Webhallen - Mindre bra kundkänsla?

Permalänk
Medlem

Tycker kompensationen känns rimlig. Butiken kan ju inte stå för att man väljer att åka dit. Det man kan begära är att de löser problemet och kompenserar mellanskillnaden. Känns som att det motsvarar ungefär fri frakt och en hundring för eventuell försening. Dock kan man tycka att de borde erbjudit att skicka kortet utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Tycker kompensationen känns rimlig. Butiken kan ju inte stå för att man väljer att åka dit. Det man kan begära är att de löser problemet och kompenserar mellanskillnaden. Känns som att det motsvarar ungefär fri frakt och en hundring för eventuell försening. Dock kan man tycka att det borde erbjudit att skicka kortet utan extra kostnad.

(hade de säkert gjort om hen hade frågat, men personen bakom kassan kom väl inte på det under deras diskussion... eftersom den personen också är en människa och inte en AI med perfekta svar på allt...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Att dehumanisera ett företag (som till 100% består av människor, från kundtjänstmedarbetare upp till VD) hjälper inte.
Juridiken är en sak, och om ett företag bryter mot gällande lagstiftning kan vi skilja på individer och andra entiteter, men när det kommer till sådant de inte är laga skyldiga att göra? Då är det en mer dynamisk relation än du får det att låta.
Annars kan vi börja snöa in på exakt var gränsen för den skäliga kompensationen ligger? 549kr? 551kr? 1000?
Det är personer (om än på företaget) som avgör.

Företag är inte 100% människor, det är system med styrande riktlinjer etc och företag i sig är inte mänskliga så du kan inte dehumanisera något som inte var det från början. Det är även en stor skillnad på de som jobbar på ett företag och företaget själva, företag drivs med helt andra regler än livet för en individ, de är även reglerat av andra lagar.
Du kan exempelvis inte förtala ett företag, för företaget i sig har inga känslor och att någon som arbetar på ett företag eventuellt tar illa upp för vad du säger om företaget den jobbar på så är det upp till den men det är inte samma sak som att påstå att någon specifik arbetare på företag är si eller så.

Exakt ersättning har jag inte kommenterat, då det är upp till företaget att avgöra vad de ger/inte ger och vad kompensationen är värd för att exempelvis inte förlora förtroende hos kund etc.

Företag kan ha olika goodwill policyer, men de reglerar fortfarande vad som de gör eller inte gör, detta styrs normalt sett inte av en individ och speciellt inte på större bolag. Individen som jobbar kan ha befogenheter att göra vissa saker eller inte för företagets räkning men det är företaget som styr vad den får och inte får göra. Företag har inte heller några känslor när det kommer till sina kunder eller folk runt dem eller som jobbar i dem. De drivs av vinst som regel, vinsten gör att ett företag bryr sig inte om du just fick cancer, din hund dog och du bröt båda benen, om de måste skära ner för att bättra på sin räkenskap så kommer de sparka dig iaf.
Likaså kommer de inte bry sig om en kund råkar illa ut, hur mycket personen i kassan kanske än känner med dig när du inte får det du blivit lovad så är det inte upp till den att du får det du ska utan företaget. Om jag köper något av företaget och det sedan inte levereras så ligger det inte på Gösta på lagret som kommer uppfylla avtalet utan företaget, om det inte sköter sig har man all rätt att klaga och vara irriterad.

När man ser till företag/myndigheter/organisationer och börjar prata om att de är individer gör man en ogärning för samhället, om man tittar på samhället idag exempelvis. Det finns strukturella saker som inte är så bra på många ställen i samhället, ta polisen i USA som just nu granskas hårt, på individuell nivå är nog de flesta poliser där vanliga personer med känslor, tankar och som försöker sitt bästa i det flesta lägen. Men hur mycket man än känner med dem för det utsatta jobb de har på individuell nivå så är det klart att poliskåren där på många ställer har grova rasistiska problem mm, att ogilla det och hur polisen agerar som helhet är inte samma sak som att peka ut alla poliser som rasister som inte gör annat än skjuter oskyldiga.
Företag som Apple som använder företag som Foxconn, som utnyttjar människor, det i sig betyder inte att alla på Apple är hemska, de flesta är nog väldigt trevliga men det ändrar inte att Apple utnyttjar människor, men om argumentet är klaga inte på Apple för de är människor som jobbar där så hur ska du någonsin kunna ändra på det som sker?
Likaså bemötandet från Webhallen och hanteringen som onekligen gått fel, att vara arg, sur, irriterad, förbannad osv på Webhallen är helt ok, hade personen istället attackerat de som jobbar där eller en specifik individ då är det en annan sak.

