Datorn startar inte efter windows uppdatering

Permalänk

Datorn startar inte efter windows uppdatering

Hej, amatör här, finns en liknande post som jag läst och följt instuktionerna, men halvvägs i mina försök, startar datorn inte alls.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567512-svart-skarm-fl...

Jag spelade igår som vanligt, overwatch och Apex legends. När jag ska stänga av datorn, står det, uppdatera och stäng av, vilket jag väljer.
På morgonen startar jag datorn, kommer till inloggningskärmen, och det ser ut som datorn installerar uppdateringen och sedan startar om. Här börjar den lopa, som om den ska starta, lampan går igång, fläktarna går i gång, men ingen ström till varken skärmen, mus och tangentbord. (Har provat skärmen på ps4, funkar såklart) den lopar ca 10 gånger, dvs som ovan, lampan tänds, fläktarna går igång sen stänger den av sig själv och gör så ca 10 gånger, därefter slutar den lopa, och datorn låter som den är på, ca någon minut, sen gör den samma grej igen, stänger av sig och startar av sig själv, men den lopar inte, utan ser ut och låter som den är på, men ingen ström till skärm, tangentbord och mus.

Jag googlar och hittar den tråden som jag länkat ovan. Provar att koppla bort grafikkort, ingen skillnad, hårddiskarna, ingen skillnad. När jag kommer till den punkten där jag ska hålla in in30 sec, vill den ej starta mer. Jag har ju hållt ner den i 5 sec innan för att kunna stänga av och på, men nu vid den längre "reboot" eller vad det heter, har den lagt av helt. Den vägrar starta helt och hållet.
Har även lånat ett grafikkort av en vän, men det löser inte problemet...

Komponenter:
MSI Z97 gaming 3
1TB WD 7200rpm 64MB
500Gb SSD
Intel core i7 4790K
Corsair 16Gb 2x8
Cooler master TX evo
MSI Radeon R9 280X 3Gb
Cooler master GM 650W 80+ (tror denna är bytt för 1 år sedan till en motsvarande modell)

Som sagt, är inte datorkunnig. Har tänkt köpa en ny dator, men inte förän nästa år. Hade även tänkt sälja denna för en liten slant. Men min Fru behöver verkligen datorn för hennes universitetsarbeten och jag köper hellre en kompontent nu och köper en bättre dator nästa år än att köpa en halvdant dator nu..
Tacksam för all hjälp!

Mvh
.

Permalänk

När PSU-sladden till ditt Coolermaster GM 650W kopplas in och du slår igång ON-OFF-swtichen, tänds nånting upp på moderkortet eller är alla LEDs släckta?

Ta ur sladden ur din PSU, ta sen ur batteriet från moderkortet i 10 sekunder. Sätt tillbaka batteriet och koppla in sladden till PSUn. Vad händer?

Startar eller snurrar nånting överhuvudtaget när du försöker starta datorn eller är lampor och dylikt släckta? Som extra test kan du alltid koppla ur allt kablage som går in i datorn och testa återigen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

När PSU-sladden till ditt Coolermaster GM 650W kopplas in och du slår igång ON-OFF-swtichen, tänds nånting upp på moderkortet eller är alla LEDs släckta?

Ta ur sladden ur din PSU, ta sen ur batteriet från moderkortet i 10 sekunder. Sätt tillbaka batteriet och koppla in sladden till PSUn. Vad händer?

Startar eller snurrar nånting överhuvudtaget när du försöker starta datorn eller är lampor och dylikt släckta? Som extra test kan du alltid koppla ur allt kablage som går in i datorn och testa återigen.

On/off switchen, bakom datorn som är 0/1, eller menar du on/off switchen som startar datorn? När jag slår on/off switchen där bak händer inget, men när jag slår på datorn lyser det rött på moderkortet och fläktarna går igång.

Jag tog ut batteriet och satte tillbaka det, då började det lysa på moderkortet, och datorn startar åter igen, woho, men det är fortfarande svart, dvs ingen signal till skärmen, ingen ström till mus och tangentbord.

Jag har även provat sätta grafikkortet i ett annat uttag, och jag har provat ett annat grafikkort, inget fungerar..

Har ett intergrerat grafikkort i moderkortet, men det funkar inte heller.

En vän guidade mig hur man jumpar i moderkortet, (nu skriver jag massa grejer som jag inte har en aning om) men det hjälpte inte heller

Permalänk
Inaktiv

Kanske testa köpa ett nytt batteri, har du multimeter å mäta?

