan inte ta skärmbilder på det.

https://i.ibb.co/rkXZZqS/Disk-ext.png

Om du vill montera disken som en del av filsystemet som någon annan föreslog ... så hoppas jag de kan guida kring det.

Jag förstår..
Men hur blir det då med olika hastigheter på samma enhet?
Känns lite sådär att göra detta med så lite kunskap om detta som jag har, kanske något blir fel eller sämre rent av då jag inte har två likadana nvme

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår..
Men hur blir det då med olika hastigheter på samma enhet?
Känns lite sådär att göra detta med så lite kunskap om detta som jag har, kanske något blir fel eller sämre rent av då jag inte har två likadana nvme

Har inget svar på detta. Blir nog inte långsammare än den långsammaste enheten.

Jag ser detta med att slå ihop flera diskar till en stor enhet på din dator mer som ett alternativ i en situation som "satan-jag-behöver-detta-just-nu-och-har-inte-tid-att-titta-på-någon-annan-lösning"

Kiss-metoden som jag själv försöker följa för min vardagsdator är att saker bara ska funka utan.

Labba och testa nya saker gör jag antingen i en virtuell miljö, där kan du lägga upp "hur många" disk filer som du vill och testa hur saker funkar eller inte funkar i OS:et.

Du har skrivit att du lutar åt att ha diskarna som två enheter. Det tycker jag verkar det bästa i situationen.
Att ha OS på en 250 GB disk (mindre formaterad) med de vanliga programmen du använder och spel på D disken är en rimlig uppdelning.

Mastodont lagring görs noga annars bäst på en NAS (du hittar mycket matnyttigt i att läsa de trådarna på forumet).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.