Så nej, företag är aldrig och kommer aldrig vara människor oavsett vad Mitt Romney påstått.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Företag är inte 100% människor, det är system med styrande riktlinjer etc och företag i sig är inte mänskliga så du kan inte dehumanisera något som inte var det från början. Det är även en stor skillnad på de som jobbar på ett företag och företaget själva, företag drivs med helt andra regler än livet för en individ, de är även reglerat av andra lagar.
Du kan exempelvis inte förtala ett företag, för företaget i sig har inga känslor och att någon som arbetar på ett företag eventuellt tar illa upp för vad du säger om företaget den jobbar på så är det upp till den men det är inte samma sak som att påstå att någon specifik arbetare på företag är si eller så.

Exakt ersättning har jag inte kommenterat, då det är upp till företaget att avgöra vad de ger/inte ger och vad kompensationen är värd för att exempelvis inte förlora förtroende hos kund etc.

Företag kan ha olika goodwill policyer, men de reglerar fortfarande vad som de gör eller inte gör, detta styrs normalt sett inte av en individ och speciellt inte på större bolag. Individen som jobbar kan ha befogenheter att göra vissa saker eller inte för företagets räkning men det är företaget som styr vad den får och inte får göra. Företag har inte heller några känslor när det kommer till sina kunder eller folk runt dem eller som jobbar i dem. De drivs av vinst som regel, vinsten gör att ett företag bryr sig inte om du just fick cancer, din hund dog och du bröt båda benen, om de måste skära ner för att bättra på sin räkenskap så kommer de sparka dig iaf.
Likaså kommer de inte bry sig om en kund råkar illa ut, hur mycket personen i kassan kanske än känner med dig när du inte får det du blivit lovad så är det inte upp till den att du får det du ska utan företaget. Om jag köper något av företaget och det sedan inte levereras så ligger det inte på Gösta på lagret som kommer uppfylla avtalet utan företaget, om det inte sköter sig har man all rätt att klaga och vara irriterad.

När man ser till företag/myndigheter/organisationer och börjar prata om att de är individer gör man en ogärning för samhället, om man tittar på samhället idag exempelvis. Det finns strukturella saker som inte är så bra på många ställen i samhället, ta polisen i USA som just nu granskas hårt, på individuell nivå är nog de flesta poliser där vanliga personer med känslor, tankar och som försöker sitt bästa i det flesta lägen. Men hur mycket man än känner med dem för det utsatta jobb de har på individuell nivå så är det klart att poliskåren där på många ställer har grova rasistiska problem mm, att ogilla det och hur polisen agerar som helhet är inte samma sak som att peka ut alla poliser som rasister som inte gör annat än skjuter oskyldiga.
Företag som Apple som använder företag som Foxconn, som utnyttjar människor, det i sig betyder inte att alla på Apple är hemska, de flesta är nog väldigt trevliga men det ändrar inte att Apple utnyttjar människor, men om argumentet är klaga inte på Apple för de är människor som jobbar där så hur ska du någonsin kunna ändra på det som sker?
Likaså bemötandet från Webhallen och hanteringen som onekligen gått fel, att vara arg, sur, irriterad, förbannad osv på Webhallen är helt ok, hade personen istället attackerat de som jobbar där eller en specifik individ då är det en annan sak.

Så nej, företag är aldrig och kommer aldrig vara människor oavsett vad Mitt Romney påstått.