Permalänk

0/1 bakom datorn tänker jag på.

Om de är jumpra CLRTC din vän är inne på så är de som att ta ur batteriet. 1+2 = Default, 2+3 = CLRTC/Clear Cmos.

Det kan vara moderkortet men kan också vara din PSU.
Är det ett Coolermaster GM 650W 80+ eller är det nån annan modell?

Edit: Som perssonabbe nämnde. Mät batteriet! 3v ska de vara. De har hänt att moderkort bråkat vid uppstart pga just detta cmos-batteri.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

0/1 bakom datorn tänker jag på.

Om de är jumpra CLRTC din vän är inne på så är de som att ta ur batteriet. 1+2 = Default, 2+3 = CLRTC/Clear Cmos.

Det kan vara moderkortet men kan också vara din PSU.
Är det ett Coolermaster GM 650W 80+ eller är det nån annan modell?

Edit: Som perssonabbe nämnde. Mät batteriet! 3v ska de vara. De har hänt att moderkort bråkat vid uppstart pga just detta cmos-batteri.

Om det är PSU, ska jag försöka jumpstarta PSU? Men då hade väl inte datorn startat över huvud taget om PSUn krånglar?

Ska öppna lådan imorgon och kolla vilken PSU som finns. Bytte den för 1 år sen.

Hmm, hur mäter man batteriet då? ska diskutera med min vän också. Jag är villig att testa allt såklart!

Permalänk

Vrid ratten till 20 eller ställ multimetern på DC. Visa modeller har AC/DC Automatiskt.

Plus-proben på blanka sidan och jord-proben på andra sidan. ~3.00

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Vrid ratten till 20 eller ställ multimetern på DC. Visa modeller har AC/DC Automatiskt.

Plus-proben på blanka sidan och jord-proben på andra sidan. ~3.00

Ska jag sätta mig i min volvo och ta en runda runt kvarteret? Fattar inget hahahah...

Permalänk
Medlem

Eftersom det hände efter en Windows uppdatering så ska du börja med att koppla ur ALLA diskar. JA, bla är Windows, diskar, kablar till diskar och porten den kopplades till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild död dator mm.

Nollställ bios igen efter att du tagit bort diskarna. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen.

Om du misstänker något annat så ska den bort först. Nästan allt som många trodde inte spelade roll som tex mus, tangentbord, USB kabel, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläktkontroller, diskar, DVD mm som INTE behövs för att få bild och porten dom kopplats till är också kända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Koppla skärmen till moderkortet men man måste ta bort grafikkortet HELT för att få bild. Sen behövde vissa ta bort grafikkortet och nollställa bios innan de fick bild igen (samma/annat grafikkort).

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Eftersom det hände efter en Windows uppdatering så ska du börja med att koppla ur ALLA diskar. JA, bla är Windows, diskar, kablar till diskar och porten den kopplades till är ökända för att orsaka startfel, ingen bild död dator mm.

Nollställ bios igen efter att du tagit bort diskarna. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen.

Om du misstänker något annat så ska den bort först. Nästan allt som många trodde inte spelade roll som tex mus, tangentbord, USB kabel, USB prylar, kringutrustning, chassifläktar, fläktkontroller, diskar, DVD mm som INTE behövs för att få bild och porten dom kopplats till är också kända för att orsaka startfel, ingen bild, död dator mm.

Koppla skärmen till moderkortet men man måste ta bort grafikkortet HELT för att få bild. Sen behövde vissa ta bort grafikkortet och nollställa bios innan de fick bild igen (samma/annat grafikkort).

Hej och tack för dina tips. Men jag har gjort allt det med min vän. Inget som fungerar, tyvärr.

Jag har dock inte kopplat ut PSU men den behövs väl för att datorn ska fungera. Någon nämnde något om PSU tidigare, men datorn startar ju, så att tjuvkoppla den lär ju fingera..

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

När PSU-sladden till ditt Coolermaster GM 650W kopplas in och du slår igång ON-OFF-swtichen, tänds nånting upp på moderkortet eller är alla LEDs släckta?

Ta ur sladden ur din PSU, ta sen ur batteriet från moderkortet i 10 sekunder. Sätt tillbaka batteriet och koppla in sladden till PSUn. Vad händer?

Startar eller snurrar nånting överhuvudtaget när du försöker starta datorn eller är lampor och dylikt släckta? Som extra test kan du alltid koppla ur allt kablage som går in i datorn och testa återigen.

