Koppla ljud till förstärkare

Permalänk
Medlem

Koppla ljud till förstärkare

Hej!
Ny här på forumet och tänkte se ifall någon kan hjälpa mig lite granna.
Höll på mycket med datorer och tillhörande roliga saker som ljud och extern bild osv. när jag var yngre, men detta är nu närmare 20 år sedan och inser att det hänt en del sen dess.
Har nu äntligen skaffat mig ett litet hemmabiopaket med projektor, förstärkare och högtalare som jag hittade begagnat på blocket och inser att jag inte längre har någon som helst koll på hur jag ska koppla in detta.
Projektorn är en Epson EH-TW3600
Förstärkaren är en NAD Surround receiver T 763
Högtalarsystemet är ett Canton Movie 125 MX 5.1
Kör med en Mackbook Pro från mitten av 2012 som jag tänkte streama film och serier på.
Koppla in projektorn är jag med på då jag köpt en adapter till min thunderboltport och tänkte koppla in projektorn via HDMI
Problemet kommer nu när jag ska få över ljudet till förstärkaren. Hur gör jag detta på smidigaste sett för att få ut 5.1 ljud? Förstår att det simplaste hade varit via HDMI, men förstärkaren är av äldre modell och har vad jag kan se inte någon HDMI ingång.
Tänkte även använda förstärkaren för att ibland spela musik från Spotify via min Iphone SE.
Funkar det med gammal hederlig
ljudkabel eller blir det bara ljud från två högtalare då?
En annan fråga gäller subwoofern, hur kopplar jag in denna, räcker det att koppla den till förstärkaren med vanliga högtalarkablar eller ska jag köra någon annan kabel där?
Hemskt tacksam för all hjälp jag kan få.

Subwoofern

Förstärkare

Projektor

Permalänk
Rekordmedlem

Du får söka reda på en hdmi extraktor, en enhet som plockar ut ljudet som går i hdmi och ger dig en toslinkutgång eftersom förstärkaren har toslinkingång. typ https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Basmodulen ansluter du med en vanlig signalkabel med rca kontakter till förstärkarens sub out.

Edit: Du kan också skaffa ett externt ljudkort eller interface med digitalutgång som klarar surround till Macen om du tycker det är enklare, det ger ju delvis andra funktioner än en extraktor.
Jag har däremot dålig på vilka usbljudkort som ger surround ut som funkar på Mac men är helt övertygad om att de finns även för Mac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. Koppla bärbara via HDMI till projektor för bild.
2. Koppla x2 RCA kontakt mellan subwoofer och reciver (pre-amp subw2).
3. Ljud från bärbar till recivern, för 5.1 så måste du skicka med RCA kontakt (coax kabel) eller via optisk kabel. Jag är inte så kunnig inom Apple, men kan finnas någon dongel för det?

Enklaste är att köpa en reciver med HDMI.

*Edit för sent, se inlägg ovan. Var bra skrivet

Permalänk

Har för mig att Apple Macbook är optisk på 3,5mm porten. Se i manualen. Då behöver du en mini toslink kabel eller mini toslink plugg in i MAC:en

För iPhone behöver du helst extenter/adapter kommer ej ihåg namnet som kopplar samman telefonen via lightning jacket. Ifall du inte kan få in Airplay på förstärkaren för då behöver du ingen kabel. Utan görs trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får söka reda på en hdmi extraktor, en enhet som plockar ut ljudet som går i hdmi och ger dig en toslinkutgång eftersom förstärkaren har toslinkingång. typ https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Basmodulen ansluter du med en vanlig signalkabel med rca kontakter till förstärkarens sub out.

Edit: Du kan också skaffa ett externt ljudkort eller interface med digitalutgång som klarar surround till Macen om du tycker det är enklare, det ger ju delvis andra funktioner än en extraktor.
Jag har däremot dålig på vilka usbljudkort som ger surround ut som funkar på Mac men är helt övertygad om att de finns även för Mac.

Tack så mycket för svaret.
Vad jag förstått så verkar min Macbook vara toslink-kompatibel, i varje fall enligt denna artikel. Så då borde det funka att köra med en toslinkkabel med en minikontaktadapter in i datorns hörluraruttag. Okunnig som jag numera är, vilken port är det toslinkkabel ska in i i förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Har för mig att Apple Macbook är optisk på 3,5mm porten. Se i manualen. Då behöver du en mini toslink kabel eller mini toslink plugg in i MAC:en

För iPhone behöver du helst extenter/adapter kommer ej ihåg namnet som kopplar samman telefonen via lightning jacket. Ifall du inte kan få in Airplay på förstärkaren för då behöver du ingen kabel. Utan görs trådlöst.

Tack för svaret, hann börja på mitt andra svar innan jag såg din post. Verkar stämma att min Macbook är optisk på 3,5mm porten. Har du möjligtvis någon länk till en mini toslink kabel eller mini toslink plugg så jag får lite koll på exakt hur de ser ut. Aldrig jobbat med toslink kabel innan.

Edit: Har du någon aning om var jag kan hitta en sådann extender/adapter till Iphone?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norfolk:

Tack så mycket för svaret.
Vad jag förstått så verkar min Macbook vara toslink-kompatibel, i varje fall enligt denna artikel. Så då borde det funka att köra med en toslinkkabel med en minikontaktadapter in i datorns hörluraruttag. Okunnig som jag numera är, vilken port är det toslinkkabel ska in i i förstärkaren?

Ja har den en kombikontakt så är det ju bara att skaffa rätt fiber eller en fiberadapter https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja har den en kombikontakt så är det ju bara att skaffa rätt fiber eller en fiberadapter https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Grymt!
Tack så hemskt mycket för länken, anade att det var en sån jag skulle ha, men nu vet jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av norfolk:

Grymt!
Tack så hemskt mycket för länken, anade att det var en sån jag skulle ha, men nu vet jag.

Det finn även fibrer med minikontakt i ena änden, kolla i kontakten på datorn om det lyser rött i botten på den så vet du om det är en kombinerad kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av norfolk:

Tack för svaret, hann börja på mitt andra svar innan jag såg din post. Verkar stämma att min Macbook är optisk på 3,5mm porten. Har du möjligtvis någon länk till en mini toslink kabel eller mini toslink plugg så jag får lite koll på exakt hur de ser ut. Aldrig jobbat med toslink kabel innan.

Edit: Har du någon aning om var jag kan hitta en sådann extender/adapter till Iphone?

Leta efter Iphone dock. Apple egna står att den har 3,5mm. Dyr historia, kostar $38

Du köper valfri optisk kabel och sedan en mini optisk plugg, ibland följer de med som extra tillbehör. Det är egentligen bara kontakten som du behöver se till så att den är riktig. Spelar mindre roll angående märke så länge det gör sitt jobb. Till exempel Kjell har sådan i sitt sortiment.
Toslink är egentligen bara annat namn på den optiska kabeln. En ok bra optisk kabel går på runt 100-200kr/m mer än det är bara onödigt.