Nu förenklar du tämligen stenhårt, ett företag är verkligen inte bara 100% policies och regler.
Däremot har du en poäng i att de (och således de anställda) styrs till förhållandevis stor del av sådana, den aspekten tänker jag inte försöka diskutera bort. "Dehumanisera" var lite felanvänt av mig, då det inte är tillämpligt på företaget som enskild specifik entitet, men snarare dess beståndsdelar = de anställda = människorna.

De juridiska bitarna är förvisso intressanta på sitt sätt, men juridik är verkligen inte allt i världen. (Tänk om det ändå vore så enkelt.) Som exempel kan vi diskutera tjänstemannaansvar, det är en komplex fråga och debatteras åt båda håll - hur mycket ansvar och roll har individer när de är del av något större? Det är inte svart eller vitt, men vi kommer tillbaka till att det är individer som har förmåga att agera individuellt.

Det innebär alltså inte att hur dessa policies och regler tillämpas är oberoende av de anställda, för så funkar det inte. Det är inte så att ett företag sköts automatiskt, att policies och regler = företaget, det är helt enkelt felaktigt att anta. Inte minst när vi pratar sådana policies och regler som lämnar utrymme för tolkning - och det är faktiskt en del. Annars hade det här inte varit en diskussion överhuvudtaget, avtalet och tillämpliga regler hade reglerat exakt hur många kronors kompensation kunden hade haft rätt eller inte rätt till, på vilket sätt kompensationen hade utgått, och så hade det varit med den saken. Det är inte upp till "företaget", det är upp till den individ som hanterar ärendet å företagets vägnar. Alternativt dennes chef, eller dennes. Individer. De kan till viss del styras av policies och regler, men det finns fortfarande utrymme för tolkning och tillämpning. Som, återigen, görs av människor.

Företag är inte människor, företag består av människor, och hur ett företag "agerar" kommer till mycket stor del påverkas av vilka människor företaget består av. Det är dit jag vill komma. Det gäller så väl övergripande beslut som små handlingar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Nu förenklar du tämligen stenhårt, ett företag är verkligen inte bara 100% policies och regler.

Jag sa inte att de var det, jag sa att de inte var 100% människor vilket du påstod

Tjänstemannaansvar är borttaget så att e.. inget ansvar så länge du inte personligen begår ett brott genom muta, oriktig utövning eller bryter tystnadsplikt (eller annat i brottsbalken). Samma gäller förövrigt på företag, så länge du inte begår brott är du inte ansvarig för saker, därav kan företag bli påkomna med massa skit utan att något händer någon individ.

Vidare så jobbar personer på företag ja, men de i sig är inte företaget, en individ hanterar ett ärende men den gör det enligt det system som företaget/myndigheten etc har. Polisen gör exempelvis brottsutredningar, de sköts av individuella poliser men det är myndigheten som gör utredningen och den individ som gör den har regler som avgör vad den får och inte får göra m.m. Företag har samma, om Webhallen har ett system som säger att alla returer ska gå genom plats X så kan inte en anställd avvika från det bara för att den känner för det?

Tråden handlar om att Webhallen skickat ut ett sms m.m. om att ett 3080 finns att hämta efter att personen köpt det, när personen kommer till Webhallen är kortet inte där. Är det en individ som gjort fel? kanske, eller systemet som sköter bokningarna, eller den som programmerade systemet eller vad som, det är oväsentligt för det är Webhallen som gett fel info och Webhallens ansvar. OM Webhallen sedan internt vill se vart i kedjan det gick fel så är det ju upp till dem men kunden har all rätt att klaga och säga "folk gör fel" har inget med händelsen att göra för Webhallen är inte folk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag sa inte att de var det, jag sa att de inte var 100% människor vilket du påstod

Tjänstemannaansvar är borttaget så att e.. inget ansvar så länge du inte personligen begår ett brott genom muta, oriktig utövning eller bryter tystnadsplikt (eller annat i brottsbalken). Samma gäller förövrigt på företag, så länge du inte begår brott är du inte ansvarig för saker, därav kan företag bli påkomna med massa skit utan att något händer någon individ.