Inget tändes. Och inget igen på din andra fråga. När jag försöker starta datorn lyser det rött på visa delar av CPU och fläktar går igång. Datorn startar om sig själv till och från men ingen signal till skärmen

Permalänk
Skrivet av anon34443:

Kanske testa köpa ett nytt batteri, har du multimeter å mäta?

Är det ett vanligt klockbatteri?

Permalänk
Medlem

Testat annan PSU? Har varit med om snarlika symtom när en PSU hade gett sig..

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av ddr:

Testat annan PSU? Har varit med om snarlika symtom när en PSU hade gett sig..

Nej, jag ska fråga runt om någon har en liggandes. Har testat att koppla bort vartenda grej i datorn, men inget resultat.

Permalänk

Tror ni någon köper datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl ganska tveksamt att det beror på ett dött batteri? Jag tror inte att jag varit med om en dator som inte startar pga tomt CMOS-batteri. Det vanliga är ju att den startar och klagar på att inställningarna återställts.
Tyvärr så har jag inte mycket mer konstruktivt utöver det som tidigare nämnts. Nätagg känns ju som det första jag skulle testa också med tanke på symtomen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är väl ganska tveksamt att det beror på ett dött batteri? Jag tror inte att jag varit med om en dator som inte startar pga tomt CMOS-batteri. Det vanliga är ju att den startar och klagar på att inställningarna återställts.
Tyvärr så har jag inte mycket mer konstruktivt utöver det som tidigare nämnts. Nätagg känns ju som det första jag skulle testa också med tanke på symtomen.

Okej, ja det är väl det som återstår att testa. Hittade ett batteri där hemma, men det löste inte felet.
Får se om jag hittar någon som har en att låna mig..

Permalänk

Som du förstår går de att göra en mängd olika saker och de är svårt föreställa sig hur mycket du klarar av att testa. Som nämnts nyligen så vill man koppla bort precis allt som inte krävs, till och med ta ur grejerna ur chassiet. Men om du inte vet att statusen på nätagget är i fullt fungerande skick då kostar det mycket tid att felsöka resten. Ännu värre om PSUn fungerar och du då dras med reboots eller avstängningar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av ddr:

Testat annan PSU? Har varit med om snarlika symtom när en PSU hade gett sig..

Testade precis annat PSU. Samma skit fortfarande.... vad mer kan jag göra??

Permalänk

Har i stort sett öppnat chassit och plockat ut vartenda grej som inte behövs, inget fungerar..

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Som du förstår går de att göra en mängd olika saker och de är svårt föreställa sig hur mycket du klarar av att testa. Som nämnts nyligen så vill man koppla bort precis allt som inte krävs, till och med ta ur grejerna ur chassiet. Men om du inte vet att statusen på nätagget är i fullt fungerande skick då kostar det mycket tid att felsöka resten. Ännu värre om PSUn fungerar och du då dras med reboots eller avstängningar.

PSU och nätagget är samma sak väl? Har lånat en väns nu men det löser inga problem.. har dragit ut vartenda sladd som inte behövs och avmonterat allt som inte behövs heller.. vad mer kan jag prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

På morgonen startar jag datorn, kommer till inloggningskärmen, och det ser ut som datorn installerar uppdateringen och sedan startar om. Här börjar den lopa, som om den ska starta, lampan går igång, fläktarna går i gång, men ingen ström till varken skärmen, mus och tangentbord. (Har provat skärmen på ps4, funkar såklart) den lopar ca 10 gånger, dvs som ovan, lampan tänds, fläktarna går igång sen stänger den av sig själv och gör så ca 10 gånger, därefter slutar den lopa, och datorn låter som den är på, ca någon minut, sen gör den samma grej igen, stänger av sig och startar av sig själv, men den lopar inte, utan ser ut och låter som den är på, men ingen ström till skärm, tangentbord och mus.

Komponenter:
1TB WD 7200rpm 64MB
500Gb SSD

Mest trolig orsak: Windowsuppdatering.
Är båda hårddiskarna anslutna via SATA-kabel till moderkortet eller är den ena ett kretskort monterat direkt på moderkortet?

Om SSD:n är en M.2-disk så är den monterad direkt på moderkortet.