Vidare så jobbar personer på företag ja, men de i sig är inte företaget, en individ hanterar ett ärende men den gör det enligt det system som företaget/myndigheten etc har. Polisen gör exempelvis brottsutredningar, de sköts av individuella poliser men det är myndigheten som gör utredningen och den individ som gör den har regler som avgör vad den får och inte får göra m.m. Företag har samma, om Webhallen har ett system som säger att alla returer ska gå genom plats X så kan inte en anställd avvika från det bara för att den känner för det?

Tråden handlar om att Webhallen skickat ut ett sms m.m. om att ett 3080 finns att hämta efter att personen köpt det, när personen kommer till Webhallen är kortet inte där. Är det en individ som gjort fel? kanske, eller systemet som sköter bokningarna, eller den som programmerade systemet eller vad som, det är oväsentligt för det är Webhallen som gett fel info och Webhallens ansvar. OM Webhallen sedan internt vill se vart i kedjan det gick fel så är det ju upp till dem men kunden har all rätt att klaga och säga "folk gör fel" har inget med händelsen att göra för Webhallen är inte folk.

Ah, alright - fair enough. Min formulering var inte vattentät, jag hoppas min poäng gick fram lite tydligare i senare inlägg.
Det känns som att vi inte riktigt nådde varandra, och jag ber om ursäkt om jag inte var tillräckligt tydlig med vad jag menade.

Tjänstemannaansvar var bara ett sidospår, vi behöver inte dra vidare på det - men precis som du också går in på i detalj så är det individer som agerar å entiteters (myndigheter, företag, organisationer o.s.v.) räkning, och jag vill någonstans vidhålla att det är viktigt att inte glömma bort den aspekten. Sen är det företaget som helhet som i en del avseenden bemöts av andra aktörer (så som kunder, klienter, leverantörer eller vad det nu må vara), och också i regel ex. avtal upprättas gentemot. Jag förstår till viss del din poäng, ber återigen om ursäkt om jag lät alldeles för enkelspårig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bortsätt att de kunde fixat gratis hemleverans känns det väl inte som så mycket att göra åt att fixa din dag. Vet inte om du eller dem föreslog det, men om du inte gjorde det själv och de nekade känns det ju inte heller som deras fel.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Jag tycker de hanterat det ganska så bra, men kompensationen borde varit högre.

Ett presentkort på 1000:- känns rimligt. Då slipper pengar lämna deras system. Det blir alltid 1000:- för dig, men kanske 600:- för butiken.

Jättebra att du går ut med hur du ser på saken. Information måste ut för att företag ska kunna ändra sig.

Ofta har de i kassan väldigt lite makt, men någon högre upp i organisationen kanske läser detta nu och ser över hur de ska hantera liknande fall i framtiden?

De som har kommenterat och försökt försvara Webhallen har beviserligen ingen aning om hur ett vinstdrivande företag fungerar.

Det är samma människor som hade försvarat bruket på orten som spyr ut gifter i naturen eftersom "hela byn jobbar ju där".

Företag gör allt för vinst, etik existerar inte ifall inte kunderna kräver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ett presentkort på 1000:- känns rimligt. Då slipper pengar lämna deras system. Det blir alltid 1000:- för dig, men kanske 600:- för butiken.

Du tror alltså att vinstmarginalen på elektronik är 40%?! Prova mindre än 5% så närmar du dig verkligheten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Du tror alltså att vinstmarginalen på elektronik är 40%?! Prova mindre än 5% så är du närmar du dig verkligheten.

Det beror helt på vilken elektronik vi pratar om. I detta fall räknade jag endast på inköpspris.

Kanske köper han dricka för presentkortet, vad vet jag.

Permalänk

Webhallen Bredden är lite lustiga...

Spelar ingen roll om man bokar på nätet eller går direkt dit och handlar. Det enda som skiljer är att man får välja en annan knapp på kölappen, det man beställer på nätet " som ligger färdigt att hämta som TS så fint fick mail och sms om " är aldrig förplockat eller dylikt. Så det resarveras bara digitalt (ingen lagerkoll görs så de eventuellt upptäcker att det skulle vara saldofel eftersom de inte plockar sakerna i förväg )

Hur vet jag då detta? Två senaste byggena har varit förbokade där, gått några timmar, fått sms att det finns att hämta. När man är väl där, skenar en stackare runt och plockar i hyllorna så det tar en evighet ( det man hoppas på att slippa när man beställer online )...

Visa signatur

[ Fractal Design S - Intel Core i7 6900K -Noctua NH-D15- Corsair Vengeance 64GB DDR4 2133Mhz - ASUS ROG 1080 STRIX Samsung 960 EVO 500GB - Xonar Essence STX -NEC Spectraview Reference 241- Beyerdynamic DT1990 Pro 250Ω ]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort mindre givande/nedlåtande inlägg i enlighet med §1*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tycker Webhallen är bra, trevlig och tillmötesgående personal och kundtjänst. Aldrig haft några större bekymmer när jag handlat utav dem. Tycker kompensationen var rimlig.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Handlar för ett par hundra tusen om året av Webbhallen. Tycker det fungerar väldigt bra. Minns inte hur många gånger jag varit på Bredden och hämtat grejer men det har inte strulat en enda gång. Dock kan jag hålla med om att det är lite lustigt att man får ett meddelande att ordern är plockad (eller vad den nu står) och sedan så är grejerna ändå något som dom får springa runt och hämta i olika hyllor, men jag tänker att dom säkert har goda skäl till sina rutiner.

Jag har själv en screenshot på en order på ett 3090 med grön bock där jag tänkte att "vad kul om jag fått ett men bäst att kolla först innan jag åker" och mycket riktigt så var det fel i lagersaldot meddelade kundtjänst. Med tanke på efterfrågan/tillgång på dessa kort orkar jag inte bli arg på en sådan grej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Handlar för ett par hundra tusen om året av Webbhallen. Tycker det fungerar väldigt bra. Minns inte hur många gånger jag varit på Bredden och hämtat grejer men det har inte strulat en enda gång. Dock kan jag hålla med om att det är lite lustigt att man får ett meddelande att ordern är plockad (eller vad den nu står) och sedan så är grejerna ändå något som dom får springa runt och hämta i olika hyllor, men jag tänker att dom säkert har goda skäl till sina rutiner.

Jag har själv en screenshot på en order på ett 3090 med grön bock där jag tänkte att "vad kul om jag fått ett men bäst att kolla först innan jag åker" och mycket riktigt så var det fel i lagersaldot meddelade kundtjänst. Med tanke på efterfrågan/tillgång på dessa kort orkar jag inte bli arg på en sådan grej.

Att inte bli arg på bristen av kort förstår jag, men ett företag som upprepade gånger skickar ut meddelande om att produkter finns inne när det de facto inte finns några produkter i butiken för kunden att hämta är inte ok enligt mig. En gång kan vara den mänskliga faktorn, men om detta har skett för flera personer så är det ett problem anser jag.

Nu ringde du ju innan så jag förstår att det inte påverkade dig speciellt mycket, men tänk om du åkt en längre sträcka och kommit dit och det inte funnits någon produkt. Hur hade du känt då?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du fått både mejl och smsbekräftelse så kunde butiken slängt in ett presentkort på några hundra, då hade jag vart mer än nöjd.

Inget jag hade "krävt" men det hade absolut gett plus i kanten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vad är er syn på saken?

Helt rimlig kompensation. Den täcker extraresan mer än väl.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Nu ringde du ju innan så jag förstår att det inte påverkade dig speciellt mycket, men tänk om du åkt en längre sträcka och kommit dit och det inte funnits någon produkt. Hur hade du känt då?

Jag hade inte åkt en längre sträcka för att hämta ett grafikkort, det hade fått gå via posten. För att jag skulle åka en längre sträcka skulle det behöva vara TOKVIKTIGT och är det tokviktigt så har jag lärt mig (den hårda vägen) att jag ringer innan och dubbelkollar att allt är "grönt".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag hade inte åkt en längre sträcka för att hämta ett grafikkort, det hade fått gå via posten. För att jag skulle åka en längre sträcka skulle det behöva vara TOKVIKTIGT och är det tokviktigt så har jag lärt mig (den hårda vägen) att jag ringer innan och dubbelkollar att allt är "grönt".