En sak du kan prova om du inte redan gjort detta. Koppla bort båda hårddiskarna.
Gör sedan en "Clear CMOS". (Kan göras genom att koppla bort batteriet, eller bygla två specifika stift).
Se till att strömmen till nätagget är frånkopplad när du tar ut batteriet eller byglar stiften. Tryck sedan på starta-datorn-knappen ett par gånger, kan även hållas in 10s om man önskar.
Montera sedan tillbaka batteriet och sedan koppla tillbaka strömmen till nätagget, men koppla inte tillbaka hårddiskarna.

Prova starta datorn och se om du kommer till UEFI/BIOS.

(Kontrollera även att 4/8-pins-kontakten vid CPU är inkopplad från nätagget, så du inte glömt koppla in denna.)

.
OM datorn nu startar, så är det mycket troligt att boot-loadern i boot-partitionen på den hårddisk där denna är installerad har gått sönder i samband med Windows-uppdateringen.
OM du kommer så här långt så tar vi steg två, dvs, fixa boot-loadern eller formatera disken för ominstallation efteråt.
Om datorn istället fortsätter att boot-loopa efter proceduren ovan så är det stor risk att det är ett hårdvarufel någonstans, mycket troligt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna ominstallera hela windows?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Skulle man inte kunna ominstallera hela windows?

Precis .. eller starta i felsäkert läge utan windows uppdatering och verifiera att allt är ok.

Känns som folk försöker bygga en månlandare innan de provat basal felsökning.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Skulle man inte kunna ominstallera hela windows?

Skrivet av roo:

Precis .. eller starta i felsäkert läge utan windows uppdatering och verifiera att allt är ok.

Känns som folk försöker bygga en månlandare innan de provat basal felsökning.

Jag förstår hur ni tänker. Om det inte hade varit för UEFI och hur Secure Boot fungerar och hur det KAN vara konfigurerat, så hade jag sagt precis samma sak.

Problemet är om Secure Boot är inställt på högre säkerhet, då är det inte säkert USB-portar startar före Boot-loadern på EFI-partitionen startar eller att andra enheter än redan förutbestämda i UEFI/BIOS tillåts starta.
Om denna på något sätt har blivit korrupt så kan det resultera i en Boot-loop.
Sättet att lösa detta är att ta bort EFI-partitionen vilket betyder koppla bort hårddisken.
Har man problem på detta sätt är det lika bra att nollställa CMOS i samma veva som en extra åtgärd.
Om detta sedan resulterar i att man kommer in i UEFI/BIOS, så kan man gå vidare med att ställa ner säkerheten för Secure Boot och sedan installera om Windows, eller reparera EFI-partitionen.

Kopplar man inte bort hårddisken med Boot-loadern, så kan UEFI/BIOS i värsta fall detektera denna och automatiskt välja att prioritera denna och då är Boot-loop-cirkusen igång igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag förstår hur ni tänker. Om det inte hade varit för UEFI och hur Secure Boot fungerar och hur det KAN vara konfigurerat, så hade jag sagt precis samma sak.

Problemet är om Secure Boot är inställt på högre säkerhet, då är det inte säkert USB-portar startar före Boot-loadern på EFI-partitionen startar eller att andra enheter än redan förutbestämda i UEFI/BIOS tillåts starta.
Om denna på något sätt har blivit korrupt så kan det resultera i en Boot-loop.
Sättet att lösa detta är att ta bort EFI-partitionen vilket betyder koppla bort hårddisken.
Har man problem på detta sätt är det lika bra att nollställa CMOS i samma veva som en extra åtgärd.
Om detta sedan resulterar i att man kommer in i UEFI/BIOS, så kan man gå vidare med att ställa ner säkerheten för Secure Boot och sedan installera om Windows, eller reparera EFI-partitionen.

Kopplar man inte bort hårddisken med Boot-loadern, så kan UEFI/BIOS i värsta fall detektera denna och automatiskt välja att prioritera denna och då är Boot-loop-cirkusen igång igen.

Det är för avancerat för mig. Men har TS provat det eller inte? Ifall det inte fungerar, hur löser man det på enklast sätt? Nytt moderkort eller att radera hela hårddisken? Verkar vara krasst med pengar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Det är för avancerat för mig. Men har TS provat det eller inte? Ifall det inte fungerar, hur löser man det på enklast sätt? Nytt moderkort eller att radera hela hårddisken? Verkar vara krasst med pengar.

(Det må låta mycket mer avancerat än det faktiskt är. Säkerhetsnivå för Secure Boot är mer eller mindre ett reglage man justerar i UEFI/BIOS. Hur man reparerar EFI-partitionen finns det ett flertal mycket bra guider på YT.)