Ok fullt rimligt och jag hade gjort samma sak, men för att sätta sig in i TS situation så om tycker jag egentligen inte att man skall behöva ringa och kolla. Man bör kunna lita på att när man får ett sms eller epost som säger att allt är redo så är så fallet. Även om jag förmodligen hade ringt iaf.

Permalänk
Medlem

Tycker du överreagerar när du fick spendera en timme extra på att hämta kortet (inräknat väntetid och returresan till Bredden) och att det förstörde hela söndagen. Visst kan man bli lite irriterad men det låter helt klart som att de försökt och lyckats få fram ett kort till dig samma dag. Som du själv sa är det viktiga hur de löser situationen och jag tycker lösningen låter riktigt bra, de fixade ett kort till dig trots att det var söndag.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Soir:

Vad spelar det för roll?

Handlar inte så mycket om Webhallens agerande utan mer om karma, tänker jag.

Permalänk
Medlem

Skakade fram ett till 3090 efter ett genuint misstag skett en söndag. Tycker det var OK skött. Desto bättre hade det varit om de börjat jobba på lösningen på egen hand utan att du behövt be om det. Men, men. Inte alltid de bakom kassan i såna här butiker står med 5+ års erfarenhet. Förhoppningsvis lär de sig lite från såna här händelser.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om att @Webhallen är bedrövlig, både i bemötande och service.

Försöker att lämna tillbaka en produkt på öppet köp, men vill gärna inte åka in till Coroneburg (Göteborg) och lämna in produkten i butik. Får drygt bemötande av supporten, som till slut förslår att jag ska posta in med deras speciella företagspaket som kostar 200 kr och jag står hela risken om paketet kommer bort.

Inte ens under en global pandemi med restriktioner från folkhälsomyndigheten kan de tänka sig att fixa fram en retursedel. (jag kan tänka mig betala för den, bara det finns registrerat hos dem, och jag slipper betala PostNords konsument ockerpris).

Alla civiliserade konkurrenter som Inet och Komplett erbjuder fri retur.

Supporten kan heller inte med säkerhet uppge vilket som är det sista datumet för mitt öppet köp.

Tack! Aldrig mer Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Kan bara hålla med om att @Webhallen är bedrövlig, både i bemötande och service.

Försöker att lämna tillbaka en produkt på öppet köp, men vill gärna inte åka in till Coroneburg (Göteborg) och lämna in produkten i butik. Får drygt bemötande av supporten, som till slut förslår att jag ska posta in med deras speciella företagspaket som kostar 200 kr och jag står hela risken om paketet kommer bort.

Inte ens under en global pandemi med restriktioner från folkhälsomyndigheten kan de tänka sig att fixa fram en retursedel. (jag kan tänka mig betala för den, bara det finns registrerat hos dem, och jag slipper betala PostNords konsument ockerpris).

Alla civiliserade konkurrenter som Inet och Komplett erbjuder fri retur.

Supporten kan heller inte med säkerhet uppge vilket som är det sista datumet för mitt öppet köp.

Tack! Aldrig mer Webhallen.

Vad är skillnaden på "deras speciella företagspaket" och den retursedel du anser att du ska få?
Oavsett är ett paket alltid försäkrat så försvinner det kan du (eller webhallen) kräva ersättning av postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad är skillnaden på "deras speciella företagspaket" och den retursedel du anser att du ska få?
Oavsett är ett paket alltid försäkrat så försvinner det kan du (eller webhallen) kräva ersättning av postnord.

Skillnaden är att om företaget köper retursedeln, så det det dem som har ett avtal med Postnord och således får ta den omöjliga diskussionen med dem om ersättning. Och jag har rätt att omedelbart få pengarna tillbaka från Webhallen, eftersom jag uppfyllt mina åtaganden enligt ångerrätten.

Om jag köper retursedeln står jag som ensam konsument mot det omöjliga Postnord, och ska bevisa att det jag skickade iväg faktiskt var värt 6 000 kr. Kan verka som hårklyveri, men konsumenträttsligt är det av stor betydelse.

Företag som Inet och Komplett har naturligtvis bättre avtal med Postnord också. De betalar inte 200 kr för varje retur.

Webhallens upplägg gör att de frånsäger sig hela risken, och lägger en större kostnad på konsumenten. Bra för Webhallen. Bra för PostNord. Dåligt för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Kan bara hålla med om att @Webhallen är bedrövlig, både i bemötande och service.

Försöker att lämna tillbaka en produkt på öppet köp, men vill gärna inte åka in till Coroneburg (Göteborg) och lämna in produkten i butik. Får drygt bemötande av supporten, som till slut förslår att jag ska posta in med deras speciella företagspaket som kostar 200 kr och jag står hela risken om paketet kommer bort.

Inte ens under en global pandemi med restriktioner från folkhälsomyndigheten kan de tänka sig att fixa fram en retursedel. (jag kan tänka mig betala för den, bara det finns registrerat hos dem, och jag slipper betala PostNords konsument ockerpris).

Alla civiliserade konkurrenter som Inet och Komplett erbjuder fri retur.

Supporten kan heller inte med säkerhet uppge vilket som är det sista datumet för mitt öppet köp.

Tack! Aldrig mer Webhallen.

Vad blir det för skillnad att gå och lämna in paketet på "PostCorona" eller att lämna in i butiken, tänker att man utsätter sig för samma risker? Tänker utifrån min egna förutsättningar med transport osv, du har förmodligen en annan situation. Hoppas att det löser sig för dig på något sätt iallafall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vad blir det för skillnad att gå och lämna in paketet på "PostCorona" eller att lämna in i butiken, tänker att man utsätter sig för samma risker? Tänker utifrån min egna förutsättningar med transport osv, du har förmodligen en annan situation. Hoppas att det löser sig för dig på något sätt iallafall.

Eventuellt har du rätt. Men det känns bättre att lämna in ett paket på sin lokala lanthandel samtidigt som jag är där för att köpa livsnödvändig mat, än att sätta mig och helt i strid med rådande rekommendationer köra eller ta buss till en av de värst drabbade storstädernas stadskärnor. Men känns som vi börjar hamna lite OT. Bättre att andra fyller på med fler klagomål om Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dåligt, ja, men jag skulle aldrig köra ens ett par mil till en butik utan att ringa och få prata med en person som faktiskt befinner sig i butiken, för att garantera att varan verkligen finns där just då.

Det är ju det enda syftet med webhallens "ordern är klar för hämtning".
Någon har ju faktiskt lagt undan kortet på en hylla och verifierat allt innan de klickar på skicka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är ju det enda syftet med webhallens "ordern är klar för hämtning".
Någon har ju faktiskt lagt undan kortet på en hylla och verifierat allt innan de klickar på skicka!

Ja, men jag litar aldrig på sånt, utan ringer och verifierar, i alla fall om det är en betydande sträcka eller restid. Inte till butiken en kilometer bort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonUH:

Kan bara hålla med om att @Webhallen är bedrövlig, både i bemötande och service.

Försöker att lämna tillbaka en produkt på öppet köp, men vill gärna inte åka in till Coroneburg (Göteborg) och lämna in produkten i butik. Får drygt bemötande av supporten, som till slut förslår att jag ska posta in med deras speciella företagspaket som kostar 200 kr och jag står hela risken om paketet kommer bort.

Inte ens under en global pandemi med restriktioner från folkhälsomyndigheten kan de tänka sig att fixa fram en retursedel. (jag kan tänka mig betala för den, bara det finns registrerat hos dem, och jag slipper betala PostNords konsument ockerpris).

Alla civiliserade konkurrenter som Inet och Komplett erbjuder fri retur.

Supporten kan heller inte med säkerhet uppge vilket som är det sista datumet för mitt öppet köp.

Tack! Aldrig mer Webhallen.

Hade exakt samma problem med Webhallen i våras, bad dom att ordna fram en fraktsedel såhär i pandemitider och jag kan stå för kostnaden. Det var helt omöjligt för supporten, och dom kunde inte göra ett undantag. Slutade med att jag åkte in och lämnade in produkten i deras butik och några dagar senare vart jag förkyld..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233