OM TS har gjort dessa saker redan, samt i korrekt ordning, så av allt att dömma i tråden, så bör felet ligga i antingen moderkortet eller CPU:n.
Det är dock väldigt mycket mer ovanligt att CPU:n går sönder än moderkortet.

Att radera hårddisken är en ganska simpel procedur efter att man fått saker och ting att fungera, alternativt så slänger man in den i en annan dator och därigenom lämpligen plockar bort befintliga partitioner eller kör en "diskpart clean" (ganska enkel process med 4? enkla kommandon i kommandotolken).
Detta löser dock inte problemet, om det inte är boot-loadern på hårddisken som är det nuvarande problemet.

Jag tog för sakens skull och slängde ett öga i manualen och såg något mycket intressant som jag inte reflekterat över i manualer tidigare: (se bild)
Det framgår inte tydligt hur systemet varit strömsatt/strömlöst vid nollställning av CMOS.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Mest trolig orsak: Windowsuppdatering.
Är båda hårddiskarna anslutna via SATA-kabel till moderkortet eller är den ena ett kretskort monterat direkt på moderkortet?

Om SSD:n är en M.2-disk så är den monterad direkt på moderkortet.

En sak du kan prova om du inte redan gjort detta. Koppla bort båda hårddiskarna.
Gör sedan en "Clear CMOS". (Kan göras genom att koppla bort batteriet, eller bygla två specifika stift).
Se till att strömmen till nätagget är frånkopplad när du tar ut batteriet eller byglar stiften. Tryck sedan på starta-datorn-knappen ett par gånger, kan även hållas in 10s om man önskar.
Montera sedan tillbaka batteriet och sedan koppla tillbaka strömmen till nätagget, men koppla inte tillbaka hårddiskarna.

Prova starta datorn och se om du kommer till UEFI/BIOS.

(Kontrollera även att 4/8-pins-kontakten vid CPU är inkopplad från nätagget, så du inte glömt koppla in denna.)

.
OM datorn nu startar, så är det mycket troligt att boot-loadern i boot-partitionen på den hårddisk där denna är installerad har gått sönder i samband med Windows-uppdateringen.
OM du kommer så här långt så tar vi steg två, dvs, fixa boot-loadern eller formatera disken för ominstallation efteråt.
Om datorn istället fortsätter att boot-loopa efter proceduren ovan så är det stor risk att det är ett hårdvarufel någonstans, mycket troligt på moderkortet.

Jag har kopplat bort hårddiskarna och gjort en clear CMOS. Datorn startar men kommer ingen signal till skärmen. Båda hårddiskarna har windows installerade, jag har försökt med båda seperat samt utan hårddiskarna bara för att försöka få signal till skärmen. Jag är även avmonterat grafikkortet då den finns ett intergrerat grafikkort men det funkade inte heller..
Jag har i princip tagit bort del för del och försökt få signal till skärmen. Eftersom jag inte har så stor koll hårdvaran har jag även plockat bort kablar och försökt tills endast de nödvändiga behövs för att datorn skall starta men även då ingen signal till skärmen.

Permalänk
Skrivet av roo:

Precis .. eller starta i felsäkert läge utan windows uppdatering och verifiera att allt är ok.

Känns som folk försöker bygga en månlandare innan de provat basal felsökning.

Hur skall jag komma åt felsäkert läge eller något läge över huvud taget när det INTE finns någon signal till skärmen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julia2018:

Jag har kopplat bort hårddiskarna och gjort en clear CMOS. Datorn startar men kommer ingen signal till skärmen. Båda hårddiskarna har windows installerade, jag har försökt med båda seperat samt utan hårddiskarna bara för att försöka få signal till skärmen. Jag är även avmonterat grafikkortet då den finns ett intergrerat grafikkort men det funkade inte heller..
Jag har i princip tagit bort del för del och försökt få signal till skärmen. Eftersom jag inte har så stor koll hårdvaran har jag även plockat bort kablar och försökt tills endast de nödvändiga behövs för att datorn skall starta men även då ingen signal till skärmen.

Bara för att bekräfta att du inte gjort denna simpla miss, då du provade ett annat nätaggregat. Både 24-pin-kontanten samt 4-/8-pin-kontakten till CPU är anslutna?

Röda cirklar är nödvändiga ström-anslutningar.
Lila är jumpern för clear CMOS som skall vara avmonterad när man inte önskar göra just en "clear CMOS".